Gå til innhold

Kun Uføretrygd..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Trygd må ligge lavere enn lønn, fordi det må lønne seg å være i arbeid. Dette er ikke kontroversielt, men opplagt.

Anonymkode: 8e1b7...49c

Da er jo premissene dine at en ufør kan velge. Det er ikke slik verden fungerer skjønner du sikkert?

Anonymkode: 2dc31...19e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 100 % uføretrygdet, har ett hjemmeboende barn. Får utbetalt netto kr 28.000 inkl uføreforsikring. Var ikke klar over at jeg hadde forsikring gjennom jobben, men det kommer godt med. Er veldig glad for det.

Får ingen tillegg, da samboer tjener for godt. 

Anonymkode: 6f2f0...800

Skrevet

Har utbetalt rett over 22.000 i mnd i uføretrygd.

Blir kvalm og forbanna av enkelte utsagn i denne tråden, her jeg ligger og knapt nok kan gå på grunn av smerter. Men lav lønn som aldri vil øke fortjener jeg tross alt fordi jeg er syk.

Friske mennesker kan bytte jobb, omskolere seg etc. for å øke lønnen hvis de syns den er for lav. Jeg kan ikke gjøre en dritt for å øke min inntekt. Kunne gitt så jævlig mye for å bytte plass med en som kan stå opp om morgenen og gå på jobb.

Anonymkode: f00e7...3b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

En skam at uføre får så lite. Vi som jobber kan jo ta ekstravakter, bytte jobb, jobbe oss oppover. Ta et krafttak når vi sparer til noe. Så feil 😢

Anonymkode: 07f3c...3ad

Nei ikke nødvendigvis

Anonymkode: 4dcdf...891

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Sånne som deg har jeg sykt lite til overs for. Mener du virkelig at man skal straffes for å være syk? Har du store skader på empati-nerven?

Anonymkode: 553c8...17a

Å få utbetalt 20-30 tusen hver måned uten å gjøre noe er ingen straff.

Anonymkode: 901f0...7a0

Skrevet

Ble ufør for 1 år siden, før dette har jeg jobbet i 27 år. Men fikk minstesats siden jeg jobbet redusert de siste årene grunnet sykdom. Jeg har og hatt 3 av mine diagnoser på fysisk sykdom, siden jeg var et lite barn, så forsikring fikk jeg ikke.

Jeg har 22 000 utbetalt, og har et barn som bor hjemme. Har ca 3990 i barnetillegg. Nå er det bare 2 år til han blir 18 år, da vil jeg ha 17 000 utbetalt, og må fortsatt forsørge han. Da mister jeg og barnetrygden. Og han må søke bidrag av far selv. Barnet har og 2 diagnoser, så skole er mer enn nok for barnet. 

Nå klarer vi oss fint, men hvordan vi skal klare oss da han blir 18, det vet jeg ikke.

Anonymkode: 16440...aee

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Tro meg, jeg er så utrolig takknemlig for mine 20.000 kr i måneden. Samtidig er det fryktelig sårt å tenke på at jeg ikke kan jobbe og tjene penger på lik linje med andre. Det er utrolig flaut å være ufør, og jeg har mistet mye av min identitet som var tilknyttet mitt yrke. Jeg går feks aldri i selskap med mange ukjente mennesker, fordi det første folk spør om er ofte "hva jobber du med da?". Jeg drar heller aldri på butikken på dagtid og parkerer bilen i garasjen sånn at ikke naboene skal se at jeg er hjemme. Fordi jeg føler sånn på denne skammen om å ikke kunne bidra. For meg er det derfor en straff å være så syk at jeg ikke kan jobbe, og i tillegg dessverre få en dårlig økonomi jeg kan gjøre lite med. 

Jeg skulle gitt så mye for å være frisk!!!!

Anonymkode: ec67e...24c

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du må se på hele spekteret. Langt ifra alle som sitter igjen med slike summer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har utbetalt rett over 22.000 i mnd i uføretrygd.

Blir kvalm og forbanna av enkelte utsagn i denne tråden, her jeg ligger og knapt nok kan gå på grunn av smerter. Men lav lønn som aldri vil øke fortjener jeg tross alt fordi jeg er syk.

Friske mennesker kan bytte jobb, omskolere seg etc. for å øke lønnen hvis de syns den er for lav. Jeg kan ikke gjøre en dritt for å øke min inntekt. Kunne gitt så jævlig mye for å bytte plass med en som kan stå opp om morgenen og gå på jobb.

Lav lønn? Du har faktisk bare noen få tusen mindre utbetalt enn meg, som har god utdanning og jobber 100%. Tenker du at du burde hatt like mye som meg f eks?

Anonymkode: 9c512...139

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tro meg, jeg er så utrolig takknemlig for mine 20.000 kr i måneden. Samtidig er det fryktelig sårt å tenke på at jeg ikke kan jobbe og tjene penger på lik linje med andre. Det er utrolig flaut å være ufør, og jeg har mistet mye av min identitet som var tilknyttet mitt yrke. Jeg går feks aldri i selskap med mange ukjente mennesker, fordi det første folk spør om er ofte "hva jobber du med da?". Jeg drar heller aldri på butikken på dagtid og parkerer bilen i garasjen sånn at ikke naboene skal se at jeg er hjemme. Fordi jeg føler sånn på denne skammen om å ikke kunne bidra. For meg er det derfor en straff å være så syk at jeg ikke kan jobbe, og i tillegg dessverre få en dårlig økonomi jeg kan gjøre lite med. 

Jeg skulle gitt så mye for å være frisk!!!!

Klem til deg. De nettrollespill som svarer her har ingen clue om hvordan verden fungerer.

Jeg er utrolig takk rolig for at jeg kan jobbe, og jeg kunne ikke drømme om å se ned på eller dømme noen som er ufør. Det er dessverre noen som ikke er helt riktig skrudd sammen som bidrar til at dette blir skambelagt. 

Skrevet

Klem til deg. De nettrollespill som svarer her har ingen clue om hvordan verden fungerer.

Jeg er utrolig takk rolig for at jeg kan jobbe, og jeg kunne ikke drømme om å se ned på eller dømme noen som er ufør. Det er dessverre noen som ikke er helt riktig skrudd sammen som bidrar til at dette blir skambelagt. 

*nett-troll* ikke nettrollespill - men man kunne jo ønske at det var det de drev med, og at de egentlig forstår hva det vil si å være ufør.. 

Skrevet

Ser jeg valgte feil "stategi" etter min kreftbehandling. Jeg har karvet meg tilbake i en 75% stilling hvor jeg tjener like mye som de som er uføre. Ikke har jeg mulighet til å jobbe ekstra grunnet helsen og ikke får jeg noen "kompensasjon" for de 25% tapt inntektsevne for jeg er for frisk..

Kjenner ingensteder i verden, hvor folk som får hjelp fra det offentlige fordi de ikke klarer jobbe grunnet helsen, som klager så mye som ufører i Norge.

Anonymkode: 3ea4d...6f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ser jeg valgte feil "stategi" etter min kreftbehandling. Jeg har karvet meg tilbake i en 75% stilling hvor jeg tjener like mye som de som er uføre. Ikke har jeg mulighet til å jobbe ekstra grunnet helsen og ikke får jeg noen "kompensasjon" for de 25% tapt inntektsevne for jeg er for frisk..

Kjenner ingensteder i verden, hvor folk som får hjelp fra det offentlige fordi de ikke klarer jobbe grunnet helsen, som klager så mye som ufører i Norge.

Nettopp! Det er ikke sånn at ingen uføre kan jobbe. Det sitter mye i hodet. Og dersom det ikke lønner seg å jobbe er det færre som velger det. 

Skrevet

Nettopp! Det er ikke sånn at ingen uføre kan jobbe. Det sitter mye i hodet. Og dersom det ikke lønner seg å jobbe er det færre som velger det. 

Du vet ikke hva su snakker om. Hva sitter i ditt  hode, veldig lite tydeligvis.

Anonymkode: 1c32f...de4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jøss, jeg visste ikke at skoliosen min sitter i hodet. Samme med alle beincystene mine rundt omkring kroppen. Og de andre fysiske defektene jeg har som gir kroniske smertetilstander. Notert, da skal jeg begynne med ny mantra "Smerte er en illusjon" siden det sitter mye i hodet og jeg kan velge å ha en kropp som tåler å stå i arbeid.

Anonymkode: 9b815...19e

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Står 200% mer respekt av deg som står i jobb enn de som velger ufør og sitter hjemme og hever lønn. 

Anonymkode: 2f58e...73b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Står 200% mer respekt av deg som står i jobb enn de som velger ufør og sitter hjemme og hever lønn. 

Hvorfor så voldsomt behov for å rakke ned på som er uføretrygdede? Det kan hende deg selv en dag.

Skrevet

Hvorfor så voldsomt behov for å rakke ned på som er uføretrygdede? Det kan hende deg selv en dag.

Fordi de aller aller fleste greier å gjøre NOE. Veldig mange her som er såååå ufør at de ikke kan ha 5% stilling engang men de greier fint å sette tre barn til verden som skal følges opp. Forstå det den som kan. 

Skrevet

Fordi de aller aller fleste greier å gjøre NOE. Veldig mange her som er såååå ufør at de ikke kan ha 5% stilling engang men de greier fint å sette tre barn til verden som skal følges opp. Forstå det den som kan. 

