Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #51 Skrevet 12. april 2022 VeslePesle skrev (1 time siden): Når flertallet sier at dette klarer du ikke, dette bør du ikke osv. Hvor ofte opplever man at noen sier slikt da? Det har jeg aldri opplevd. Har du avgjørelser som dette oppe til diskusjon blant mange? Anonymkode: 52e1f...378
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #52 Skrevet 12. april 2022 VeslePesle skrev (51 minutter siden): Så du skal altså aldri kunne bestemme middag hjemme hos deg selv? Jeg regner med at du har barn. De fleste barn vil ikke ha grønnsaker hver dag. Har du mer enn ett barn, er de flertallet. Jeg tipper at du lager grønnsaker likevel? Du skjønner at det var et eksempel for enkelhets skyld? Det gjelder nok ikke matsituasjonen i hjemmet hennes. Anonymkode: 52e1f...378
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #53 Skrevet 12. april 2022 Så merkelig spørsmål. Har du mange diltere i vennegjengen din? Kom med eksempler? Jeg føler ikke at jeg trenger å stå i mot noe eller noen som helst. At jeg er enig med flertallet behøver nødvendighvis ikke bety at jeg ikke kan tenke selv. Anonymkode: 16ed7...bd1
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #54 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg overtilpasser meg, jeg jobber med men det sitter hardt i. Jeg er sånn fordi jeg har lært det hjemme. Min mor var nok sånn selv «ute» men hjemme var hennes behov i sentrum. Jeg fikk ikke lov til å mene noe eller bli lei meg eller sint om noe f.eks var urettferdig (noe det ofte var for jeg var yngst og hadde behov for mindre). Om jeg ga utrykk for hva jeg tenkte, mente eller følte var jeg et forferdelig menneske. Derfor er det vanskelig for meg å «huske» at mine meninger er like viktige som alle andres. Anonymkode: 564e4...7d9 Slik var det for meg også. Hvis jeg viste noen form for sterke følelser eller forsøkte å hevde meg selv eller lufte en mening om noe, fikk jeg enten massivt med kjeft, eller jeg ble latterliggjort. Hvis jeg var syk eller hadde vondt, ble jeg bedt om å ta meg sammen. Hvis jeg prøvde å si at jeg opplevde meg urettferdig behandlet, var tilbakemeldingen at jeg måtte slutte å ta meg selv så høytidelig. Det har vært veldig vanskelig å stå opp for meg selv, og vanskelig å be om noe. For å si det mildt. Og jeg er sikker på at det er mange der ute med lignende historier, fordi dette er mikrotraumer som forplanter seg gjennom generasjoner. Anonymkode: 836e1...014
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #55 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg overtilpasser meg, jeg jobber med men det sitter hardt i. Jeg er sånn fordi jeg har lært det hjemme. Min mor var nok sånn selv «ute» men hjemme var hennes behov i sentrum. Jeg fikk ikke lov til å mene noe eller bli lei meg eller sint om noe f.eks var urettferdig (noe det ofte var for jeg var yngst og hadde behov for mindre). Om jeg ga utrykk for hva jeg tenkte, mente eller følte var jeg et forferdelig menneske. Derfor er det vanskelig for meg å «huske» at mine meninger er like viktige som alle andres. Anonymkode: 564e4...7d9 Tror du moren din projiserte på deg? At hun nektet deg å si hva du mente og følte fordi hun selv ikke turde det utenfor hjemmet? Anonymkode: 5c962...c04
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #56 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Slik var det for meg også. Hvis jeg viste noen form for sterke følelser eller forsøkte å hevde meg selv eller lufte en mening om noe, fikk jeg enten massivt med kjeft, eller jeg ble latterliggjort. Hvis jeg var syk eller hadde vondt, ble jeg bedt om å ta meg sammen. Hvis jeg prøvde å si at jeg opplevde meg urettferdig behandlet, var tilbakemeldingen at jeg måtte slutte å ta meg selv så høytidelig. Det har vært veldig vanskelig å stå opp for meg selv, og vanskelig å be om noe. For å si det mildt. Og jeg er sikker på at det er mange der ute med lignende historier, fordi dette er mikrotraumer som forplanter seg gjennom generasjoner. Anonymkode: 836e1...014 Jeg tror også det er mange med lignende historier. Anonymkode: 5c962...c04
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #57 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Så merkelig spørsmål. Har du mange diltere i vennegjengen din? Kom med eksempler? Jeg føler ikke at jeg trenger å stå i mot noe eller noen som helst. At jeg er enig med flertallet behøver nødvendighvis ikke bety at jeg ikke kan tenke selv. Anonymkode: 16ed7...bd1 Diltere? Virkelig? Få deg litt respekt kanskje. Anonymkode: 5c962...c04
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #58 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Den som ikke har evne til å bøye seg har dessverre lettere for å brekke. For øvrig: å bøye seg for noen/flertallet er ikke det samme som å prøve å tilfredsstille noen. Anonymkode: 4363b...839 Hvis det er snakk om flertallet i en demokratisk prosess er det da ikke noe problem å se at man er i mindretall og dermed ikke kan få sin vilje igjennom. Men i alle andre sammenhenger er det MEGET nyttig at flertallet får høre motforestillinger til sin egen behagelige mening. Det er trygt og bekvemt å føle at man er med på vibben sammen med mange, at man ikke blir utfordret osv. Men det skjer jo ikke så mye nytt der. Anonymkode: adcb2...ce8
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #59 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): «Stå opp for det du mener!» var mantraet til kontaktlæreren til datteren min da hun gikk i 7. i fjor. Så kom koronaen, vaksinen, og datteren min ville ikke ha den. Gjett om hun ble hetset for det! Av klassekamerater, venninner, foreldre til venninner og til og med læreren. Så mye for å stå opp for det man mener… Anonymkode: 2022e...4df Hets er ikke greit, men at folk tar avstand fra de som velger bort vaksinen kan jeg godt forstå. Anonymkode: ee90d...751
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #60 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hets er ikke greit, men at folk tar avstand fra de som velger bort vaksinen kan jeg godt forstå. Anonymkode: ee90d...751 I dette tilfellet var det snakk om barn. Anonymkode: 97ab5...1f2
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #61 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis det er snakk om flertallet i en demokratisk prosess er det da ikke noe problem å se at man er i mindretall og dermed ikke kan få sin vilje igjennom. Men i alle andre sammenhenger er det MEGET nyttig at flertallet får høre motforestillinger til sin egen behagelige mening. Det er trygt og bekvemt å føle at man er med på vibben sammen med mange, at man ikke blir utfordret osv. Men det skjer jo ikke så mye nytt der. Anonymkode: adcb2...ce8 Det er jo ikke nødvendigvis sånn at flertallet tar feil og mindretallet har rett. Flertallet har ikke mer godt av motforestillinger enn mindretallet. Det er heller ikke sånn at hvis flertallet er enige om noe så er det fordi det er «trygt og bekvemt», det kan være fordi flertallets mening er mest fornuftig. Det lyser litt «alle andre er sauer men jeg er så smart og tenker sjæææl» av innlegget ditt. Anonymkode: d0bdd...f52
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #62 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er jo ikke nødvendigvis sånn at flertallet tar feil og mindretallet har rett. Flertallet har ikke mer godt av motforestillinger enn mindretallet. Det er heller ikke sånn at hvis flertallet er enige om noe så er det fordi det er «trygt og bekvemt», det kan være fordi flertallets mening er mest fornuftig. Det lyser litt «alle andre er sauer men jeg er så smart og tenker sjæææl» av innlegget ditt. Anonymkode: d0bdd...f52 Det kan nok fint være at flertallet har mer godt av motforestillinger jo. Det er jo blant dem at det ofte skjuler seg meninger ingen vil si høyt og hvor det er mest behagelig å være enig. Det er ikke dermed sagt at de tar feil, men det er viktig med opposisjon. Anonymkode: 5c962...c04
