Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. april 2022 #1 Skrevet 14. april 2022 Hva er det som blir feil? Når jeg tidligere bakte uten maskin ble deigen så god å jobbe med. Nå blir deigen altfor løs! Det blir liggende endel mel igjen i bunnen av bollen, som jeg må grave frem med en slikkepott, men likevel blir den altfor løs. Jeg kan ikke tilsette mer mel, da blir bollene harde. Elter jeg for mye? For lite? For hardt? For forsiktig?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #2 Skrevet 14. april 2022 Aldri opplevd. Men våt deig er vel bare bra? Anonymkode: 2795d...25c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #3 Skrevet 14. april 2022 Pass på å ha i væsken først og stopp maskinen etter et minutt og se at alt blir blandet skikkelig, så går det nok bra. En god bolledeig skal se litt løs ut etter 15-20 minutter med elting i maskinen, men skal likevel være lett å bake med etter første heving. Anonymkode: 10cf8...526
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. april 2022 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Aldri opplevd. Men våt deig er vel bare bra? Anonymkode: 2795d...25c Våt deig gir saftige boller, men er vanskelig å jobbe med. Og bollene ble jo like gode før, selv om deigen var mer samarbeidsvillig. Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Pass på å ha i væsken først og stopp maskinen etter et minutt og se at alt blir blandet skikkelig, så går det nok bra. En god bolledeig skal se litt løs ut etter 15-20 minutter med elting i maskinen, men skal likevel være lett å bake med etter første heving. Anonymkode: 10cf8...526 Jeg er usikker på om jeg elter så lenge, kanskje det hjelper? Og neste gang skal jeg forsøke det våte først. Nå har jeg blandet det tørre i bakebollen mens smøret smelter i melken.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #5 Skrevet 14. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (27 minutter siden): Våt deig gir saftige boller, men er vanskelig å jobbe med. Og bollene ble jo like gode før, selv om deigen var mer samarbeidsvillig. Jeg er usikker på om jeg elter så lenge, kanskje det hjelper? Og neste gang skal jeg forsøke det våte først. Nå har jeg blandet det tørre i bakebollen mens smøret smelter i melken. Anbefaler å ta smøret i til slutt (små terninger, ikke smeltet). Anonymkode: 2795d...25c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #6 Skrevet 14. april 2022 Høres ut som du har ny maskin? Dersom du er plaget med deig som ligger igjen i bollen, har du husket å justere kroken? (Les mer om dette i bruksanvisningen). Husk at deig ikke skal eltes på mer enn 1 på Kenwood, ev på noe høyere hastighet helt på slutten, men det skal ikke være nødvendig. Mye og rolig elting er det som får frem glutenet i melet og gjør deigen smidig og god å jobbe med. Anonymkode: 115c9...a71
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Høres ut som du har ny maskin? Dersom du er plaget med deig som ligger igjen i bollen, har du husket å justere kroken? (Les mer om dette i bruksanvisningen). Husk at deig ikke skal eltes på mer enn 1 på Kenwood, ev på noe høyere hastighet helt på slutten, men det skal ikke være nødvendig. Mye og rolig elting er det som får frem glutenet i melet og gjør deigen smidig og god å jobbe med. Anonymkode: 115c9...a71 Forholdsvis ny, fikk den for et par år siden. Eltekroken kan ikke justeres, bare de andre. Jeg har nok brukt 2 også til elting, men det jeg skal prøve ut å bruke bare 1👍🏻Blir deigen fastere jo lenger man elter, eller vil effekten av det være mer usynlig? Anonym bruker skrev (4 timer siden): Anbefaler å ta smøret i til slutt (små terninger, ikke smeltet). Anonymkode: 2795d...25c Jeg har hørt at det skal være bra, men jeg er ikke alltid så god til å planlegge🙈 Smøret kan derfor være helt kjøleskapskaldt når jeg begynner å bake🙈