At du ikke evner å forstå det, gir deg ingen grunn til å hetse alle uføretrygdede.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

At du ikke evner å forstå det, gir deg ingen grunn til å hetse alle uføretrygdede.

Litt sånn hersketeknikk å snakke om folks evner. Pinlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Litt sånn hersketeknikk å snakke om folks evner. Pinlig. 

Hets er pinligere.

Skrevet

Jøss, jeg visste ikke at skoliosen min sitter i hodet. Samme med alle beincystene mine rundt omkring kroppen. Og de andre fysiske defektene jeg har som gir kroniske smertetilstander. Notert, da skal jeg begynne med ny mantra "Smerte er en illusjon" siden det sitter mye i hodet og jeg kan velge å ha en kropp som tåler å stå i arbeid.

Anonymkode: 9b815...19e

Det er selvfølgelig mange som ikke kan jobbe i hele tatt. Det tror jeg nok de fleste vet og anerkjenner. MEN, det er et problem at så mange er uføre, det er enorme kostnader knyttet til dette. Det er også en kjensgjerning at veldig mange av de som har 100% uføretrygd, kunne jobbet, enten med andre arbeidsoppgaver eller i redusert stilling. Jeg vet om mange uføre som tar f eks snekker-, elektriker-, frisøroppdrag på daglig basis. Disse kunne meget vel vært i jobb, iallefall noe. Jeg kjenner også flere ivrige topptur-entusiaster som springer på alle fjell. Jeg er temmelig sikker på at de kunne gjort NOE i arbeidslivet. Så ikke vær hårsår på alle uføres vegne. Dere som virkelig ikke kan jobbe så mye som 10 %, vet det jo selv og trenger ikke argumentere. 

At det skal lønne seg å jobbe i form av høyere utbetaling, skulle selvfølgelig bare mangle. Når jeg ser at flere her skriver at de ha +/- 20 tusen UTBETALT, blir jeg glad for å høre at ordningen er så god, samtidig som jeg forstår at mange sier ar det ikke lønner seg å jobbe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er selvfølgelig mange som ikke kan jobbe i hele tatt. Det tror jeg nok de fleste vet og anerkjenner. MEN, det er et problem at så mange er uføre, det er enorme kostnader knyttet til dette. Det er også en kjensgjerning at veldig mange av de som har 100% uføretrygd, kunne jobbet, enten med andre arbeidsoppgaver eller i redusert stilling. Jeg vet om mange uføre som tar f eks snekker-, elektriker-, frisøroppdrag på daglig basis. Disse kunne meget vel vært i jobb, iallefall noe. Jeg kjenner også flere ivrige topptur-entusiaster som springer på alle fjell. Jeg er temmelig sikker på at de kunne gjort NOE i arbeidslivet. Så ikke vær hårsår på alle uføres vegne. Dere som virkelig ikke kan jobbe så mye som 10 %, vet det jo selv og trenger ikke argumentere. 

At det skal lønne seg å jobbe i form av høyere utbetaling, skulle selvfølgelig bare mangle. Når jeg ser at flere her skriver at de ha +/- 20 tusen UTBETALT, blir jeg glad for å høre at ordningen er så god, samtidig som jeg forstår at mange sier ar det ikke lønner seg å jobbe.

Men hvis de tar snekker-, elektriker-, frisøroppdrag på daglig basis så jobber de jo? Eller mener du at de jobber svart?

Skrevet

Selvsagt klarer man å gjøre noe, men som ufør er man en ekstremt lite attraktivt arbeidstaker. Jeg har en arbeidsevne på ca 15% på sommerhalvåret og litt mindre på vinterhalvåret. I tillegg er jeg en ustabil arbeidstaker som kan bli liggende i ukevis. Hvem vil ansette meg??? Hvis du vet om noen, så rop ut! Jeg har master i statsvitenskap, og har jobbet innenfor rekruttering i oljebransjen i alle år før jeg ble ufør. Jeg tar hvilken som helst jobb, hvis noen ville ansatt en som meg....

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Lav lønn? Du har faktisk bare noen få tusen mindre utbetalt enn meg, som har god utdanning og jobber 100%. Tenker du at du burde hatt like mye som meg f eks?

Du vet det at uføretrygden er sånn ca 60 % av tidligere lønn?

Jeg har også god utdannelse og jeg hadde relativt høy lønn. Jeg valgte ikke å bli syk. Jeg ønsker å bidra, men ingen vil ansette noen som kan jobbe 1 time onsdag og så kanskje en halv time fredag uken etter. 

Disse 22.000 inkluderer også barnetillegg som forsvinner når barna er 18. Jeg vil da ha rundt 17.000 utbetalt «for resten av livet». Du tenker det er helt fortjent siden jeg tross alt er så dum at jeg ble syk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...