Gå til innhold

Prosessen fra intervju, referansesjekk, jobbtilbud?

Anbefalte innlegg

Jeg er i en jobbsøkerprosess etter å ha jobbet samme sted i mange år. Jeg har vært på andregangsintervju, referansene mine vet jeg er blitt ringt opp og jeg har fått beskjed om at jeg er en av de mest aktuelle kandidatene. Dette er noen dager siden. 

Men så har jeg ikke hørt noe mer og begynner å tenke at jobben glapp i siste sekund. 

De som sitter på andre siden i slike prosesser, bruker dere ringe referanser kun til de som dere skal tilby jobben eller ringer dere referanser på flere aktuelle kandidater? Og hvor kjapt får kandidater et jobbtilbud etter at referansene er sjekket?

Jeg har vært den som har tatt intervjuer i jobben jeg har, og da har vi egentlig bare sjekket referanser på kandidatene vi i utgangapunktet har bestemt oss for. Og etter referansesjekk har vi ringt kandidatene fortløpende for å gi et jobbtilbud. 

Men slik er det kanskje ikke overalt. Noen som vil dele erfaringer?

Anonymkode: 5f312...892

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er i en jobbsøkerprosess etter å ha jobbet samme sted i mange år. Jeg har vært på andregangsintervju, referansene mine vet jeg er blitt ringt opp og jeg har fått beskjed om at jeg er en av de mest aktuelle kandidatene. Dette er noen dager siden. 

Men så har jeg ikke hørt noe mer og begynner å tenke at jobben glapp i siste sekund. 

De som sitter på andre siden i slike prosesser, bruker dere ringe referanser kun til de som dere skal tilby jobben eller ringer dere referanser på flere aktuelle kandidater? Og hvor kjapt får kandidater et jobbtilbud etter at referansene er sjekket?

Jeg har vært den som har tatt intervjuer i jobben jeg har, og da har vi egentlig bare sjekket referanser på kandidatene vi i utgangapunktet har bestemt oss for. Og etter referansesjekk har vi ringt kandidatene fortløpende for å gi et jobbtilbud. 

Men slik er det kanskje ikke overalt. Noen som vil dele erfaringer?

Er det privat eller offentlig sektor? Det spiller en stor rolle. 

Anonymkode: a9362...0f3

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er det privat eller offentlig sektor? Det spiller en stor rolle. 

Jeg jobber i privat nå, men har søkt jobb nå i offentlig sektor. Så da har de kanskje en helt annen prosess enn det jeg er vant til privat? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i privat nå, men har søkt jobb nå i offentlig sektor. Så da har de kanskje en helt annen prosess enn det jeg er vant til privat? 

Vi ringer referanser på minst tre aktuelle kandidater. Deretter skal det skrives innstilling som skal legges fram. Når innstillingen er vedtatt ringer vi og tilbyr stillingen tip kandidat nr 1.

Anonymkode: 6c019...247

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi ringer referanser på minst tre aktuelle kandidater. Deretter skal det skrives innstilling som skal legges fram. Når innstillingen er vedtatt ringer vi og tilbyr stillingen tip kandidat nr 1.

Takk! Dette er offentlig sektor? Hvor lang tid bruker det å ta fra dere skriver innstillingen til den er vedtatt og dere ringer første kandidat? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk! Dette er offentlig sektor? Hvor lang tid bruker det å ta fra dere skriver innstillingen til den er vedtatt og dere ringer første kandidat? 

Offentlig sektor ja. Vi bruker å ha 1. gangs intervjuer en uke og evt 2. gangs intervju uka etter. Deretter skal all info gjennomgås og referanser sjekkes. Det kan fort gå flere uker før prosessen er ferdig

Annonse

Privat her, vi kjører førstegangsintervju, plukker ut aktuelle til andregangs, sjekker referanser, kjører andregangs, gir tilbud. To til to og en halv uke på hele prosessen. Det offentlige har som de over her har skrevet litt lengre runder, så ting kan ta tid. Lykke til :)

Anonymkode: 61c6a...c11

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Privat her, vi kjører førstegangsintervju, plukker ut aktuelle til andregangs, sjekker referanser, kjører andregangs, gir tilbud. To til to og en halv uke på hele prosessen. Det offentlige har som de over her har skrevet litt lengre runder, så ting kan ta tid. Lykke til :)

Anonymkode: 61c6a...c11

Litt annen rekkefølge enn der jeg er nå i privat sektor da 😊

Takk! 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette lurer jeg på også. Er i en offentlig ansettelsesprosess nå, og venter og venter. Når var du på intervju HI?

Anonymkode: 6661e...5eb

Kan ta et halvt år.

Anonymkode: 24438...286

Da jeg fikk jobb i offentlig sektor fikk jeg svar etter noen dager, maks 1 uke om at jeg var innstilt som nr. 1 men at det måtte opp i ansettelsesrådet. Tok kanskje 3 uker før jeg var formelt ansatt.