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #8 Skrevet 14. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (37 minutter siden): Forholdsvis ny, fikk den for et par år siden. Eltekroken kan ikke justeres, bare de andre. Jeg har nok brukt 2 også til elting, men det jeg skal prøve ut å bruke bare 1👍🏻Blir deigen fastere jo lenger man elter, eller vil effekten av det være mer usynlig? Jeg har hørt at det skal være bra, men jeg er ikke alltid så god til å planlegge🙈 Smøret kan derfor være helt kjøleskapskaldt når jeg begynner å bake🙈 Jeg vet ikke. Har aldri opplevd å få for løs deig, verken med elting for hånd eller maskin. Jeg bare tilsetter mel til jeg har passe deig. Hvor mye det er kommer an på mange ting. Ferskt mel trenger feks mindre væske enn mel som er «eldre» og tørrere. om du har kjøleskapskaldt smør, barr kutt det i veldig små terninger og spre det ut over feks en middagstallerken. Så blir det mykt nok mens deigen elter i 15 min eller deromkring. Så elter du siste tiden mens du tilsetter smøret litt og litt. Anonymkode: 115c9...a71
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #9 Skrevet 15. april 2022 Det høres som som kroken ikke er justert riktig - at den ikke rekker langt nok ned i bollen Anonymkode: 77eac...fd0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 15. april 2022 Forfatter #10 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det høres som som kroken ikke er justert riktig - at den ikke rekker langt nok ned i bollen Anonymkode: 77eac...fd0 Jeg er enig i at det virker slik, men eltekroken kan ikke justeres😅
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #11 Skrevet 15. april 2022 Kenwood ble jeg aldri fornøyd med, da den stadig krevde at jeg stoppet maskinen og skrapet i sider og bunn med slikkepott, uavhengig av om det var bolledeig, smørkrem eller andre ting. Byttet til ankarsrum og har aldri hatt det problemet igjen. Men følg oppskriften (tangzhong anbefales), ikke for mye mel, elt lenge nok, litt klissete deig er bra, kaldheving hvis du har tid. Når deigen har hevet til dobbel størrelse har glutenet hatt tid til å utvikle seg nok, og deigen blir smidig og elastisk. Anonymkode: edbb1...406
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #12 Skrevet 15. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden): Jeg er enig i at det virker slik, men eltekroken kan ikke justeres😅 Sikker på det? Min kan. Sjekk også om den "gummimatten " bollen står på ligger på plass. Eventuelt er det greit å røre sammen ingrediensene litt for hånd. Da slipper du atcdet ligger igjenn noe på bunnen. Anonymkode: 2ae8a...272
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #13 Skrevet 15. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 timer siden): Jeg er enig i at det virker slik, men eltekroken kan ikke justeres😅 Min eltekrok kan absolutt justeres. Virker veldig rart at du har en maskin hvor kun eltekroken ikke kan justeres. Anonymkode: 77eac...fd0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. april 2022 Forfatter #14 Skrevet 16. april 2022 Det er en cooking chef, så den står ikke på noen matte. Jeg skal sjekke enda en gang om eltekroken kan justeres, men mener å ha lest i bruksanvisningen at den ikke kan. Den skal heller ikke festes i samme festet som de andre røreredskapene.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 15.4.2022 den 11.47): Jeg er enig i at det virker slik, men eltekroken kan ikke justeres😅 Bruk K-kroken. Anonymkode: b0612...7cc
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (På 15.4.2022 den 13.49): Kenwood ble jeg aldri fornøyd med, da den stadig krevde at jeg stoppet maskinen og skrapet i sider og bunn med slikkepott, uavhengig av om det var bolledeig, smørkrem eller andre ting. Byttet til ankarsrum og har aldri hatt det problemet igjen. Men følg oppskriften (tangzhong anbefales), ikke for mye mel, elt lenge nok, litt klissete deig er bra, kaldheving hvis du har tid. Når deigen har hevet til dobbel størrelse har glutenet hatt tid til å utvikle seg nok, og deigen blir smidig og elastisk. Anonymkode: edbb1...406 Jeg har også ankarsrum er passe fornøyd men bruker den jo kun til gjærbakst. Hva bruker du ellers din til? Anonymkode: 47cbd...9ac
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har også ankarsrum er passe fornøyd men bruker den jo kun til gjærbakst. Hva bruker du ellers din til? Anonymkode: 47cbd...9ac Jeg har også Ankarsum og bruker den til veldig mye, egentlig. Vi har en del ekstrautstyr til den, da. Foruten gjærbakst, så til annen bakst, lage smoothier, rive ost (hvis vi skal ha mye), male nøtter, presse ut deig til julekaker, piske krem ol. Anonymkode: 10cf8...526
*Miss Marple* Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 Jeg har Kenwood og tilsetter mel til jeg får en passe deig, følger ingen oppskrift. Bollene blir luftige og kjempegode, så jeg skjønner faktisk ikke problemet. Jeg kjører den på ganske høy hastighet også, da kommer alt melet med (jeg må kanskje stoppe maskinen en gang for å skrape sidene.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Jeg har også Ankarsum og bruker den til veldig mye, egentlig. Vi har en del ekstrautstyr til den, da. Foruten gjærbakst, så til annen bakst, lage smoothier, rive ost (hvis vi skal ha mye), male nøtter, presse ut deig til julekaker, piske krem ol. Anonymkode: 10cf8...526 Har egentlig alt av ekstrautstyr men har ikke brukt det. Den bollen og vispen syns jeg ikke er god da er håndmikser bedre. Ellers maler jeg nøtter i foodprosessor og smoothie i blender. Har kvern til kjøtt/nøtter men aldri brukt (vet ikke om jeg har alt av deler lenger heller) Hvis jeg skulle lage marsipan så hadde jeg vel kanskje brukt den men har en god blendtec som gjør den jobben også. Min maskin er vel 14-15 år ( så det er fra tiden der den het elektrolux assistent). Anonymkode: 47cbd...9ac
Mrs Remington Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 Høres ut som om du putter alt melet i bollen og forlater maskinen etter å ha tatt væsken i bollen. Jeg gjør motsatt.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2022 #21 Skrevet 17. april 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg har også ankarsrum er passe fornøyd men bruker den jo kun til gjærbakst. Hva bruker du ellers din til? Anonymkode: 47cbd...9ac Jeg bruker den til alt😉 Pasta, baking både grove og fine deiger, pisking av krem, marengs+++, piske sammen røre til kaker, vafler, pannekaker, kverne nøtter, raspe ost, gulrøtter… citruspressen brukes jevnlig, Blenderen er også i bruk flere ganger i uka, av både barn og voksne. Anonymkode: edbb1...406
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. april 2022 Forfatter #22 Skrevet 18. april 2022 Mrs Remington skrev (15 timer siden): Høres ut som om du putter alt melet i bollen og forlater maskinen etter å ha tatt væsken i bollen. Jeg gjør motsatt. Jeg putter i alt melet før væsken ja, men jeg forlater den ikke. Tenker du at den ter seg på dette viset fordi den er ensom? Neste gang skal jeg sette meg ned å by på et glass vin👍🏻 Neida, men jeg vil prøve å ta væsken i først neste gang, og prøve k-kroken😅
Anonym bruker Skrevet 18. april 2022 #23 Skrevet 18. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden): Jeg putter i alt melet før væsken ja, men jeg forlater den ikke. Tenker du at den ter seg på dette viset fordi den er ensom? Neste gang skal jeg sette meg ned å by på et glass vin👍🏻 Neida, men jeg vil prøve å ta væsken i først neste gang, og prøve k-kroken😅 Har hørt at væsken skal i først med Kenwood😊 Anonymkode: 56ab3...ed1
Mrs Remington Skrevet 19. april 2022 #24 Skrevet 19. april 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (18 timer siden): Jeg putter i alt melet før væsken ja, men jeg forlater den ikke. Tenker du at den ter seg på dette viset fordi den er ensom? Neste gang skal jeg sette meg ned å by på et glass vin👍🏻 Neida, men jeg vil prøve å ta væsken i først neste gang, og prøve k-kroken😅 Ja, jeg tenker at mel føler seg ensomt uten væske i bolledeig :). Godt du tok poenget 😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå