Gå til innhold

Dere som bor på gård og har barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dere helst ikke ha besøk av nabounger? Føler dere på et ansvar av at de kan skade seg på farlige ting eller dyr?

Vi bor rett i nærheten av en stor gård med både dyr og maskiner, og våre barn går til venner daglig. De gangene de har gått til denne gården for å leke med barna der, føler vi at de ikke er velkomne. Barna som bor der har ingen venner, men vi har forsøkt å inkludere dem. I dag kom sønnen min gråtende hjem derfra fordi han fikk kjeft av faren på gården. Jeg har forsøkt å kommunisere med foreldrene, men får lite ut av det. 
Er det vanlig å stenge ute nabobarn fordi en bor på gård?

Anonymkode: 7c9c6...0ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor hadde han fått kjeft da??

Anonymkode: 25d62...76d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor hadde han fått kjeft da??

Fordi de hadde spilt fotball og min sønn kom i skade for å tråkke på foten til deres barn. Han begynte å gråte og ble trøstet av faren, før min sønn fikk streng beskjed om å gå hjem. Han syntes det var urettferdig og trist. 
Hi

Skrevet

Faren er en dust. Det er ikke fordi han bor på gård. 

Anonymkode: d7e02...7d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Fordi de hadde spilt fotball og min sønn kom i skade for å tråkke på foten til deres barn. Han begynte å gråte og ble trøstet av faren, før min sønn fikk streng beskjed om å gå hjem. Han syntes det var urettferdig og trist. 
Hi

Og dette setter du i sammenheng med at de bor på gård?

Anonymkode: 5e736...700

Skrevet

Om man tar på vei for at barnet blir tråkket på under forballspilling har ikke noe med om man bor på gård å gjøre, men det er farlige ting på en gård og det er ting som kan få alvorlige økonomiske konsekvenser. Barn som er vanskelige å styre må man derfor være forsiktige med å la gå fritt. Mine barn har for eksempel lært fra de er veldig små å passe seg for traktoren. Det har ofte ikke andre barn. Derfor kan ikke andre barn få keke utenfor den inngjerdet hagen.

Anonymkode: c1cc9...dc7

Skrevet

Bor ikke på gård selv, men datteren min har en venninne som gjør.

Når de var yngre var det regler for hvor de fikk være, det var rett og slett ikke lov å leke på loven, gå inn i fjøset eller inn i innhegningen til hestene osv uten at en voksen var med. De respekterte det. De hadde en stor plen på forsiden av huset som de fikk leke på og de holdt seg der.

Nå er de tenåringer og får gå der de vil, datteren der er opplært i respekt for dyr og utstyr og min datter som er på besøk utfordrer selvfølgelig ikke det.

Eksemplet du forteller om har jo ingenting med at far er bonde å gjøre. Spille fotball og være litt uheldig med en takling kan jo skje overalt.

Anonymkode: d84a8...3a0

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hi

Hvor hardt tråkket han på foten egentlig? Eller hvor lite tåler den andre gutten? Uansett har ikke dette noe med å bo på gård å gjøre. Bønder kan riktignok være noen skruer, men dette var jo bare rart. 

Skrevet

Nei, nei. Ser dere misforstår. Eller at jeg forklarer meg klønete. At min sønn tråkket på foten til denne gutten, er ikke den eneste grunnen til at barna ikke føler seg velkomne. Det har skjedd masse greier, og alt bunner i at det er farlig å bo på gård. Traktor er farlig, hester er farlig, låven er farlig. De får ikke lov til noe, og føler seg ikke velkomne. Jeg syns det er dumt, fordi barna deres trenger venner. De er supersøte. Vet bare ikke om jeg gidder å oppfordre mine unger til å gå bort dit mer når det skal være sånn. 
Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, nei. Ser dere misforstår. Eller at jeg forklarer meg klønete. At min sønn tråkket på foten til denne gutten, er ikke den eneste grunnen til at barna ikke føler seg velkomne. Det har skjedd masse greier, og alt bunner i at det er farlig å bo på gård. Traktor er farlig, hester er farlig, låven er farlig. De får ikke lov til noe, og føler seg ikke velkomne. Jeg syns det er dumt, fordi barna deres trenger venner. De er supersøte. Vet bare ikke om jeg gidder å oppfordre mine unger til å gå bort dit mer når det skal være sånn. 
Hi

Hvor gamle er de?

Traktor, låvenbroer osv er jo farlig, så jeg skjønner godt at de ikke kan leke overalt uten tilsyn.

Men fra det til å ikke få lov å ha venner på besøk er det jo langt da. Barn av bønder får lov å ha vennebesøk, selv om de ikke får herje på låven eller leke i traktoren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hi

Vi bor på gård. Jeg har barn. Mine barn har alltid fått ha venner på besøk.

Men det er faktisk sant det du skriver: Traktor er farlig. Hester kan være farlige. Låven kan være farlig. 

Mine barn har vokst opp her, og har lært tidlig hva de har hatt lov til og ikke. Likevel har vi selvsagt passet godt på. Ikke alle venner klarer å respektere reglene, og jeg vet om minst ett barn som nektet å komme tilbake hit fordi jeg hadde vært "altfor streng". 

En gård er en morsom lekeplass, men det er også en farlig lekeplass. Nå høres det jo ut som om han faren du snakker om er en dust i tillegg, men at han setter strenge grenser for låve, traktor og hester er faktisk helt normalt og fornuftig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hi

Har du invitert barna på gården hjem til dere? Nå er det jo faktisk sånn at det er farlige ting på gården og barn må være under oppsikt, så mulig at de ikke er velkomne av den grunn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor gamle er de?

Traktor, låvenbroer osv er jo farlig, så jeg skjønner godt at de ikke kan leke overalt uten tilsyn.

Men fra det til å ikke få lov å ha venner på besøk er det jo langt da. Barn av bønder får lov å ha vennebesøk, selv om de ikke får herje på låven eller leke i traktoren.

De er 7 og 10 år. De respekterer dyr og steder som kan være farlige, jeg bare føler på meg at foreldrene ikke orker eller gidder å passe på. Da er det enklere å ikke få besøk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har du invitert barna på gården hjem til dere? Nå er det jo faktisk sånn at det er farlige ting på gården og barn må være under oppsikt, så mulig at de ikke er velkomne av den grunn. 

Ja, mange ganger. De kommer aldri. 
Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De er 7 og 10 år. De respekterer dyr og steder som kan være farlige, jeg bare føler på meg at foreldrene ikke orker eller gidder å passe på. Da er det enklere å ikke få besøk. 

Må si at barn på gård må fotfølges. Er selv oppvokst på gård, og i min barndom, var det mye ulykker og dødsulykker med barn. Ennå, når vi er hos mine foreldre, passer jeg på at de f eks ikke skal oppholde seg ved kummen. Kjente en gutt som falt oppi og døde i en sånn. Kjente og en som ble påkjørt av traktor og døde.

Har og alltid fått beskjed at vi ikke måtte leke eller gjemme oss i høyt gress eller korn. 
Hadde du vært oppvokst på gård selv, hadde du nok tenkt gjennom slike ting.

Men vi hadde venner over, og holdt oss der vi skulle, rundt og i huset 

Anonymkode: 85f96...b9c

Skrevet

Dette har ingenting med å bo på gård å gjøre. Vi har besøk hele tida, men gjør alle klar over at de ikke får gå i fjøs og låve. 

Anonymkode: f7882...25d

Skrevet

Er både vokst opp på gård, og hadde venner der mer eller mindre alle var fra gård. Vi fra gård skada oss aldri,men jeg tror jeg hadde fått hjerteinfarkt som forelder i dag om egne barns hadde drevet med alt vi fant på i låver og siloer. Det var ikke fullt så nøye på 80-tallet, til vår store glede. Så at de ikke vil pådra seg det ansvaret kan jeg skjønne, mer rart at de ikke får komme til dere da. Vi gårdsbarna passa godt på andre besøkende barn da, og vi var nok veldig mye bedre på å kalkulere og se risiko og konsekvenser enn "bybarna", uten at noen voksne måtte fortelle oss dette først. Lykke til

Anonymkode: bd380...98a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det har skjedd masse greier, og alt bunner i at det er farlig å bo på gård. Traktor er farlig, hester er farlig, låven er farlig.

Men det er jo helt sant, og ungene dine mangler vel bare evnen til å ta imot beskjed og forholde seg til det.

Anonymkode: eea31...b06

Skrevet

Vi bor på gård og har barn. Her er det unger på besøk hele tida, men det er flere steder som er off limits. Låvebrua og låven ER farlige, og ikke steder der unger skal oppholde seg uten tilsyn. Trampolina, skogen og hagen er ikke farlig, og derfor får de selvsagt lov til å leke der. 

Du trekker veldig merkelige slutninger her. Vil du ikke at barna dine skal være trygge når de leker på nabogården? 

Anonymkode: 1c480...ca1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vi bor på gård og har barn. Her er det unger på besøk hele tida, men det er flere steder som er off limits. Låvebrua og låven ER farlige, og ikke steder der unger skal oppholde seg uten tilsyn. Trampolina, skogen og hagen er ikke farlig, og derfor får de selvsagt lov til å leke der. 

Du trekker veldig merkelige slutninger her. Vil du ikke at barna dine skal være trygge når de leker på nabogården? 

Anonymkode: 1c480...ca1

Trekker jeg merkelige slutninger? Jeg spurte om dere som bodde på gård var engstelige når dere hadde besøk av nabobarn, og om de egentlig var uønsket. Signalene jeg får fra foreldrene på nabogården tilsier nemlig det. Og nei, mine unger «mangler ikke på evnen til å ta til seg beskjeder» i det hele tatt. 
Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...