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #63 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det kan nok fint være at flertallet har mer godt av motforestillinger jo. Det er jo blant dem at det ofte skjuler seg meninger ingen vil si høyt og hvor det er mest behagelig å være enig. Det er ikke dermed sagt at de tar feil, men det er viktig med opposisjon. Anonymkode: 5c962...c04 Det KAN være viktig med opposisjon, og det gjelder for mindretallet også. Anonymkode: d0bdd...f52
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #64 Skrevet 13. april 2022 Noen ganger er det jo både fornuftig og riktig å følge flertallet, det må ikke være slik at man går mot massen av prinsipp. Dette har vi jo til de grader sett viktigheten av de siste årene. Skulle man fulgt dem som ‘tenker selv’ hadde vi slitt med pandemien enda. Anonymkode: 52e1f...378
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #65 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Noen ganger er det jo både fornuftig og riktig å følge flertallet, det må ikke være slik at man går mot massen av prinsipp. Dette har vi jo til de grader sett viktigheten av de siste årene. Skulle man fulgt dem som ‘tenker selv’ hadde vi slitt med pandemien enda. Anonymkode: 52e1f...378 I beste fall hadde mange av dem vært døde, da. Anonymkode: 8d5bc...8ce
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #66 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): I beste fall hadde mange av dem vært døde, da. Anonymkode: 8d5bc...8ce Slike kommentarer slår kun tilbake på deg selv. Anonymkode: 52e1f...378
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #67 Skrevet 13. april 2022 Jeg er oppvokst i et hjem der jeg kunne mene hva jeg ville. Det var ikke noen regler for hva man kunne mene og ikke. Som voksen er det ofte sånn at jeg faktisk mener det samme som flertallet. De få gangene jeg ikke mener det samme, er jeg ikke redd for å si det, men jeg gidder ikke lage lange diskusjoner av det heller. Det er jo ikke sånn at man alltid må, skal og bør mene noe annet enn flertallet. Jeg ytrer min mening i det meste, og for det meste er jeg enig med flertallet. Anonymkode: f5ed0...013
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #68 Skrevet 13. april 2022 Når ble det likhet mellom å bøye seg for flertallet og å ikke si meningen sin? Jeg sier meningen min mye og ofte, men om jeg har gjort det og flertallet fortsatt ikke er enig med meg, ja da bøyer jeg meg om det er en avgjørelse som skal tas. Er det snakk om religiøse, politiske eller rent filosofiske spørsmål som ikke har noen praktisk betydning her og nå, så gir jeg meg ikke (med mindre jeg blir overbevist), men jeg forventer ikke at de andre skal skifte mening heller. Anonymkode: e5df9...077
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #69 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Som ikke står alene mot noen, og som er redde for å gjøre noe som går mot flertallets mening, hvordan ble dere sånn? Var det rom for å tenke annerledes i oppveksten deres, eller skilte familien deres seg veldig ut, sånn at dere vil være så lik andre som mulig i voksen alder? Hvorfor syns dere det er så komfortabelt å være en som alltid går under radaren? Jeg er oppriktig nysgjerrig på dette. Jeg tror ikke at jeg vil få så mange svar, selv om man kan være anonym her. Andre som er litt mer individuelle kan si hva de tenker også, for vi kjenner jo noen som er sånn. Anonymkode: 5c962...c04 Jeg bøyer meg for flertallet i mange saker, men ikke alltid. Er det noe jeg er helt uenig i så kan jeg stå i mot ganske hardt. Jeg tror at det kan komme av at jeg er vokst opp i en stor familie med mange søsken og stesøsken og at jeg rett og slett fikk lære meg å bøye meg for flertallet i en del saker, at det er en måte å få ting til å fungere når man er mange og det er mange meninger og hensyn å ta. Man lærer seg å leve med at ikke alt blir som man hadde ønsket seg, men at det går bra og man lærer å velge sine kamper. Anonymkode: 45af3...e8d
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #70 Skrevet 13. april 2022 Å «bøye av for flertallet» er en del av det å leve i et demokrati. Jeg er ikke enig i alt, men finner meg i mye. Dersom ting går sterkt i mot min overbevisning eller kunnskap er jeg som regel ikke redd for å si fra, men det hender jeg veier fordeler og ulemper og lar det være. Jeg deltar for eksempel ikke i debatter under nyhetssaker på Facebook. Jeg orker rett og slett ikke ta kampen mot kunnskapsresistens der. Anonymkode: 111e6...730
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #71 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det KAN være viktig med opposisjon, og det gjelder for mindretallet også. Anonymkode: d0bdd...f52 Mindretall er vel strengt tatt de som er i opposisjon da... Anonymkode: 5c962...c04
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #72 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å «bøye av for flertallet» er en del av det å leve i et demokrati. Jeg er ikke enig i alt, men finner meg i mye. Dersom ting går sterkt i mot min overbevisning eller kunnskap er jeg som regel ikke redd for å si fra, men det hender jeg veier fordeler og ulemper og lar det være. Jeg deltar for eksempel ikke i debatter under nyhetssaker på Facebook. Jeg orker rett og slett ikke ta kampen mot kunnskapsresistens der. Anonymkode: 111e6...730 Husk nå at å si meningen sin ikke handler om å vinne eller tape som flere tror. Du trenger jo ikke gå inn i diskusjon med noen. Det er jo synd at du ikke kan være en motvekt til de som ikke har kunnskap. Det er alltids noen kloke hoder som kommenterer, men kanskje ikke under Resett og Nettavisen. Ellers bør du jo kunne komme med innspill, og så får du ignorere de som ikke oppfører seg og er kunnskapsløse. Anonymkode: 5c962...c04
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #73 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Når ble det likhet mellom å bøye seg for flertallet og å ikke si meningen sin? Jeg sier meningen min mye og ofte, men om jeg har gjort det og flertallet fortsatt ikke er enig med meg, ja da bøyer jeg meg om det er en avgjørelse som skal tas. Er det snakk om religiøse, politiske eller rent filosofiske spørsmål som ikke har noen praktisk betydning her og nå, så gir jeg meg ikke (med mindre jeg blir overbevist), men jeg forventer ikke at de andre skal skifte mening heller. Anonymkode: e5df9...077 Jeg tenkte jo på det du skriver i siste avsnitt. Normalt føyer en seg på praktiske ting. Anonymkode: 5c962...c04
Luksusdyret Skrevet 13. april 2022 #74 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenkte jo på det du skriver i siste avsnitt. Normalt føyer en seg på praktiske ting. Anonymkode: 5c962...c04 Og det er heller ikke alltid riktig. For eksempel, har min eldste ungdom opplevd enormt drikkepress. Han ønsker ikke å drikke og måtte stå imot mange ganger. Han mistet et par kompiser som følge av dette. Og jeg er veldig glad for at han faktisk ikke bøyde seg for flertallet og drakk seg dritings.
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #75 Skrevet 13. april 2022 VeslePesle skrev (3 minutter siden): Og det er heller ikke alltid riktig. For eksempel, har min eldste ungdom opplevd enormt drikkepress. Han ønsker ikke å drikke og måtte stå imot mange ganger. Han mistet et par kompiser som følge av dette. Og jeg er veldig glad for at han faktisk ikke bøyde seg for flertallet og drakk seg dritings. Jeg kunne byttet ut "normalt" med "vanligvis". Anonymkode: 5c962...c04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå