Gå til innhold

Hvorfor et sprøytene til tannlegen så store?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forhold til vaksine sprøyter 🤔🤔

Anonymkode: 105d4...f7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye væske som skal inn, og spissen settes ganske dypt.

Tannlegen begynner sprøyte ut bedøvelse så fort han er gjennom og stikker videre og videre inn mot roten av tannen mens han sprøyter ut væske. Du blir bedøvet så du ikke kjenner at han stikker dypere og dypere.

Hadde han hatt en bitteliten sprøyte hadde han jo måtte stikke hele hånden inn i munnen og miste oversikten over hva han driver med.

Med stor sprøyte kan hendene være på utsiden og han ser hva han gjør.

Anonymkode: 7e50e...17c

Skrevet

Fordi det er bedøvelse, ikke vaksine. Det samme gjelder bedøvelse ved feks operasjon. De er også større enn vaksine. Ved vaksine er målet å gi personen en mikroskopisk dose med en sykdom for å gjøre en immun uten å gjøre en syk. Ved bedøvelse er målet å gi så mye smertestillende at det ikke gjør vondt. En vesentlig forskjell

Anonymkode: b1d57...a68

Skrevet

Selve «sprøyten» (den delen som holder karpylen/væskeflasken) ser ganske voldsom ut fordi den er av metall, skal brukes mange ganger, og må tåle å steriliseres. Lengden på kanylen (sprøytespissen) avhenger av hvor bedøvelsen skal settes. Skal det bedøves bak i underkjeven trengs en lang kanyle for å nå frem til nerven. Men selv om kanylen er lang er den også veldig tynn. 

Anonymkode: fff3d...83b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er mye væske som skal inn, og spissen settes ganske dypt.

Tannlegen begynner sprøyte ut bedøvelse så fort han er gjennom og stikker videre og videre inn mot roten av tannen mens han sprøyter ut væske. Du blir bedøvet så du ikke kjenner at han stikker dypere og dypere.

Hadde han hatt en bitteliten sprøyte hadde han jo måtte stikke hele hånden inn i munnen og miste oversikten over hva han driver med.

Med stor sprøyte kan hendene være på utsiden og han ser hva han gjør.

Anonymkode: 7e50e...17c

Angrer på at jeg spurte nå merker jeg 🤣😵😵💫

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selve «sprøyten» (den delen som holder karpylen/væskeflasken) ser ganske voldsom ut fordi den er av metall, skal brukes mange ganger, og må tåle å steriliseres. Lengden på kanylen (sprøytespissen) avhenger av hvor bedøvelsen skal settes. Skal det bedøves bak i underkjeven trengs en lang kanyle for å nå frem til nerven. Men selv om kanylen er lang er den også veldig tynn. 

Okei.. er virkelig ikke alt jeg trenger å få svar på merket jeg 😅😅😅

Skrevet

Jeg lurer innimellom på om det ikke er for å skremme. Det virker som de får et kick ut av å ta frem sprøyten og vise den frem, sprute litt med den for å skremme skikkelig, før de ber pasienten om å gape stort...

Anonymkode: 89270...338

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Angrer på at jeg spurte nå merker jeg 🤣😵😵💫

Den stikkes ikke så dypt altså. Begrenset hvor dypt man kan stikke i tannkjøttet altså. Virkelig ikke noe å grue seg til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg lurer innimellom på om det ikke er for å skremme. Det virker som de får et kick ut av å ta frem sprøyten og vise den frem, sprute litt med den for å skremme skikkelig, før de ber pasienten om å gape stort...

Anonymkode: 89270...338

Hvis det er din opplevelse bør du bytte tannlege. 

Skrevet
TinaK 1990 skrev (49 minutter siden):

Den stikkes ikke så dypt altså. Begrenset hvor dypt man kan stikke i tannkjøttet altså. Virkelig ikke noe å grue seg til.

Godt å høre 🤩🤩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...