Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Hei Jeg jobber som nattvakt. Og har 52.% fast stilling. Først spurte sjefen min meg om jeg kunne tenke meg å gå fra 52% til 64% stilling. Sa at det kunne vurderes etter at jeg fikk se ny turnusplan. Når den kom var jeg ikke så fornøyd med den og takket nei til 64% stilling. Sa jeg heller ville beholde min gamle stilling. Har ikke skrevet under ny kontrakt. Da ble han sur, og sa at jeg må ta en avgjørelse uansett fordi han ikke har tenkt å ha den stillingen lenger. Nå vil han ha møte med meg, han og en fra HR som bistand til juridiske konsekvenser rundt eventuell endring av stilling. Hva vil det si? Og hva bør jeg forvente evt? Kan han gjøre dette? Anonymkode: 4f8fc...cc3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Det er klart han kan gjøre det. Han må jo legge opp en turnus som passer drifta. Vil du ikke ha den står du fritt til å bytte jobb. Anonymkode: e28e1...30c
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Om han da sitter igjen med en 48% stilling å bemanne så kan det være vanskelig å få tak i folk. De kan endre fin stilling men må selvsagt gå den formelle prosessen. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok begynt å se meg om etter en annen deltidsstilling om det er slik at du ikke kan jobbe mer. Anonymkode: 178d9...cd7
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Endring av arbeidstider krever bare en 14 dagers varsel fra arbeidsgiver. Men, jeg kjenner ikke til reglene for økning av stillingsprosent annet enn at man har ikke krav på å gå ned i stilling. Kun hvis det er godkjent av arbeidsgiver. Anonymkode: ddb65...72c
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Han kan selvsagt endre vaktlisten/turnusen din, så lenge det er innenfor lovens rammer. At turnusen ikke passer deg, holder ikke som argument. Du bør heller sette alle kluter til å å se om hans nye forslag kan justeres litt så du finner den enklere å leve med. Han kan derimot ikke tvinge deg inn i en større stillingsprosent om du ikke vil ha det. Og anbefaler deg å ta med rådgiver i møte, dersom du er uenig i forslaget. Anonymkode: 77002...395
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Det er ikke turnusen som er problemet. Det er greit så lenge jeg fortsetter i den samme stillingsprosenten. Det er den jeg ikke vil øke. Kan han tvinge meg til å øke stillingsprosenten min? Anonymkode: 4f8fc...cc3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Snakk med fagforeningen din. Jeg vet ikke om flere av de over misforstår men det er forskjell i endring av stillingsprosent og endring av turnus. Anonymkode: 6d62c...faa
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Nå er du jo snart skilt uansett og burde glede deg over å ha mer enn en typisk kjerringbrøk av en stilling. Alle må kunne forsørge seg og avkom selv Anonymkode: e870d...378
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 endring fra 52% til 64% utgjør jo ikke så stor forskjell i antall vakter. Hva er det som eventuelt blir endringen i turnusen din som gjør at du sier nei? Anonymkode: 46482...2b2
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): endring fra 52% til 64% utgjør jo ikke så stor forskjell i antall vakter. Hva er det som eventuelt blir endringen i turnusen din som gjør at du sier nei? Anonymkode: 46482...2b2 Enig med denne, kan jo være knapt 2 vakter det er snakk om... Anonymkode: e28e1...30c
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 5 minutes ago, Anonym bruker said: endring fra 52% til 64% utgjør jo ikke så stor forskjell i antall vakter. Hva er det som eventuelt blir endringen i turnusen din som gjør at du sier nei? Anonymkode: 46482...2b2 Det kan jo hende denne stillingen har en annen turnus enn den hun har Anonymkode: 33e54...5d4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan jo hende denne stillingen har en annen turnus enn den hun har Anonymkode: 33e54...5d4 Selvfølgelig. Men endring av turnus kan arbeidsgiver få igjennom uansett. Anonymkode: 46482...2b2
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Det kan jo hende denne stillingen har en annen turnus enn den hun har Anonymkode: 33e54...5d4 Endirng av turnus er jo helt normalt. Anonymkode: 012f8...790
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Er du fagorganisert? Hør med dem. Anonymkode: 82db3...407
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Anonymkode: 4f8fc...cc3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 Det er ikke det som er problemet om hvor mange vakter det er. Jeg har migrene, og får problemer da jeg jobber mer enn det jeg gjør. Var enn grunn til at jeg tok imot 52% stilling i første omgang. Det at det er en til to vakter i mnd betyr ikke at jeg skal være enig med han?! Men takk til dere som skjønte hva jeg lurte på og ga gode råd. Skal absulutt høre med forening eller lege om det er noe som kan gjøres evt Anonymkode: 4f8fc...cc3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Det er ikke det som er problemet om hvor mange vakter det er. Jeg har migrene, og får problemer da jeg jobber mer enn det jeg gjør. Var enn grunn til at jeg tok imot 52% stilling i første omgang. Det at det er en til to vakter i mnd betyr ikke at jeg skal være enig med han?! Men takk til dere som skjønte hva jeg lurte på og ga gode råd. Skal absulutt høre med forening eller lege om det er noe som kan gjøres evt Anonymkode: 4f8fc...cc3 Har du hørt med tillitsvalgt hos dere, de vet ofte mye og har rette kanaler for å sjekke opp i ting. Anonymkode: 012f8...790
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Det er ikke det som er problemet om hvor mange vakter det er. Jeg har migrene, og får problemer da jeg jobber mer enn det jeg gjør. Var enn grunn til at jeg tok imot 52% stilling i første omgang. Det at det er en til to vakter i mnd betyr ikke at jeg skal være enig med han?! Men takk til dere som skjønte hva jeg lurte på og ga gode råd. Skal absulutt høre med forening eller lege om det er noe som kan gjøres evt Anonymkode: 4f8fc...cc3 Hvis du absolutt ikke ville ha større stilling pga helseplager, så brude du jo sagt det til han når han spurte.. Det vil jo uansett ikke være aktuelt med høyere stilling hvis du får problemer dersom du skal jobber mer enn det du gjør pr i dag. Anonymkode: 46482...2b2
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke det som er problemet om hvor mange vakter det er. Jeg har migrene, og får problemer da jeg jobber mer enn det jeg gjør. Var enn grunn til at jeg tok imot 52% stilling i første omgang. Det at det er en til to vakter i mnd betyr ikke at jeg skal være enig med han?! Men takk til dere som skjønte hva jeg lurte på og ga gode råd. Skal absulutt høre med forening eller lege om det er noe som kan gjøres evt Anonymkode: 4f8fc...cc3 Men hvis det er økt stillingsprosent som er problemet, hvorfor bad du da om å se turnus før du sa nei takk? Du kan ikke pålegges å øke i stilling. Endringer i turnus derimot, det er helt innafor. Dersom sjefen ønsker å øke stillingen du jobber i kan han det, og du kan omplasserer til en annen stilling i din opprinnelige prosent.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 Som flere skriver er endring i turnus ok, men ikke endring i stillingsprosent. Dette bør du ta videre med tillitsvalgt. Anonymkode: 8baea...13f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #21 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Som flere skriver er endring i turnus ok, men ikke endring i stillingsprosent. Dette bør du ta videre med tillitsvalgt. Anonymkode: 8baea...13f En arbeidsgiver kan gjennomføre en endringsoppsigelse og tilby en stilling i høyere stillingsprosent hvis bedriftens behov er endret og de må ha en stilling på 64 %. Anonymkode: 6746e...ead
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #22 Skrevet 21. april 2022 Jeg sa ja til å vurdere det tidligere fordi da var turnusen på 12 uker. Noe som gjør at vaktene sprer seg utover 12 uker. Da er det ikke så mange vakter tett på. Han endret turnusen til 6 uker. Og da blir det veldig mange vakter tett på. Det gjør at det blir vanskeligere for meg å jobbe. Og da var ikke aktuelt for meg å gå opp i stilling lenger. Og jeg vet at noen av de andre nattvaktene vil jobbe de 12% også. Men han nekter å gi det til dem. Anonymkode: 4f8fc...cc3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #23 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg sa ja til å vurdere det tidligere fordi da var turnusen på 12 uker. Noe som gjør at vaktene sprer seg utover 12 uker. Da er det ikke så mange vakter tett på. Han endret turnusen til 6 uker. Og da blir det veldig mange vakter tett på. Det gjør at det blir vanskeligere for meg å jobbe. Og da var ikke aktuelt for meg å gå opp i stilling lenger. Og jeg vet at noen av de andre nattvaktene vil jobbe de 12% også. Men han nekter å gi det til dem. Anonymkode: 4f8fc...cc3 Antall oppmøter skal da være likt uavhengig om turnusen repeterer seg hver 6 uke eller hver 12 uke. Og at vaktene kommer tettere på i 6 ukers turnusen vil da medføre lengre perioder med fri. Anonymkode: ddb65...72c
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #24 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): En arbeidsgiver kan gjennomføre en endringsoppsigelse og tilby en stilling i høyere stillingsprosent hvis bedriftens behov er endret og de må ha en stilling på 64 %. Anonymkode: 6746e...ead Ikke i en ia - bedrift. Hun kan dokumentere dette i forhold til hennes helse. Anonymkode: 1ab81...b78
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #25 Skrevet 21. april 2022 Mye ledere kan få lov til... her tvinges vi inn i 2. hver helg, hver 4. helg m/langhelg eller hver 3. med ekstra helger i tillegg. lite valg gitt. pest eller kolera hversågod. forrige leder jeg hadde økte stillingen min fra 79 til 93 % jeg hadde sagt det var greit om det ikke ble flee kveldsvakter. det ble det. uten å si ifra og jeg tenkte jeg fikk prøve det. Fant raskt ut at det ikke passet meg. og som helsepersonell er det enkelt å få jobb. Jeg sa opp. Jeg finner meg ikke i hva som helst. Jeg vet hva som passer meg og jeg forventer medbestemmelse. og det vet jo nåværende leder så det det hennes valg hva hun presser meg til.. Og ja jeg vet at ikke alle har like lett for å finn ny jobb, men en elelr annen jobb enn der jeg ikke vil være har jeg alltid funnet når jeg ikke gidder mer. Skal man beholde kompetent og kjent personal i helsevesenet må nok arbeidsgiver gi ltt mer enn i dag. gitt. Du harjo et valg om du vil jobbe der tenker jeg? hvir mye er du villig til å stå på kravene? Anonymkode: 3f428...b60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå