Gå til innhold

Hva legger du i begrepet misunne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jo hva det betyr, man mis-unner noen noe, altså man unner dem ikke gode ting. 

Men jeg mener at man kan ha forskjellig betydning av ordet. Det ble en litt utrivelig stemning i lunsjen på jobb i dag når  kollega 1 fortalte at hun reiser til feriehuset sitt på lørdag. En av hennes nærmeste kollegaer (kollega 2), og gode venn, utbryter åh, så herlig, jeg misunner deg som skal til varmen! Jeg tror de fleste rundt bordet oppfattet utsagnet mer som ‘heldige deg, skulle ønske jeg også kunne reise’, men så måtte kontorets kverulant ødelegge hele stemningen med å arrestere kollega 2 for å ikke unne kollega 1 gode dager, hun har tross alt hatt et tungt år og dro frem mye som jeg neppe tenker at kollega 1 syns var greit å få ut i plenum. 

Kollega 2 ble helt rød og sa at det var jo ikke slikt ment og flere sa at det skjønte vi, inkludert kollega 1. 

Så hva tenkes her ikke, var kollega 2 ufin, eller var det kverulanten som dreit på draget?

Anonymkode: 85a1c...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kverulanten dreit ikke på draget, for han har jo pr.definisjon rett. Men han var ufin, for alle skjønte hva som ble ment med utsagnet. Folk som skal rette på folk på den måten der er ikke den som fremstår som hyggelig i slike samtaler altså. Akkurat ordet misunnelig brukes nok ofte i den meningen du forteller om, at man lengter etter å oppleve det samme, men man unner selvfølgelig andre å oppleve det for det.

Det er egentlig ganske ofte vi bruker ordene litt feil i forhold til definisjon, men alle skjønner hva du mener likevel.

Senest i går sa datteren min at det luktet "dritgodt". Mannen min lo og svarte, luktet det bæsjeklattgodt, også måtte alle le litt. For det var jo et feil ord å bruke egentlig, når hun ville forsterke uttrykket godt ;)

Anonymkode: 3c8ca...12c

Skrevet

Tenker at å misunne både kan bety at man genuint ikke unner noen noe, og at man skulle ønske man selv var så heldig – slik kollegaen din mente. Kverulanten driter seg loddrett ut og skjønner tydeligvis ikke hvordan man oppfører seg rundt et lunsjbord, ei heller at ordboksdefinisjonen og den daglige bruken av ett og samme ord kan være litt ulik.

Anonymkode: fadbd...bcf

Skrevet

Kverulanten rundt bordet har vel aspergers, og dere kan velge å se litt forbi utsagnene hans.

Anonymkode: a22cb...14b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kverulanten rundt bordet har vel aspergers, og dere kan velge å se litt forbi utsagnene hans.

Han? 

Anonymkode: 04eac...f6c

Skrevet

Det betyr at noen har noe jeg gjerne skulle hatt, eller gjør noe jeg gjerne skulle gjort. Som å være ekte troende og ha den tryggheten. Som å ha en hytte med strand helt ned til sjøen. Eller er så befriende selvsikker som en viss AnneMa, og å være venn med Atle Antonsen. Alt dette misunner jeg, men jeg unner dem det også. Jeg blir misunnelig på en dårlig måte hvis noen stjeler fokus fra meg i mer viktige situasjoner.

Anonymkode: 26a2c...2fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle som er uenige med deg har ikke asberger.

Anonymkode: 88699...e3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Alle som er uenige med deg har ikke asberger.

Anonymkode: 88699...e3e

Å kverulere og være uenig er ikke det samme.

Anonymkode: b7b3b...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...