Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #1 Skrevet 20. april 2022 Hei, er det normalt å måtte betale depositum før hvalpen er født? Tispa har akkurat blitt drektig og vi har bestillt en tispe. Dette er en valp vi skal ha på for og betale 5000 i depositum for. Ble skeptisk til måten dette skulle gjøres på….. Anonymkode: f01ec...40e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hei, er det normalt å måtte betale depositum før hvalpen er født? Tispa har akkurat blitt drektig og vi har bestillt en tispe. Dette er en valp vi skal ha på for og betale 5000 i depositum for. Ble skeptisk til måten dette skulle gjøres på….. Anonymkode: f01ec...40e Helt vanlig! Anonymkode: 1eff0...52c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 Ja, vi gjorde også det. Anonymkode: d307a...44f
Kira Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 https://www.nkk.no/aktuelt/depositum-i-forbindelse-med-kjop-eller-salg-av-hund-article186420-985.html Her finner du god informasjon synes jeg. Vi har alltid betalt inn et forskudd eller depositum, slik at oppdretter vet at vi er seriøse og ønsker en valp fra dem. Men har også alltid signert kontrakt.
HvittHus Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 Jeg har aldri hørt at man betaler depositum på forhunder. Poenget med hunder på for er jo at oppdretter eier hunden fram til den er ferdig i avl, og da blir det jo feil å skulle ta penger av forverten før hunden i det hele tatt er født.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Har betalt inn depositum, men ikke før valpene er født. Hunder aborterer ikke, og man har ingen garantier for levendefødte valper. Det er også sånn at "naturen rydder opp" i hundeverdenen ved at en del valper dør første to ukene etter fødsel. Etter 14 dagen er faren over, og oppdretteren vi har to hunder fra tar ikke depositum før de to ukene har gått og hun vet hvor mange friske og fine valper hun har å selge. Anonymkode: 5da52...600
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 Det er dette jeg også tenkte. Når jeg sa at jeg gjerne betaler depositum men etter valpene er født. Da var hun ikke interessert i noen foravtale med oss likevel så da virker det lite seriøst syns jeg. Anonymkode: f01ec...40e
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #8 Skrevet 20. april 2022 Dere skal ha hund på for? Er ikke vanlig å betale dep. for det. Høres merkelig ut Anonymkode: 9338f...005
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #9 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er dette jeg også tenkte. Når jeg sa at jeg gjerne betaler depositum men etter valpene er født. Da var hun ikke interessert i noen foravtale med oss likevel så da virker det lite seriøst syns jeg. Anonymkode: f01ec...40e Men skal dere betale for valpen hvis dere skal ha den på for? Da eier dere jo i prinsippet ikke valpen før den har hatt så mange kull dere er enige om i kontrakten. Anonymkode: e385f...743
Anonym bruker Skrevet 20. april 2022 #10 Skrevet 20. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men skal dere betale for valpen hvis dere skal ha den på for? Da eier dere jo i prinsippet ikke valpen før den har hatt så mange kull dere er enige om i kontrakten. Anonymkode: e385f...743 Det er helt vanlig å betale for det jo. Ca 1/2 pris av vanlig pris. Anonymkode: f01ec...40e
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hei, er det normalt å måtte betale depositum før hvalpen er født? Tispa har akkurat blitt drektig og vi har bestillt en tispe. Dette er en valp vi skal ha på for og betale 5000 i depositum for. Ble skeptisk til måten dette skulle gjøres på….. Anonymkode: f01ec...40e Vet de at hunden får en tispe da? Vi hadde et kull på seks stykker, alle var av samme kjønn. Ha ihvertfall en kontrakt der det står at dere får pengene tilbake om det ikke blir valper, de dør eller det ikke blir født noen tisper. Anonymkode: df679...9d2
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Det er ikke vanlig å betale for hunden dersom du er forvert. Du overtar hunden kostnadsfritt mot at oppdretter kan bruke den til avl og evt til utstilling. Oppdretter betaler utgifter til avl og utstilling, du betaler utgifter i det daglige hundeholdet. NKK har utarbeidet en standardavtale dere kan bruke https://www.nkk.no/getfile.php/13193699-1494239701/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/SKJEMA-Forvertsavtale.pdf Anonymkode: d2e32...930
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 det er vanlig Anonymkode: 6f393...7b3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Vi er forverter for en staff, betalte 12 000,- da vi hentet den. Vi får 2000,- hver gang han har parret hvis det blir vel eller flere valper. Han skal parres seks ganger, vi får 2000,- hver gang og har da fått hunden gratis. Men det er en del jobb med å være forvert, må stille på mange treninger og øve en del hjemme. Hunden må lære hvordan den skal stå og gå på utstilling uten å la seg distrahere av alle de andre hundene. Det må tas blodprøve hver gang det blir valper for å bevise at de er renrasede. Hunden må ta røntgen av hofter og øyelyses før den avles på. Er det tispe er det mange oppdrettere som skal ha hunden hos seg i 10 uker når den skal ha valper. Det er veldig viktig at man har et godt samarbeid med oppdretter og tydelig kontrakt. Anonymkode: 20d3f...8f3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 Det er helt vanlig med depositum, og også å betalte for hunder man skal ha på for. Men hunder man har på for betaler man gjerne mindre for, og det kan være avtaler om litt penger for hvert kull. Men depositum før valpene er født har jeg aldri hørt om. Den ene hunden jeg har kom fra et kull med bare gutter, det ble rett og slett ikke født noen tisper. Det høres litt useriøst ut for meg at dere skal betale depositum før valpen i det hele tatt er født. Det er jo slett ikke alle som egner seg til avl heller, og det ser de jo etterhvert. Sørg for en skikkelig kontrakt ihvertfall, også bør dere ha en klar avtale på hva som gjøres om det ikke blir født tisper eller de ikke egner seg til avl. Anonymkode: 5da52...600
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå