Gå til innhold

Hadde dere lånt bort sommerhus gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei ingen uker med dårlig belegg. Noen er også gjengangere faste uker hvert år. Det ligger ved sjøen, er i den delen av landet hvor det oftest er varme somre, og det er ikke høye priser. 

Ja vi må nok kanskje betale om vi ikke får overtalt dem. 

Anonymkode: c462c...f08

Det er ikke særlig sympatisk å «prøve å overtale dem». De er i sin fulle rett til å si nei. Dere hadde vel ikke spurt dem om å få penger. Det er i praksis det samme dersom dere vet dere ville hatt belegg den uka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
HeiteH skrev (15 minutter siden):

Det er ikke særlig sympatisk å «prøve å overtale dem». De er i sin fulle rett til å si nei. Dere hadde vel ikke spurt dem om å få penger. Det er i praksis det samme dersom dere vet dere ville hatt belegg den uka.

Det er ikke spesielt usympatisk heller :) kommer ikke til å mase men argumentere litt. Hvis de går med på det, så er det lettere å få dem til å vurdere gratis ferie til noen andre en uke i året senere. 

Skrevet

Jeg kan på en måte forstå dine søsken. Fort gjort at det sklir ut, og så skal "alle" leie gratis...

Anonymkode: f57ed...e20

Skrevet

Vi låner ut hytten vår gratis til noen venner vi vet har det tøft økonomisk. Dette er dersom vi ikke skal bruke den selv. Jeg kjenner mine søsken så godt at jeg vet de hadde gjort det samme. Om min søster eller bror fortalte meg at hen hadde en venn som ikke hadde andre muligheter for ferie (og hun gikk god for at dette var et ordentlig menneske som kom til å behandle hytten godt) hadde vi lånt ut gratis til dem også. Det har vi råd til. Jeg tror virkelig livet mitt blir bedre av å være raus når jeg kan.

Anonymkode: ac1a6...be1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan på en måte forstå dine søsken. Fort gjort at det sklir ut, og så skal "alle" leie gratis...

Anonymkode: f57ed...e20

Derfor låner vi ikke bort til venner vanligvis. Det går også på mas og organisering. Dette er et spesielt tilfelle men vil ikke utdype for å ikke si for mye om en person. 

Skrevet

Du og din søster kan gi fra dere ferietid slik at venninnen kan bo der i stedenfor dere. Da kan leieinntektene holdes på samme nivå og venninnen får ferie.

Anonymkode: 96e50...872

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi er fem søsken som disponerer et stort sommerhus/fritidseiendom ved sjøen. Det er plass til alle der samtidig fordi det er mange rom pluss to anneks. Ellers leies alt og deler av eiendommen ut hver sommer noen helger og uker. Nå er det en enslig mor med tre barn som ikke har råd til å leie. Dette er en bekjent av min ene søster, og hun vil at denne familien skal få bo gratis i ene annekset i en uke. Jeg er helt enig i det, men de andre søsknene setter seg imot! Annekset leies ut for 8000 pr uke ellers, og det er ikke store summen sånn at noen er avhengig av de pengene. Hva hadde dere gjort her? 

Du og din søster får leie det til henne, da. 

Anonymkode: 3eddc...58a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du og din søster kan gi fra dere ferietid slik at venninnen kan bo der i stedenfor dere. Da kan leieinntektene holdes på samme nivå og venninnen får ferie.

Nå er det akkurat det min søster har gjort da, siden det er opptatt hele sesongen. Eller, det vil si at hun drar et annet sted så det ble ledig. Det er ikke det at noen er avhengig av leieinntekten, og det går nok mer på et dumt prinsipp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nå er det akkurat det min søster har gjort da, siden det er opptatt hele sesongen. Eller, det vil si at hun drar et annet sted så det ble ledig. Det er ikke det at noen er avhengig av leieinntekten, og det går nok mer på et dumt prinsipp.

Hvis avtalen er at din søster disponerer annekset i uke 26 for eksempel og så lar noen andre bo der i stedet burde det ikke være noe problem, hvis dere ikke har en klausul i samarbeidsavtalen om at dere ikke kan låne ut deres hytteuker til andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis avtalen er at din søster disponerer annekset i uke 26 for eksempel og så lar noen andre bo der i stedet burde det ikke være noe problem, hvis dere ikke har en klausul i samarbeidsavtalen om at dere ikke kan låne ut deres hytteuker til andre.

Vel, det kan bli et problem om vi gjør det sånn. Jeg ville for eksempel aldri vært her om et par av kompisene til ene broren min var her. Det er ikke det at noen taper på dette, men kun prinsippet. 

Skrevet

Vel, det kan bli et problem om vi gjør det sånn. Jeg ville for eksempel aldri vært her om et par av kompisene til ene broren min var her. Det er ikke det at noen taper på dette, men kun prinsippet. 

Hvis avtalen er at det ikke skal leies ut når familien bruker stedet så er det jo klart. Da kan dere ikke gjøre det.

Skrevet

Man kan disponere eiendommen som man vil nå man eier det alene. Eier man med andre må man godta at ting besluttes i felleskap og det betyr ikke at de må forklare seg dersom man er uenig.

Jeg syns det er nesten et mirakel at dere klarer holde det gående med 5 stykk.

Anonymkode: da4a7...ff3

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Man kan disponere eiendommen som man vil nå man eier det alene. Eier man med andre må man godta at ting besluttes i felleskap og det betyr ikke at de må forklare seg dersom man er uenig.

Jeg syns det er nesten et mirakel at dere klarer holde det gående med 5 stykk.

Anonymkode: da4a7...ff3

Det har nok ganske mye å si at det er plass nok i hovedhuset til alle, selv om flere barn da selvfølgelig må dele rom. Hvis alle vil være der, så er det altså plass. Så er det jo to anneks som ligger nede ved stranden, så vi får privatliv den uken vi er enige om å være der sammen. Jeg tror dette er hovedårsaken til at det går bra, og at to av oss er de som organiserer. 

Skrevet

Det er virkelig forskjell på folk. 

Jeg hadde lånt ut til alle bekjente uten å mukke. Hva er de redde for? Tingene sine? 

Faren min klager på at han ikke får låne brorens hytte så ofte, men han disponerer sine foreldres hytte men vi barna /barnebarna får knapt sette våre bein der. 🙄

Anonymkode: c7a93...65c

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Vi er fem søsken som disponerer et stort sommerhus/fritidseiendom ved sjøen. Det er plass til alle der samtidig fordi det er mange rom pluss to anneks. Ellers leies alt og deler av eiendommen ut hver sommer noen helger og uker. Nå er det en enslig mor med tre barn som ikke har råd til å leie. Dette er en bekjent av min ene søster, og hun vil at denne familien skal få bo gratis i ene annekset i en uke. Jeg er helt enig i det, men de andre søsknene setter seg imot! Annekset leies ut for 8000 pr uke ellers, og det er ikke store summen sånn at noen er avhengig av de pengene. Hva hadde dere gjort her? 

Kanskje du og søsteren din kan dele på hva det koster for dem en uke?

Anonymkode: 016b0...15c

Skrevet

Det er virkelig forskjell på folk. 

Jeg hadde lånt ut til alle bekjente uten å mukke. Hva er de redde for? Tingene sine? 

Faren min klager på at han ikke får låne brorens hytte så ofte, men han disponerer sine foreldres hytte men vi barna /barnebarna får knapt sette våre bein der. 🙄

Anonymkode: c7a93...65c

Dette går nok bare på prinsipp. At ingen skal være der uten å betale. De mener at det er så billig leie at alle bør kunne betale. Jeg er enig i at det er billig, men noen ganger så skjer ting, og noen har ikke såpass med penger rett og slett. De virker ikke helt til å forstå det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje du og søsteren din kan dele på hva det koster for dem en uke?

Anonymkode: 016b0...15c

Ja det er nok løsningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...