Anonym bruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Leser mye om jenter som har fått feil diagnose i barndommen, som senere viser seg å ha feks asperger. Jeg lurer litt på om min jente kan ha det. Hun har vært utredet for adhd tidligere, uten noe helt sikre tegn (og en lærer som mente mitt barn var det mest fantastiske i hele verden) Jeg har tidligere tenkt at hennes adferd skyldes at hennes far og jeg ikke er sammen, at hennes far er klin gæern og hun har opplevd mye vondt der, og at hennes relasjon til andre mennesker er vanskelig. Men jo mer jeg leser om jenter og asperger/autisme jo mer føler jeg liksom ting passer til henne... Anonymkode: 965c6...9b6
Anonym bruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Det der er så utrolig vanskelig. Jeg har en jente med Tourettes og ADHD, og det er ikke tvil om at hun har dette, men hun passer også inn i en del knyttet til autismespekterer. Problemet er jo at nevroutviklingsforstyrrelser sklir sånn inn i hverandre at det er vanskelig skille dem fra hverandre også. Datteren min er f.eks. helt ekstremt overfølsom overfor lyd, men det er typisk for både autismespekterer og tourette. Hun er tidvis ekstremt rigid, noe som også passer begge boksene. Hun har vansker med jenteintrigene, noe som passer med både autismespekterer og adhd, osv. Jeg tenker som så at hvis utfordringene er så store at det er til vesentlig ulempe for henne, kan det være greit å rehenvise for utredning, men om du/dere/skolen klarer å tilrettelegge selv og datteren din ikke viser behov for en annen forståelse for vanskene sine, så er det kanskje unødvendig å gjennomføre en ny utredning. Lykke til uansett 😊 Anonymkode: ce7ee...bff
Anonym bruker Skrevet 19. april 2022 #3 Skrevet 19. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det der er så utrolig vanskelig. Jeg har en jente med Tourettes og ADHD, og det er ikke tvil om at hun har dette, men hun passer også inn i en del knyttet til autismespekterer. Problemet er jo at nevroutviklingsforstyrrelser sklir sånn inn i hverandre at det er vanskelig skille dem fra hverandre også. Datteren min er f.eks. helt ekstremt overfølsom overfor lyd, men det er typisk for både autismespekterer og tourette. Hun er tidvis ekstremt rigid, noe som også passer begge boksene. Hun har vansker med jenteintrigene, noe som passer med både autismespekterer og adhd, osv. Jeg tenker som så at hvis utfordringene er så store at det er til vesentlig ulempe for henne, kan det være greit å rehenvise for utredning, men om du/dere/skolen klarer å tilrettelegge selv og datteren din ikke viser behov for en annen forståelse for vanskene sine, så er det kanskje unødvendig å gjennomføre en ny utredning. Lykke til uansett 😊 Anonymkode: ce7ee...bff Utfordringene hun har er virkelig til vesentlig ulempe, og har vært det i mange mange år. Hun selv tenker hun har adhd, jeg er ikke så sikker.. Takk for godt svar Anonymkode: 965c6...9b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå