Gå til innhold

Hva skjer egentlig når barn utøver vold mot andre barn?

Anbefalte innlegg

Hva skjer når det opprettes en sak av politiet grunnet barn (ca 13 år) slår ned ett annet barn?  Politiet vet hvem som utførte vold, men når vedkommende er mindreårig blir det vel ingen straffesak? Så hva gjør de egentlig videre? Det er en alvorlig sak hvor det andre barnet havnet på sykehus, det er bare flaks at ikke det ble varige skader etter dette. 

Anonymkode: 8c306...457

Fortsetter under...

Da kommer barnevernet inn i bildet, vedkommende er for liten til straff. Sammen med ulike instanser legges en plan videre. Det kan være opphold på institusjon, utredning, avlastning i hjemmet, og assistent 1:1 på skolen.

Anonymkode: d1fdf...83d

Ingen verdens ting. Én time i konfliktrådet og det er det. 

mitt barn ble slått ned på gata, det ble filmet og sendt rundt i hele landet på ymse snapgrupper som legger ut vold (ja de finnes), men det fikk ingen konsekvenser for hun som utførte volden. Det ble samtale med politiet, en time i konfliktrådet og ferdig. To uker etter ble saken henlagt. 

Anonymkode: 2e7d1...1bf

Sannsynligvis lite. Offeret får antageligvis beskjed om at det er synd på voldsutdøveren, og hvis noen må ta hensyn eller må ta konsekvensene så er det oftest offeret.

Anonymkode: cae30...1e9

Annonse

Mitt inntrykk er at hva som skjer varierer veldig rundt om i landet. Her jeg bor nå har jeg inntrykk av at lite skjer. Der jeg bodde tidligere vet jeg politiets forebyggende enhet fulgte mange ungdommer over tid, nettopp for å forebygge at de endet inn i kriminalitet etterhvert.

Barnevernet antar jeg blir koblet inn uansett, og da vil vel videre oppfølging avhenge av hva bv da ev. finner ved undersøkelse, om det er nok å følge opp familien, med ev. veiledning, kursing, ev. om barnet bør utredes.

Men som sagt, inntrykket er at det er veldig tilfeldig hvordan dette følges opp ulike steder. Og det er egentlig helt håpløst.

Anonymkode: 47f70...e03

Jeg tror også det varierer. Barnet vårt endte på sykehuset etter å ha blitt holdt nede, slått og sparket av to medelever. En holdt, og den andre utøvde vold. Det fikk ingen konsekvenser. Vi kunne sikkert ha tatt det videre selv, men på den tiden var vi så slitne at vi bare jobbet for å holde hodet over vannet og ivareta barnet. 

Anonymkode: 358af...5bc

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen verdens ting. Én time i konfliktrådet og det er det. 

mitt barn ble slått ned på gata, det ble filmet og sendt rundt i hele landet på ymse snapgrupper som legger ut vold (ja de finnes), men det fikk ingen konsekvenser for hun som utførte volden. Det ble samtale med politiet, en time i konfliktrådet og ferdig. To uker etter ble saken henlagt. 

Anonymkode: 2e7d1...1bf

At det ikke skjer mer med selve saken er ikke der same som at det ikke skjer noe ift voldsutøver i etterkant. 

Når det er snakk om mindreårige settes det inn hjelpetiltak framfor fengselsstraff. Som en annen her sier; det kan være snakk om innleggelse på institusjon, hjelp i hjemmet, behandling i psykiatrien osv. 

Anonymkode: d33d0...aa4

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

At det ikke skjer mer med selve saken er ikke der same som at det ikke skjer noe ift voldsutøver i etterkant. 

Når det er snakk om mindreårige settes det inn hjelpetiltak framfor fengselsstraff. Som en annen her sier; det kan være snakk om innleggelse på institusjon, hjelp i hjemmet, behandling i psykiatrien osv. 

Anonymkode: d33d0...aa4

Jeg håper det, at det er en plan for hvordan noe slikt ikke skal skje igjen. Utøve vold uprovosert på andre barn på den måten, det her kunne endt skikkelig dårlig. Det må jo få noen konsekvenser når en potensielt kunne tatt liv av noen helt uten grunn, hvis ikke blir det ikke mye trygt for unge å ferdes på egenhand. 

Må si jeg undrer meg litt over at ikke det er ett bittelite notat i lokalavis engang. Med ambulanse, politi og masse folk rundt. Merkelig. 

Anonymkode: 8c306...457

Anonym bruker skrev (På 13.4.2022 den 15.28):

Da kommer barnevernet inn i bildet, vedkommende er for liten til straff. Sammen med ulike instanser legges en plan videre. Det kan være opphold på institusjon, utredning, avlastning i hjemmet, og assistent 1:1 på skolen.

Anonymkode: d1fdf...83d

Barnevernet kommer ikke nødvendigvis inn i bildet. Politiet sender normalt en bekymringsmelding som barnevernet vurderer. 

Anonymkode: 8d4a3...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...