Gå til innhold

Hunden min ble angrepet

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du mener det er mer sannsynlig at en hund angriper en løs hund enn en hund som et i bånd?

Anonymkode: 61a6c...c46

Ja, sannsynligheten er større hvis hundene er løse. Hvis hundene går i bånd er det som regel enkelt å holde dem fra hverandre. En liten hund kan for eksempel lett løftes opp.

Anonymkode: e0a34...f80

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, sannsynligheten er større hvis hundene er løse. Hvis hundene går i bånd er det som regel enkelt å holde dem fra hverandre. En liten hund kan for eksempel lett løftes opp.

Ok. Når vi har vært på kurs med hunden vår har vi alltid få høre at det er lurt å slippe bikkjene i møte med andre, fordi de føler seg mer truet når de er lenker i et bånd. Men uansett, nå vet vi absolutt ingenting om omstendighetene rundt dette angrepet, så det er ganske dårlig gjort av deg å liksom skulle skylde på hi. Det er eieren av den aggressive bikkja som bør ta ansvar her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Når vi har vært på kurs med hunden vår har vi alltid få høre at det er lurt å slippe bikkjene i møte med andre, fordi de føler seg mer truet når de er lenker i et bånd. Men uansett, nå vet vi absolutt ingenting om omstendighetene rundt dette angrepet, så det er ganske dårlig gjort av deg å liksom skulle skylde på hi. Det er eieren av den aggressive bikkja som bør ta ansvar her.

Vi vet strengt tatt ikke hvilken hund som var adressen  en gang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke bry deg om kjeftsmellene her, og hunden din har sikkert ingen indre skader for det skal mye til. Slik som dette kan hinder leke sammen, så han er sikkert uskadet. Han har nok fått seg en psykisk smell og det beste er å ta han med ut etterhvert for å se hvordan han reagerer på andre hinder. Det verste som kan skje og som også er sannsynlig er at han blir aggresiv og redd for andre store hunder. Håper det går bra, men det ser ut som han har blitt litt traumatisert så ring en veterinær for å høre. 

Anonymkode: 862dd...99c

Kjeftesmeller?? Du har INGEN grunn til å anta at det er det ene eller det andre om hundens tilstand her og bør derfor la være å synse. Det blir for dumt, og kanskje også farlig for HIs hund.

Anonymkode: d0772...5b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Vi vet strengt tatt ikke hvilken hund som var adressen  en gang.

Adressen…?

Det vi vet er at his hund på 6 kilo ble filleristet av en «stor hund». Du velger å - mer eller mindre implisitt - skylde på hi. Du antar at hun «ikke gadd» å løfte opp hunden, og du antar at hun har gått med hunden løs, og at hun derfor kan skylde på seg selv for at en annen hund angrep hennes hund.

Merkelig.

Skrevet

Jeg hadde en gang en stor hun som filleristet en liten en. Vi fikk raskt avverget angrepet. Selv om det ikke var synlig skader på den lille ble tatt med til veterinær for sjekk. Veterinæren mente at det hadde gått bra, men den lille døde på kvelden. Veldig vondt for begge eierne. Min hund var forsikret, så forsikringen dekket både veterinærbesøk og den lille hunden, mener jeg å huske.

Anonymkode: 1ed54...a29

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du slipper bikkja når du møter andre? Er du sinnsyk?

Anonymkode: 78c79...2fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg gjør ikke det, og nei jeg er ikke sinnssyk. Og det gjorde sikkert ikke hi heller.

Når jeg derimot er på steder der det er ment for hunder å være sammen, som i hundeparker eller på jakt, så slipper jeg selvsagt bikkja. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hunder av lik størrelse finner som regel bedre ut av det uten bånd, da kan de lese hverandre språk uten å være bundet. Har de lik størrelse får de gjerne ikke skadet hverandre så veldig heller om de skulle ryke på hverandre.

Men hunder av veldig ulik størrelse slipper man selvfølgelig ikke sammen

Jeg kan godt la min chihuahua på 3 kg leke med andre jevnstore hunder uten bånd, men jeg slipper han selvfølgelig ikke løs med hunder som er mye større. Selv om de ikke finnes aggressive kan de knekke ryggen på min bare ved å slå den med labben i lek.

Anonymkode: 72b76...987

Skrevet

Hvordan går det med hunden din?

Anonymkode: bc9b7...a66

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvordan går det med hunden?

Anonymkode: 443fa...36d

Takk som spør. Vi tok han til dyresykehus i natt. Han hadde et stort sår og 3 mindre, alle rundt nakken. Ingen indre blødninger eller hjernerystelse. Veterinær sa han hadde vært heldig. Vært ute 4 turer i dag, tisset og bæsjet. Spist våtfor og godbiter. Han er rolig, ikke like redd som i natt.

Anonymkode: ef9fb...fd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Takk som spør. Vi tok han til dyresykehus i natt. Han hadde et stort sår og 3 mindre, alle rundt nakken. Ingen indre blødninger eller hjernerystelse. Veterinær sa han hadde vært heldig. Vært ute 4 turer i dag, tisset og bæsjet. Spist våtfor og godbiter. Han er rolig, ikke like redd som i natt.

Bra dere tok den til veterinær i natt.

Men jeg stusser veldig. I natt, mange tider etter hendelsen, skrev du her inne at den ikke fikk noen sår. Nå forteller du at den hadde et stort sår og flere mindre. Hvordan kunne du ha unngått å se dette i flere timer etter en slik hendelse? Undersøkte du ikke hunden din i etterkant?

Godt hunden har det bedre i dag ❤️

Anonymkode: 6f7ae...09f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei, det gadd hun sikkert ikke. Ev så oppfattet hun ikke faren før skaden var gjort. Hvilke av de to alternative tenker du er mest sannsynlig?

Anonymkode: a6ad0...18c

Det gikk fort. Jeg sto med han i bånd. Den dtore hunden rev seg løs fra eieten ca 10m fra oss. Hunden gikk rett i amgrep. Jeg rakk ikke reagere. Det var snakk om sekunder.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bra dere tok den til veterinær i natt.

Men jeg stusser veldig. I natt, mange tider etter hendelsen, skrev du her inne at den ikke fikk noen sår. Nå forteller du at den hadde et stort sår og flere mindre. Hvordan kunne du ha unngått å se dette i flere timer etter en slik hendelse? Undersøkte du ikke hunden din i etterkant?

Godt hunden har det bedre i dag ❤️

Jo, undersøkte han med lys. Så ingen sår. Ham har mye og tykk pels, svart der. Veterinær barberte de 3 sårene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Adressen…?

Det vi vet er at his hund på 6 kilo ble filleristet av en «stor hund». Du velger å - mer eller mindre implisitt - skylde på hi. Du antar at hun «ikke gadd» å løfte opp hunden, og du antar at hun har gått med hunden løs, og at hun derfor kan skylde på seg selv for at en annen hund angrep hennes hund.

Merkelig.

Han er aldri løs. Han løper med langt bånd på inngjerdet område når han er "løs". Han er 9 mnd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo, undersøkte han med lys. Så ingen sår. Ham har mye og tykk pels, svart der. Veterinær barberte de 3 sårene. 

Ok. Men håper dette ble en vekker. Hvis noe lignende skulle skje igjen (måtte det ikke skjer!), så dra rett til veterinær.

Husk også å få navn og telefonnummer til den andre hundeeieren, for den er ansvarlig for det som skjedde. Det kan være viktig å få stoppet slike aggressive hunder, og hundeeier bør erstatte kostnader. Hundeeier som ikke greier å ha kontroll på hunden sin, som den andre tydeligvis ikke greide, og hunden er aggressiv og angriper uten provokasjon, da bør det vurderes om hunden bør være hos eier eller faktisk avlivet, om den har adferdsproblemer. Viktig også med tanke på om andre opplever lignende.

Håper hunden din ikke får skrekken. Se om du får sosialisert den med trygge og vennlige store hunder i tiden fremover, slik at den raskt får positive opplevelser med store hunder igjen - for det er forferdelig slitsomt å ha en hund som er redd, eller som selv blir aggressiv mot andre i et forsøk på å skremme bort andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Godt å se! :-) 

Anonymkode: 862dd...99c

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ok. Men håper dette ble en vekker. Hvis noe lignende skulle skje igjen (måtte det ikke skjer!), så dra rett til veterinær.

Husk også å få navn og telefonnummer til den andre hundeeieren, for den er ansvarlig for det som skjedde. Det kan være viktig å få stoppet slike aggressive hunder, og hundeeier bør erstatte kostnader. Hundeeier som ikke greier å ha kontroll på hunden sin, som den andre tydeligvis ikke greide, og hunden er aggressiv og angriper uten provokasjon, da bør det vurderes om hunden bør være hos eier eller faktisk avlivet, om den har adferdsproblemer. Viktig også med tanke på om andre opplever lignende.

Håper hunden din ikke får skrekken. Se om du får sosialisert den med trygge og vennlige store hunder i tiden fremover, slik at den raskt får positive opplevelser med store hunder igjen - for det er forferdelig slitsomt å ha en hund som er redd, eller som selv blir aggressiv mot andre i et forsøk på å skremme bort andre.

Fikk navn og nr til eier av den store. Vurderer å anmelde. Han skal være med en stor nabojund han kjenner når sårene har grodd og han er smertefri. Ca en uke sa veterinær. Han skal bruke smertestillende 5 dager, og rense 5 dager.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fikk navn og nr til eier av den store. Vurderer å anmelde. Han skal være med en stor nabojund han kjenner når sårene har grodd og han er smertefri. Ca en uke sa veterinær. Han skal bruke smertestillende 5 dager, og rense 5 dager.

Jeg synes du skal anmelde, for det er viktig at slikt blir tatt tak i. En annen gang risikerer man jo at det er et barn hunden tar. Når eier ikke greier å holde hunden så kan mange farlige episoder skje.

Godt du har en plan for ham når han er frisk igjen :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Eier skal jo selvsagt også betale dyrlegeutgiftene dine. 

Anonymkode: bb0b1...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...