Gå til innhold

Fordeling av utgifter på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dere som tenker at dette er ok:

Jeg er enslig og går iblant ut og spiser med 2 vennepar som har barn. 

Da er vi 5 voksne og 4 barn. Hadde vært totalt uaktuelt å dele regningen på 3! Jeg betaler for meg, og de betaler for egne storfamilier.

Hvis jeg tatt taxi med naboene mine så betaler de for seg (2 voksne) og jeg betaler for meg. Vi deler ikke 50/50. Hvorfor skal jeg betale for andre?

Anonymkode: 08a61...6d4

Jeg syns det er forskjell på en enslig og hele familier, selv om familien kun er 2-3 stk. 

Vi har ett barn og reiser mye sammen med et vennepar med fire barn, men vi deler utgiftene på to uansett. Spiser vi ute så betaler hver familie for seg. 

Anonymkode: 2d962...e11

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Men nå er dere bare ett barn mindre da. Kan da ikke utgjøre så stor forskjell. Dere tapet på det? Vel.. Tape rog tapet. Alle gir samme sum. Vanskelig å regne ut alle måltider altså. 

Anonymkode: 297e8...244

Jeg snakker ikke om maten, men generelt. Det blir jo billigere for familier med flere enn 3 stk når man deler på familier og ikke personer

Anonymkode: 2f071...9b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg snakker ikke om maten, men generelt. Det blir jo billigere for familier med flere enn 3 stk når man deler på familier og ikke personer

Jeg må si at jeg ikke henger helt med her hvis du ikke tenker på maten. Hvis 2 voksne og et barn reiser med 2 familier med 3 barn og 2 voksne.. hvordan blir det billigere for de med ekstra barn hvis det ikke går på maten? 

Skrevet

Når forskjellen bare er ett barn, hadde jeg ikke giddet å gjøre noe ut av det. Vi har to barn, har da aldri flisespikket på beløpene om vi reiser sammen med noen som har tre barn. Jeg har derimot en venninne med fem barn, når de er 7 stk i familien, er de jo å regne som to familier. Da betaler de mer, men det er de selvsagt innstilt på selv også. 

Til dere single, barnløse: det blir selvsagt en helt annen diskusjon. Har man med enkeltpersoner må felleskostnader fordeles på en annen måte enn å dele på antall familier. 

Anonymkode: 1d0da...248

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Jeg må si at jeg ikke henger helt med her hvis du ikke tenker på maten. Hvis 2 voksne og et barn reiser med 2 familier med 3 barn og 2 voksne.. hvordan blir det billigere for de med ekstra barn hvis det ikke går på maten? 

Jeg mener fordeling av feks utgifter på leie av hytte osv. Og igjen. Vi deler alltid på antall familier, men det betyr ikke at jeg innimellom tenker på at for oss blir det dyrere enn ved å dele på antall personer. Si feks 12 stk deler en hytte, tre familier. Ved å dele på familier betaler vi 4000, ved antall personer 3000. Det er jo en viss forskjell i kr

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener fordeling av feks utgifter på leie av hytte osv. Og igjen. Vi deler alltid på antall familier, men det betyr ikke at jeg innimellom tenker på at for oss blir det dyrere enn ved å dele på antall personer. Si feks 12 stk deler en hytte, tre familier. Ved å dele på familier betaler vi 4000, ved antall personer 3000. Det er jo en viss forskjell i kr

Altså hvis hytta koster 12000

Skrevet

Da tenker jeg det i så fall burde gå på antall soverom. Dersom en familie bruker mer enn et soverom bør de betale mer. Med mindre det er plass til alle barna på et. Synes det blir rart å telle alle barn som en i grunn også . Har familien 3 barn under 7 år feks og den andre to på 12 …  

For meg høres det styrete ut. Hvis forskjellen er 2 barn liksom .

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Da tenker jeg det i så fall burde gå på antall soverom. Dersom en familie bruker mer enn et soverom bør de betale mer. Med mindre det er plass til alle barna på et. Synes det blir rart å telle alle barn som en i grunn også . Har familien 3 barn under 7 år feks og den andre to på 12 …  

Er jo akkurat dette jeg mener, at jeg har opplevd å dele på antall familier, selv om vi har hatt kun det ene soverommet og attpåtil hadde barnet på madrass fordi det ikke var nok sengeplasser. 

Skrevet

Vi deler på antall familier. Orker ikke å regne på krona. 

Anonymkode: 6d398...939

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er jo akkurat dette jeg mener, at jeg har opplevd å dele på antall familier, selv om vi har hatt kun det ene soverommet og attpåtil hadde barnet på madrass fordi det ikke var nok sengeplasser. 

Hm… jeg vet ikke jeg altså. For min egen del så hadde jeg ikke gjort det til en stor sak. Hvis det er noe som plager deg bør du kanskje ta det med reisefølget ? Jeg tror ikke de fleste regner så detaljert på dette utover at de regner en familie med 2 voksne og barn som familie . Selvsagt er det noe annet hvis noen kommer med 5 barn. 

Skrevet

Enig at det blir veldig komplisert hvis man skal begynne å fordele den økonomiske biten veldig veldig nøyaktig. Alder på barn er for eksempel et, en er 2 åring en annen er idrettsgutt og han i tillegg er ungdom (spiser ekstremt mye) osv osv. Etter antall rom eller antall familier hvis det er hytteutleie, og per familie med mat. Hadde det vært med en singel. Så hadde nok den i vår gjeng fått kosten gratis. Mot alt bråket hun/han må finne seg når barna setter i gang 😅

Jeg tenker at dette ikke er noe man gjør ofte. Om det ikke blir helt rettferdig den ene gangen, så jevner det seg nok ut i tidens løp. 

Anonymkode: ed6b0...a1d

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hm… jeg vet ikke jeg altså. For min egen del så hadde jeg ikke gjort det til en stor sak. Hvis det er noe som plager deg bør du kanskje ta det med reisefølget ? Jeg tror ikke de fleste regner så detaljert på dette utover at de regner en familie med 2 voksne og barn som familie . Selvsagt er det noe annet hvis noen kommer med 5 barn. 

Jeg tar det ikke opp med de, jeg betaler det jeg får beskjed om. Jeg ville bare høre om det er vanlig å tenke sånn. Hadde vi hatt med en liten familie på to hadde jeg delt hytta på antall personer, men det er meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men slutt å del med andre da om du synes det er sp urettferdig 

Anonymkode: 297da...a19

Skrevet

Jeg tar det ikke opp med de, jeg betaler det jeg får beskjed om. Jeg ville bare høre om det er vanlig å tenke sånn. Hadde vi hatt med en liten familie på to hadde jeg delt hytta på antall personer, men det er meg. 

Mitt råd blir i så fall å legge fra deg tanken om hva du vinner eller taper økonomisk ved å feriere med andre. Det blir kun et irritasjonsmoment . Hold fokuset heller på det å ha det hyggelig på tur sammen. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Her deler barna rom på tvers av familier stort sett, men vi fordeler ikke sum etter rom uanset 

Skrevet

Vi deler heller ikke hytte /leilighet med noen på ferie. 
Har gjort det for mange år siden , da begge parene hadde et lite barn hver, men bare der fikk vi beskjed om at vår datter måtte jo legge seg når dere barn måtte i seng. Så hos meg er det mer slike ting som plager. 

Prøvde og to netter i hytta til min søster, men når hun hadde bestemt at vi skulle spise 3 måltider til dagen, uten litt imellom , var ikke det helt gøy heller. Vi gikk å kjøpte det barna ville ha slik at de ikke gikk sultne .

Ellers deler vi på familier når vi spiser, altså betaler for det min familie spiser.

Anonymkode: 78e9e...6cc

Skrevet

Høres ut for meg som du i liten grad har vært involvert i planleggingen av disse turene. Du får tildelt et rom, og betaler det du får beskjed om. Hvis dere i utgangspunktet liker å feriere med andre kan du prøve å være litt mer i forkant neste gang? Da har du mer kontroll. 

Anonymkode: c3045...abb

Skrevet

Forslag så det blir retferdig:

Boligareal ÷ soveromareal deles på antall personer.

Soveromsarealet deles på hvem som disponerer det.

Hund teller som person.

Mat

Kvinner over 12 år teller som 1

Menn over 12 år teller som 1,5 ( spiser ofte vesentlig mer enn kvinner)

Barn under 12 år teller som 1/2 (spiser ofte mindre)

Anonymkode: e1e38...b40

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hund teller som person.

Mat

Det hadde hvertfall ikke blitt rettferdig for oss,  men så fordeler vi heldigvis kun etter familie. Så mye styr for å reise med andre hadde jeg ikke giddet

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hund teller som person.

Mat

Herlighet, så mye styr! Da blir jeg heller hjemme. Er det stor forskjell i antall barn kan man dele på antall soverom som blir brukt, ellers deler vi på antall familier. 

Anonymkode: 2d962...e11

Skrevet

Det hadde hvertfall ikke blitt rettferdig for oss,  men så fordeler vi heldigvis kun etter familie. Så mye styr for å reise med andre hadde jeg ikke giddet

Hvorfor hadde det ikke blitt retferdig?

( mye styr er jeg enig I, men hvis det er rettferdighet man er ute etter må man jo gjøre noe sånt.)

Skrevet

Hvorfor hadde det ikke blitt retferdig?

( mye styr er jeg enig I, men hvis det er rettferdighet man er ute etter må man jo gjøre noe sånt.)

Fordi selv om barnet er over 12 år så spiser det veldig lite

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi selv om barnet er over 12 år så spiser det veldig lite

Ja, da hadde det nok vært mest retferdig at alle hadde med egen mat.

Skrevet
On 4/16/2022 at 9:08 PM, Anonym bruker said:

Hver gang vi er på ferie og skal dele på utgifter til hytte, mat osv blir det alltid delt per familie. Vi er en liten familie på 3 stk, og nå begynner jeg egentlig å tenke litt på at vi taper hver gang. Et eksempel, ferie med to andre vennepar. 10 senger, 4 soverom. ( vi var 11 personer så en måtte sove på madrass) Delte prisen på hytta på 3 familier. De to andre var 4 per familie og delte 3 soverom på 8 Stk, vi fikk et soverom med barnet vårt på madrass. Så en helt annen vennegjeng som nå i sommer skal til Spania sammen, snakk om å ta en stor minibuss fra flyplassen. De andre familiene er 5 stk, og vi da 3stk. Igjen mente også disse vennene dele på Antall familier. Igjen blir vi jo den tapende parten. Hva pleier dere andre å gjøre? 

her deler vi ikke, foreldrene våre betaler alltid, selvom vi tilbyr og hjelpe,men de vil ikke,men kjøper litt til barna da og litt snacks og slik til alle

Anonymkode: f73ea...212

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

her deler vi ikke, foreldrene våre betaler alltid, selvom vi tilbyr og hjelpe,men de vil ikke,men kjøper litt til barna da og litt snacks og slik til alle

Anonymkode: f73ea...212

Du vet at noen drar på ferie med folk de ikke har felles foreldre med.

Det skjer😅

Ville sett litt stort på dette med fordeling om det er folk du gjerne reiser med. Samtidig så er det ikke greit om dere blir utnyttet, da går det kanskje an å si fra at dere faktisk er færre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...