Gå til innhold

Noen her som leier ut leilighet? Har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Bruker du utleiemegler eller leie.no eller lignende? Hva er i så fall dine erfaringer med dette?

Er det mye pes?

Har du noen råd om hva som er viktig å tenke på?

Skal bli samboer og leie ut egen bolig det første året. Tenker å la de fleste møblene så, untat de jeg er mest redd for/glad i  - så blir det en delvis møblert leilighet.

Anonymkode: 01547...f2b

Fortsetter under...

Vi leier ut og har hatt fem ulike i utleiedelen vår, og vi administrere det selv. Det er selvsagt litt pes å legge ut leiligheten, ha visninger ol., men etter dette kommer det helt an på leieboerne. Vi har hatt tre veldig greie og enkle, et par som var greie, men "needy", og en som var et sant mareritt. 

Hos akkurat oss har enslig mann vært det mest optimale. Unge par har det med å gjøre det slutt, to av dem flyttet igjen etter 6-7 mnd fordi de gjorde det slutt. 

Det er viktig å sjekke referanser. Ikke bare fra nåværende boforhold, men det før det igjen også. Det kunne sannsynligvis spart oss for mye hvis vi hadde gjort det. I retrospektiv ser vi jo at selvsagt ga han vi ringte gode referanser til hun ene vi hadde inne og ble et sant mareritt, han ville sikkert bare bli kvitt henne selv (altså, han løy). Hadde vi ringt de hun bodde hos før det igjen ville vi sannsynligvis fått helt andre opplysninger. 

Anonymkode: ad4ab...bc8

Har brukt utleiemegleren en gang og vet ikke om det var så mye hjelp i forhold til prisen. De som leide der, leide leiligheten ut videre selv om fremleie ikke var lov. 

Har leid ut selv og det fungerer helt greit. Sørg for å ha alt i kontrakten, ta gode bilder av leiligheten før utleie (datostemplet). Kan du i din boligforsikring få dekket utleie? Eventuelt manglende leieinntekter? Snakk med forsikringsselskapet om dette. 

Om de ikke betaler, så kan du etter rimeligtid sende krav om utkastelse, ta saken til Husleietvisteutvalget også eventuelt til ditt forsikringsselskap. 

Anonymkode: fa850...5e9

Leier ikke ut, men er borti mange utleiesaker på jobb. Her er noen tips:

1. Alltid tidsbegrenset kontrakt. Aldri tidsubegrenset. 

2. Ring flere referanser.

3. Be om depositum/ NAV garanti først. Ikke lag en avtale der det skal betales inn eller ordnes etter innflytting.

4. Bruk gjerne en mal på leiekontrakt og vær nøye med å fylle inn alle punktene. Skriv inn andre punkter som er viktige. F. eks. at bod i kjelleren ikke er tilgjengelig, at det ikke skal tørkes tøy annet enn på badet osv. 

Husk også å sjekke om du har tillatelse til å fremleie leiligheten. Det er egne regler for sånt i borettslag og det kan hende at styret skal godkjenne leietaker. Meld flytting og betal skatt. 

Anonymkode: 180cf...8e9

Takk for svar. Ser ut til at det ikke nødvendigvis er bedre med utleiemegler da. Er litt nysgjerrig på erfaringer med leie.no også, men det skal vel noe til å treffe på noen her inne som har det.

Andre? 

Anonymkode: 01547...f2b

Bare et tips. For du må jo skatte av utleieinntekten, men om du leier ut delvis møblert kan du få fradrag for slitasje: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/

Anonymkode: 6e8b7...9b8

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bare et tips. For du må jo skatte av utleieinntekten, men om du leier ut delvis møblert kan du få fradrag for slitasje: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/

Og felleskostnader, kommunale avgifter osv selvfølgelig 😊

Jeg vurderte husleie.no sist jeg skulle leie ut, men droppet det når de ikke kunne garanterer for leieinntekter. Det eneste de kom til å gjøre var å sende purring og inkasso. Dette kan jeg fint gjøre selv. Er husleien en uke forsinket pleier jeg å skrive: "Hei, jeg kan ikke se at husleien er kommet inn på konto, kan du sjekke dette?" 

Er du medlem av Huseiernes landsforbund kan du få tilgang til både digital og vanlig husleiekontrakt, mal for eventuell purring/oppsigelse og gratis depositum-konto via BN Bank. 

Jeg ville heller sjekket forsikringsselskapet som jeg skrev lenger oppe om de dekker kostnader ved  tap på utleie, om de du ikke har gjør det så sjekk med andre, du bør uansett oppgi til forsikringen at det nå er en utleiebolig. 

Anonymkode: fa850...5e9

Vi ser på Finn.no, på ønsker leilighet. Der står det info, bilde og om de har referanse. Har brukt de hver gang👍🏼 Og bruk leieavtalen utformet av huseierens landsforbund. Koster 500kr i året å være medlem eller noe, men det er så verdt det, du får hjelp til alt👍🏼

Jeg har ingen egen erfaring, men naboen erfarte at NAV-garanti ikke er verdt noen ting. Den garanterer kun for manglende husleie og ingenting annet. Hun måtte rydde opp og betale for å bli kvitt alt søppelet leietagere hadde satt igjen og fikk ingenting for det som var ødelagt. 

Anonymkode: edd46...caf

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen egen erfaring, men naboen erfarte at NAV-garanti ikke er verdt noen ting. Den garanterer kun for manglende husleie og ingenting annet. Hun måtte rydde opp og betale for å bli kvitt alt søppelet leietagere hadde satt igjen og fikk ingenting for det som var ødelagt. 

Anonymkode: edd46...caf

Joda, den dekker andre ting også. Vi fikk utbetalt hele garantien (+ forsikring) etter at ene leieboeren vår hadde herpet leiligheten. Det skal dog sies at saksbehandleren sa at hun aldri hadde sett så mye og grundig dokumentasjon tidligere. Har en mann som er ekstremt nøye på slikt. 

Anonymkode: ad4ab...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...