Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Hver gang vi er på ferie og skal dele på utgifter til hytte, mat osv blir det alltid delt per familie. Vi er en liten familie på 3 stk, og nå begynner jeg egentlig å tenke litt på at vi taper hver gang. Et eksempel, ferie med to andre vennepar. 10 senger, 4 soverom. ( vi var 11 personer så en måtte sove på madrass) Delte prisen på hytta på 3 familier. De to andre var 4 per familie og delte 3 soverom på 8 Stk, vi fikk et soverom med barnet vårt på madrass. Så en helt annen vennegjeng som nå i sommer skal til Spania sammen, snakk om å ta en stor minibuss fra flyplassen. De andre familiene er 5 stk, og vi da 3stk. Igjen mente også disse vennene dele på Antall familier. Igjen blir vi jo den tapende parten. Hva pleier dere andre å gjøre? Anonymkode: 2f071...9b5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hver gang vi er på ferie og skal dele på utgifter til hytte, mat osv blir det alltid delt per familie. Vi er en liten familie på 3 stk, og nå begynner jeg egentlig å tenke litt på at vi taper hver gang. Et eksempel, ferie med to andre vennepar. 10 senger, 4 soverom. ( vi var 11 personer så en måtte sove på madrass) Delte prisen på hytta på 3 familier. De to andre var 4 per familie og delte 3 soverom på 8 Stk, vi fikk et soverom med barnet vårt på madrass. Så en helt annen vennegjeng som nå i sommer skal til Spania sammen, snakk om å ta en stor minibuss fra flyplassen. De andre familiene er 5 stk, og vi da 3stk. Igjen mente også disse vennene dele på Antall familier. Igjen blir vi jo den tapende parten. Hva pleier dere andre å gjøre? Anonymkode: 2f071...9b5 Deler på antall familier. Vi regner ikke tap og gevinst på den måten. Hadde aldri giddet å feriere med noen som begynte å regne på kroner og øre på den måten.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Deler på antall familier. Vi regner ikke tap og gevinst på den måten. Hadde aldri giddet å feriere med noen som begynte å regne på kroner og øre på den måten. Jeg deler alltid på familier, uten å si noe som helst, men vi taper jo på det egentlig. Anonymkode: 2f071...9b5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg deler alltid på familier, uten å si noe som helst, men vi taper jo på det egentlig. Anonymkode: 2f071...9b5 Hvis du føler at dere taper på det så er jo alternativet å reise alene ?
prekæs Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Ville delt pr person. Forventer da virkelig ikke at familier med færre personer skal finansiere min familie.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Hvis du føler at dere taper på det så er jo alternativet å reise alene ? Det er ikke et alternativ ettersom vi er ganske sosiale Jeg bare lurer hva som er vanlig. Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 Sånn er det for oss også, vi er bare 3 men de andre vi har reist med er 4. Vi synes det er greit å dele på familier. Men vennene våre insisterer alltid på og betale mer siden de er flere. Samme med mat når vi er på hyttetur, vi synes vi kan dele på 2, men de ønsker å betale mer siden de har allergier og er flere. Anonymkode: 8ea8f...fef
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 prekæs skrev (Akkurat nå): Ville delt pr person. Forventer da virkelig ikke at familier med færre personer skal finansiere min familie. Det er litt dette jeg føler på, at vi betaler mer siden vi er færre på en måte De som er flere i familien tjener jo på det. Jeg er derimot så konfliktsky, og i fare for å virke Gjerrig lar jeg det ligge. Den ene gangen vi endte opp med barnet vårt på madrass, og betalte «mer» må jeg innrømme jeg gjerne skulle sagt noe. Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Sånn er det for oss også, vi er bare 3 men de andre vi har reist med er 4. Vi synes det er greit å dele på familier. Men vennene våre insisterer alltid på og betale mer siden de er flere. Samme med mat når vi er på hyttetur, vi synes vi kan dele på 2, men de ønsker å betale mer siden de har allergier og er flere. Anonymkode: 8ea8f...fef Vi også deler på antall familier, men må innrømme det hadde vært litt hyggelig om de så det fra vår side også. Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 Vi deler på hver familie hvis forskjellen er liten, type en familie på 4 og en på 5. Når det er stor forskjell på familiene så pleier vi som regel å dele på antall personer, der barn teller som en halv. F.eks. hvis det er vår familie på 4, brors familie på 6 og søster som er singel og barnløs. Blir jo feil at hun skal være med å sponse oss som har barn og to inntekter. Men noen ganger gjør vi det annerledes, f.eks. nå til sommeren skal vi til en destinasjon som er typisk tilrettelagt for barn, hvor det er ganske dyrt pga alle fasilitetene for barn. Vi reiser jo dit pga barna, men foreldrene mine ville være med. Da betaler de en god del mindre fordi de som voksne ikke får like mye ut av det vi betaler ekstra for, men samtidig blir det litt billigere for oss enn om vi skulle reist alene. Det er lett å si at det er teit å regne på kroner og øre hvis man har mer enn nok penger, men det har ingen i min familie, uten at det betyr at vi ikke ønsker å reise sammen, så da prøver vi å gjøre det mest mulig rettferdig. Men er ikke helt fanatiske heller. Jeg og mannen er f.eks. veldig småspiste og reiste med et par som spiste veldig mye. De fikk dårlig samvittighet og foreslo at vi skulle skjevdele matutgiftene, men det syntes vi var helt unødvendig. Anonymkode: 696a6...b89
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 Per familie. Absolutt mest vanlig i min krets. Umulig å regne nøyaktig hva som blir mest rettferdig. For eksempel har min familie fire barn, men de er veldig veldig småspiste. Selv har jeg cøliaki og har med mye av min egen mat. Mine venninnes familer har to-tre barn, men noen spiser så mye at foreldrene må inn å begrense dem. Andre må ha laktosefrie produkter (dyrere) Osv osv. Så per familie er en helt fin tommelfingerregel. You loose some, you win some. Anonymkode: ed6b0...a1d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 Dere som tenker at dette er ok: Jeg er enslig og går iblant ut og spiser med 2 vennepar som har barn. Da er vi 5 voksne og 4 barn. Hadde vært totalt uaktuelt å dele regningen på 3! Jeg betaler for meg, og de betaler for egne storfamilier. Hvis jeg tatt taxi med naboene mine så betaler de for seg (2 voksne) og jeg betaler for meg. Vi deler ikke 50/50. Hvorfor skal jeg betale for andre? Anonymkode: 08a61...6d4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 Takk for svar, litt greit å vite hva som er vanlig Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 Med bare én person i forskjell hadde jeg ikke giddet å lage noe oppstyr, men hvis en familie var to voksne og fem barn og andre en voksen og ett barn måtte man jo selvfølgelig delt utgiftene annerledes. Anonymkode: 1f573...b9c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #15 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere som tenker at dette er ok: Jeg er enslig og går iblant ut og spiser med 2 vennepar som har barn. Da er vi 5 voksne og 4 barn. Hadde vært totalt uaktuelt å dele regningen på 3! Jeg betaler for meg, og de betaler for egne storfamilier. Hvis jeg tatt taxi med naboene mine så betaler de for seg (2 voksne) og jeg betaler for meg. Vi deler ikke 50/50. Hvorfor skal jeg betale for andre? Anonymkode: 08a61...6d4 Ja, her er jeg enig. Jeg personlig ville aldri latt en venninne uten barn, eller en singel med et barn betale samme som vår familie på 3. Jeg har bare aldri opplevd at noen har spurt oss om vi synes det er Ok med fordeling per familie siden vi alltid er færrest. Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 Pr familie er mest vanlig, men med noen justeringer der forskjellene er veldig store. Er min single og barnløse søster med på noe betaler hun selvfølgelig bare for seg selv mens vi andre som har partner og barn betaler mer. Men reiser dere med folk det er veldig stor forskjell på alderen på barna? I eksempelet ditt med tre familier og fire soverrom tenker jeg at det naturlige er å putte ungene på samme soverom, hvorfor hadde dere deres barn på rommet? Noe av greia med slike turer er jo at ungene har det moro sammen... Anonymkode: 710d1...b33
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #17 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, her er jeg enig. Jeg personlig ville aldri latt en venninne uten barn, eller en singel med et barn betale samme som vår familie på 3. Jeg har bare aldri opplevd at noen har spurt oss om vi synes det er Ok med fordeling per familie siden vi alltid er færrest. Anonymkode: 2f071...9b5 Det synes jeg faktisk er litt rart. Selv har jeg aldri opplevd at ikke de med den største familien har foreslått å betale mer, hvis ikke den minste har kommet dem i forkjøpet med å si at vi deler per familie. Anonymkode: 696a6...b89
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #18 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det synes jeg faktisk er litt rart. Selv har jeg aldri opplevd at ikke de med den største familien har foreslått å betale mer, hvis ikke den minste har kommet dem i forkjøpet med å si at vi deler per familie. Anonymkode: 696a6...b89 Ja, jeg også synes det er rart. Jeg har bare fått en sum etter delt på familier. Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #19 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Pr familie er mest vanlig, men med noen justeringer der forskjellene er veldig store. Er min single og barnløse søster med på noe betaler hun selvfølgelig bare for seg selv mens vi andre som har partner og barn betaler mer. Men reiser dere med folk det er veldig stor forskjell på alderen på barna? I eksempelet ditt med tre familier og fire soverrom tenker jeg at det naturlige er å putte ungene på samme soverom, hvorfor hadde dere deres barn på rommet? Noe av greia med slike turer er jo at ungene har det moro sammen... Anonymkode: 710d1...b33 Ja. Enig, men her ble det visst sånn På den hytteturen Anonymkode: 2f071...9b5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #20 Skrevet 16. april 2022 Pr familie og vi er den minste familien, aldri sett på som noe problen Anonymkode: 297da...a19
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #21 Skrevet 16. april 2022 Pr familie. Eller… egentlig deler vi vel pr voksen. Vi regner aldri ungene inn i regnestykke for feks hytteleie. Reiser vi tre familier betaler hver voksen 1/6. hadde vi hatt med en singelforelder hadde denne betalt halvparten av det en familie med to voksne betaler. Om man har 1 eller tre barn spiller ingen rolle Anonymkode: fb1da...552
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #22 Skrevet 16. april 2022 Vi betaler pr voksen. Fetteren min og jeg er alene med ett barn hver. Broren min har kone og 3 barn, kusina mi har mann og ett barn. Barna er i alderen 6 uker til 10 år. Ofte er det besteforeldre med på feriene også. Vi deler alle utgifter (mat, hus, strøm) på antall voksne og alle syns det er mest fair. Er vi ute og spiser, betaler alle sin mat. Eller de ulike besteforeldre spanderer på sine barn og barnebarn. Når barna våre blir ungdommer tar vi sikkert en prat om fordeling av utgifter, men siden vi er en familie som kan ta opp og snakke om alt uten å bli uvenner, så finner vi nok en løsning på det også. Anonymkode: b123b...66f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #23 Skrevet 16. april 2022 Vi skal på hyttetur med storfamilien i vår. Da regnes barn som en halv. Familier på tre, betaler altså for 2,5 personer mens familier på fire betaler for 3 personer. Single eller par uten barn betaler da henholdsvis bare for én eller to personer. Synes det blir mest rettferdig slik. Anonymkode: 4ac66...e18
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #24 Skrevet 16. april 2022 Vi deler ikke hus/leilighet med andre, det synes jeg blir for tett. Så vi leier, og betaler for, hvert vårt. Har gjerne måltider og aktiviteter sammen, og da er det noen ganger vi får hver vår regning og noen ganger vi deler regninga på antall. Siden vi har store barn som spiser som voksne, så pleier vi å dele på antall spisende, det blir mest rettferdig. På hyttetur eller når vi lager mat «hjemme» der vi oppholder oss handler vi inn til ca like mange middager hver, og lager maten sammen. Også pålegg, drikke, is, snacks osv handler vi inn noe hver, og deler alt. Da lager vi ikke noe regnestykke. Anonymkode: a77ce...8fe
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #25 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, her er jeg enig. Jeg personlig ville aldri latt en venninne uten barn, eller en singel med et barn betale samme som vår familie på 3. Jeg har bare aldri opplevd at noen har spurt oss om vi synes det er Ok med fordeling per familie siden vi alltid er færrest. Anonymkode: 2f071...9b5 Men nå er dere bare ett barn mindre da. Kan da ikke utgjøre så stor forskjell. Dere tapet på det? Vel.. Tape rog tapet. Alle gir samme sum. Vanskelig å regne ut alle måltider altså. Anonymkode: 297e8...244
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå