Gå til innhold

Hva tenker dere om kristendommen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du kristen eller ikke?

og dersom du ikke er; hva tenker du om de som tror på det kristne budskapet?

Anonymkode: be203...50a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns de jeg har snakket med om religion er heldige. De har en trygghet jeg misunner dem, men ellers er de som oss andre. 

Anonymkode: adf04...d2f

Skrevet

Lever i den virkelige vitenskapelige verden. Religion sammen med politikken er roten til alt ondt. 

Anonymkode: 118a0...377

Skrevet

Jeg er kristen. Men jeg har samtidig inntrykk av at mange av de som tror på det kristne budskapet ikke har forstått det kristne budskapet.

I elskede! la oss elske hverandre! for kjærligheten er av Gud, og hver den som elsker, er født av Gud og kjenner Gud. Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud; for Gud er kjærlighet.
1 Johannesbrev 4:7-8

Anonymkode: 06185...ec6

Skrevet

Jeg tenker at kristne og andre religiøse er mindre intellegente. De kunne like godt trodd på ole brumm eller mummitrollet. For noe tull. 

Anonymkode: 636b8...6c1

Skrevet

Jeg er kristen og kan ikke skjønne at noen som har forstått evigheten og 0 får det til å gå opp uten en guddom.

Anonymkode: 9460d...1ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at kristne og andre religiøse er mindre intellegente. De kunne like godt trodd på ole brumm eller mummitrollet. For noe tull. 

Du er åpenbart heller ikke av mensa-materiale  :-D så.. Ja. Er det viktigste å være intelligent eller å være tilfreds da? Du vet at høy intelligens ofte er overvurdert? Så da kan du trekke pusten også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du er åpenbart heller ikke av mensa-materiale  😄 så.. Ja. Er det viktigste å være intelligent eller å være tilfreds da? Du vet at høy intelligens ofte er overvurdert? Så da kan du trekke pusten også. 

Så du tenker at det å tro på et eventyr er et tegn på intelligens? I tillegg tror jo folk på alle mulige forskjellige eventyr og kaller akkurat sin tro for den rette. Nei vet du hva! Folk som trenger å tro på slikt kan umulig være de skarpeste knivene i skuffen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

🤦‍♀️

Ja, så noen skrivefeil dømmer meg? Jeg ville heller dømt dem som tror på eventyr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så du tenker at det å tro på et eventyr er et tegn på intelligens? I tillegg tror jo folk på alle mulige forskjellige eventyr og kaller akkurat sin tro for den rette. Nei vet du hva! Folk som trenger å tro på slikt kan umulig være de skarpeste knivene i skuffen. 

Du fikk ikke med deg det jeg skrev nei. Du verden.

Jeg tenker at de som ikke skjønner at folk kan tro er de sløveste knivene. Seriøst. Jeg syns det er lett å forstå, og er absolutt åpen for at det er "noe mer" Jeg syns oppriktig talt at det er svært merkelig å utelukke det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sansynlig vis tror du på ganske mye du ikke gar vitenskaplig belegg for du også også. Menneskerettigheter? At du har rettigheter fordi du er norsk? At et menneskeliv er verdt mer enn en mygg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sansynlig vis tror du på ganske mye du ikke gar vitenskaplig belegg for du også også. Menneskerettigheter? At du har rettigheter fordi du er norsk? At et menneskeliv er verdt mer enn en mygg?

Det du nevner der er ikke tro, det er universelle lover som man kan vise til og som domstoler og internasjonale domstoler er bundet av. Det har ikke noe med tro å gjøre. Det er jus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Den var du ikke så heldig med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Den var du ikke så heldig med. 

Du skjønner sikkert hva jeg vil frem til. 

Skrevet

Jeg er hedning, og har venner som tror på alt mulig, eller ingenting i det hele tatt. To av mine gode venner er prester i Den norske kirke. Så er vi venner med to muslimske familier, min far er ateist og mamma er katolsk. Jeg tror at det er best for mennesker å tro på dem som gir dem holdepunkter og retning i livet, som hjelper dem gjennom kriser og støtter dem i hverdagen. Omså det er Allah, Gud eller den menneskelige kraft, spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 07847...4b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er du kristen eller ikke?

og dersom du ikke er; hva tenker du om de som tror på det kristne budskapet?

Anonymkode: be203...50a

Jeg syns slike spørsmål som detter er fryktelig vanskelig å svare på.
Kristendommen er mye.
Du har gresk/russisk ortodokse kristne som som er ekstreme.
Du har de fleste kristne her i Norge som har et avslappet forhold til det hele.
Og du har alt i mellom.
Alt dette er en del av kristendommen.

Så lenge du ikke du definerer hva du mener med "kristendommen" er spørsmålet ditt umulig å svare på

Anonymkode: 259e1...3bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det du nevner der er ikke tro, det er universelle lover som man kan vise til og som domstoler og internasjonale domstoler er bundet av. Det har ikke noe med tro å gjøre. Det er jus. 

🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Og jus er?  For noen merkelige innlegg noen av dere skriver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

🤣

Du ler hvorfor? Jeg regner med at du ikke har kunnskap om hvordan folkeretten og menneskerettighetene blir til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du ler hvorfor? Jeg regner med at du ikke har kunnskap om hvordan folkeretten og menneskerettighetene blir til. 

Det er noe mennesker har funnet på, akkurat som andre "eventyr". Du tror kanskje på eiendomdrett og at kjærlighet er bedre enn hat også?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe mennesker har funnet på, akkurat som andre "eventyr". Du tror kanskje på eiendomdrett og at kjærlighet er bedre enn hat også?

Selvsagt er prinsippene i folkeretten nedfelt av mennesker og etterhvert tatt i bruk. Men disse prinippene har rot i virkeligheten. De er ikke pakket inn i eventyr om jesus og maria og alt tull. Jeg regner da med at du feks ikke praktiserer matematikk, det er jo funnet på av mennesker. 

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men jeg har respekt for at andre er det. Å kalle det eventyr blir for dumt, uansett om man er troende eller ei, da viser man egentlig bare at man både er historeløs og har en manglende forståelse for menneskets psykologi. 

Anonymkode: 12cd3...d13

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Selvsagt er prinsippene i folkeretten nedfelt av mennesker og etterhvert tatt i bruk. Men disse prinippene har rot i virkeligheten. De er ikke pakket inn i eventyr om jesus og maria og alt tull. Jeg regner da med at du feks ikke praktiserer matematikk, det er jo funnet på av mennesker. 

Matematikken er ikke funnet på av mennesker, språket vi bruke for å kommunisere og tenke matematikk derimot er oppfunnet eller heller utviklet, av mennesker. I tillegg er jeg den som sier jeg tror på en guddom. Hvordan skulle det påvirke min praktisering av matematikk?

Skrevet

Jeg føler meg kristen, fordi norsk kultur er tuftet på kristendommens verdier. Jeg har ingen klar oppfatning av hva det kristne budskapet er, og bryr meg heller ikke spesielt om religiøse budskap. Dersom jeg snubler over bibelske tekster tenker jeg at lite av det kan tolkes bokstavelig, da blir det virkelighetsfjernt og bare merkelig, men at det likevel er en grunnleggende fornuft i mye av det. Denne fornuften har jeg i meg, og den gjør at jeg har en ganske klar oppfatning av forskjellen på hva som er riktig og galt for meg, uten at jeg begrunner det med religion. Det som oppleves som riktig og galt for meg er nokså sammenfallende med det jeg assosierer med hvordan kristne tenker og handler, uten at jeg ser på meg selv som spesielt religiøs.

De som avviser religion og troen på noe større enn oss selv, med begrunnelse i vitenskapen, mener jeg har et lite gjennomtenkt forhold til livet, og en ganske enkel livsanskuelse. Det er praktisk, og sikkert hensiktsmessig å lene seg på vitenskapen, men jeg synes det er en primitiv innstilling til livet. Jeg lo også av kristendommen en gang i tiden, og religiøse mennesker, men det sluttet jeg med tidlig i tenårene.

Anonymkode: bca72...c26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...