Gå til innhold

Kun Uføretrygd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har dere utbetalt i uføretrygd,  å hva får dere i barnetillegg? (Skriv ant barn) 

Jeg rakk aldri å ordne meg uføreforsikring,  å ser det kan bli en tilværelse med dårlig råd... 

Anonymkode: f8027...c4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var student da jeg ble ufør, pga ulykke. Jeg får utbetalt 19 000 kr i mnd, etter skatt. Jeg har ungufør. 

Jeg fikk heldighvis fordikringspenger. Hjalp på, men er trangt økonomisk med to barn og jeg bruker mye penger på behandling og medisiner. 

Anonymkode: c25a4...1f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var student da jeg ble ufør, pga ulykke. Jeg får utbetalt 19 000 kr i mnd, etter skatt. Jeg har ungufør. 

Jeg fikk heldighvis fordikringspenger. Hjalp på, men er trangt økonomisk med to barn og jeg bruker mye penger på behandling og medisiner. 

Anonymkode: c25a4...1f0

Takk for svar.

Hva får du i barnetillegg da? 

Blir ikke akkurat "rik" av uføretrygd nei...

Skrevet

Fra Nav får jeg utbetalt 19 000 og noe, husker ikke helt. Hadde jeg ikke hatt litt forsikringsutbetaling i tillegg så hadde jeg hatt lavere skatt og fått mer utbetalt.

Anonymkode: 1c32f...de4

Skrevet

Jeg har 26.000 brutto (før skatt)

Får ikke barnetillegg fordi mannen min tjener for mye. De ser på familiens totale inntekt, og med en mann som tjener drøye 500.000 i året kommer vi over grensen for barnetillegg.

Anonymkode: fe83a...c13

Skrevet

En skam at uføre får så lite. Vi som jobber kan jo ta ekstravakter, bytte jobb, jobbe oss oppover. Ta et krafttak når vi sparer til noe. Så feil 😢

Anonymkode: 07f3c...3ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

En skam at uføre får så lite. Vi som jobber kan jo ta ekstravakter, bytte jobb, jobbe oss oppover. Ta et krafttak når vi sparer til noe. Så feil 😢

Ja, veldig feil at det skal lønne seg å jobbe. 

Anonymkode: 8e1b7...49c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, veldig feil at det skal lønne seg å jobbe. 

Sånne som deg har jeg sykt lite til overs for. Mener du virkelig at man skal straffes for å være syk? Har du store skader på empati-nerven?

Anonymkode: 553c8...17a

Skrevet

Handler ikke om viljen til å jobbe, værtfall ikke for min del. Men med div sykdommer så lar det seg ikke gjøre. Å da bli straffet med den forferdelige lave uføretrygden, er en ekstra belastning for helsen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber fullt, og har mindre utbetalt enn enkelte her. I min jobb finnes verken ekstravakter eller tillegg. 

Anonymkode: 8e91a...bab

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber fullt, og har mindre utbetalt enn enkelte her. I min jobb finnes verken ekstravakter eller tillegg. 

Anonymkode: 8e91a...bab

Da har du kanskje ikke lengre utdanning da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Sånne som deg har jeg sykt lite til overs for. Mener du virkelig at man skal straffes for å være syk? Har du store skader på empati-nerven?

I tilfelle jeg skulle streve med empatien så er det i tilfelle noe jeg har felles med det store flertallet av norske politikere. Den såkalte arbeidslinjen skal sørge for at det skal lønne seg å arbeide. Derfor er trygdene lavere enn lønningene. 

Du kan jo heller argumentere for hvordan du vil stimulere lavtlønnede til å stå i arbeid dersom de ville tjent det samme eller mer ved å være trygdet. Eller for hvordan det skal finansieres (hvor vil du kutte? Skoler? Eldreomsorg?). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

De får mer ubetalt enn jeg gjorde , da jeg ikke fikk mer enn en 60% stilling. Var ikke ekstra vakter og jobbe seg opp på. Mange uføre kunne nok hatt en mindre post en plass, kjenner de som har 50% uføre og jobber resten .

Anonymkode: 97154...059

Skrevet

Jeg får utbetalt 20.800 kroner etter skatt. Jeg har to barn, men får ingen tillegg fordi mannen min tjener 1.5 mill. Litt forskjell i vår månedlige utbetaling kan du si 🤪

Anonymkode: ec67e...24c

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

I tilfelle jeg skulle streve med empatien så er det i tilfelle noe jeg har felles med det store flertallet av norske politikere. Den såkalte arbeidslinjen skal sørge for at det skal lønne seg å arbeide. Derfor er trygdene lavere enn lønningene. 

Du kan jo heller argumentere for hvordan du vil stimulere lavtlønnede til å stå i arbeid dersom de ville tjent det samme eller mer ved å være trygdet. Eller for hvordan det skal finansieres (hvor vil du kutte? Skoler? Eldreomsorg?). 

Dette er blå politikk. 

Og du snakker som om at man bare knipser for å bli ufør. Så kunnskapsløst. Det tar lang tid, og til og med med ekspertuttalelser og alvorlige diagnoser så er det vanskelig. 

Problemet med umotiverte lavtlønnede får ordnes gjennom fagforeningene og politisk press - ikke ved å rane syke mennesker. 

Et annet alternativ er å regulere arbeidslivet slik at flere kan stå i jobb til tross for redusert arbeidskapasitet. Det er ikke slik i dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er blå politikk. 

Og du snakker som om at man bare knipser for å bli ufør. Så kunnskapsløst. Det tar lang tid, og til og med med ekspertuttalelser og alvorlige diagnoser så er det vanskelig. 

Problemet med umotiverte lavtlønnede får ordnes gjennom fagforeningene og politisk press - ikke ved å rane syke mennesker. 

Et annet alternativ er å regulere arbeidslivet slik at flere kan stå i jobb til tross for redusert arbeidskapasitet. Det er ikke slik i dag. 

Det er også Ap-politikk. Og Sp. Og du svarer ikke på hvordan du vil løse det økonomiske spørsmålet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er også Ap-politikk. Og Sp. Og du svarer ikke på hvordan du vil løse det økonomiske spørsmålet.

problemet med umotiverte lavtlønnede får ordnes gjennom fagforeningene og politisk press - ikke ved å rane syke mennesker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

problemet med umotiverte lavtlønnede får ordnes gjennom fagforeningene og politisk press - ikke ved å rane syke mennesker. 

Men hvor skal pengene komme fra? Og hvordan skal folk stå i jobb med redusert kapasitet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor skal pengene komme fra? Og hvordan skal folk stå i jobb med redusert kapasitet? 

Kan du forklare dette utsagnet ditt?

«Ja, veldig feil at det skal lønne seg å jobbe.»

Mener du at løsningen er å holde inntekten til dem som ikke kan jobbe pga sykdom nede? 

Skrevet

Kan du forklare dette utsagnet ditt?

«Ja, veldig feil at det skal lønne seg å jobbe.»

Mener du at løsningen er å holde inntekten til dem som ikke kan jobbe pga sykdom nede? 

Trygd må ligge lavere enn lønn, fordi det må lønne seg å være i arbeid. Dette er ikke kontroversielt, men opplagt.

Skrevet

Trygd må ligge lavere enn lønn, fordi det må lønne seg å være i arbeid. Dette er ikke kontroversielt, men opplagt.

Det premisset indikerer at en ufør kan velge å jobbe for å tjene bedre. Eller at en arbeidsfør kan velge å bli ufør fordi man ikke gidder å jobbe. 

Det er ikke sånn det fungerer

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det gjør der jo også, uføretrygd er ca 66% av lønnen du hadde før du ble syk. Så uføretrygd betyr en betraktelig nedgang i lønn...

Anonymkode: fe83a...c13

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og det gjør den jo og, den er jo på 66% av inntekt. At noen uføretrygdede har hatt en høyere inntekt og dermed får en høyere uføretrygd enn en som jobber, er jo ikke noe den som er uføretrygdet skal straffes for.

Anonymkode: 1c32f...de4

Skrevet

Jeg får ikke barnetillegg, men har utbetalt litt over 25 000 i uføretrygd. Min sak er litt spesiell, og jeg har slitt i mange år. Har hatt veldig lav inntekt mens jeg har slitt (helt ned til 4-5000 utbetalt i måneden) og dermed også svært lite mens jeg gikk på aap. Heldigvis beregner de trygden ut fra hva man tjente før man ble syk, og jeg var heldig som har hatt en godt betalt jobb da. Selv om det er lenge siden.

Anonymkode: fe73a...32e

Skrevet

Jeg får utbetalt litt over 17tusen etter skatt. Og det er er stramt å ha nok til mat, livsopphold, medisiner og behandling. Ingen blir uføre for morro skyld. Tok meg 10 etter en lang tralt med Nav, leger og spesialister. 

Anonymkode: 9b815...19e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...