Gå til innhold

Hvor mye tilrettelegger dere for aktivitet for ungdommene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at vi har feilet litt her..

Vi har alltid fylt helger og ferier med innhold. Mye konserter, tester, museum, turer i skogen osv. Da datteren min var yngre var det jo bare å ta henne med på ting, og hun syns det meste var gøy.

Så kom pandemien, og de fleste av de tilbudene vi har benyttet oss av ble stengt. Det var myyyyye tur i skog og mark - men etterhvert som hun gikk fra barn til ungdom i løpet av pandemien så ble det i følge henne GØRR!

Bortsett fra fritidsaktivitet en gang i uken er hun mye hjemme, og det blir mye telefon. Vennene er også mye hjemme - de henger ikke ute sammen, og besøker ikke hverandre, kommuniserer nest gjennom telefon. Vi ser serier og filmer sammen, og jeg forsøker å få henne med ut på tur hver dag - men det er som sirup. 

Så nå er jeg litt lost igrunn. Skal jeg forsøke å dra henne med rundt på ting, slik som før? Eller skal hun som 13-åring få bestemme mer selv? 

Anonymkode: 4b363...93d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemme mer selv , selvsagt! 

Anonymkode: 5daa7...7ab

Skrevet

Mine får bestemme mye selv.

Anonymkode: 4345b...785

Skrevet

Her har jeg en på 12 og en på 14. De er lite fan av å gå ut på tur. Det er jo egentlig ikke noe mål og mening med det annet enn frisk luft. Noen ganger får de bestemme selv, andre ganger får de ikke. Hvis jeg har avtalt led søsteren min at vi skal gå klokken 10, så får de droppe det. Da er de ikke ute av sengen en gang. Andre ganger planlegger jeg å gå i 13-14 tiden, og da må de bli med. Begge trener 3 dager i uken, så de trener nok, men det er hyggelig å gjøre noe med familien også. Og snappende går hyppig mens vi er på tur

Anonymkode: 4c6bc...4bd

Skrevet

Dere som sier bestemme selv - er de aktive, eller sitter de mye hjemme? 

Jeg hadde ikke vurdert å legge meg borti det dersom hun var aktiv. Men nå føler jeg at dagene bare går uten at hun får vært med på noe.. Hun elsker jo å være hjemme, men jeg syns det blir mye.. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her har jeg en på 12 og en på 14. De er lite fan av å gå ut på tur. Det er jo egentlig ikke noe mål og mening med det annet enn frisk luft. Noen ganger får de bestemme selv, andre ganger får de ikke. Hvis jeg har avtalt led søsteren min at vi skal gå klokken 10, så får de droppe det. Da er de ikke ute av sengen en gang. Andre ganger planlegger jeg å gå i 13-14 tiden, og da må de bli med. Begge trener 3 dager i uken, så de trener nok, men det er hyggelig å gjøre noe med familien også. Og snappende går hyppig mens vi er på tur

Selv om det er en høy terskel for å komme seg ut på tur, så har vi aldri så gode samtaler som når vi går. 

Det blir mer av det fremover. Hun trener ikke - så det er helt nødvendig. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selv om det er en høy terskel for å komme seg ut på tur, så har vi aldri så gode samtaler som når vi går. 

Det blir mer av det fremover. Hun trener ikke - så det er helt nødvendig. 

HI

Min opplevelse er at barna i den alderen er fryktelig seige å få ut døren, men når de først har kommet seg over terskelen, så koser de seg veldig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde ikke vurdert å legge meg borti det dersom hun var aktiv. Men nå føler jeg at dagene bare går uten at hun får vært med på noe.. Hun elsker jo å være hjemme, men jeg syns det blir mye.. 

HI

Men hvorfor er det din mening om hva som er nok å være ute som skal være avgjørende? Å tvinge noen på tur ser jeg ingen grunn til

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men hvorfor er det din mening om hva som er nok å være ute som skal være avgjørende? Å tvinge noen på tur ser jeg ingen grunn til

Det er det jeg lurer litt på. Når er barna/ungdommen store nok til at de selv kan legge opp dagene?

For meg virker det som en svikt fra min side å bare se på at hun ikke har en mer aktiv hverdag.. og da snakker jeg ikke bare om ut på tur, men opplevelser generelt. 

HI

Skrevet

Her får de styre slikt selv , men begge er aktive i idrett. Det skal sies at den enes treninger ble avlyst i påsken og da fikk han pent beskjed om å komme seg ut på løpetur. Han andre gjør slikt av seg selv. Når de kommer seg ut har begge det bedre og han som blir bedt om å komme seg ut på joggetur vet selv at det må til. Så ja… jeg er enig i at det er viktig at ungdommene er aktive og i god form.

Skrevet

Mine barn er 12 og 14 år og må finne på noe annet enn å sitte inne hver dag. I hverdagen er det ikke noe problem for de trener nesten daglig. I helgene må de også ut, men de bestemmer selv om de finner på noe med kompiser, hopper på trampolina i hagen eller går tur med meg og faren. Har vi planlagt noe med besteforeldre, søskenbarn el, vet de om det på forhånd og blir med hvis det ikke er noe spesielt. 

Anonymkode: a9b25...d57

Skrevet

Det er bare å friste med noe. Hvis vi går tur en time så blir det å bestille pizza eller noe. Kanskje kino eller bowling. Noe har de alltids lyst til, så smører dem sånn at de ihvertfall er på tur tre timer i uka. En dag blir de fornuftige nok til å skjønne av seg selv at det er lurt med frisk luft. 

Anonymkode: 903d7...4f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Føler at vi har feilet litt her..

Vi har alltid fylt helger og ferier med innhold. Mye konserter, tester, museum, turer i skogen osv. Da datteren min var yngre var det jo bare å ta henne med på ting, og hun syns det meste var gøy.

Så kom pandemien, og de fleste av de tilbudene vi har benyttet oss av ble stengt. Det var myyyyye tur i skog og mark - men etterhvert som hun gikk fra barn til ungdom i løpet av pandemien så ble det i følge henne GØRR!

Bortsett fra fritidsaktivitet en gang i uken er hun mye hjemme, og det blir mye telefon. Vennene er også mye hjemme - de henger ikke ute sammen, og besøker ikke hverandre, kommuniserer nest gjennom telefon. Vi ser serier og filmer sammen, og jeg forsøker å få henne med ut på tur hver dag - men det er som sirup. 

Så nå er jeg litt lost igrunn. Skal jeg forsøke å dra henne med rundt på ting, slik som før? Eller skal hun som 13-åring få bestemme mer selv? 

Min er 14 år og selvfølgelig må de etterhvert få bestemme mer selv. Jeg ser også serier sammen med min, fin måte å ha tid sammen. Av og til vil hun fortsatt være med på tur heldigvis, men ikke så mye som før, og det er naturlig. Jeg lar henne være tenåring og ha slappe dager, men jeg prøver også å motivere og foreslå ting å gjøre. Det er litt 50/50 om hun har lyst eller ikke. Hun får velge en del selv nå som hun begynner å bli stor, men ikke alltid. Hun er bare 13 år og er en del av en familie, så noe må hun være med på selvom hun ikke alltid har kjempelyst. 

Anonymkode: 609b3...818

Skrevet

Min 14 åring trener lagsport 2 ganger i uka, jobber en gang i uka, har konfirmasjonsundervisning en gang i uka og har kamper og cuper 1-2 helger i mnd. Når han ikke gjør det er han på rommet og gamer med venner, men hender han «stikker ut» med gutta eller drar på platesjappa i byen og hører på musikk. Han spiller og mye gitar som han lærer seg på egenhånd. 
Nå er barna mine 17, 14 og 8, alle er aktive med sine aktiviteter og skole så det er ikke mye tid igjen å gå tur på. Helgene går med til husarbeid og forefallende når det er tid, hvis ikke er det kamper og dugnader og cuper 

Anonymkode: c43b3...203

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min opplevelse er at barna i den alderen er fryktelig seige å få ut døren, men når de først har kommet seg over terskelen, så koser de seg veldig. 

Akkurat. Det er vår opplevelse også. Og jeg husker vel at det var sånn da jeg var ung også og ble "tvunget" med på noe. Jeg husker til og med at jeg ble irritert på meg selv fordi jeg ikke klarte å være sur hele turen. Vår to har ganske stor frihet, men av og til må de være med på noe, enten det er tur, besøk, utflukt eller husarbeid. Vi SKAL ha familietid, det får ikke lov til å bare sitte inn å glo på en eller annen skjerm eller tilbringe hele dagen i senga. De får lov til å gjøre det ganske mye, men det finnes en grense. Ikke minst fordi vi vet at "tvungne utflukter" alltid fører til gode samtaler, opplevelser og fellesskap, både mellom søsknene og med oss. 

Men de får selvfølgelig medbestemmelse. Da de var litt yngre lagde vi en "ønskeboks" med lapper hvor det sto forskjellige aktiviteter, steder å gå tur osv. Både voksne og barn bidro med ønsker. Så trakk vi en lapp hvor det stod hva vi skulle gjøre sammen. Den boksen bruker vi av og til ennå, men nå har det blitt en fintvær-boks og en dårlig-vær boks. Tenåringene er ikke fullt så glade i å ta på seg regntøyet å gå ut i skikkelig uvær, og egentlig ikke vi voksne heller... 

Så ja - til spørsmålet til HI: Du kan godt "tvinge" datteren din med ut av og til, akkurat som vi voksne også av og til trenger litt "tvang" - alle trenger å komme seg ut, bevege seg, oppleve ting. 

Anonymkode: f8154...c51

Skrevet

Jeg lar 14åringen bestemme litt selv, men sånn ca annen hver dag finner vi på noe hun må være med på. Feks grille i bålpanna, gå tur til et eller annet kulturminne (feks en bunkers, fin Strand, et fyrtår osv) besøke slekt/familievenner, sykle en tur, osv. det er lettere å få dem med når vi har et mål med turen og ikke bare går i skogen rundt her. For det meste ligger 14åringen i sengen å gamer, tegner eller snakker med venner. 17åringen er mye mer aktiv med egne hobbyer og venner. 

Anonymkode: 34279...2ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Min trener 3 dager i uken samt kamper nesten hver helg, så jeg lar henne være i fred. De gamer masse, noe jeg oppfordrer til. 

Skrevet

Å bare sitte inne foran skjerm er uaktuelt. 
Min 14-åring er utrolig seig å få ut. Her løses der ved st hun får ulike valgt. Hun kan være med på tur, avtale noe med venner eller rett Og slett gjøre oppgaver her hjemme. I går ville hun ikke på skitur med resten av familien. Men da lagde hun full middag til vi kom hjem😀

Anonymkode: dbbad...9d3

Skrevet

Fysisk aktivitet er obligatorisk,  så om de ikke hadde ordna det selv via aktiviteter, interesser, idrett så hadde de blitt dratt i gang. Det samme med frisk luft, alle må ut. Utover det styrer de selv, trenger de kjøring eller annen oppfølging for å få det til så ordner vi selvsagt det.

Skrevet
sug lut skrev (24 minutter siden):

Fysisk aktivitet er obligatorisk,  så om de ikke hadde ordna det selv via aktiviteter, interesser, idrett så hadde de blitt dratt i gang. Det samme med frisk luft, alle må ut. Utover det styrer de selv, trenger de kjøring eller annen oppfølging for å få det til så ordner vi selvsagt det.

Vent til de blir 17-18 år, du 😁

Anonymkode: ff2f6...fd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vent til de blir 17-18 år, du 😁

Nå er eldste 30 , men takk for omtanken.

Skrevet

Man må ut og man må være i aktivitet, men jeg tvinger dem ikke på tur med meg. Jeg kunne helt klart tvunget dem ut, tatt nettet så det ble mindre attraktivt hjemme, stilt krav til fysisk  aktivitet, men jeg forlanger ikke at de elsker å gå på tur som jeg gjør. Tenåringer er programforpliktet til å ikke gjøre som mamma vil, de lever på snap og må sparkes i gang. Sånn er det bare, tror jeg. 

Skrevet
sug lut skrev (13 minutter siden):

Nå er eldste 30 , men takk for omtanken.

Du drar med deg en tredveåring ut på daglig frisk luft-tur. Nice 🤣 Er ikke det litt vel control freak å ha en tredveåring boende hjemme hos pappa? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du drar med deg en tredveåring ut på daglig frisk luft-tur. Nice 🤣 Er ikke det litt vel control freak å ha en tredveåring boende hjemme hos pappa? 

Er du full? Jeg sier kun at jeg i mange år har har hatt store barn og vet hvordan det funker. De største har sine egne liv og klarer seg selvsagt selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

sug lut skrev (1 minutt siden):

Er du full? Jeg sier kun at jeg i mange år har har hatt store barn og vet hvordan det funker. De største har sine egne liv og klarer seg selvsagt selv.

Og de voksne barna er ute i frisk luft/ fysisk aktivitet daglig blant annet fordi både sug lut og jeg har krevd at de skulle det. Alt blir en vane osv…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...