Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #51 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvis de tar snekker-, elektriker-, frisøroppdrag på daglig basis så jobber de jo? Eller mener du at de jobber svart? Anonymkode: 1c32f...de4 Å jada, svart! Anonymkode: 9c512...139
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #52 Skrevet 13. april 2022 Vi er tross alt heldige som bor i et land hvor folk får gratis penger hvis de blir syke. Endatil bostøtte kan man få i tillegg til trygdepengene! Anonymkode: ebe1f...13d
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #53 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Å jada, svart! Anonymkode: 9c512...139 Jeg tror ikke på at du kjenner mange uføretrygdede som gjør det, men om du gjør det, så må du jo melde de, i stedet for å ta alle uføretrygdede over den kammen. Anonymkode: 1c32f...de4
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #54 Skrevet 13. april 2022 For å ha råd til mat, husly etc. må man jobbe. I bytte for mine tjenester/min tid får jeg lønn fra arbeidsgiver som jeg trenger for å dekke mine utgifter. Kan man ikke jobbe står man i mange land helt på bar bakke og er avhengig av familie. Der finnes ingen sikkerhetsnett og mange syke/skadde lever på gaten. I land som Norge har vi fått til en delingsmodell som gjør at folk i arbeid betaler skatt som dekker sikkerhetsnett i form av uføretrygd, alderspensjon, utdanning, medisinsk behandling etc. For å få til dette må det lønne seg å jobbe. I tillegg er vi helt avhengig av at nok betaler skatt. Vi får en stadig større eldre befolkning og vi får stadig færre arbeidere pr. ikke arbeidsfør (barn, eldre, uføre). Da må eldre enten stå lenger i arbeid, skattene økes eller ytelsene gå ned. Det er derfor viktig at balansen mellom inntektene inn i form av blant annet skatter ikke er mindre enn utgiftene. Vi kan gå med underskudd en stund og deretter knekker systemet. Selv om de fleste som er uføre faktisk er så syke/skadde at de ikke kan jobbe så kan ikke ytelsene overstige det man får ved å jobbe. Selv om uføre faktisk ikke kan jobbe mer og helst ville vært friske og i arbeid er det er faktisk mange som heller vil motta ytelser enn å jobbe om de får mer penger fra stønader enn å tilbringe 8 timer på jobb hver dag. Dette selv om de er friske. Skal uføretrygden økes, må minstelønnen også økes. Dette er en øvelse politikerne tenker på hvert år. Uføre må ha en inntekt det er mulig å leve for, samtidig må den være lavere enn minsteinntekten for en 100% stilling i de fleste tilfeller. Økes begge deler øker inflasjonen og ting blir dyrere og vi får blant annet laverer eksport da norske varer og tjenester blir for dyre. Det at uføretrygden ligger på det nivået den gjør er ingen straff, det er det nivået politikerne mener den bør være på for at hele systemet skal være bærekraftig. De forskjellige partiene har forskjellige modeller på fordeling og organisering, men heldigvis i Norge har de fleste en intensjon om å finne den beste modellen totalt sett for Norge som skal passe både næringslivet (import/eksport), arbeidsmarkedet, trygdeytelser etc. Ønsker man høyere uføretrygd må man samtidig ha tanker om hvordan dette skal finansiere og passe med de andre modellene man har. I en ideell verden får man etter behov og yter etter evne, men mennesker er dessverre alt for egoistiske og egosentrerte til at et slikt system fungerer. Anonymkode: 59040...05c
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #55 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Selvsagt klarer man å gjøre noe, men som ufør er man en ekstremt lite attraktivt arbeidstaker. Jeg har en arbeidsevne på ca 15% på sommerhalvåret og litt mindre på vinterhalvåret. I tillegg er jeg en ustabil arbeidstaker som kan bli liggende i ukevis. Hvem vil ansette meg??? Hvis du vet om noen, så rop ut! Jeg har master i statsvitenskap, og har jobbet innenfor rekruttering i oljebransjen i alle år før jeg ble ufør. Jeg tar hvilken som helst jobb, hvis noen ville ansatt en som meg.... Anonymkode: ec67e...24c Vi har akkurat ansatt en person i 20 prosent stilling, har du attraktiv kunnskap for arbeidsmarkedet så er det faktisk mulig å få seg en jobb!! Anonymkode: 5777b...50b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #56 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Vi har akkurat ansatt en person i 20 prosent stilling, har du attraktiv kunnskap for arbeidsmarkedet så er det faktisk mulig å få seg en jobb!! Anonymkode: 5777b...50b Med de vilkårene her og : Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Anonym bruker skrev (4 timer siden): Selvsagt klarer man å gjøre noe, men som ufør er man en ekstremt lite attraktivt arbeidstaker. Jeg har en arbeidsevne på ca 15% på sommerhalvåret og litt mindre på vinterhalvåret. I tillegg er jeg en ustabil arbeidstaker som kan bli liggende i ukevis. Hvem vil ansette meg??? Anonymkode: 1c32f...de4
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #57 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men hvis de tar snekker-, elektriker-, frisøroppdrag på daglig basis så jobber de jo? Eller mener du at de jobber svart? Anonymkode: 1c32f...de4 Jobber nok svart ja, ikke HI som svarer, men kjenner utrolig mange som gjør dette. Ikke bare med ufør, men også fedre som egentlig skal betale barnebidrag… Hadde alle disse blitt tipset om, og at staten faktisk straffet dem, så hadde tallet på de som faktisk trengte å bli uføre, vært mye lavere Anonymkode: 97154...059
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #58 Skrevet 13. april 2022 Jeg har 7 års universitetsutdannelse finansiert med studielån og fast stilling i det offentlige. Jeg tjener absolutt ikke fett, har ingen mulighet for overtid eller ekstra vakter. Jeg har ca 30 000 utbetalt etter skatt. Deretter går 2500 til Lånekassen. Så jeg sitter igjen med ca 27500. Fordi jeg har lang utdanning og dermed kom sent ut i arbeidslivet så har jeg ikke full pensjonsopptjening før jeg er nesten 72 år….. Det er ingen automatikk i at høy utdanning lønner seg. Eller at alle kan jobbe seg oppover eller ta ekstravakter for å få inn mer lønn. Anonymkode: ed4be...29b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #59 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Med de vilkårene her og : Anonymkode: 1c32f...de4 Ja, kan jobbe mellom 15 og 20 prosent i snitt gjennom året. Kanskje ingenting en uke og 50 prosent den neste. Helt opp til vedkommende, helsa som bestemmer Anonymkode: 5777b...50b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #60 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja, kan jobbe mellom 15 og 20 prosent i snitt gjennom året. Kanskje ingenting en uke og 50 prosent den neste. Helt opp til vedkommende, helsa som bestemmer Anonymkode: 5777b...50b Så bra at det finnes noen sånne arbeidsplasser, de er det ikke mange av. Anonymkode: 1c32f...de4
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #61 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har 7 års universitetsutdannelse finansiert med studielån og fast stilling i det offentlige. Jeg tjener absolutt ikke fett, har ingen mulighet for overtid eller ekstra vakter. Jeg har ca 30 000 utbetalt etter skatt. Deretter går 2500 til Lånekassen. Så jeg sitter igjen med ca 27500. Fordi jeg har lang utdanning og dermed kom sent ut i arbeidslivet så har jeg ikke full pensjonsopptjening før jeg er nesten 72 år….. Det er ingen automatikk i at høy utdanning lønner seg. Eller at alle kan jobbe seg oppover eller ta ekstravakter for å få inn mer lønn. Anonymkode: ed4be...29b Bytte jobb? Etterskolere deg for å bli mer attraktiv i arbeidsmarkedet? Når du er frisk har du i alle fall mulighetene Anonymkode: 553c8...17a
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #62 Skrevet 14. april 2022 Jeg har bachelor, utbetalt 27000 etter skatt i full stilling. Søsteren min er uføretrygdet og har utbetalt 32000 i måneden. Hun har renere hus, flere hobbyer, trener og går tur mer enn meg. Anonymkode: 2eed5...592
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #63 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg har bachelor, utbetalt 27000 etter skatt i full stilling. Søsteren min er uføretrygdet og har utbetalt 32000 i måneden. Hun har renere hus, flere hobbyer, trener og går tur mer enn meg. Anonymkode: 2eed5...592 Hun har definitivt ikke utbetalt det i uføretrygd, for det er over høyeste sats. Anonymkode: 1c32f...de4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #64 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hun har definitivt ikke utbetalt det i uføretrygd, for det er over høyeste sats. Anonymkode: 1c32f...de4 Jo det har hun. Anonymkode: 2eed5...592
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #65 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hun har definitivt ikke utbetalt det i uføretrygd, for det er over høyeste sats. Anonymkode: 1c32f...de4 Hun kan ha hatt forsikring selvsagt Anonymkode: 4dcdf...891
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #66 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jo det har hun. Anonymkode: 2eed5...592 Med barnetilegg kanskje, men ren uføretrygd nei. Anonymkode: 1c32f...de4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #67 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hun kan ha hatt forsikring selvsagt Anonymkode: 4dcdf...891 Det kan hun, med det er ikke uføretrygd fra Nav, som det her er snakk om. Anonymkode: 1c32f...de4
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #68 Skrevet 14. april 2022 On 4/12/2022 at 7:08 PM, Anonym bruker said: Hva har dere utbetalt i uføretrygd, å hva får dere i barnetillegg? (Skriv ant barn) Jeg rakk aldri å ordne meg uføreforsikring, å ser det kan bli en tilværelse med dårlig råd... Anonymkode: f8027...c4b 26 000 før etter skatt 2 barn Anonymkode: 4c96b...962
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå