Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #26 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi har faste oppgaver som vi alltid gjør selv, uavhengig av ferie ol., der sykdom er eneste unntaket. F.eks. er det alltid jeg som støvsuger og han som vasker badene, men da jeg måtte igjennom en operasjon måtte han overta støvsugingen noen uker, og da han fikk influensa vasket jeg badene. De oppgavene som ikke er faste derimot gjør den som ev. er hjemme litt mer av, som å smårydde, stikke på butikken fordi det ble tomt for melk osv. Anonymkode: d75cd...5a9 Rydde vet ikke min mann hva er. Han skyver leker til side med foten på stuegulvet om han ikke kommer fram til sofaen fordi ungene har rotet. Han flytter ting, setter aldri ting på plass. Han mener ikke ting må ha fast plass, de settes der det er plass. Så det blir umulig å finne igjen ting. Jeg blir helt utslitt av ham. Anonymkode: bf2c8...c19
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #27 Skrevet 14. april 2022 2 hours ago, Anonym bruker said: Her i huset har en av de voksne tatt ut ferie i påsken, den andre ikke. Er det da riktig at den som har ferie skal gjøre den som er på jobb sine faste oppgaver i huset, fordi denne har fri? Eller skal den som har tatt ferie få slappet av? Eller er det mer riktig at den som har ferie og mye fri gjør den andres oppgaver så denne personen også får slappet litt av? Anonymkode: bf2c8...c19 deles likevel på tenker jeg Anonymkode: 7c763...c02
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #28 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da skal han slappe av å legge seg tidlig. Det er vanligvis han som lager middag her. Og jeg har egentlig ikke ork til besøk heller, er småforkjøla. Så var ikke i planen min å bruke to dager på noe jeg ikke har fått være med å bestemme skal skje. Siden jeg har ferie, mener han jeg må lage mat denne gangen. Og alt det andre såklart. Anonymkode: bf2c8...c19 Da må du stå opp for deg selv og gi klar beskjed at du ikke kommer til å gjøre noe i forhold til middagen da det er han som har invitert uten å avklare med deg. At middagen da må bli senere på kvelden, og at mannen må bruke fredag kveld til å ordne i stand er hans problem og ikke ditt. Anonymkode: c057f...238
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #29 Skrevet 14. april 2022 Har han en diagnose? Friske menn oppfører seg ikke sånn altså. At 17 åringen min kan gjøre det er greit, da kan jeg skylde på ungdommelig egoisme og rettlede han/sette krav, men en voksen mann....? Det selskapet på lørdag hadde jeg ikke holdt, det hadde måttet vente til søndag når mannen var hjemme og kunne hjelpe til. Faste oppgaver på den måten du beskriver har jeg aldri hørt om. Anonymkode: bd82d...5ca
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #30 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det toppet seg når han har bedt inn hele familien sin på påskemiddag kl 16 på påskeaften. Og han selv jobber til 15 30. Da rekker han akkurat dusje før de kommer, nemlig 🥴 Uten å sjekke med meg. Det er jo hyggelig med besøk, men det betyr jo at det blir jeg som må rydde, vaske, kjøpe inn, bake og lage mat da. Anonymkode: bf2c8...c19 Men kjære vene... han ba inn på eget initiativ. Da forteller du ham at da får han bruke fredag etter jobb til å vaske/rydde sin del av dette, at han får bake, og ev. skrellle og skrelle poteter/grønnsaker til dagen etter samt forberede annet til middagen, så tar du ansvar for lagingen av maten dagen etter. Og handlingen på forhånd burde jo han ha tatt i går. Og har dere ikke noe i hus nå, vel, da får dere sette dere ned og han får finne ut hva han tenker å servere - og så stikke ut på en søndagsåpen butikk i dag og kjøpe inn. Eller så får det bli enkelt på lørdagen. Antar at han kan greie å komme seg innom en butikk lørdag morgen, en som åpner kl 7, så kan han handle inn da. Høres ut som om dere trenger parterapi så fort som mulig, for dette er tydeligvis mønster som har pågått i noen år. Å gjøre slike avtaler uten å snakke med deg, uten å bidra selv, det er selvfølgelig helt uakseptabelt. Samme om han stadig lurer seg vekk fra ansvar med familien i før/under høytider og heller tar ut egne fridager som han da får for seg selv ellers i året, og at det innebærer at han da kjører egotripp. Dere kan finne ut av ting, men da må dere få hjelp til å lære dere å kommunisere ordentlig med hverandre, for nå har dere flere uheldig mønstre som vil drive dere fra hverandre, om dere ikke tar tak i det. Anonymkode: be5da...1ee
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #31 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Hvis jeg feks er syk eller nyoperert og ikke får gjort mine ting på en stund så renner skittentøyet over, badet blir ikke vasket, det blir ikke støvsugd eller tørket støv, han hverken ser hva som trengs eller er villig til å gjøre "mine" oppgaver. Hadde vi ikke fordelt oppgaver hadde alt falt på meg, og jeg måtte ha mast på ham for å gjøre ting. Anonymkode: bf2c8...c19 Det du forteller her viser jo både lite omtanke og lite respekt og ingen ansvarsfølelse fra hans side. Vil du endre/redde forholdet så parterapi så fort som mulig. Uansett sikkert lurt å gå i parterapi, for går dere hver til deres så trenger dere bedre kommunikasjon enn dere har nå, og man kan jo håpe at parterapeut får ham til å forstå at man i et forhold faktisk må bidra, noe han tydeligvis ikke gjør nå. Anonymkode: be5da...1ee
the amazing spidermamma Skrevet 14. april 2022 #32 Skrevet 14. april 2022 Ok, men da har du dessverre skaffet deg et ekstra barn, ikke en mann. Hvis han til vanlig ikke gjør en dritt uten at det er hans "tildelte oppgaver", da har du en mann som ikke virker som han skal. Han høres super-ego ut. Jeg tror dere trenger hjelp utenfra, familievernkontoret eller noe slikt. Og jeg tror faktisk at den forkjølelsen din må utarte seg til en slags streike-syke som gjør at det ikke er mulig for deg å gjøre i stand til selskap.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #33 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Har han en diagnose? Friske menn oppfører seg ikke sånn altså. At 17 åringen min kan gjøre det er greit, da kan jeg skylde på ungdommelig egoisme og rettlede han/sette krav, men en voksen mann....? Det selskapet på lørdag hadde jeg ikke holdt, det hadde måttet vente til søndag når mannen var hjemme og kunne hjelpe til. Faste oppgaver på den måten du beskriver har jeg aldri hørt om. Anonymkode: bd82d...5ca Mistenker ADD eller ADHD, men det nekter han for. En diagnose hadde jo hjulpet på at jeg måtte akseptert at han ikke kan noe for alt han ikke greier gjøre. Flere i familien hans har dette. Anonymkode: bf2c8...c19
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #34 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Mistenker ADD eller ADHD, men det nekter han for. En diagnose hadde jo hjulpet på at jeg måtte akseptert at han ikke kan noe for alt han ikke greier gjøre. Flere i familien hans har dette. Anonymkode: bf2c8...c19 Jeg har to barn/ungdommer med ADHD, og de har helt klart vansker med både å organisere seg og å komme i gang med oppgaver, men det er IKKE en unnskyldning for å være en slask! Faktisk koker det litt inni meg hvis noen bruker disse diagnosene som unnskyldninger på en sånn måte. Ja, det er definitivt utfordringer og en del som kan forklares, man må være mer tålmodig og støtte/hjelpe dem mer, MEN de kan absolutt fungere noenlunde normalt i en familie. Datteren min på 13 år kan f.eks. ikke rydde rommet alene fordi hun klarer ikke å komme i gang (det blir for overveldende) og hun blir distrahert av alt mulig underveis og glemmer seg, men hun kan rydde rommet med litt hjelp. Hun må få én og én konkret oppgave, og så må jeg gå litt til og fra og minne henne på hva hun holder på med når hun f.eks. begynte å tegne med blyantene i stedet for å rydde dem. Anonymkode: d75cd...5a9
