Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Ei jeg har gått i klasse med for snart 20 år siden er gravid. Hun startet i rusmiljøet allerede i 8.klasse. Kom fra en belastet familie så vidt jeg hørte. Sett familien hennes å vil anta de også er rusmisbrukere ut i fra hvordan de så ut.  Min skolevenninne, la oss kalle henne Ida har annonsert på Facebook at hun er gravid. Høygravid også. Jeg kjente det skjærte i hjertet mitt. Vet ikke om hun misbruker akkurat nå, men de seneste bildene på Facebook ser hun rimelig sliten ut. Så vil tro hun har holdt på med rus hvertfall frem til graviditeten ble oppdaget. Jeg er så trist. Tenker på det stakkars barnet. Hvilken arv og fremtid den vil få. Tenker på om nok en generasjon rammes. Tenker på om mot ruser seg. Tenker om ikke helsestasjonen vet at hun har misbrukt, samtidig ser hun rimelig sliten ut for alderen så de ser vel dårlig om de ikke har skjønt såpass. Rusen har satt sine spor. Facebooks er full av gratulasjoner fra andre i miljøet. Uff. Måtte bare få det ut ett sted. Hun er ikke i min omgangskrets, har ikke sett henne på sikkert 10 år men jeg fikk så vondt av den lille som fødes med ballast. Anonymkode: 46f01...ba9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Noen ganger har jeg tenkt at tvangssterilisering av narkomane kanskje ikke hadde vært noen dum idé. Jeg jobber innen juristikk og har sett en hel del tragiske skjebner. Anonymkode: bd4b0...0a8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Noen ganger har jeg tenkt at tvangssterilisering av narkomane kanskje ikke hadde vært noen dum idé. Jeg jobber innen juristikk og har sett en hel del tragiske skjebner. Anonymkode: bd4b0...0a8 Jeg er så brutalt enig.  Ser hun legger planer om kafeturer ol, jeg håper det barnet blir fjernet. Stygt å si det.,husker første gang jeg så mor rusen, vi var 14 år å hun var så stein at hun ikke viste hvem jeg var. Hun sto knapt på bena, så ut som en sliten 45åring og var allerede dypt inni rusen da. Nå legger hun ut bildet med filter av seg selv, men hun ser så sliten og suset ut.. dette er bilder fra før graviditeten. Anonymkode: 46f01...ba9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er så brutalt enig.  Ser hun legger planer om kafeturer ol, jeg håper det barnet blir fjernet. Stygt å si det.,husker første gang jeg så mor rusen, vi var 14 år å hun var så stein at hun ikke viste hvem jeg var. Hun sto knapt på bena, så ut som en sliten 45åring og var allerede dypt inni rusen da. Nå legger hun ut bildet med filter av seg selv, men hun ser så sliten og suset ut.. dette er bilder fra før graviditeten. Anonymkode: 46f01...ba9 Du vet jo ikke om hun ruser seg lenger da. Anonymkode: 72d6b...51b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du vet jo ikke om hun ruser seg lenger da. Anonymkode: 72d6b...51b Håper ikke hun gjør det nå. Men hun så tydelig ruser ut på bildet i september.. så mulig hun er på LAR nå f.eks men redd barnet får en tøff start på livet likevel pga sine foreldre. Å ha vært rusmisbruker i 20 åt for så å plutselig bli mor er litt ab en kontrast. H Anonymkode: 46f01...ba9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Håper ikke hun gjør det nå. Men hun så tydelig ruser ut på bildet i september.. så mulig hun er på LAR nå f.eks men redd barnet får en tøff start på livet likevel pga sine foreldre. Å ha vært rusmisbruker i 20 åt for så å plutselig bli mor er litt ab en kontrast. H Anonymkode: 46f01...ba9 Du virker litt rusa selv etter innleggene dine å dømme 🙉 Anonymkode: 67164...bc8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 Huff så trist. Og dessverre ikke den eneste.. Brutalt å være enig, men ja, sterilisering burde nærmest vært tvang. Det er så trist å se nyfødte barn bli født med abstinenser! Og for en fremtid å bli født inn i. I butikken i dag, stod jeg i kø for å plante flasker. Foran meg står en sliten mor (så ut som rusmisbruker) med to små barn, og panter ølboks på ølboks. Jeg håper hun bare hadde barna i noen timer nå i påsken, og ikke selv hadde ansvaret for dem til hverdags. Anonymkode: db5e0...2be
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du virker litt rusa selv etter innleggene dine å dømme 🙉 Anonymkode: 67164...bc8 Ikke enig der! Det ER trist. Voksne bør ha alt på stell, og ha et godt og trygt miljø for barna å vokse opp. Det har antageligvis ikke denne damen når hun fremdeles har kontakt med rusmiljøet. Anonymkode: db5e0...2be
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Du virker litt rusa selv etter innleggene dine å dømme 🙉 Anonymkode: 67164...bc8 Nettopp. Anonymkode: eb704...c4a
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 Kanskje lurt å melde til helsestasjonen og ev. barnevernet for å forsikre at de er informerte og følger opp? Anonymkode: ff993...263
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 LAR-behandling burde komme med krav om prevensjon som kan kontrolleres av helsevesenet, som spiral, p-sprøyte, p-stav eller lignende. Anonymkode: 6ec25...3d8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 De som har sett babyer født med abstinens kommer aldri til å gratulere en rusmisbruker med graviditeten. Det er ren tortur for de små, de tåler ikke lys, de tåler ikke lyd og de tåler ikke berøring. Det er kun ren smerte, påført av den som burde være den som sørger for trygghet og kjærlighet. Anonymkode: 2fa33...9f6
Anonym bruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ei jeg har gått i klasse med for snart 20 år siden er gravid. Hun startet i rusmiljøet allerede i 8.klasse. Kom fra en belastet familie så vidt jeg hørte. Sett familien hennes å vil anta de også er rusmisbrukere ut i fra hvordan de så ut.  Min skolevenninne, la oss kalle henne Ida har annonsert på Facebook at hun er gravid. Høygravid også. Jeg kjente det skjærte i hjertet mitt. Vet ikke om hun misbruker akkurat nå, men de seneste bildene på Facebook ser hun rimelig sliten ut. Så vil tro hun har holdt på med rus hvertfall frem til graviditeten ble oppdaget. Jeg er så trist. Tenker på det stakkars barnet. Hvilken arv og fremtid den vil få. Tenker på om nok en generasjon rammes. Tenker på om mot ruser seg. Tenker om ikke helsestasjonen vet at hun har misbrukt, samtidig ser hun rimelig sliten ut for alderen så de ser vel dårlig om de ikke har skjønt såpass. Rusen har satt sine spor. Facebooks er full av gratulasjoner fra andre i miljøet. Uff. Måtte bare få det ut ett sted. Hun er ikke i min omgangskrets, har ikke sett henne på sikkert 10 år men jeg fikk så vondt av den lille som fødes med ballast. Anonymkode: 46f01...ba9 Her var det mye «så vidt jeg hørte» og «vil tro at» Anonymkode: 86ee7...00a
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Huff så trist. Og dessverre ikke den eneste.. Brutalt å være enig, men ja, sterilisering burde nærmest vært tvang. Det er så trist å se nyfødte barn bli født med abstinenser! Og for en fremtid å bli født inn i. I butikken i dag, stod jeg i kø for å plante flasker. Foran meg står en sliten mor (så ut som rusmisbruker) med to små barn, og panter ølboks på ølboks. Jeg håper hun bare hadde barna i noen timer nå i påsken, og ikke selv hadde ansvaret for dem til hverdags. Anonymkode: db5e0...2be Burde man miste foreldreretten om man panter ølbokser?? Nå er det riktignok lenge siden jeg har festet, men om jeg hadde hatt fest og det hadde stått igjen endel tomgods, så hadde jeg selvsagt pantet det. Jeg kunne til og med å «solgt» tomgodset til barna for at de kunne pante den selv🫣
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 timer siden): Burde man miste foreldreretten om man panter ølbokser?? Nå er det riktignok lenge siden jeg har festet, men om jeg hadde hatt fest og det hadde stått igjen endel tomgods, så hadde jeg selvsagt pantet det. Jeg kunne til og med å «solgt» tomgodset til barna for at de kunne pante den selv🫣 Der misset du jo hele poenget. Hun så at moren så sliten og ustelt ut og reagerte på at alt tomgodset var ølbokser. Det er faktisk slik at noen foreldre drikker for mye, og noen vises det godt på. Det var jo ikke det at hun pantet som i seg selv gjorde at hun reagerte. Anonymkode: 2fa33...9f6
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 timer siden): Burde man miste foreldreretten om man panter ølbokser?? Nå er det riktignok lenge siden jeg har festet, men om jeg hadde hatt fest og det hadde stått igjen endel tomgods, så hadde jeg selvsagt pantet det. Jeg kunne til og med å «solgt» tomgodset til barna for at de kunne pante den selv🫣 I og med at fattigdom går i arv så burde de som ikke tjener minimum en viss sum steriliseres. På den måten hadde mange barn vært spart for mye lidelse. Anonymkode: a029f...070
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I og med at fattigdom går i arv så burde de som ikke tjener minimum en viss sum steriliseres. På den måten hadde mange barn vært spart for mye lidelse. Anonymkode: a029f...070 Nei fysj , et sånt samfunn vil ikke jeg ha Anonymkode: 42057...0c3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Der misset du jo hele poenget. Hun så at moren så sliten og ustelt ut og reagerte på at alt tomgodset var ølbokser. Det er faktisk slik at noen foreldre drikker for mye, og noen vises det godt på. Det var jo ikke det at hun pantet som i seg selv gjorde at hun reagerte. Anonymkode: 2fa33...9f6 Eh å så? Kan man ikke være slite om man har barn? Herregud for et samfunn Anonymkode: 42057...0c3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Eh å så? Kan man ikke være slite om man har barn? Herregud for et samfunn Anonymkode: 42057...0c3 Du tror ikke hun ser forskjell på alminnelig sliten og alkoholisert? Hva slags samfunn lever du i som nekter å tro at det finnes foreldre som drikker bort hele påsken? Anonymkode: 2fa33...9f6
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du tror ikke hun ser forskjell på alminnelig sliten og alkoholisert? Hva slags samfunn lever du i som nekter å tro at det finnes foreldre som drikker bort hele påsken? Anonymkode: 2fa33...9f6 Å du tror ikke det finnes foreldre som dømmer andre på bakgrunn av at de panter ølbokser? Hva slags samfunn lever du i? Kanskje pantet hun for mannen som drikker og aldri tar i ett tak hjemme, kanskje er det ølbokser fra hele året eller ja kanskje hun drikker for mye, ingen vet , sp slutt med dømming på bakgrunn av en panting ! Ærlig talt Anonymkode: 42057...0c3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #21 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Å du tror ikke det finnes foreldre som dømmer andre på bakgrunn av at de panter ølbokser? Hva slags samfunn lever du i? Kanskje pantet hun for mannen som drikker og aldri tar i ett tak hjemme, kanskje er det ølbokser fra hele året eller ja kanskje hun drikker for mye, ingen vet , sp slutt med dømming på bakgrunn av en panting ! Ærlig talt Anonymkode: 42057...0c3 Uansett grunn til at en tydelig ustelt og ‘sliten’ mor panter en haug meg ølbokser med barna på slep er det synd på de barna. Om det er mor eller far som har tømt dem er da fullstendig irrelevant. Anonymkode: 2fa33...9f6
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #22 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Uansett grunn til at en tydelig ustelt og ‘sliten’ mor panter en haug meg ølbokser med barna på slep er det synd på de barna. Om det er mor eller far som har tømt dem er da fullstendig irrelevant. Anonymkode: 2fa33...9f6 Hvorfor er det synd på de? Fordi foreldrene tar en øl eller to til maten? Herregud snakk om dømming Anonymkode: 42057...0c3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #23 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nei fysj , et sånt samfunn vil ikke jeg ha Anonymkode: 42057...0c3 Hvorfor i all verden vil du ikke ha et samfunn der barn vokser opp under trygge rammer? Hva er det du mener er så flott med en barndom i fattigdom og lidelse uten noe håp å komme ut av det? Anonymkode: a029f...070
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #24 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor i all verden vil du ikke ha et samfunn der barn vokser opp under trygge rammer? Hva er det du mener er så flott med en barndom i fattigdom og lidelse uten noe håp å komme ut av det? Anonymkode: a029f...070 Du er ikke riktig navla. Anonymkode: 72d6b...51b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #25 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du er ikke riktig navla. Anonymkode: 72d6b...51b Jo, det å ønske barn en god barndom som varer livet ut er å være riktig navla. Å ønske barn fattigdom og lidelse... Anonymkode: a029f...070
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå