Gå til innhold

Konfirmasjon og "program"

Anbefalte innlegg

Vi har snart vår første konfirmant.

Må vi ha masse program under middagen, tenker på sanger, taler osv.. Må vi ha en toastmaster?

Blir rundt 18 gjester

Vi er ikke en familie med mange talere og sanger synes jeg er litt kleint, på den annen side så må det jo være noe mer enn en vanlig middag med mange gjester.

For ordens skyld jeg kommer til å holde en tale for konfirmanten og tenkte å kanskje vise bilder samtidig på skjerm.

Anonymkode: c9d57...901

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144429042-konfirmasjon-og-program/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt tre konfirmasjoner, så har litt erfaring.  

Vi har ikke hatt noe spesielt program.  Da vi hadde satt oss til bords, ønsket min mann alle velkommen og hadde en kort gjennomgang av maten og annet praktiske ting. 

Mannen min hadde også en tale etter første runde med mat, og konfirmanten avsluttet med en kort takketale. 

Mannen er veldig flink til å skrive tale, så de har vært rørende og morsomme. 

En tante hadde skrevet en sang, selv om vi hadde sagt at vi ikke skulle ha sang. Så da måtte vi klemme inn den også. 

Ellers har vi hatt ganske formelle konfirmasjoner. Jeg har heller lagt mye omtanke i pynt og borddekking.  

Anonymkode: ed62c...d8a

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Vi har hatt tre konfirmasjoner, så har litt erfaring.  

Vi har ikke hatt noe spesielt program.  Da vi hadde satt oss til bords, ønsket min mann alle velkommen og hadde en kort gjennomgang av maten og annet praktiske ting. 

Mannen min hadde også en tale etter første runde med mat, og konfirmanten avsluttet med en kort takketale. 

Mannen er veldig flink til å skrive tale, så de har vært rørende og morsomme. 

En tante hadde skrevet en sang, selv om vi hadde sagt at vi ikke skulle ha sang. Så da måtte vi klemme inn den også. 

Ellers har vi hatt ganske formelle konfirmasjoner. Jeg har heller lagt mye omtanke i pynt og borddekking.  

Ja har du eller andre kanskje noen tips til pynt og borddekking, gutt😇

Jeg har tenkt å lage girlandere av kopier av bilder av gutten i ulike aldere og henge i mellom stuene våre. Har og tenkt å kjøpe en stor ballong bue/klase for å ha på veggen. 

Har tenkt litt på å ha masse blå blomster stående over peisen og snittede blomster i glassvaser på bordene.

Som du skjønner, vi har det hjemme

Det kommer helt an på ungdommen. 

Har vært i 3 konfirmasjoner. Ett par taler bare i hver. Blir for kleint. Man kan fint ha en flott feiring uten så mange taler og sanger. 

Kommer selv til å ønske velkommen/eller ungdommen-time will show! 

Vi foreldre holder tale /bilder-ikke for langt. 

Håper en av besteforeldre og kanskje søsken får sagt noen setninger. 

Det viktigste er at folk skla ha det hyggelig. Spesielt ungdommen. Om Nora skal ha fem talere og 3 sanger, spille ringen rolle for vårt selskap. 😊

Anonymkode: 69f7b...7ca

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja har du eller andre kanskje noen tips til pynt og borddekking, gutt😇

Jeg har tenkt å lage girlandere av kopier av bilder av gutten i ulike aldere og henge i mellom stuene våre. Har og tenkt å kjøpe en stor ballong bue/klase for å ha på veggen. 

Har tenkt litt på å ha masse blå blomster stående over peisen og snittede blomster i glassvaser på bordene.

Som du skjønner, vi har det hjemme

Vi har dekket bordene ut fra ungdommens interesse. De valgte også hvilken farge de ville ha på pynten. Da har vi i familien samtidig hatt samme farge på slips, sløyfer og smykker. 

Bordkortene har vært med bilde av ungdommen, og i samme tema som bordpynten.  

Den ene hadde fotball, og en hadde biler og den tredje hadde skyting. 

Vi har også laget et bord/krok med minner. Tegninger, diplomer, pokaler, litt klær, favoritt leker... 

Vi har hatt bildefremvisning mellom mat og kaker. Da har den surra og gått, slik at de som har ønsket kunne se. 

Annonse

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Vi har dekket bordene ut fra ungdommens interesse. De valgte også hvilken farge de ville ha på pynten. Da har vi i familien samtidig hatt samme farge på slips, sløyfer og smykker. 

