Gå til innhold

Frekk 12 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 12 år.Alltid vært sta, men nå eksploderer det! Hun er frekk i munnen og sur 99% av dagen.Det er så tungt å være rundt henne😩

Hun kverulerer noe heeelt grusomt, vrir og vender på ting som blir sagt til noe helt annet.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er ikke vant til å ha mennesker med slikt humør rundt meg.
Nei, det har heller ikke hendt noe som gjør at hun er slik.

Jeg liker ikke at hun er blitt slik, utspekulert og lyver. Hva har jeg gjort galt?Har andre barn som aldri kunne funnet på å svart meg slik hun gjør….

Anonymkode: 1322b...ac6

Fortsetter under...

Skrevet

Får det konsekvenser, da?

Anonymkode: db42c...fad

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mener du straff? Konsekvensene av å være sur mot folk er vel i verste fall at de blir sure tilbake? 

Anonymkode: cfdab...7b7

Skrevet

Hormoner?

Anonymkode: 3d3a0...b32

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jente på 12 år.Alltid vært sta, men nå eksploderer det! Hun er frekk i munnen og sur 99% av dagen.Det er så tungt å være rundt henne😩

Hun kverulerer noe heeelt grusomt, vrir og vender på ting som blir sagt til noe helt annet.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er ikke vant til å ha mennesker med slikt humør rundt meg.

Jeg liker ikke at hun er blitt slik, utspekulert og lyver. Hva har jeg gjort galt?Har andre barn som aldri kunne funnet på å svart meg slik hun gjør….

Dette har vel med oppvekst å gjøre 👍😊 Nå er det for sent. Dessverre.. 

Anonymkode: ab011...d03

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan jeg si at det ikke er.Alle barna har vokst opp i samme familie med samme regler.Rart ikke alle er slik da🤭Og ja, konsekvenser har det alltid vært.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Har ei på 12 selv. Hun er sta men ikke frekk og sur. Vi bruker mye tid på å snakke med henne . Søsteren som er eldre kan være sur og innimellom frekk. Til henne sier jeg at slik oppførsel tålererer jeg ikke.

Anonymkode: b2ab3...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Konsekvensen er jo at det til tider vil bli dårlig stemning. Noen tenåringer er sure. En god venninne av meg sa i voksen alder at hun var sur fra 14-19. Som voksen er hun en hyggelig dame. Det er jammen ikke lett å være tenåring. Husket det var helt jævlig selv. Minner meg selv på dette når mine tenåringer ikke viser seg fra sine beste sider. Er det en tid frasen «elsk meg når jeg fortjener det minst, det er da jeg trenger det mest» passer -så er det i tenårene.

Anonymkode: 2a720...bf9

Skrevet

Her må du rett og slett gi henne straff. Bli sur og forbannet tilbake. Det er en stor del av å være foreldre. 

Anonymkode: 8178e...576

Skrevet

Men altså, hvorfor finner du deg i det? Sett foten KRAFTIG ned, og FORLANG at hun oppfører seg. Så enkelt er det faktisk! Hun er 12, du er voksen (?) forelder. 

Anonymkode: 96c17...ddb

Skrevet

Kjære deg. Hun er i puberteten. Selvsagt må man slå ned på ordbruk, samtidig så skjer det mye i kroppen. Min nå tolvåring har endelig landa. Hun fikk mens da hun var ti og fra 8 til 10 var hun et HELVETE. Hendte jeg gråt i smug. Da mensen kom roet hun seg raskt og nå er hun den samme herlige og harmoniske jenta hun var. Gi henne slækk, du har ikke svikta. Vær konsekvent, gi beskjed, veiled og prat med henne i fredstid. Forsøk å ikke bli sint, forklar igjen og igjen. Selvsagt kan dårlig adferd få konsekvenser for henne. Samtidig så må man prøve å legge litt tilrette for at hun skal lykkes også. 
Det går over. Jeg lover. 

Anonymkode: 563be...6f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Full av kunnskap om oppdragelse du… 👏

Anonymkode: 94cdb...6c3

Skrevet

Herregud. Leste svarene du har fått nå HI. Ikke hør på de. Du har ikke svikta. Åpenbart folk som ikke har hatt hormonelle tenåringer. Selvsagt skal du følge opp slik oppførsel. Men ta det ikke personlig og ikke vær for hard mot deg selv heller. Det er beintøft med hormonelle tenåringer. De sier at den kjemiske ubalansen i hjernen til en hormonell tenåring kan sammenlignes med hjernen til en massemorder. Ikke at de er psykotiske mordere, men det er fullstendig kaos og ombygging i hjernen. 
Når folk svarer slik så stiller jeg spørsmål ved om de har barn, skjønner hva pubertet er og om de i det hele tatt er glad i ungene sine. 

Annonse

Skrevet

Har dere snakket sammen om hvordan hun har det på skolen og med venner? Det er utrolig mye som skjer på skolene nå med digital og fysisk mobbing, utestenging og trusler. Dette kan være vanskelig å få lye på.