Anonymkode: 0100f...ada

Annonse

Jeg har ansvar for ansettelser i en privat mellomstor bedrift, og når vi lyser ut ledig stilling kan det gå fort, fra 3-4 dager, opptil flere måneder før vi signerer noen. Har vi riktig kandidat går vi raskt videre og ansetter, men er vi i tvil om vi har gode nok søkere kjører vi intervjurunder, men kan like gjerne vente istedetfor å ansette. Da går vi ofte ut og "søker hoder" istedetfor.

Kostnaden av å ansette feil person er såpass høy at vi ikke tar risikoen på å ansette en vilkårlig søker dersom nivået er middelmådig. Da er det dessverre noen som ikke får avklaring, og må vente en god stund på endelig tilbakemelding. 

Anonymkode: 96a6f...581

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, da utarbeider de en innstilling og så sendes denne høyere opp i systemet for godkjenning før det kommer jobbtilbud.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ansvar for ansettelser i en privat mellomstor bedrift, og når vi lyser ut ledig stilling kan det gå fort, fra 3-4 dager, opptil flere måneder før vi signerer noen. Har vi riktig kandidat går vi raskt videre og ansetter, men er vi i tvil om vi har gode nok søkere kjører vi intervjurunder, men kan like gjerne vente istedetfor å ansette. Da går vi ofte ut og "søker hoder" istedetfor.

Kostnaden av å ansette feil person er såpass høy at vi ikke tar risikoen på å ansette en vilkårlig søker dersom nivået er middelmådig. Da er det dessverre noen som ikke får avklaring, og må vente en god stund på endelig tilbakemelding. 

Hvorfor legger dere ned så mye ressurser i en seleksjonsmetode som intervju som er lite egnet til å plukke ut de beste kandidatene? 

5 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor legger dere ned så mye ressurser i en seleksjonsmetode som intervju som er lite egnet til å plukke ut de beste kandidatene? 

De går gjennom en utsiling før vi kommer så langt. Den står HR avdeling sentralt for. Ansetter fagutdannede innen en relativt smal bransje, så vi har ganske god oversikt over hva vi ser etter. 

Jeg var i denne prosessen for ett år siden. Andregangsintervju og ventet på svar. Fikk så beskjed at hele prosessen ble innstilt pga noen interne feil. To måneder senere startet den igjen. Nye intervjuer og jeg fikk jobben. Fra andre intervju til tilbudet kom gikk de tre uker. 

Anonymkode: bce3b...507

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dette lurer jeg på også. Er i en offentlig ansettelsesprosess nå, og venter og venter. Når var du på intervju HI?

Jeg var på intervju i begynnelsen av April. Når var du? Har du kommet til andregangs? 😊

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg var på intervju i begynnelsen av April. Når var du? Har du kommet til andregangs? 😊

Jeg er i to ulike prosesser nå. Den ene var jeg på 1. Gangs den 31 mars, og andregangs i går. Her fikk jeg beskjed om at jeg må vente til langt uti mai. Drømmejobben var jeg på intervju 6. April, venter ennå. Sendte de en Mail igår for å bare høre hvor langt de var kommet, men fikk ikke svar. Usikker på om de skulle ha annengangs intervju, her har de ringt alle referanser. Skulle det være annengangs der du var på intervju? 

Her jeg jobber i offentlig sektor er det tilsettingsråd en gang i måneden, pause på to måneder om sommeren. Med litt uflaks skriver vi ferdig innstillingen akkurat for sent til at den blir med på første tilsettingsråd, da går tiden. Vi kan ikke si noe til kandidatene om hvem som innstilles som nummer en før tilsettingsrådet har vedtatt innstillingen, for det hender jo at de ikke er enige med oss. Skikkelig irriterende, men sånn er det.

Anonymkode: cc5a3...b2d

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her jeg jobber i offentlig sektor er det tilsettingsråd en gang i måneden, pause på to måneder om sommeren. Med litt uflaks skriver vi ferdig innstillingen akkurat for sent til at den blir med på første tilsettingsråd, da går tiden. Vi kan ikke si noe til kandidatene om hvem som innstilles som nummer en før tilsettingsrådet har vedtatt innstillingen, for det hender jo at de ikke er enige med oss. Skikkelig irriterende, men sånn er det.

Anonymkode: cc5a3...b2d

Ja. Er jo greit man gjør det ordentlig og da, men slitsomt å vente. Har du hørt noe HI?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja. Er jo greit man gjør det ordentlig og da, men slitsomt å vente. Har du hørt noe HI?

Ja jeg fikk jobben 😊

Men venter på å få selve tilbudet med lønn etc tilsendt, så jeg har ikke takket ja enda. Noen som vil si noe om prosessen fra jobbtilbudet er kommet? Kan jeg spørre om høyere lønn, selv om det sto i utlysningen va grunnlønnen var i denne stillingen? Er det noe annet jeg burde spørre om før jeg signerer noe?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...