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #35 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, ikke sant. Man pleier jo være litt samkjørte. Jeg blir så lei av at det er underforstått i alle skoleferier unntatt sommerferien, at det er jeg som skal ta ut ferie for å passe barna, og samtidig ta alt i hus og heim for at han da kan slappe helt av når han kommer hjem. Fordi han stakars har jo ikke ferie... Jeg tar gjerne ferie jeg for å få tid med barna og får å få slappet av, men ikke for å gjøre alle hans oppgaver. Anonymkode: bf2c8...c19 Selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsket skilsmisse fra min eks, er jeg nå så glad for å slippe all irritasjon rundt hus, hjem, ferier og ungepass - nå gjør jeg mitt i mitt hjem og han gjør sitt i sitt hjem. Veldig deilig å slippe å irritere seg lenger over sånt. Anonymkode: a8e5a...187
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #36 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men kjære vene... han ba inn på eget initiativ. Da forteller du ham at da får han bruke fredag etter jobb til å vaske/rydde sin del av dette, at han får bake, og ev. skrellle og skrelle poteter/grønnsaker til dagen etter samt forberede annet til middagen, så tar du ansvar for lagingen av maten dagen etter. Og handlingen på forhånd burde jo han ha tatt i går. Og har dere ikke noe i hus nå, vel, da får dere sette dere ned og han får finne ut hva han tenker å servere - og så stikke ut på en søndagsåpen butikk i dag og kjøpe inn. Eller så får det bli enkelt på lørdagen. Antar at han kan greie å komme seg innom en butikk lørdag morgen, en som åpner kl 7, så kan han handle inn da. Høres ut som om dere trenger parterapi så fort som mulig, for dette er tydeligvis mønster som har pågått i noen år. Å gjøre slike avtaler uten å snakke med deg, uten å bidra selv, det er selvfølgelig helt uakseptabelt. Samme om han stadig lurer seg vekk fra ansvar med familien i før/under høytider og heller tar ut egne fridager som han da får for seg selv ellers i året, og at det innebærer at han da kjører egotripp. Dere kan finne ut av ting, men da må dere få hjelp til å lære dere å kommunisere ordentlig med hverandre, for nå har dere flere uheldig mønstre som vil drive dere fra hverandre, om dere ikke tar tak i det. Anonymkode: be5da...1ee Vi har prøvd parterapi, det likte han ikke og ville ikke mer. Men nå er det snart nok fra min side. Anonymkode: bf2c8...c19
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #37 Skrevet 14. april 2022 the amazing spidermamma skrev (1 time siden): Ok, men da har du dessverre skaffet deg et ekstra barn, ikke en mann. Hvis han til vanlig ikke gjør en dritt uten at det er hans "tildelte oppgaver", da har du en mann som ikke virker som han skal. Han høres super-ego ut. Jeg tror dere trenger hjelp utenfra, familievernkontoret eller noe slikt. Og jeg tror faktisk at den forkjølelsen din må utarte seg til en slags streike-syke som gjør at det ikke er mulig for deg å gjøre i stand til selskap. Han var ikke slik før vi fikk barn, tror jeg. Føler det har skjedd noe med ham. Vi har prøvd par terapi, men hanblikte det ikke, det ble jo stilt krav til gam der, så det ble det slutt på. Ja, tenker litt på å streike, men det går jo mest utover alle andre enn ham. Blir jo jeg som har ødelagt for det og får skylda, og barna får ikke truffet familien osv. Anonymkode: bf2c8...c19
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #38 Skrevet 14. april 2022 Dette handler da ikke om fordeling av husarbeid når en har ferie, det handler om grunnlaget for et godt forhold hvor man støtter, hjelper og avlaster hverandre. Og grunnlaget for et godt familieliv. Har man det grunnlaget på plass så fordeler man ikke husarbeidsoppgaver i detalj, man organiserer livet i fellesskap. Anonymkode: 3ade7...33e
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #39 Skrevet 14. april 2022 Jeg stusser over mange ting her. Det ene er på forventningene hans på at du skal gjøre alt av husarbeid når du er hjemme pga barna. Men her er det egentlig bare å være beinhard altså, ikke gjør mer enn du selv har lyst til! Og det med middagsgjester lørdag, det er jo HELT VILT at han ber inn slik og lar deg ta hele jobben. DU MÅ DA NEKTE! Jeg hadde fortalt ham det straks at du ikke vil dette, og at du faktisk tar med ungene ut i en gapahuk for grilling av pølser istedet. Jeg hadde IKKE laget et slikt selskap alene når HAN ber inn. Si NEI 🤨 Anonymkode: fe57b...c7c
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #40 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Da skal han slappe av å legge seg tidlig. Det er vanligvis han som lager middag her. Og jeg har egentlig ikke ork til besøk heller, er småforkjøla. Så var ikke i planen min å bruke to dager på noe jeg ikke har fått være med å bestemme skal skje. Siden jeg har ferie, mener han jeg må lage mat denne gangen. Og alt det andre såklart. Anonymkode: bf2c8...c19 Er vel mer ærlig å si at du rett og slett ikke vil ha gjester enn å bruke en liten forkjølelse som grunn. Oppegående mennesker fungerer som vanlig med forkjølelse. Dere deler altså ikke opp ferien slik at barn kan ha en voksen hjemme så mye som mulig når det er skoleferier? Han gjemmer feriedager til når da? Noe han skal selv? Selvsagt hadde jeg tatt husarbeid og annet hvis jeg hadde fri. Anonymkode: cd199...bf1
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #41 Skrevet 15. april 2022 De fleste svarene her ser ut til å komme fra folk som har menn som virker, og det virker ikke som det blir særlig relevant for deres forhold... Jeg hadde gjort mesteparten hjemme om det var oss, hvis jeg hadde kapasitet til det. (Jeg hadde f.eks. ikke det da vi hadde baby og 1-åring, men det hadde jo mannen full forståelse for, og tok sin del når han kom hjem.) Men her går sånt begge veier. Hvis jeg ikke er hjemme så gjør han litt ekstra også, enten jeg er på jobb eller på besøk hos en venninne... Det er klart det blir annerledes om man bare blir tatt som en selvfølge og aldri får noe tilbake. Anonymkode: 24206...b19
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #42 Skrevet 15. april 2022 Problemet her er jo ikke hvem som har ferie og hvem som er på jobb; men at mannen din er en lat og egoistisk drittsekk, HI. Anonymkode: 320c9...9d5
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #43 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg stusser over mange ting her. Det ene er på forventningene hans på at du skal gjøre alt av husarbeid når du er hjemme pga barna. Men her er det egentlig bare å være beinhard altså, ikke gjør mer enn du selv har lyst til! Og det med middagsgjester lørdag, det er jo HELT VILT at han ber inn slik og lar deg ta hele jobben. DU MÅ DA NEKTE! Jeg hadde fortalt ham det straks at du ikke vil dette, og at du faktisk tar med ungene ut i en gapahuk for grilling av pølser istedet. Jeg hadde IKKE laget et slikt selskap alene når HAN ber inn. Si NEI 🤨 Anonymkode: fe57b...c7c Enig. Han trenger jo å bli grundig satt på plass. Ring svigermora og si at det ikke blir noe selskap siden sønnen hennes ikke gidder å lage i stand. Anonymkode: 320c9...9d5
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #44 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Umulig å kommunisere med ham. Han ser ikke behov for å planlegge ting feks. Eller sifra om ting. Er lei. Alle jeg kjenner har en viss fast fordeling. Evt er det dama som gjør "alt". Menn ser jo ikke hva som trengs, og må man hele tiden be dem gjøre ting blir de jo bare sure. Ber jeg ham støvsuge der det trengs hvis vi har litt lite tid før noen kommer så gjør han jo ikke noe, for han mener det ikke trengs noe sted. Han ser ikke hybelkaniner og smuler tror jeg. Må ha direkte instruks. Anonymkode: bf2c8...c19 Nei du kan ikke generalisere på den måten der altså! Anonymkode: e3dd9...d94
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #45 Skrevet 15. april 2022 the amazing spidermamma skrev (21 timer siden): Ok, men da har du dessverre skaffet deg et ekstra barn, ikke en mann. Hvis han til vanlig ikke gjør en dritt uten at det er hans "tildelte oppgaver", da har du en mann som ikke virker som han skal. Han høres super-ego ut. Jeg tror dere trenger hjelp utenfra, familievernkontoret eller noe slikt. Og jeg tror faktisk at den forkjølelsen din må utarte seg til en slags streike-syke som gjør at det ikke er mulig for deg å gjøre i stand til selskap. Evt behandler hun han som ett barn og kjører skjema for alt Anonymkode: e3dd9...d94
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #46 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei du kan ikke generalisere på den måten der altså! Anonymkode: e3dd9...d94 Mange har en viss fast fordeling, jo? Fordi de har «liker minst» og «liker mest»- oppgaver, eller ting de er flinkere til enn den andre. Helt vanlig. Men det er ikke vanlig at den som normalt f eks rydder og støvtørker, tar fri fra det fordi partneren har ferie. Det støvet legger seg jo i feriedagene også. Og det er heller ikke vanlig at den som ikke har ferie, belaster den andre med nye og omfattende oppgaver. Det er slik egoistiske suppehuer gjør, ikke vanlige folk. Anonymkode: 320c9...9d5
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #47 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Evt behandler hun han som ett barn og kjører skjema for alt Anonymkode: e3dd9...d94 Han er voksen nok til å befri seg fra barnerollen hvis han vil det. Han var voksen nok til å innby til en påskemiddag han ikke akter å verken kjøpe eller lage. Hvor var skjemaet da? Anonymkode: 320c9...9d5
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #48 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Problemet her er jo ikke hvem som har ferie og hvem som er på jobb; men at mannen din er en lat og egoistisk drittsekk, HI. Anonymkode: 320c9...9d5 Dette. Et forhold som ikke bygger på gjensidig respekt og ekte kjærlighet. Anonymkode: c6fac...ceb
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #49 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Mange har en viss fast fordeling, jo? Fordi de har «liker minst» og «liker mest»- oppgaver, eller ting de er flinkere til enn den andre. Helt vanlig. Men det er ikke vanlig at den som normalt f eks rydder og støvtørker, tar fri fra det fordi partneren har ferie. Det støvet legger seg jo i feriedagene også. Og det er heller ikke vanlig at den som ikke har ferie, belaster den andre med nye og omfattende oppgaver. Det er slik egoistiske suppehuer gjør, ikke vanlige folk. Anonymkode: 320c9...9d5 Det står menn ser ikke hva som trengs, det kan man ikke skrive! Anonymkode: e3dd9...d94
Anonym bruker Skrevet 15. april 2022 #50 Skrevet 15. april 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det står menn ser ikke hva som trengs, det kan man ikke skrive! Anonymkode: e3dd9...d94 Vel, du kan jo spørre det samlede terapeutkorpset i alle norske familievernkontor og høre hva som er den vanligste konflikten par kommer med. HUSARBEID. Og det er ikke fordi norske menn jobber seg i hjel innendørs. Sjekk ssb.no, menn bruker nesten to timer mindre pr. dag på husarbeid enn det kvinner gjør. Hvis de selv kunne SE hva som måtte gjøres, hadde de ikke da gjort mer? Anonymkode: 320c9...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå