Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #76 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Og det sørget jo HIs mann for. Så da er det jo ikke et problem? Anonymkode: 924a4...246 Som du sikkert forsto, så reagerte jeg på at det liksom skulle være «drømmen» at en far sørger for at barna er mette og koser seg i påsken. For andre folk er dette en selvfølge. Så består uenigheten i om his mann kunne lagt opp dagen slik at hi også fikk deltatt i påsketradisjonene og spist sammen med de andre. Anonymkode: ebec0...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #77 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ok. Og mitt poeng er at når det er snakk om bare en time-halvannen, så koster det ingenting å inkludere hele familien, også den som er på jobb. Anonymkode: ebec0...0ad Der er vi uenige. I vår familie er det stadig noen som gar planer, jobb, trening, venner, studier eller noe annet. Det er sjelden det passer for alle og bi spiser ikke lunch rett før middag bare for at alle skal få med seg begge deler. Anonymkode: 38be6...7d0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #78 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Der er vi uenige. I vår familie er det stadig noen som gar planer, jobb, trening, venner, studier eller noe annet. Det er sjelden det passer for alle og bi spiser ikke lunch rett før middag bare for at alle skal få med seg begge deler. Anonymkode: 38be6...7d0 Da er vi nok uenige ja. Jeg har en mann som i mange år jobbet skift, både dagtid, kveldstid, natt og helger. Det var aldri noe problem å tilrettelegge slik at han fikk blitt med på familiekos i helger og høytider. Det hadde jo vært utrolig trist for ham om alt skjedde mens han var på jobb. Jeg hadde forventer den samme omtanken tilbake. Anonymkode: ebec0...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #79 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Som du sikkert forsto, så reagerte jeg på at det liksom skulle være «drømmen» at en far sørger for at barna er mette og koser seg i påsken. For andre folk er dette en selvfølge. Så består uenigheten i om his mann kunne lagt opp dagen slik at hi også fikk deltatt i påsketradisjonene og spist sammen med de andre. Anonymkode: ebec0...0ad Nei. Det skulle være «drømmen» at man kommer hjem til barn som koser seg og har det hyggelig er mette. Altså ikke sultne og slitne som de ofte er på ettermiddager. Da kan man bare sette seg til bords, få servert mat og spise i fred mens barna koser seg. Anonymkode: 924a4...246
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #80 Skrevet 18. april 2022 Kamomille skrev (23 timer siden): Joda, det kan de selvfølgelig:) Men at mor forventer at de hverken kan koke egg eller grille uten at hun er der, eller at hun blir fornærmet og såret fordi ungene - som tross alt har ferie- får opplevelser, DET kan oppfattes som egoistisk. Hvorfor kan ikke mor være glad på ungenes vegne? De har kost seg med aktiviteter og familie mens mor har jobbet. Jeg greier faktisk ikke å se hvorfor det er feil. vi aner jo ikke alderen på ungene, om de hadde planlagt å spise tidligere men ble forsinket, om ungene allerede hadde ventet lenge på mat osv. Det er snakk om GRILLING, ikke en eksotisk utflukt liksom. De kan grille flere ganger slik at mor også får være med! Det med kokingen av egg, det er tydeligvis en tradisjon i HIs familie, noe jeg antar mannen hennes har fått med seg at hun også setter pris på å være med på. Ang. det å vente en liten stund med maten, så er det normal omtenksomhet for sine nærmeste i en høytid. Jeg forstår folk har helt ulike holdninger til dette, men for meg og oss ville det vært utenkelig å samle storfamilien så tidlig på dagen for å spise rett før partneren kom hjem fra jobb i en høytid. I hverdagen, hvor man gjerne har andre rutiner, så ja, da kan det være man må det. Men på fridager i en høytid, da er det et ønske om at alle skal få høytids-/feriefølelse, og det å ta slike små hensyn som HI etterspør, det er en del av det som binder familien tettere sammen. Av og til er det slike små uuttalte tegn på at man tenker på den andre, ønsker å inkludere den andre, som gjør at forhold blir sterker og at man unngår unødvendige gnisninger. Til en annen høytid må tydeligvis HI og mannen snakke mer sammen på forhånd og gjøre avtaler om hvordan de ønsker ting. Men at HIs mann kaller henne egoistisk, når han lager til middag med storfamilien på et så tidlig tidspunkt på dagen, uten å vise vilje til å vente den lille tiden som skulle til for at hun også kunne være med på middagen, det viser en mann som enten er rimelig blåst... eller kanskje heller vet selv at det han gjorde var feil, men ikke vil innrømme det. Anonymkode: a677b...367
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #81 Skrevet 18. april 2022 *Miss Marple* skrev (4 timer siden): Jeg tenker at man kan forvente at en mann også klarer å skjønne at når man kommer fra jobb kan det være fint å få spise med de andre. Det kan ikke være slik at menn skal applauderes uansett så snart de viser litt initiativ? Tror det blir slik når mange har så lave forventninger til mannen at de er strålende fornøyd hvis mannen "hjelper" til med egne barn. Eller om han en sjelden gang støvsuger, og så støvsuger midt på gulvet (og mener han har gjort en god jobb, selv om hybelkaninene flakser langs lister og under møbler)... Anonymkode: a677b...367
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #82 Skrevet 18. april 2022 *Miss Marple* skrev (6 timer siden): Jeg tenker at man kan forvente at en mann også klarer å skjønne at når man kommer fra jobb kan det være fint å få spise med de andre. Det kan ikke være slik at menn skal applauderes uansett så snart de viser litt initiativ? Ingen har sagt at han skal få applaus, spørsmålet var om det var god grunn til å reagere. Jeg ser ikke problemet her, mannen har sørget for at ungene har en fin påske med hyggelige opplevelser mens mor jobber. Anonymkode: 88c98...85f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #83 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tror det blir slik når mange har så lave forventninger til mannen at de er strålende fornøyd hvis mannen "hjelper" til med egne barn. Eller om han en sjelden gang støvsuger, og så støvsuger midt på gulvet (og mener han har gjort en god jobb, selv om hybelkaninene flakser langs lister og under møbler)... Anonymkode: a677b...367 Dere blander kortene her. Tråden handler ikke om hvorvidt mannen skal få skryt for å gjøre knapt ingenting, men hvorvidt man kan bli sur for at det ikke gjøres slik en selv forventer. To veldig forskjellige ting. Anonymkode: 88c98...85f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #84 Skrevet 18. april 2022 Det hadde ikke vært noe problem for meg, men tydeligvis er det et problem for deg. Og da må det snakkes om. Du må si ifra at du følte deg utelatt, og at du ble lei deg fordi du også hadde lyst til å være med på dette... Anonymkode: 4b8d5...828
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #85 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dere blander kortene her. Tråden handler ikke om hvorvidt mannen skal få skryt for å gjøre knapt ingenting, men hvorvidt man kan bli sur for at det ikke gjøres slik en selv forventer. To veldig forskjellige ting. Anonymkode: 88c98...85f Piss. Mannen til HI var uhøflig og lite omtenksom. Han stelte til middag til alle andre, og taimet det slik at hun akkurat gikk glipp av det. Det er drittsekkatferd i ethvert forhold. Man SNAKKER med hverandre. Den som på en bestemt dag har middagsansvaret i en familie synkroniserer det, slik at de som jobber eller er ute kan rekke å delta i fellesskapet. Middagen er familens møtepunkt, og det er faktisk en voksen persons plikt å skjønne hva som ligger i det. Inkludert å taime lunchen til ungene slik at de er passe sultne når fellesmåltidet starter. Herregud altså. Anonymkode: 5476d...802
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #86 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Piss. Mannen til HI var uhøflig og lite omtenksom. Han stelte til middag til alle andre, og taimet det slik at hun akkurat gikk glipp av det. Det er drittsekkatferd i ethvert forhold. Man SNAKKER med hverandre. Den som på en bestemt dag har middagsansvaret i en familie synkroniserer det, slik at de som jobber eller er ute kan rekke å delta i fellesskapet. Middagen er familens møtepunkt, og det er faktisk en voksen persons plikt å skjønne hva som ligger i det. Inkludert å taime lunchen til ungene slik at de er passe sultne når fellesmåltidet starter. Herregud altså. Anonymkode: 5476d...802 Hjelpes! Du overreagerer , huttetu Anonymkode: c27ba...633
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #87 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hjelpes! Du overreagerer , huttetu Anonymkode: c27ba...633 Å fikse det sånn at ektefellen blir snytt for middagen er drittsekkoppførsel. Beklager, men noe annet navn har det ikke. Anonymkode: 5476d...802
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #88 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Piss. Mannen til HI var uhøflig og lite omtenksom. Han stelte til middag til alle andre, og taimet det slik at hun akkurat gikk glipp av det. Det er drittsekkatferd i ethvert forhold. Man SNAKKER med hverandre. Den som på en bestemt dag har middagsansvaret i en familie synkroniserer det, slik at de som jobber eller er ute kan rekke å delta i fellesskapet. Middagen er familens møtepunkt, og det er faktisk en voksen persons plikt å skjønne hva som ligger i det. Inkludert å taime lunchen til ungene slik at de er passe sultne når fellesmåltidet starter. Herregud altså. Anonymkode: 5476d...802 Snakk om å overdrive til de grader da. Anonymkode: 2ea78...f04
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #89 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Å fikse det sånn at ektefellen blir snytt for middagen er drittsekkoppførsel. Beklager, men noe annet navn har det ikke. Anonymkode: 5476d...802 Eh jo, du er jo real dramaqueen Anonymkode: c27ba...633
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #90 Skrevet 18. april 2022 Jeg synes hele situasjonen er merkelig. Uansett hvem av oss som jobber (og om det er hverdag eller fest) så avtaler man når middagen skal være ferdig og hvem som skal lage den slik at så mange som mulig i familien kan delta. Er det møter i FAU, barna har trening etc. så plasseres middagen på det tidspunktet som passer best. Om da HI sin mann fikk uventet besøk så er det jo ikke vanlig å flytte middagen slik at den som kommer hjem plutselig må spise opp igjen varmet mat alene. Da tar man enten en liten lunsj tidligere eller alle venter med middagen. Jeg hadde blitt veldig forundret om vi hadde avtalt middag klokken 15:30 og så kom jeg hjem til avtalt tid og kald middag. Har man tradisjoner så er det jo rart at man ikke avtaler på forhånd når man skal ha disse. Skal man koke egg sammen med storfamilien er det vel naturlig at man avtaler dette på forhånd? Om HI synes det er viktig å være med på eggkokingen er det litt rart at HI og mannen ikke har avtalt når denne skal være. Var det slik at gjestene kom med eggene og dro i gang det hele så er det jo slikt som kan skje. Da hadde jeg tenkt at det var kjekt at barna koste seg mens jeg var på jobb. Man kan ikke være med på alt når man tross alt er på jobb i påsken. Hadde jeg fortalt mannen min at jeg synes dette er viktig med påsken og at jeg ønsker å være med på dette og han likevel hadde gjort det uten meg hadde jeg blitt skuffet. I slike tilfeller er det mange andre aktiviteter man kan dra i gang. Det kan selvsagt dukke opp noe uforutsett - f.eks. gjestene kom med lunsj, men det tok tid å få i gang grillen da man manglet kull og plutselig var det nær middagstid eller gjestene som kom med deilig lunsj, men måtte gå klokken 15:00. Det må være lov å endre planer om noe endrer seg, man skal ikke være fastlåst. Om jeg hadde blitt skuffet hadde dermed vært todelt 1. jeg hadde blitt skuffet om de spiste like før jeg kom hjem om det ikke var en årsak til det. 2. Jeg hadde blitt skuffet om mannen visste at påskeeggkokingen betydde mye for meg og vi hadde avtalt dette en annen dag og han likevel gjorde det like før jeg kom hjem. Det er uansett ikke noe å lage mye drama rundt så om dette ikke er en del av et mønster hadde jeg nok spist kamelen og passet på å avtale dag/tidspunkt for påskeggkokingen nesten år slik at den ikke kom overraskende på meg og slik at jeg fikk være med. Anonymkode: 81a0d...8a2
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #91 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Piss. Mannen til HI var uhøflig og lite omtenksom. Han stelte til middag til alle andre, og taimet det slik at hun akkurat gikk glipp av det. Det er drittsekkatferd i ethvert forhold. Man SNAKKER med hverandre. Den som på en bestemt dag har middagsansvaret i en familie synkroniserer det, slik at de som jobber eller er ute kan rekke å delta i fellesskapet. Middagen er familens møtepunkt, og det er faktisk en voksen persons plikt å skjønne hva som ligger i det. Inkludert å taime lunchen til ungene slik at de er passe sultne når fellesmåltidet starter. Herregud altså. Anonymkode: 5476d...802 Enig med deg. Jeg er helt sjokkert over hvor ugreie ektepar kan være mot hverandre. Spise med storfamilien rett før den ene kommer hjem fra jobb, og ikke engang fortelle om planene man har… er glad jeg slipper en så lav standard selv. Anonymkode: ebec0...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #92 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Enig med deg. Jeg er helt sjokkert over hvor ugreie ektepar kan være mot hverandre. Spise med storfamilien rett før den ene kommer hjem fra jobb, og ikke engang fortelle om planene man har… er glad jeg slipper en så lav standard selv. Anonymkode: ebec0...0ad For noen dramaqueens enkelte av dere er. Anonymkode: 2ea78...f04
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #93 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hjelpes! Du overreagerer , huttetu Anonymkode: c27ba...633 Anonym bruker skrev (1 time siden): Snakk om å overdrive til de grader da. Anonymkode: 2ea78...f04 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eh jo, du er jo real dramaqueen Anonymkode: c27ba...633 Jeg er helt enig med henne dere siterer. Jeg lurer seriøst på oppdragelsen dere har fått, og hva slags egostil dere kjører? Man ekskludere ikke en i familien på den måten! Uhørt å ikke kunne vente en time. Anonymkode: 2d24f...6d0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #94 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Enig med deg. Jeg er helt sjokkert over hvor ugreie ektepar kan være mot hverandre. Spise med storfamilien rett før den ene kommer hjem fra jobb, og ikke engang fortelle om planene man har… er glad jeg slipper en så lav standard selv. Anonymkode: ebec0...0ad Jeg er også enig. Men mange av de svarene som er kommet her er jeg overhodet ikke overrasket over hvor mange som går fra hverandre for tiden. En dyptgående omtanke for hverandre er tydeligvis ganske fremmed for mange. Jeg er oppvokst med at man tenker på de andre i familien, at man kommuniserer, at man venter litt når det ikke er så mye tid om å gjøre, at den som må jobbe ekstra blir ivaretatt og inkludert. Og dette er videreført som voksen. Noen over vil tydeligvis stemple oss som "dramaqueens". Da er det veldig merkelig at jeg stadig får tilbakemelding på hvor lite drama det er med meg og oss, hvor tydelig det er at vi inkluderer og tenker lenger enn utenom egen navle. Å ha så lave forventninger til sine forhold, det forklarer vel hvorfor så mange blir sammen med noen de ikke burde vært sammen med, det er jo ikke nok fellesskap til å holde i årevis på en måte som gjør at begge har det godt i forholdet. Her tok mannen et valg som utelukket HI fra påskens familiesammenkomst, og så kaller han henne egoistisk. Da er det han som skaper drama pga. hans egen ubetenksomhet, lite omtanke for HI som var på jobb. Anonymkode: a677b...367
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #95 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Enig med deg. Jeg er helt sjokkert over hvor ugreie ektepar kan være mot hverandre. Spise med storfamilien rett før den ene kommer hjem fra jobb, og ikke engang fortelle om planene man har… er glad jeg slipper en så lav standard selv. Anonymkode: ebec0...0ad Eh hun var på jobb, kanskje hun ikke er på tlf da så de ikke kunne si fra Anonymkode: c27ba...633
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #96 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg er helt enig med henne dere siterer. Jeg lurer seriøst på oppdragelsen dere har fått, og hva slags egostil dere kjører? Man ekskludere ikke en i familien på den måten! Uhørt å ikke kunne vente en time. Anonymkode: 2d24f...6d0 Egostil fordi man en gang i påsken spiser med andre, jeg er sjokkert over hvordan enkelte av dere har det i familien. Takk Gud for at vi lar hverandre være spontane, være med familie og venner osv Anonymkode: c27ba...633
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #97 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg er også enig. Men mange av de svarene som er kommet her er jeg overhodet ikke overrasket over hvor mange som går fra hverandre for tiden. En dyptgående omtanke for hverandre er tydeligvis ganske fremmed for mange. Jeg er oppvokst med at man tenker på de andre i familien, at man kommuniserer, at man venter litt når det ikke er så mye tid om å gjøre, at den som må jobbe ekstra blir ivaretatt og inkludert. Og dette er videreført som voksen. Noen over vil tydeligvis stemple oss som "dramaqueens". Da er det veldig merkelig at jeg stadig får tilbakemelding på hvor lite drama det er med meg og oss, hvor tydelig det er at vi inkluderer og tenker lenger enn utenom egen navle. Å ha så lave forventninger til sine forhold, det forklarer vel hvorfor så mange blir sammen med noen de ikke burde vært sammen med, det er jo ikke nok fellesskap til å holde i årevis på en måte som gjør at begge har det godt i forholdet. Her tok mannen et valg som utelukket HI fra påskens familiesammenkomst, og så kaller han henne egoistisk. Da er det han som skaper drama pga. hans egen ubetenksomhet, lite omtanke for HI som var på jobb. Anonymkode: a677b...367 I har et sterkt forhold , vært sammen siden vi var unge og set er fordi vi gir hverandre rom til å både være spontane , være med venner og familie, gjøre ting uten hverandre ol Anonymkode: c27ba...633
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #98 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Egostil fordi man en gang i påsken spiser med andre, jeg er sjokkert over hvordan enkelte av dere har det i familien. Takk Gud for at vi lar hverandre være spontane, være med familie og venner osv Anonymkode: c27ba...633 Det handler jo ikke om det. Det handler om å vente en time på at hun som kommer fra jobb får være med. At ingen tenkte på det, og ikke mannen en gang. Veldig veldig rart og uhørt i mitt hode. Anonymkode: 2d24f...6d0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #99 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Eh hun var på jobb, kanskje hun ikke er på tlf da så de ikke kunne si fra Anonymkode: c27ba...633 Eh, hi reagerer jo selv på at hun ikke ble informert. Hun hadde sikkert ikke reagert om hun overhode ikke hadde vært å få tak i. Anonymkode: ebec0...0ad
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #100 Skrevet 18. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): I har et sterkt forhold , vært sammen siden vi var unge og set er fordi vi gir hverandre rom til å både være spontane , være med venner og familie, gjøre ting uten hverandre ol Anonymkode: c27ba...633 Men ikke så mye at dere har ønske om å involvere partner som må jobbe i høytidsmiddager, eller greier å forstå at noen ønsker å bli inkludert på den måten. Det er jo flott om du og din mann har samme holdninger og fungerer sammen. Men Hi og mannen har ikke det. I et forhold hvor man kommuniserer godt og har omtanke, så ville reaksjonen når HI sa fra at hun ble lei seg/skuffet nå vært at mannen forklarte f.eks. at det skjedde spontant, eller at det var eneste måten at xxx fikk med seg middag pga. lammingen, men at han lover at de skal kommunisere bedre neste gang slik at de finner en løsning som inkluderer alle fordi han også ønsker at hun skal være sammen med dem. Det hadde ikke vært verre enn som så. Hadde mannen gjort det så hadde han ikke en gang trengt å beklage, for HI ville følt at hun og hennes følelser ble sett og satt pris på. Istedenfor velger mannen å kalle HI egoist. Han kommuniserte ikke. Han viste ikke omtanke for HI. Og så kaller han henne egoist... Anonymkode: a677b...367
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå