Gå til innhold

Hadde dere passet barn i en slik situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren til mannen bor i en annen by. Hun og mannen er svært egosentriske og bryr seg for det meste om seg selv. Er de på besøk her eller hos svigers forventer de full oppvartning. Det er aldri et spørsmål om verken å hjelpe til eller hvordan andre har det.

Nå har deres unger blitt 10 og 12 år og de spurte om vi kunne passe de ei uke i sommer. Jeg har ikke lyst. De er veldig ulike våre barn, som er 14 og 16 år. Deres barn elsker å henge med søskenbarna, men nå er våre blitt så store at de ikke har lyst til det lenger. De har egne gjenger/kjærester, er aktive og ikke interessert i å drasse på mindre søskenbarn ei uke av ferien.

Hadde dere sagt ja?

Anonymkode: 6d165...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det hadde jeg. For syns ikke barn skal straffes for at de voksne ikke kommer overens. Tenker også dine barn klarer å sette av en uke av sommeren til sine søskenbarn. Det har de ikke vondt av og det lærer barna å ta hensyn og ansvar. 

Med mindre du vil dine barn skal ende opp som søstra til mannen din. 

Anonymkode: 42c5f...98b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja det hadde jeg. For syns ikke barn skal straffes for at de voksne ikke kommer overens. Tenker også dine barn klarer å sette av en uke av sommeren til sine søskenbarn. Det har de ikke vondt av og det lærer barna å ta hensyn og ansvar. 

Med mindre du vil dine barn skal ende opp som søstra til mannen din. 

Anonymkode: 42c5f...98b

Hadde de hatt samme interesser ville det gått fint, men de driver med dans og korps, og guttene her med fotball og hockey. De vil kjøre båt og være med venner, etter de først skal jobbe to uker, så 10 dager på trrningsleir, og ei uke i Hellas med oss. Kan ikke si annet enn at jeg forstår de godt! Søskenbarna er veldig innesluttet og gir minimal respons.

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Hadde de hatt samme interesser ville det gått fint, men de driver med dans og korps, og guttene her med fotball og hockey. De vil kjøre båt og være med venner, etter de først skal jobbe to uker, så 10 dager på trrningsleir, og ei uke i Hellas med oss. Kan ikke si annet enn at jeg forstår de godt! Søskenbarna er veldig innesluttet og gir minimal respons.

Tror hun du svarer har et poeng. Din svigerinne har nok samme argumentasjon for seg og sine. 

Anonymkode: 0250e...99e

Skrevet

Hvorfor trenger de at dere tar barna en uke? 

Anonymkode: 54ded...184

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke. Jeg er ikke så begeistret for å ha ansvar for andres barn, og en uke er altfor lenge. 

Anonymkode: f5358...c63

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men det er vel ikke sånn at det ene utelukker det andre? Om barna dine er så store at de er ute og kjører båt og henger med venner så kan de vel gjøre det i tillegg til å være litt sammen med familie? Og en 10-åring skjønner faktisk at ungdommer vil gjøre litt andre ting. 
Det er vel ikke barna dine som skal passe dem, men dere voksne? Finn på noen ok aktiviteter, vil ungdommene bli med så er det positivt, og om ikke, så hadde de jo ikke vært med dere uansett, fordi de heller ville henge med venner. 

Anonymkode: 52b52...ba8

Skrevet (endret)

For meg hadde det kommet an på mye. Har de stilt opp når dere har trengt pass og avlastning? Skal de på kjærlighetsferie eller skal de i begravelse i utlandet? Ferien min er litt hellig for meg, så jeg er ikke veldig glad i å passe andres unger med mindre det er krise av noe slag. En 10 åring krever også en helt annen grad av aktivisering og pass enn noen på 14 og 16, så om det ikke er noe veldig viktig de skal, så hadde jeg sagt nei til ei uke, men kanskje ja til et par dager. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet

Hva har dette med hvordan foreldrene er? Er det på grunn av motvilje mot dem som personer så si det da, istedenfor å få dine barn til å virke minst like egosentriske. Er det på grunn av at dere ikke vil så er det dårlig å skyve barna foran som grunn til å si nei. Hadde jeg visst at dere tenkte sånn som foreldre til de to som vil på besøk, så hadde jeg aldri spurt. Så si nei du, og så kan dere bare la guttene deres gjøre som de vil også. 

Anonymkode: ff67c...5f8

Skrevet

Jeg ville gjerne passet, men jeg måtte jo gitt beskjed om at mine barn skulle være mye borte så det kom til å bli mest meg og mannen de måtte henge med.

Anonymkode: 29612...d7e

Skrevet

Hvorfor trenger de pass i en uke? Hvis det er fordi foreldrene skal jobbe, så greier vel en 10- og 12-åring seg selv? 

Og hvis de kommer til dere, så trenger de vel ikke å henge med dine barn hele tiden?? Skjønner godt at det ikke er så kult for dine unger, som faktisk er i en helt annen alder. 

Anonymkode: 0819b...929

Skrevet

De er jo gamle nok til å være alene hjemme om foreldrene jobber, så jeg regner med foreldrene skal på ferie uten dem?

Da hadde jeg nok sagt at en uke var litt lenge, men at jeg gjerne passer de en langhelg. Hadde sagt at mine egne barn hadde en del planer med jobbing osv da, så det ble i hovedsak tante og onkel de måtte være sammen med.

Hadde ikke pålagt mine barn å "passe" dem, men de kunne investert litt tid med sine søskenbarn altså. De trenger ikke være 100% egoistiske de heller.

Anonymkode: 75b3c...61a

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

For meg hadde det kommet an på mye. Har de stilt opp når dere har trengt pass og avlastning? Skal de på kjærlighetsferie eller skal de i begravelse i utlandet? Ferien min er litt hellig for meg, så jeg er ikke veldig glad i å passe andres unger med mindre det er krise av noe slag. En 10 åring krever også en helt annen grad av aktivisering og pass enn noen på 14 og 16, så om det ikke er noe veldig viktig de skal, så hadde jeg sagt nei til ei uke, men kanskje ja til et par dager. 

De bor langt unna, de skal sende ungene med fly hit! Nei nei, de har aldri verken spurt hvordan det går med ungene våre eller brydd seg om de. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det er vel ikke sånn at det ene utelukker det andre? Om barna dine er så store at de er ute og kjører båt og henger med venner så kan de vel gjøre det i tillegg til å være litt sammen med familie? Og en 10-åring skjønner faktisk at ungdommer vil gjøre litt andre ting. 
Det er vel ikke barna dine som skal passe dem, men dere voksne? Finn på noen ok aktiviteter, vil ungdommene bli med så er det positivt, og om ikke, så hadde de jo ikke vært med dere uansett, fordi de heller ville henge med venner. 

Anonymkode: 52b52...ba8

Vi voksne jobber jo, er hjemme rundt 16.30 hver dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor trenger de at dere tar barna en uke? 

Så de kan ha fri for unger og jobbe. Så de vil at de skal være her å henge med søskenbarna, som ikke vil det for noe i verden . Våre er gutter, deres er jenter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så de kan ha fri for unger og jobbe. Så de vil at de skal være her å henge med søskenbarna, som ikke vil det for noe i verden . Våre er gutter, deres er jenter.

Si det da. 

Anonymkode: f5358...c63

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi voksne jobber jo, er hjemme rundt 16.30 hver dag. 

Om dere to voksne jobber den uka, og barna deres har sommerjobb og andre planer, da passer det jo ikke... Da må de finne en annen løsning.

Men at de ikke bryr seg om deres barn betyr ikke at dere ikke trenger bry dere om deres. Du kan jo fint ha et godt forholdt til barna du er tante til uten at du trenger være veldig close med foreldrene deres.

Anonymkode: 75b3c...61a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da tenker jeg at det er rimelig å si nei. Barna er i tillegg store nok til å klare seg hjemme den uka foreldrene arbeider, så det er ikke noe argument. 

Skrevet

Vi har vært i liknende situasjon flere ganger. Da jeg er lærer, og med det har ufortjent mye fri om sommeren (sitat fra min svigerinne), er det min plikt å passe hennes barn. Hennes skattepenger er tross alt med på å finansiere min ferie (igjen, direkte sitat).  Har svelget endel kameler, ha😅.

Vi har sagt ja til å passe ungene. Ikke en hel uke hver eneste sommer, men alt fra ei natt til ei hel uke hver sommer. Det som er herlig, er at etter kort tid uten foreldrene, kommer vi virkelig i en posisjon til å bli kjent med ungene!

Våre unger, som er noen år eldre, er litt med søskenbarna sine. De drar også ut på ting og tang, men spiser feks stort sett middag hjemme. Tar gjerne ungene med seg litt ut i gata, viser de sine interesser. De «små» forteller om sine interesser.

Se på det som en berikelse, ikke et hinder👍. Nå er disse søskenbarna blitt så store, at de ikke lenger har behov for barnevakt. Jeg må faktisk innrømme at jeg savner det litt.

Anonymkode: 0ce30...f8f

Skrevet

Har ikke DU lyst til å ha godt forhold til disse barna på tross av at foreldrene er teite? Da passer du barna for din og barnas skyld. Ikke straff ungene for at foreldrene er egoistiske!

Skrevet

I og med du svarer i en slik situasjon, blir det nei, selv om jeg glatt kunne hatt niese og nevø her en uke. Men vi har god kontakt og er mye samlet ellers. 

Jeg liker i grunnen ikke andres unger så godt med unntak av de to og noen venner av ungene, aldri i livet om jeg hadde brukt en ferieuke på å passe andres barn. Da skulle det vært liv om å gjøre 😂

Anonymkode: 68c50...130

Skrevet
TinaK 1990 skrev (4 minutter siden):

Har ikke DU lyst til å ha godt forhold til disse barna på tross av at foreldrene er teite? Da passer du barna for din og barnas skyld. Ikke straff ungene for at foreldrene er egoistiske!

Vi har et godt forhold når vi møtes, og de har også vært her på overnatting flere ganger. Men, de bor som sagt 70 mil unna oss, så vi har aldri hatt et nært forhold. 
Jeg har ikke kjempelyst til å ha de her ei uke heller. Vil heller tilbringe dagene med egne barn som er fullt opptatt hele tiden.

Skrevet

Nei.

Anonymkode: c93c5...6ba

Skrevet

Men hvorfor skal de komme til dere? Skal foreldrene jobbe eller har de fri?

Ville sagt nei. Dere er jo på jobb.

Anonymkode: eb70f...ceb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...