Gå til innhold

Begynner å bli lei samboer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres ut som det har gått mange år uten at du har satt deg i respekt eller satt makt bak krav om reell likeverdighet i forholdet. Og da oppstår det et mønster som det, etter mange år, ikke er bare å endre. For å få det til måtte du hatt personlighet som en usårbar bulldoser. Det har du ikke, for da hadde du ikke endt opp her.

Det er mulig du kan få endret ting - litt, og sannsynligvis mest "utenpå". Men antakelig står valget mellom å gå fra ham (noe jeg heier på, jeg tror det er best for din utvikling) eller å finne seg i at sånn ble livet.

Anonymkode: 087bf...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg er nok en svak part her. Har aldri vært alene, bodd alene osv, så bare det er jo kjempe skummelt. Jeg vil jo ikke gå heller på en måte, er jo glad i han og han er jo far til barna, vil jo prøve i det lengste for oss alle. Har jo hatt en drøm om å være sammen til the end. Han er jo ikke slem eller voldelig i det hele tatt. Men ser jo hva dere skriver, er jo ikke sunt heller.

Jeg føler at det er litt nederlag å skulle gå fra han og. Er litt redd for å ta det opp og, vet ikke hvorfor? Kanskje for å få svaret om at det bare er å gå....

Takk for alle svar.

Hi

Anonymkode: 342a0...673

Du har jo tydeligvis forsøkt lenge, HI.

Dere er to i det forholdet, hvor begge to må ønske å bedre forholdet slik at begge to har det godt.

Du har gjort ditt. Han har fortalt deg rett ut at han ikke gidder gjøre sitt, og hvis du krever noe som helst av ham, så kan du like gjerne flytte. Så ler han, fordi han tror han at du ikke tør gå fra ham, at han har full kontroll på deg.

Anbefaler deg å snakke med en terapeut på egen hånd om dette, for det du beskriver er langt fra et sunt forhold. Tvert om er det tydelig skadelig for deg, at du er blitt skadet av det, fordi du ikke tror at dine meninger og behov også skal tas hensyn til.

Skaff deg hjelp for din egen del, for slik du forteller at dere har det, det er definitivt ikke bra for ungene å vokse opp med. Du lærer ungene at et dysfunksjonelt og skadelig forhold er normalt.

Anonymkode: c2105...276

Skrevet

Takk igjen for svar. Får øynene opp mer når jeg leser det dere skriver. Er nok redd for å såre han, jeg vet ikke hvorfor jeg er sånn, har alltid vært sånn,veldig konfliktsky. Får dårlig samvittighet. Jeg går til terapeut for noe annet, snart ferdig der, har snakket litt om dette og hun har bedt meg ta en skikkelig prat med han. 

Det var han som sjekket meg opp, han er en kjekk mann som får mange blikk etter seg, jeg tenkte da at "oj, han som er så kjekk liker meg, og tenkte vel at jeg får aldri noe bedre". Men for all del, jeg har vært stormforelsket og alt det der, det har jeg, så det skal jeg ikke si noe på. Vi har hatt det helt supert sammen. Bare når det kommer til penger så er han ufyselig. Den siden liker jeg ikke ved han i det hele tatt. Vi kan ikke diskutere det da han mener at siden han tjener mest så har ha  mest å si osv...men nå er jeg bare irritert på han og da blir det meste han gjør/sier et irritasjonsmoment.

Takk igjen dere.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Takk igjen for svar. Får øynene opp mer når jeg leser det dere skriver. Er nok redd for å såre han, jeg vet ikke hvorfor jeg er sånn, har alltid vært sånn,veldig konfliktsky. Får dårlig samvittighet. Jeg går til terapeut for noe annet, snart ferdig der, har snakket litt om dette og hun har bedt meg ta en skikkelig prat med han. 

Det var han som sjekket meg opp, han er en kjekk mann som får mange blikk etter seg, jeg tenkte da at "oj, han som er så kjekk liker meg, og tenkte vel at jeg får aldri noe bedre". Men for all del, jeg har vært stormforelsket og alt det der, det har jeg, så det skal jeg ikke si noe på. Vi har hatt det helt supert sammen. Bare når det kommer til penger så er han ufyselig. Den siden liker jeg ikke ved han i det hele tatt. Vi kan ikke diskutere det da han mener at siden han tjener mest så har ha  mest å si osv...men nå er jeg bare irritert på han og da blir det meste han gjør/sier et irritasjonsmoment.

Takk igjen dere.

Hi

Om du ikke har fortalt terapeuten alt du har skrevet i denne tråden, fortell det før du slutter der og vurder om du trenger å fortsette en periode mtp. forholdene hjemme og det at du trenger støtte for å stå opp for deg selv.

Du er redd for å såre ham. Men du er vant at han sårer deg og at han ikke er redd for å såre deg.

Det med betalingen for vask av hytte også... han vil ikke at "dere" skal betale for vask, men han bidrar ikke med utvask, men forventer at du skal jobbe gratis for ham.

Det virker på meg som om han har kontrollert deg altfor mye i store deler av forholdet, og at det har psyket deg ned til å tro at du ikke er en likeverdig partner i forholdet.

Snakk med terapeuten din om dette, for slik han holder på hersjer han med deg og er ikke en god mann for deg.

Skrevet

Hadde ikke orket å leve med en sånn egoistisk bølle. Helt uansett hva han tjener. Der fins ikke penger nok i verden til at jeg vil nedverdige meg i et forhold. 

Anonymkode: 4507f...118

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

Off, det høres jo helt forferdelig ut. Vi har vært sammen i 21 år, ble sammen som 16 og 17 åring. 3 barn sammen. Det er ting som begynner å irritere meg. Hvordan han snakker til ungene, flere forskjellige regler som jeg syns er helt på jordet,jeg kaller det bare nazi regler. Han skal ha siste ord, bestemme store avgjørelser, jeg føler jeg er blitt underkuet i flere år. 

Han bestemmer alle de store tingene, når vi har kjøpt hus, bil, hvor mange unger,hytte, kjæledyr, hvor mye ferier skal koste osv. Vi har leid hytte nå i påsken, kunne betale 800,- for vask, men det ville han ikke, mente vi kunne vaske selv, og hvem vasket? Jo, meg. Dere tenker kanskje at jeg bare kjøper ting og ikke bryr meg om pris, sånn er jeg ikke, jeg har måtte "spørre" om å kjøpe truser til meg, forsvare at ungene trenger nye sko f.eks. Ja, økonomien var jo ikke på topp i etableringsfasen,men nå har vi god økonomi, mest pga han fordi han tjener bra, men for at han har kunne kommet dit så har jeg tatt meg av hus og unger mens han har tatt videre utdannelse og overtidsjobbing osv,men det betyr tydligvis ikke noe.

Er så lei av å hele tiden måtte "få lov" til, spørre han, at han har siste ordet.. Tror jeg har blitt litt voksen (37 år), og har begynt å tenke på om det er greit at han holder på sånn. Jeg har spurt i mange år om å gifte oss, nei det gidder han ikke (akkurat nå føler ikke jeg for det heller), ønsker meg/ungene ny hund, han vil ikke, han skal liksom bestemme ALT. Han kjøper seg bare bil til 660 tusen, hans penger, men jeg kan ikke bare kjøpe meg hund, (skjønner det ikke er det samne altså). Ikke vil han være med i parterapi heller, det er teit. Han forsøkt å snakke litt med han om mine følelser, "da er det bare å flytte da"sier litt sånn spøkfullt. Han hører ikke skikkelig etter. 

Dette ble veldig rotetet, måtte bare skrive det ned og få ut litt frustrasjon. Er så mye mer og som jeg irriterer meg over nå, og gjort lenge. Vil jo ikke gå i fra han heller, vi har jo 3 barn sammen, er jo glad i han og. 

Takk for at du leste,og kom gjerne med råd, erfaring osv. Vet liksom ikke helt hva jeg vil.

gå da herregud for noe sutring

Anonymkode: f2c98...84f

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor svare sånn? Det er da ikke sutring. Og jeg syns ikke det er lett å bare gå etter så mange år sammen. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor svare sånn? Det er da ikke sutring. Og jeg syns ikke det er lett å bare gå etter så mange år sammen. 

Hi

Men har de årene gjort dere mer og mer sammensveiset? Eller motsatt? For meg høres det ut som det siste! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men har de årene gjort dere mer og mer sammensveiset? Eller motsatt? For meg høres det ut som det siste! 

Vet ikke helt hva jeg skal svare der, vi har vært igjenom mye i løpet av disse årene, som har gjort oss sterke sammen. Føler kanskje nå at vi bare bor sammen kanskje.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Enig, men hun trenger ham. Det er der det ligger. 

Anonymkode: 2d17a...b38

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Enig, men hun trenger ham. Det er der det ligger. 