Datteren vår var slik du beskriver i en periode. Vi reagerte med å være strenge og ga oppførselen konsekvenser. Etter gode råd begynte vi å møte det med å lete bak sinnet. Anerkjente følelsene heller enn å møte det med å være strenge. Da kom etterhvert historien om hvordan hun faktisk hadde det i vennegruppen. Når vi fikk tak i tristheten og oppgittheten forsvant sinnet.. 

Skrevet

Ingen barn er sure, frekke og fæle uten at det er en grunn. Datteren min på 12 år er vanligvis ikke slik, men før påske var hun helt på styr. Til slutt satt jeg meg ned for å snakke med henne, skikkelig, og litt om litt fikk jeg hull på byllen. Det hadde visst vært en enorm konflikt mellom noen venninner, og datteren min stod midt i det og var lei seg og stresset, noe som slo seg ut som sur og trassig her hjemme. Etter samtalen ble det mye bedre.

Å møte sure barn/ungdommer med kjeft, konsekvenser og samme oppførsel tilbake, er jo ikke det minste fruktbart. Ikke rart mange synes tenåringer er slitsomme da (jeg har forøvrig tre eldre barn, samt jobber med tenåringer, så jeg er godt vant med aldersgruppen). Det er snakk om unge mennesker som går igjennom den mest opprivende fasen av livet sitt. De er fulle av hormoner, hjernen er ikke ferdig utviklet enda (mindre rasjonell og mindre impulskontroll enn voksne), de skal plutselig navigere gjennom SOME, de møter mye høyere krav i skolen, de går gjennom sine første forelskelser, vokser fra barndomsvenner osv. Det skjer så utrolig mye både inni dem og rundt dem at det ikke er rart det koker over innimellom. Samtale bør alltid være første steg. Man skal naturligvis korrigere usmakelig oppførsel også, men man begynner virkelig ikke der.

Anonymkode: e1c46...95d

Skrevet

Hvor alvorlig er lyvingen, og hva ville hun risikert om hun var ærlig? Jeg var helt forferdelig på den alderen, og datteren min var det mot meg. Det var som en personlighetforandring fra engel til djevel omtrent. Heldigvis husket jeg meg selv, og møtte henne uten å straffe og klandre. Brukte de rolige fine stundene til å snakke og gjøre hyggelige ting. Det skjer mye i kropp og hode når de er 12 år, så ikke ta det personlig, første bud! Dette handler om henne, og du er den hun er mest trygg på, og også må vite at hun kan stole på. Snakk med henne om at noe er uakseptabelt som å kalle deg stygge ting. Løgn er heller ikke greit. Det går over. 

Anonymkode: e5bec...0d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Full av kunnskap om oppdragelse du… 👏

Mine 4 barn er faktisk prakteksempler. Så mye at jeg vurderer å blogge. Men seriøst dette skjer hver gang. Foreldre som er slappe under oppVEKSTEN, også blir dette et problem når de kommer i puberteten. Samme feilen. Også begynne å kjefte på.henne full av hormoner. Smart. Nei her er det bare å bestille kino billetter. Ta hun ut på middag. Dra på shopping. Alenetid er nøkkel her. Bli kjent med henne. Erstatte det negative med litt positivt. Føle at hun kan komme til deg når hun har det som verst. Hersketeknikk i den alderen er bare dumt. Alt for mange unge som sliter med selvbilde og selvfølelse, og det kommer fra oss som foreldre. Nå gjelder det å bygge opp relasjonen. Du burde tenkt på oppdragelse litt før. En ting til. Ikke krev respekt om du ikke selv gir respekt. Eneste måten dette blir bedre er om du slipper alt sinnet ditt, og virkelig går inn for hyggelig aktiviteter med henne. Du kan også eventuelt fortsette i samme spor. Dette er mine råd. 

Skrevet

Ingen barn er sure, frekke og fæle uten at det er en grunn. Datteren min på 12 år er vanligvis ikke slik, men før påske var hun helt på styr. Til slutt satt jeg meg ned for å snakke med henne, skikkelig, og litt om litt fikk jeg hull på byllen. Det hadde visst vært en enorm konflikt mellom noen venninner, og datteren min stod midt i det og var lei seg og stresset, noe som slo seg ut som sur og trassig her hjemme. Etter samtalen ble det mye bedre.

Å møte sure barn/ungdommer med kjeft, konsekvenser og samme oppførsel tilbake, er jo ikke det minste fruktbart. Ikke rart mange synes tenåringer er slitsomme da (jeg har forøvrig tre eldre barn, samt jobber med tenåringer, så jeg er godt vant med aldersgruppen). Det er snakk om unge mennesker som går igjennom den mest opprivende fasen av livet sitt. De er fulle av hormoner, hjernen er ikke ferdig utviklet enda (mindre rasjonell og mindre impulskontroll enn voksne), de skal plutselig navigere gjennom SOME, de møter mye høyere krav i skolen, de går gjennom sine første forelskelser, vokser fra barndomsvenner osv. Det skjer så utrolig mye både inni dem og rundt dem at det ikke er rart det koker over innimellom. Samtale bør alltid være første steg. Man skal naturligvis korrigere usmakelig oppførsel også, men man begynner virkelig ikke der.

Anonymkode: e1c46...95d

Helt enig med deg her !! Fantastisk mor ❤🙏 Du har forstått nøkkelen. 

Skrevet

Herregud. Leste svarene du har fått nå HI. Ikke hør på de. Du har ikke svikta. Åpenbart folk som ikke har hatt hormonelle tenåringer. Selvsagt skal du følge opp slik oppførsel. Men ta det ikke personlig og ikke vær for hard mot deg selv heller. Det er beintøft med hormonelle tenåringer. De sier at den kjemiske ubalansen i hjernen til en hormonell tenåring kan sammenlignes med hjernen til en massemorder. Ikke at de er psykotiske mordere, men det er fullstendig kaos og ombygging i hjernen. 
Når folk svarer slik så stiller jeg spørsmål ved om de har barn, skjønner hva pubertet er og om de i det hele tatt er glad i ungene sine. 

Vi kanskje forstår de på en litt annen måte enn du. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mine 4 barn er faktisk prakteksempler. Så mye at jeg vurderer å blogge. Men seriøst dette skjer hver gang. Foreldre som er slappe under oppVEKSTEN, også blir dette et problem når de kommer i puberteten. Samme feilen. Også begynne å kjefte på.henne full av hormoner. Smart. Nei her er det bare å bestille kino billetter. Ta hun ut på middag. Dra på shopping. Alenetid er nøkkel her. Bli kjent med henne. Erstatte det negative med litt positivt. Føle at hun kan komme til deg når hun har det som verst. Hersketeknikk i den alderen er bare dumt. Alt for mange unge som sliter med selvbilde og selvfølelse, og det kommer fra oss som foreldre. Nå gjelder det å bygge opp relasjonen. Du burde tenkt på oppdragelse litt før. En ting til. Ikke krev respekt om du ikke selv gir respekt. Eneste måten dette blir bedre er om du slipper alt sinnet ditt, og virkelig går inn for hyggelig aktiviteter med henne. Du kan også eventuelt fortsette i samme spor. Dette er mine råd. 

Tviler ikke på at de er prakteksempler 

Om du ikke vil blogge, burde du i det minste skrive bok 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvor alvorlig er lyvingen, og hva ville hun risikert om hun var ærlig? Jeg var helt forferdelig på den alderen, og datteren min var det mot meg. Det var som en personlighetforandring fra engel til djevel omtrent. Heldigvis husket jeg meg selv, og møtte henne uten å straffe og klandre. Brukte de rolige fine stundene til å snakke og gjøre hyggelige ting. Det skjer mye i kropp og hode når de er 12 år, så ikke ta det personlig, første bud! Dette handler om henne, og du er den hun er mest trygg på, og også må vite at hun kan stole på. Snakk med henne om at noe er uakseptabelt som å kalle deg stygge ting. Løgn er heller ikke greit. Det går over. 

Anonymkode: e5bec...0d2

Som jeg skulle skrevet det selv. Bortsett fra at jeg står midt oppe i det med min 11 åring. 

Anonymkode: 09465...335

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Kjenner de som har barn som foreldrene tror er prakteksempler. Det er de absolutt ikke ute blant andre barn. Men hjemme er de kanskje det... Et trygt barn er ikke et prakteksempel. Selv jeg er ikke det og ingen andre jeg kjenner.  😅

Men enig med det andre du skrev med å bruke alenetid.  

Anonymkode: 09465...335

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2022-4-19 den 23.36):

Her må du rett og slett gi henne straff. Bli sur og forbannet tilbake. Det er en stor del av å være foreldre. 

Anonymkode: 8178e...576

Slutt a. En 12 åring??? 

Hi

Denne 12 åringen trenger en rolig og kjærlig forelder. IKKE sammenlign dette barnet med de andre. 

Bak denne oppførselen ligger det noe. Hva med å prøve å komme innpå barnet? 

Anonymkode: 69f04...fa6

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hva verden har gått glipp av uten din blogg om dine fantastiske barn! 

Anonymkode: 6f9db...d1a

Skrevet

Her i huset har vi en regel, og det er ar om man er i sp dårlig humør at man ikke kan være hyggelig med de rundt seg, så får man trekke seg tilbake. Slik er det når datteren min på 12 år "bruser med fjærene" sine. Om hun ikke klarer å ha en saklig og vennlig tone og bare er frekk og sur, så må hun enten gå seg en tur eller gå opp på rommet sitt. Det gjør vi også om vi har en skikkelig dårlig dag. Det er ikke nødvendig å forpeste alle rundt seg med sitt dårlige Humør.

Anonymkode: 34d45...a0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...