Gå til innhold

Fordeling av oppgaver jobb vs ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset har en av de voksne tatt ut ferie i påsken, den andre ikke. Er det da riktig at den som har ferie skal gjøre den som er på jobb sine faste oppgaver i huset, fordi denne har fri? Eller skal den som har tatt ferie få slappet av? Eller er det mer riktig at den som har ferie og mye fri gjør den andres oppgaver så denne personen også får slappet litt av? 

Anonymkode: bf2c8...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som har ferie bør jo trå til litt ekstra, sånn at begge kan ha det hyggelig når den som er på jobb kommer hjem. 

Skrevet

Den som har ferie bør trå litt til ja.

Anonymkode: 04b8f...1dd

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (2 minutter siden):

Den som har ferie bør jo trå til litt ekstra, sånn at begge kan ha det hyggelig når den som er på jobb kommer hjem. 

Hvorfor det egentlig? Når den ene har valgt å "ikke bruke opp feriedagene" sine? Denne personen skal da slippe unna daglige oppgaver og gjemme feriedager til senere, mens den som tok ut ferie for å slappe av skal gjøre mer hjemme enn vanlig slik at denne ikke får slappet av så mye. For å tilrettelegge for den som ikke gadd å ta ut ferie? Den som er hjemme i ferie må i tillegg ta seg av alle barna som normalt ville vært i skolen/SFO og bhg. Så ren avslapping er det jo heller ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det egentlig? Når den ene har valgt å "ikke bruke opp feriedagene" sine? Denne personen skal da slippe unna daglige oppgaver og gjemme feriedager til senere, mens den som tok ut ferie for å slappe av skal gjøre mer hjemme enn vanlig slik at denne ikke får slappet av så mye. For å tilrettelegge for den som ikke gadd å ta ut ferie? Den som er hjemme i ferie må i tillegg ta seg av alle barna som normalt ville vært i skolen/SFO og bhg. Så ren avslapping er det jo heller ikke. 

Jøss, dette hørtes ut til å være en utrolig dysfunksjonell familie! 

Anonymkode: f8bd5...827

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Å kjære vene!

Anonymkode: e3dd9...d94

Skrevet

Hvis den ene reiser bort på alle sine feriedager mens den andre pleier å være hjemme bør den som har ferie hjemme få begrense husarbeidet i ferien til å rydde etter seg selv og overlate resten til den som er på jobb, men i vanlige familier er man jo litt mer samkjørte.

Anonymkode: 2a25b...2e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis den ene reiser bort på alle sine feriedager mens den andre pleier å være hjemme bør den som har ferie hjemme få begrense husarbeidet i ferien til å rydde etter seg selv og overlate resten til den som er på jobb, men i vanlige familier er man jo litt mer samkjørte.

Ja, ikke sant. Man pleier jo være litt samkjørte. Jeg blir så lei av at det er underforstått i alle skoleferier unntatt sommerferien, at det er jeg som skal ta ut ferie for å passe barna, og samtidig ta alt i hus og heim for at han da kan slappe helt av når han kommer hjem. Fordi han stakars har jo ikke ferie... Jeg tar gjerne ferie jeg for å få tid med barna og får å få slappet av, men ikke for å gjøre alle hans oppgaver. 

Skrevet

Det toppet seg når han har bedt inn hele familien sin på påskemiddag kl 16 på påskeaften. Og han selv jobber til 15 30. Da rekker han akkurat dusje før de kommer, nemlig 🥴 Uten å sjekke med meg. Det er jo hyggelig med besøk, men det betyr jo at det blir jeg som må rydde, vaske, kjøpe inn, bake og lage mat da. 

Skrevet

Hvis man har delt inn oppgavene så detaljert at det er navnelapper på dem, så synes jeg ikke den som har ferie skal ta den andres oppgaver. Men jeg synes det er et teit system. 

Anonymkode: 131f8...476

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det toppet seg når han har bedt inn hele familien sin på påskemiddag kl 16 på påskeaften. Og han selv jobber til 15 30. Da rekker han akkurat dusje før de kommer, nemlig 🥴 Uten å sjekke med meg. Det er jo hyggelig med besøk, men det betyr jo at det blir jeg som må rydde, vaske, kjøpe inn, bake og lage mat da. 

Nei, det eneste du må gjøre er å lage middagen. Hadde jeg vært deg hadde jeg krevd at mannen hadde brukt fredag kveld til å vaske, rydde og bake. Hadde han nektet hadde det ikke blitt noenpåskemiddag for hans familie.

Anonymkode: c057f...238

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man har delt inn oppgavene så detaljert at det er navnelapper på dem, så synes jeg ikke den som har ferie skal ta den andres oppgaver. Men jeg synes det er et teit system. 

System? De fleste har vel fordelte oppgaver? Ellers blir det jo enten ikke gjort, krangel om hvem som skal gjøre hva eller den ene som ser behov for at ting gjøres må gjøre alt. 

Behøver ikke noe system for å se om den ene gjør alt en uke eller den ene velter seg på sofaen hver dag etter jobb uten å gjøre noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

System? De fleste har vel fordelte oppgaver? Ellers blir det jo enten ikke gjort, krangel om hvem som skal gjøre hva eller den ene som ser behov for at ting gjøres må gjøre alt. 

Behøver ikke noe system for å se om den ene gjør alt en uke eller den ene velter seg på sofaen hver dag etter jobb uten å gjøre noe. 

Nei de fleste har nok ikke det

Anonymkode: e3dd9...d94

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det eneste du må gjøre er å lage middagen. Hadde jeg vært deg hadde jeg krevd at mannen hadde brukt fredag kveld til å vaske, rydde og bake. Hadde han nektet hadde det ikke blitt noenpåskemiddag for hans familie.

Anonymkode: c057f...238

Da skal han slappe av å legge seg tidlig. Det er vanligvis han som lager middag her. Og jeg har egentlig ikke ork til besøk heller, er småforkjøla. Så var ikke i planen min å bruke to dager på noe jeg ikke har fått være med å bestemme skal skje. Siden jeg har ferie, mener han jeg må lage mat denne gangen. Og alt det andre såklart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, ikke sant. Man pleier jo være litt samkjørte. Jeg blir så lei av at det er underforstått i alle skoleferier unntatt sommerferien, at det er jeg som skal ta ut ferie for å passe barna, og samtidig ta alt i hus og heim for at han da kan slappe helt av når han kommer hjem. Fordi han stakars har jo ikke ferie... Jeg tar gjerne ferie jeg for å få tid med barna og får å få slappet av, men ikke for å gjøre alle hans oppgaver. 

Men hvorfor snakker dere ikke sammen?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det kjenner jeg ingen som har. Man bidrar der det er nødvendig og så har vi hver våre spesialfelt som at jeg alltid baker og han alltid skifter dekk på bilene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke vanlig. Mulig det betyr at dere begge er litt late. Jeg har aldri vært borti at man må dele inn oppgaver på den måten. De fleste klarer å se hva et hjem trenger, og de fleste klarer å fordele oppgaver uten at de er faste, og de fleste dropper ikke å holde huset rent om man ikke har fordelt oppgaver på den måten

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Men da blir det vel omvendt når den som jobber tar ferie seinere? Da blir det jo du som jobber og den som har fri som må stå på litt ekstra? 

Snakker dere ikke sammen, da?

Er oppgavene veldig ujevnt fordelt til vanlig, eller hva er det underliggende problemet her? 

Skrevet

Bidrar han ikke på hjemmebane hvis han ikke har "faste oppgaver"? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hva gjør han når han har ferie og du har fri?

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor snakker dere ikke sammen?

Nei, det kjenner jeg ingen som har. Man bidrar der det er nødvendig og så har vi hver våre spesialfelt som at jeg alltid baker og han alltid skifter dekk på bilene. 

Umulig å kommunisere med ham. Han ser ikke behov for å planlegge ting feks. Eller sifra om ting. Er lei.

Alle jeg kjenner har en viss fast fordeling. Evt er det dama som gjør "alt". Menn ser jo ikke hva som trengs, og må man hele tiden be dem gjøre ting blir de jo bare sure. 

Ber jeg ham støvsuge der det trengs hvis vi har litt lite tid før noen kommer så gjør han jo ikke noe, for han mener det ikke trengs noe sted. Han ser ikke hybelkaniner og smuler tror jeg. Må ha direkte instruks. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (10 minutter siden):

Men da blir det vel omvendt når den som jobber tar ferie seinere? Da blir det jo du som jobber og den som har fri som må stå på litt ekstra? 

Snakker dere ikke sammen, da?

Er oppgavene veldig ujevnt fordelt til vanlig, eller hva er det underliggende problemet her? 

Nei, det gjør det ikke, for da har jo han ferie og skal ha fri. 

Skrevet

Virker ikke som det er kun arbeidsfordeling på feriedager som er utfordringen hos dere, men helheten av arbeidsfordeling. 

Jeg er lærer og har derfor avspasering/ fri i påsken, mannen jobbet mand-onsdag. Første året jeg ikke er noe på jobb i år, så tenkte først på alle oppgaver og prosjekter jeg skulle få tid til. Men så kjente jeg etter og fant ut at det jeg har behov for er hvile og avslapping etter å ha jobbet i 6 uker med en betennelse i hofta og kommet meg gjennom på smertestillende. Jeg har selvsagt tatt meg av barna, men de er 8 og 10 år så klarer det meste selv. Vasket klær og tatt oppvasken, men ellers lite. Hvorfor bruke påsken på husvask?  

At han har invitert på middag uten å høre med deg er jo ikke greit. Her kommer min familie på besøk på påskeaften til påskeeggjakt, det blir pølser på bålpanna og solo i koppen - ferdig med det. 

Og så kommer vaskehjelpa tirsdag etter påske, det blir fint både for gulvvask og husfred! 

Anonymkode: cb4c9...f05

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (28 minutter siden):

Bidrar han ikke på hjemmebane hvis han ikke har "faste oppgaver"? 

Nei. Hvis jeg feks er syk eller nyoperert og ikke får gjort mine ting på en stund så renner skittentøyet over, badet blir ikke vasket, det blir ikke støvsugd eller tørket støv, han hverken ser hva som trengs eller er villig til å gjøre "mine" oppgaver. Hadde vi ikke fordelt oppgaver hadde alt falt på meg, og jeg måtte ha mast på ham for å gjøre ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke vanlig. Mulig det betyr at dere begge er litt late. Jeg har aldri vært borti at man må dele inn oppgaver på den måten. De fleste klarer å se hva et hjem trenger, og de fleste klarer å fordele oppgaver uten at de er faste, og de fleste dropper ikke å holde huset rent om man ikke har fordelt oppgaver på den måten

Jeg ønsker ikke å gjøre alt, mulig det gjør meg lat, men han ser ikke hva som trengs. Han må ha faste oppgaver, da gjør han det nesten uten at jeg må mase på ham. 

Skrevet

Vi har faste oppgaver som vi alltid gjør selv, uavhengig av ferie ol., der sykdom er eneste unntaket. F.eks. er det alltid jeg som støvsuger og han som vasker badene, men da jeg måtte igjennom en operasjon måtte han overta støvsugingen noen uker, og da han fikk influensa vasket jeg badene. 

De oppgavene som ikke er faste derimot gjør den som ev. er hjemme litt mer av, som å smårydde, stikke på butikken fordi det ble tomt for melk osv.

Anonymkode: d75cd...5a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...