Gå til innhold

Gode råd mot øreverk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I etterdønningene etter corona har jeg fått veldig tette ører. Hører nesten ikke på noen av ørene og nå begynner det å bli veldig vondt. Jeg bruker nesespray, men er det noen annet som kan hjelpe og lette på trykket?

Anonymkode: c9769...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paracet og Ibux sammen med nesespray var rådet jeg fikk fra legevakten på samme problem. 

God bedring!

Anonymkode: 26172...8be

Skrevet

Smertestillende, nesespray, hodet høyt, bomullsdott i øra eller tynt pannebånd for å holde øra fri for trekk som trigger øreverk smertene var rådet overlegen på øre-, nese- og hals sa til meg.

Hvis trommehinnen(e) sprekker så er det ikke til å unngå å skjønne det, fordi det er så perverst vondt og så kommer det blod ut sammen med gørret og man blir "døv" fram til det er grodd. Det kan komme litt gørr ut uten blod, men da er det en hinne før trommehinnen som har sprekt. Hvis trommehinnen sprekker så må man ikke få vann i ørene fram til det har grodd.

Det er dessverre utrolig vondt. God bedring! 

Anonymkode: a9a60...512

Skrevet

Nesespray , holde for nesen og blåse, det siste er dritvondt men løser opp

Anonymkode: e6063...5b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nesespray , holde for nesen og blåse, det siste er dritvondt men løser opp

Holde for nese og blåse, det skal man helst ikke gjøre sa de på øre-, nese- og hals. Det kan få trommehinna til å sprekke. Og man vil helst ikke at den sprekker hvis man kan unngå det. Sprekker den for mange ganger så kan man få varig skader på trommehinnen og hørselen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Holde for nese og blåse, det skal man helst ikke gjøre sa de på øre-, nese- og hals. Det kan få trommehinna til å sprekke. Og man vil helst ikke at den sprekker hvis man kan unngå det. Sprekker den for mange ganger så kan man få varig skader på trommehinnen og hørselen. 

Å mine ø n h leger sier noe annet , det har hjulpet meg til mye mindre ørebetennelser og abkurer hvert år 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å mine ø n h leger sier noe annet , det har hjulpet meg til mye mindre ørebetennelser og abkurer hvert år 

Da har du hatt flaks. Jeg har aldri sprengt trommehinna ved øreverk når jeg slutta å holde for nesa og blåse og jeg har vært fast pasient hos ønh hele livet - i over 40 år. Da jeg gikk på barneskolen fulgte jeg det rådet og trommehinna sprakk så det sang etter.  De sa at rådet er ganske så utdatert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Da har du hatt flaks. Jeg har aldri sprengt trommehinna ved øreverk når jeg slutta å holde for nesa og blåse og jeg har vært fast pasient hos ønh hele livet - i over 40 år. Da jeg gikk på barneskolen fulgte jeg det rådet og trommehinna sprakk så det sang etter.  De sa at rådet er ganske så utdatert.

Dette sier flere ø n h leger så jeg forholder meg til de jeg, for jeg har også vært fast pasient i over 40 år. 

Skrevet

Veldig varierende praksis rund omkring. Når min sønn sprengte trommehinna ble det nøye fulgt opp i etterkant. Nå hører jeg enkelte får beskjed av fastlegen. At de trenger ikke å se på det engang for det ordner seg som regel selv 🧐

Anonymkode: 1d9e3...084

Skrevet

Takk for gode råd. Knasker smertestillende, har varmeflaske mot øret og håper det går over snart. 

Anonymkode: c9769...bac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Veldig varierende praksis rund omkring. Når min sønn sprengte trommehinna ble det nøye fulgt opp i etterkant. Nå hører jeg enkelte får beskjed av fastlegen. At de trenger ikke å se på det engang for det ordner seg som regel selv 🧐

Om trommehinne sprekker så skal det alltid sjekkes etter noen uker. Fastleger er ikke alltid så god på ting da

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Om trommehinne sprekker så skal det alltid sjekkes etter noen uker. Fastleger er ikke alltid så god på ting da

Ja det jeg alltid også har fått høre og oppleve med egne barn . Men hørte noen andre fikk beskjed om at det som regel ordnet seg selv 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...