Bordkortene har vært med bilde av ungdommen, og i samme tema som bordpynten.  

Den ene hadde fotball, og en hadde biler og den tredje hadde skyting. 

Vi har også laget et bord/krok med minner. Tegninger, diplomer, pokaler, litt klær, favoritt leker... 

Vi har hatt bildefremvisning mellom mat og kaker. Da har den surra og gått, slik at de som har ønsket kunne se. 

Hvordan dekket dere bordet når skyting var interessen? 

Anonymkode: ad3dc...689

Dersom konfirmanten ikke holder tale, ønsker han velkommen til bords. Far holder tale/viser bilder, usikker på Om det blir flere. Ungdommen lager kahoot, og under kakene blir det også lagt inn en musikk-quiz dersom det er behov.

Anonymkode: e578d...e2a

Dere trenger ikke toastmaster med så få gjester, men den som ønsker velkommen kan si at ordet ikke er fritt men at de som ønsker å si noe kan gi et hint til en av dere.

Så en liten bønn fra en som har vært gjest i mange ulike lag: IKKE kjør lang tale med masse bilder under maten. Om talen tar mer enn toppen 7-8 minutter (ta tida når du øver og legg inn rom for at noen skal le osv) så legg den til etter at folk har spist ferdig. Det hjelper ikke at dere sier at folk gjerne må spise under talen. De som har dannelse vil ikke gjøre det allikevel, og det er ikke stas og sitte sulten og se at det blir snerk på maten fordi noen vil holde tale på 25 minutter. 

Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Dere trenger ikke toastmaster med så få gjester, men den som ønsker velkommen kan si at ordet ikke er fritt men at de som ønsker å si noe kan gi et hint til en av dere.

Så en liten bønn fra en som har vært gjest i mange ulike lag: IKKE kjør lang tale med masse bilder under maten. Om talen tar mer enn toppen 7-8 minutter (ta tida når du øver og legg inn rom for at noen skal le osv) så legg den til etter at folk har spist ferdig. Det hjelper ikke at dere sier at folk gjerne må spise under talen. De som har dannelse vil ikke gjøre det allikevel, og det er ikke stas og sitte sulten og se at det blir snerk på maten fordi noen vil holde tale på 25 minutter. 

Finnes det virkelig folk som holder taler på nesten en halvtime?

Er det innafor med en kort tale mellom runde én og to av maten, eller må slike innslag finne sted mellom mat og kaffe?

Ekspatt skrev (5 minutter siden):

Er det innafor med en kort tale mellom runde én og to av maten, eller må slike innslag finne sted mellom mat og kaffe?

Korte taler er selvfølgelig helt greit å holde mellom runde en og to. Det er bare stas og koselig. Til det andre spørsmålet, så er svaret ja. Jeg tror at den lengste talen jeg har vært borti, den inneholdt også dramatiseringer og bilder var på borti 40 minutter. Det hadde vært kjempeartig om det var mellom mat og kaffe, men ikke når en tredjedel av selskapet akkurat har fått mat på tallerkenen. Alle som skal holde tale burde ta tida på seg selv så de vet hvor lang tid det tar, for det er fort å tenke at dette ikke tar så lang tid, og så glemme at når talen skal framføres, så snakker man gjerne saktere, det skal være rom for respons fra publikum og så tikker minuttene. De som holdt 25 minutterstalen mente selv at de skulle holde noe på under 10- minutter. For når de hoppa gjennom bildene hjemme, så beregnet de ikke tid til at folk skulle se, si ååå og næmmen, og så ballet det på seg. 

Ekspatt skrev (22 timer siden):

Jepp. Min rekord (som tilhører, ikke som taler!) er på litt over en time. Det var i et bryllup, og det var brudens far. Etter en time og tre minutter reiste bruden seg opp og forkynte høyt og tydelig at nå holder det, pappa. Og hun dro ham ned på stolen igjen. 

I tillegg opplevde jeg en på en sommeravslutning med jobben. Den gamle sjefen skulle gå av med pensjon og den nye sjefen holdt en kort tale og takket for innsatsen og overrakte en blomsteroppsats. Hvorpå den gamle sjefen reiste seg og ga oss alle en grundig gjennomgang av hele sitt yrkesliv. Det tok tett opp i mot timen og var enda kjedeligere enn den før nevnte bryllupstalen (det hadde jeg til da ikke trodd var mulig).

Så joda, slike folk finnes.

Annonse

Superdolly skrev (30 minutter siden):

Jepp. Min rekord (som tilhører, ikke som taler!) er på litt over en time. Det var i et bryllup, og det var brudens far. Etter en time og tre minutter reiste bruden seg opp og forkynte høyt og tydelig at nå holder det, pappa. Og hun dro ham ned på stolen igjen. 

I tillegg opplevde jeg en på en sommeravslutning med jobben. Den gamle sjefen skulle gå av med pensjon og den nye sjefen holdt en kort tale og takket for innsatsen og overrakte en blomsteroppsats. Hvorpå den gamle sjefen reiste seg og ga oss alle en grundig gjennomgang av hele sitt yrkesliv. Det tok tett opp i mot timen og var enda kjedeligere enn den før nevnte bryllupstalen (det hadde jeg til da ikke trodd var mulig).

Sjarmerende av en far å ville ha så mye fokus selv i datterens bryllupp..

Anonymkode: ad3dc...689

On 4/14/2022 at 10:54 PM, Anonym bruker said:

Vi har snart vår første konfirmant.

Må vi ha masse program under middagen, tenker på sanger, taler osv.. Må vi ha en toastmaster?

Blir rundt 18 gjester

Vi er ikke en familie med mange talere og sanger synes jeg er litt kleint, på den annen side så må det jo være noe mer enn en vanlig middag med mange gjester.

For ordens skyld jeg kommer til å holde en tale for konfirmanten og tenkte å kanskje vise bilder samtidig på skjerm.

Jeg har hatt 3, nr 4 kommer i år og minstemann kommer om 2 år

vi var 40  gjester i de 3 eldste sine, til han som skal i år, blir det 37 da 3 har død siden siste komfirmasjon i 2018

største jenta som ble komfirmert først ville ha taler og sanger, så hadde det for henne, mens brødrene også han i år ønsker det ikke og skal heller ikke få det selvsagt,men både jeg og bestefaren vil skrive en tale slik vi gjorde til de andre 3,men de får den bare til og lese selv før eller etter dagen.

Vi hadde ikke toastmaster ,men 2 venner av meg som hjalp til

vi viste kun litt bilder av guttas oppvekst og kommer også og gjøre det for han i år

Anonymkode: ffc74...894

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har hatt 3, nr 4 kommer i år og minstemann kommer om 2 år

vi var 40  gjester i de 3 eldste sine, til han som skal i år, blir det 37 da 3 har død siden siste komfirmasjon i 2018

største jenta som ble komfirmert først ville ha taler og sanger, så hadde det for henne, mens brødrene også han i år ønsker det ikke og skal heller ikke få det selvsagt,men både jeg og bestefaren vil skrive en tale slik vi gjorde til de andre 3,men de får den bare til og lese selv før eller etter dagen.

Vi hadde ikke toastmaster ,men 2 venner av meg som hjalp til

vi viste kun litt bilder av guttas oppvekst og kommer også og gjøre det for han i år

Når du sier dere ikke hadde taler og sanger i konfirmasjonen, hva skjer da under middagen. Er det et hyggelig familietreff hvor folk koser seg med maten og hverandre? Nåspør jeg altså bare fordi jeg lurer litt på hva som er vanlig. 

Vi har lite talere i familien og ungdommen ønsker heller ikke å si noe.

On 4/18/2022 at 11:49 AM, Anonym bruker said:

Når du sier dere ikke hadde taler og sanger i konfirmasjonen, hva skjer da under middagen. Er det et hyggelig familietreff hvor folk koser seg med maten og hverandre? Nåspør jeg altså bare fordi jeg lurer litt på hva som er vanlig. 

Vi har lite talere i familien og ungdommen ønsker heller ikke å si noe.

ble masse prating og latter og mange koset seg lenge med maten :)

Superdolly skrev (På 16.4.2022 den 9.22):

Tror jeg faktisk slår deg....som tilhører.

Tok desverre ikke tiden, men talen fwa far og mor var langt over en time. De byttet på og tok vel en 15-20 på tur og orden. Jeg hørte på, ble lei, gikk ut ig ammet baby, drøyde det så lenge jeg kunne ute, gikk inn igjen og rakk å kjede meg en runde til.

Men det verste var at slik var begge familiene, så hele middagen, all tid som vanligvis brukes på mingling og under hele kakespisingen var det laaaaange talet og lysbildeshov på +/- en time. De gikk slag i slag. 01.30, mellom to taler måtte vi bare takke for oss og dra, da var det fremdeles flere igjen som skulle snakke.

Anonymkode: 72dbd...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...