Gå til innhold

Elever som strever - daukjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at i tråden om skolearbeid i påskeferien at minst en hevder at de elevene som trenger litt ekstra oppfølging og som av forskjellige grunner sliter med å finne sin plass i skolen er daukjøtt. Som mor til en gutt som strever med å finne seg til rette og som er under utredning hos BUP for konsentrasjonsvansker blir jeg litt satt ut av slike holdninger. Jeg trodde vi var kommet lenger enn at man så på de som ikke er såkalt skoleflinke som en byrde man helst ville vært uten?

Min onkel som nå er 87 år og helt sikkert med udiagnostisert  adhd dumpet så mange ganger at de til slutt ga han opp og lot han fullføre grunnskolen. Han har da ingen skolegang etter fylte 14 år og selvsagt slitt og jobbet i et lavlønnsyrke til en ødelagt rygg gjorde han ufør i en alder av 58 år. Han har aldri kunne sitte i ro og kan derfor knapt lese en tekst, men å lage de vakreste møbler og figurer kan han. Men slikt var jo ikke matnyttig og han har alltid litt dårlig samvittighet når han driver med hobbyen sin, han burde heller gjort noe fornuftig. Så mitt spørsmål til dere som betegner barn som daukjøtt og altså bare til byrde, vil dere tilbake til denne holdningen? Skal man gi faen i de som er innenfor normalen, men som trenger mer ressurser og oppmerksomhet enn de som klarer å hente ut sitt potensiale? 

Anonymkode: 996cd...f8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som får seg til å kalle barn og ungdommer som strever for daukjøtt er uansett bare idioter (eller nettroll, men det går vel egentlig ut på det samme) selv og ikke noen vi trenger å lytte til.

Anonymkode: 7db0e...e64

Skrevet

Det er jo mer matnyttig nå å lage møbler og lære praktiske fag kanskje, enn da onkelen din var ungdom. Man er jo også mye mer bevisst hvordan kroppen har det best, og nå er det jo mye mer fokus på trening osv. Hjelpemidlene/maskiner og verktøy er også flere og bedre. Vi kommer derfor aldri til å komme tilbake dit onkelen din var.

Det der burde blitt mer aksept for er at teori er ikke for alle. Noen bør heller utdanne seg på andre områder der de har større evner. Det ser ut til at aksepten for praktiske yrker er blitt bedre. 

Selvfølgelig er ingen daukjøtt, men kravene er så store blant mange at de som ikke henger med kan være uheldige å bli betraktet sånn. Jeg tror uansett at de som har det synet er i stort mindretall og at det ikke er noe reellt problem egentlig. 

Anonymkode: cf466...75c

Skrevet

Tror ikke det er så mange som anser barn som strever som daukjøtt altså, har jeg aldri hørt om.

Så om et troll har skrevet noe sånt i en tråd får du heve deg over det, det er ikke sånn mennesker flest ser det.

Anonymkode: 61f5f...e2b

Skrevet

Nei. Min pappa og senere min sønn er en av disse. Skikkelig dårlig på skolen, veldig kreative. Min pappa kan ikke åpne ett eneste skjema før det går helt i stå. Men hvis du skal flytte, bygge noe, reparere noe. Jeg aner ikke hvor mange telefoner og oppdrag han var på da jeg var liten, eller hvor mange ganger han ryddet etter de andre og sørget for at verktøy og materialer klarte seg i regnværet. Daukjøtt? Er det noen som har kontroll er det han. 

Enda en digresjon, men for å sette det i perspektiv. Jeg har også en datter, hun skårer helt på topp. Språk, strategi. Evnerik når hun ble testet av BUP. Tror du hun passer inn? Nope. 

Anonymkode: eed4c...b4d

Skrevet

De som koster fellesskapet mer enn de bidrar med, hva kalles de?

Anonymkode: c5ba5...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle koster felleskapet mer enn de kan bidra med. Det er en tanke som utelukker de fleste kvinner, for å ta ett eksempel. Koster samfunnet 12 millioner, men største verdien vi har, foran Oljefondet. 

Anonymkode: eed4c...b4d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mennesker? Hvis du tror du koster mindre enn du betaler i skatt, tar du feil.

Anonymkode: b5ca2...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

De aller aller fleste koster mer enn de bidrar med, du og.

Anonymkode: f514c...a56

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Mennesker? Hvis du tror du koster mindre enn du betaler i skatt, tar du feil.

Anonymkode: b5ca2...847

Haha, jeg bidrar med mer enn de fleste gjør, også mer enn deg, kjære. Jeg trenger ikke tro, jeg vet. Jeg er ressurssterk og bidrar med mer enn jeg noensinne har kostet fellesskapet.

Men nå lurte jeg på hva de som koster fellesskapet mer enn de bidrar med kalles? Ingen som vet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Haha, jeg bidrar med mer enn de fleste gjør, også mer enn deg, kjære. Jeg trenger ikke tro, jeg vet. Jeg er ressurssterk og bidrar med mer enn jeg noensinne har kostet fellesskapet.

Men nå lurte jeg på hva de som koster fellesskapet mer enn de bidrar med kalles? Ingen som vet?

Mennesker 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du har allerede fått svar, kjære deg.  Greit å lese svarene du får.

Anonymkode: 6de7d...7b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja og både julenissen, tannfeen og påskeharen er ekte!

Skrevet

Haha...ja, heeelt sikkert 🤣

Skrevet

M E N N E S K E R

Skrevet

Det er vel de med slike holdninger som selv er daukjøttet.

Anonymkode: 04e55...976

Skrevet

Tror ikke du skal legge så mye vekt på hva enkelte svarer her inne. Denne påsken er det ei her inne, som tydeligvis ikke har det så bra med seg selv. Jeg vet jo ikke, men ut fra hvordan hun skriver, så virker det til å være samme person som går igjen. Krass, frekk og lite medmenneskelig.

Alle mennesker har sin verdi. Som foreldre til noen som strever, er jobben med å finne riktig vei litt mer svingete. Men her jeg bor, så er det veldig åpent om man får hjelp av BUP, ppt osv. Ingen som hever så mange øyenbryn av det. Det er jo bra de får den hjelpen de trenger.

Anonymkode: d6e4b...68e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å være ressurssterk er ikke synonymt med å bidra. 

Og med den forakten du har for andre mennesker, er du jo en ren belastning på alt fellesskap. Du vet hva samfunnet holdes sammen av, ikke sant? Det er ikke av penger, men av tillit og fellesskapsfølelse. Noe du med dine uttalelser underminerer. Så nei, du ødelegger dessverre mer enn du bidrar, og samme hvor mange penger du skatter, vil du aldri være annet enn mentalt daukjøtt med den holdningen din. God bedring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å være ressurssterk er ikke synonymt med å bidra. 

Og med den forakten du har for andre mennesker, er du jo en ren belastning på alt fellesskap. Du vet hva samfunnet holdes sammen av, ikke sant? Det er ikke av penger, men av tillit og fellesskapsfølelse. Noe du med dine uttalelser underminerer. Så nei, du ødelegger dessverre mer enn du bidrar, og samme hvor mange penger du skatter, vil du aldri være annet enn mentalt daukjøtt med den holdningen din. God bedring.

Når man forakter mennesker, så er det seg selv de forakter. Hvor ble det av den å elske noen mest når de minst fortjener det? Bare tenker at de som virker ufordragelige kanskje et de som faktisk ikke har det så bra. Noen ganger skriver folk ting kun for å få oppmerksomhet. 

Anonymkode: cf466...75c

Skrevet

De kalles vel det samme som deg? Menneske. Det er samme rase uansett hva man koster eller bidrar med. Man blir ikke plutselig ape eller meitemark fordi man er hadicappet eller ikke å skoleflink. Hva kaller du deg selv?

Anonymkode: 97cda...f6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

De kalles vel det samme som deg? Menneske. Det er samme rase uansett hva man koster eller bidrar med. Man blir ikke plutselig ape eller meitemark fordi man er hadicappet eller ikke å skoleflink. Hva kaller du deg selv?

De som bidrar til i stedet for å snylte på fellesskapet kalles ressurssterke. Hvordan tror du det ville gått hvis alle hadde tatt mer fra fellesskapet enn vi bidro med? Det er godt noen av oss bidrar.

Skrevet

Helt sort og hvitt sett så er det jo det. 
Det er jo barn som sliter på skolen som holder igjen resten av barna, det er de som bråker og lager tull og tøys. Det er de som gjør at læreren ikke kommer videre i undervisning, må bruke tid på konflikter. Osv osv. 

SKAL DET VÆRE SÅNN ??? 
nei selvfølgelig ikke. Jeg er føler meg så slem som sier dette. 
jeg er selv mor til et barn  slet på skolen med lærevansker, konsentrasjon osv .

hun fikk ikke den hjelpen hun skulle ha for læreren hadde ikke kapasitet til å gi hun det hun trengte i de timene hun var i klassen … 

nå har hun endelig kommet inn på tilrettelagt skole og får det hun har krav på. 

jeg sier ikke at lærerne gjorde sitt beste det gjorde de men dessverre ble  det ikke  nok. 

Skrevet

Du har allerede fått svar, kjære deg.  Greit å lese svarene du får.

Anonymkode: 6de7d...7b5

Du er nå søt, lille venn, som tror du kan hersketeknikker.

Skrevet

De som bidrar til i stedet for å snylte på fellesskapet kalles ressurssterke. Hvordan tror du det ville gått hvis alle hadde tatt mer fra fellesskapet enn vi bidro med? Det er godt noen av oss bidrar.

Vel, de fleste av de "ressurssterke" kalles vel helst "heldige". 
De aller fleste tar mer enn de gir tilbake. Enten fra kloden eller fra fellesskapet. Hvis du ikke gjør det ene, gjør du det andre.

Skrevet

Hvordan snylter de? Og hvorfor mener du at du bidrar mer enn de som ikke får til alt? Du trenger aldri frisør eller snekker eller elektriker? De som ikke er ressurssterke og tjener mye mindre enn de koster fellesskapet? Eller mener du at enkelte grupper i samfunnet kan droppes? Jeg forstår at du kanskje ikke helt ser at felleskapet trenger alle grupper for å overleve. Hvis alle hadde vært akademikere med phd i diverse, hvordan ser du for deg at vi skulle bygget hus og kjøpt klær? Eller kjøpt mat? Du ser at alle grupper trengs, gjør du ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...