Å kjære, har du ikke gitt deg med det enda? Du har enda ikke sagt til meg hva du mente med at jeg trenger han??? Du liker vel bare å provosere og trøkke ned folk sikkert.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Å kjære, har du ikke gitt deg med det enda? Du har enda ikke sagt til meg hva du mente med at jeg trenger han??? Du liker vel bare å provosere og trøkke ned folk sikkert.

Hi

Neida, analyserte bare hi... Men skal gi meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Neida, analyserte bare hi... Men skal gi meg. 

Ok, takk.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4/17/2022 den 20.58):

Jeg tenker at det ikke er vits å piske en død hund...

Beklager avsporingen, hovedinnlegger, men dette var for morsomt til å ikke kommentere. Piske en død HUND?! 🤣

Anonymkode: f9949...deb

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Beklager avsporingen, hovedinnlegger, men dette var for morsomt til å ikke kommentere. Piske en død HUND?! 🤣

Død hest eller hund... like dødfødt ;)

Verste var at jeg tenkte at noe ikke stemte da jeg skrev det, men var for trøtt til å koble. Godt jeg kunne gi deg en latter :D

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du, det går helt fint🙂lo selv når jeg leste det😂

Hi

Skrevet

Når han tjener tre ganger så mye er det jo rimelig at han bestemmer mer når det gjelder økonomien. Om begge tjente det samme som deg ville dere ikke hatt råd til den levestandarden dere har. Men ja, han er jo ufyselig. For meg høres det ut som at han kanskje irriterer seg over at du er svakere enn han (bevisst eller ubevisst). Du tjener dårlig, står ikke opp for deg selv, går i terapi. Det høres for meg ut som et typisk mønster som oppstår i forhold der partene ikke er likeverdige.

Mitt heteste tips er å forsøke å bli sterkere. Gjør som han. Ta mer utdanning. Stå opp for deg selv. La han ta seg av hjem og barn når du studerer- selv om han ikke har samme standard som deg. 

Anonymkode: 04891...523

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Når han tjener tre ganger så mye er det jo rimelig at han bestemmer mer når det gjelder økonomien. Om begge tjente det samme som deg ville dere ikke hatt råd til den levestandarden dere har. Men ja, han er jo ufyselig. For meg høres det ut som at han kanskje irriterer seg over at du er svakere enn han (bevisst eller ubevisst). Du tjener dårlig, står ikke opp for deg selv, går i terapi. Det høres for meg ut som et typisk mønster som oppstår i forhold der partene ikke er likeverdige.

Mitt heteste tips er å forsøke å bli sterkere. Gjør som han. Ta mer utdanning. Stå opp for deg selv. La han ta seg av hjem og barn når du studerer- selv om han ikke har samme standard som deg. 

Å tjene mer gir ham ikke rett til å ta valg uten at hun er med på dem. De er gift, den lønna han får inn er begges!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Å tjene mer gir ham ikke rett til å ta valg uten at hun er med på dem. De er gift, den lønna han får inn er begges!

Det er nå så, men det er naturlig at den som står for 75 prosent av familiens inntekt også tar de største beslutningene når det gjelder økonomi.

Skrevet

Takk for svar dere. Grunnen til at jeg går i terapi er er fordi jeg møtte veggen i fjor sommer etter et fryktelig dårlig arbeidsmiljø på jobb over flere år, alvorlig syk mor der vi ikke visste hvordan det gikk og senvirkninger av covid, alt smalt samtidig. Jeg tror ikke han irriterer seg over de tingene du nevner. 

Selvfølgelig har han litt mer å si når det gjelder å bruke penger på de store tingene. Men det går på: trenger unga nye sko nå, er regndressen for liten alt, hun har nok klær osv...han tror han følger med, men har jo ikke peiling på hva unga har og trenger, og nei, jeg kjøper ikke bare, ting kjøpes kun når det trengs. Jeg har heller ikke bedt om denne levestandarden, er han som vil ha det fint utad. Jeg trenger ikke et så stort hus, så dyr bil osv..

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er nå så, men det er naturlig at den som står for 75 prosent av familiens inntekt også tar de største beslutningene når det gjelder økonomi.

Nei, faktisk ikke. Er man gift og har et velfungerende ekteskap med gjensidig respekt, så tenker ikke noen av partene på den måten. Hos oss tjener mannen min 25 % mer enn meg, men han er like opptatt som meg av at større beslutninger skal tas i fellesskap. Hvis ikke er vi jo faktisk ikke likestilt i ekteskapet vårt, og da ville det heller ikke fungert. 

Anonymkode: 731c4...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...