Gå til innhold

Dere som bøyer dere for flertallet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ikke står alene mot noen, og som er redde for å gjøre noe som går mot flertallets mening, hvordan ble dere sånn? 

Var det rom for å tenke annerledes i oppveksten deres, eller skilte familien deres seg veldig ut, sånn at dere vil være så lik andre som mulig i voksen alder? 

Hvorfor syns dere det er så komfortabelt å være en som alltid går under radaren? Jeg er oppriktig nysgjerrig på dette. Jeg tror ikke at jeg vil få så mange svar, selv om man kan være anonym her. Andre som er litt mer individuelle kan si hva de tenker også, for vi kjenner jo noen som er sånn. 

Anonymkode: 5c962...c04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du motsatt? 

Anonymkode: 5a284...1a3

Skrevet

Jeg bøyer meg ikke alltid for flertallet, men jeg går sjelden høyt ut om jeg er uenig. Jeg klarer ikke folk som skal diskutere på alt og trekker meg heller unna om jeg er i mindretall. Folk er uansett lite villige til å forandre mening og jeg gidder ikke bruke energi på å forsøke. Derfor oppfattes jeg gjerne som konfliktsky og som en som følger flertallet, men det bryr meg ingenting. Det er ikke viktig for meg hva mennesker som deg mener om meg. 

Anonymkode: 52e1f...378

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er du motsatt? 

Anonymkode: 5a284...1a3

Jeg fikk alltid lov til å mene det jeg ville hjemme. Det kunne være diskusjoner, men jeg ble alltid respektert. Var redaktør i skoleavisen og skrev ulike "ledere", så har aldri vært redd for å si hva jeg mener. Venninnen min er stikk motsatt men det vet jeg grunnen. Syns det er litt for mange som er sånn, og lurer på grunnen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bøyer meg ikke alltid for flertallet, men jeg går sjelden høyt ut om jeg er uenig. Jeg klarer ikke folk som skal diskutere på alt og trekker meg heller unna om jeg er i mindretall. Folk er uansett lite villige til å forandre mening og jeg gidder ikke bruke energi på å forsøke. Derfor oppfattes jeg gjerne som konfliktsky og som en som følger flertallet, men det bryr meg ingenting. Det er ikke viktig for meg hva mennesker som deg mener om meg. 

Ikke ta dette som kritikk eller angrep, for det er det virkelig ikke! Jeg kjenner jo flere som deg, og det er venner av meg. Det er jo litt ulike grunner til at vi er som vi er. Jeg er mest nysgjerrig på hvorfor og ikke AT man er som man er. 

Skrevet

Sånn på et makronivå, så er det faktisk helt nødvendig. Hvis ikke kollapser hele demokratiet, og selv om det ikke er en super styreform, slår den alle alternativene med god margin.

På et mikronivå så kommer det an på hva det gjelder. Det er ikke så ofte jeg er veldig uenig med flertallet, egentlig. Jeg passer godt sammen med familien min og har relativt homogene venner, så det er sjeldent at det oppstår gnisninger. I tillegg ser jeg sjeldent med beundring på personer som absolutt må si det de mener, gjerne høylytt og i situasjoner der egentlig ikke passer, sånn bare for å vise at de tør "å si det alle tenker" (som som regel bare er det noen få tenker). Tvert imot synes jeg ofte at slike personer framstår som litt ureflekterte og mindre intelligente, og ikke minst utrolig plagsomme.

Derimot er det fint å stå opp for seg selv og en mening man har dersom dette virkelig er gjennomtenkt, viktig for mange personer, vel forankret i skikkelig forskning og kan bidra til noe positivt. 

Anonymkode: 78b77...381

Skrevet

Hvis man alltid bøyer seg for andre og prøver å tilfredsstille alle, vil man ikke komme noen vei i livet. Derfor bøyer jeg meg ikke :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Sånn på et makronivå, så er det faktisk helt nødvendig. Hvis ikke kollapser hele demokratiet, og selv om det ikke er en super styreform, slår den alle alternativene med god margin.

På et mikronivå så kommer det an på hva det gjelder. Det er ikke så ofte jeg er veldig uenig med flertallet, egentlig. Jeg passer godt sammen med familien min og har relativt homogene venner, så det er sjeldent at det oppstår gnisninger. I tillegg ser jeg sjeldent med beundring på personer som absolutt må si det de mener, gjerne høylytt og i situasjoner der egentlig ikke passer, sånn bare for å vise at de tør "å si det alle tenker" (som som regel bare er det noen få tenker). Tvert imot synes jeg ofte at slike personer framstår som litt ureflekterte og mindre intelligente, og ikke minst utrolig plagsomme.

Derimot er det fint å stå opp for seg selv og en mening man har dersom dette virkelig er gjennomtenkt, viktig for mange personer, vel forankret i skikkelig forskning og kan bidra til noe positivt. 

Når du hakker løs på de som er motsatt av deg så blir det lite troverdig for meg dessverre.

Det blir som introverte som skal fortelle om hvor takknemlige de er for at de er det, og deretter kritiserer ekstroverte fordi de er masete og utagerende. 

Selvfølgelig er det viktig at vi står sammen og er enige om viktige ting. Absolutt. Ja, og de som alltid skal protestere eller rope ut sin protest kan bli slitsomme. Jeg er enig der.

Likevel så er det jo veldig viktig at man tør si hva man egentlig mener også. 

Skrevet

Jeg bøyer meg for flertallet i avstemninger der jeg stemmer med mindretallet, fordi det er nå engang slik sånt fungerer. Mindretallets mening og/eller furting er faktisk helt uinteressant i en del sammenhenger.

Ellers sier jeg meg enig med flertallet i diskusjoner om jeg tenker at de har rett, eller at jeg er enig med dem. Det handler ikke om at jeg ikke tør å være synlig eller at jeg ikke kan heve stemmen, men fordi jeg rett og slett mener at det er mest fornuftige eller korrekte svaret. Om jeg er uenig sier jeg det. Jeg går ikke "alltid under radaren" på noe slags vis, men jeg er heller ikke avhengig av å heve stemmen i enhver sammenheng, bare for å synes eller høres, eller er veldig opptatt av å markere meg. Der jeg derimot er påpasselig er når noen, som gjerne har avvikende synspunkter på et eller annet som diskuteres, prøver å dra meg inn i en type enighet, snakke i vi-form, eller komme med uriktige påstander og utsagn som ikke henger på greip. Det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 4363b...839

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når du hakker løs på de som er motsatt av deg så blir det lite troverdig for meg dessverre.

Det blir som introverte som skal fortelle om hvor takknemlige de er for at de er det, og deretter kritiserer ekstroverte fordi de er masete og utagerende. 

Selvfølgelig er det viktig at vi står sammen og er enige om viktige ting. Absolutt. Ja, og de som alltid skal protestere eller rope ut sin protest kan bli slitsomme. Jeg er enig der.

Likevel så er det jo veldig viktig at man tør si hva man egentlig mener også. 

Ja, det skrev jeg jo også. At man skal kunne si hva man mener, men kanskje se litt an tid og sted. Jeg bare misliker de som har gjort dette nærmest til en sport og implisitt mener at alle som ikke gjør som dem er sauer som ikke kan tenke selv.

Skrevet
VeslePesle skrev (3 minutter siden):

Hvis man alltid bøyer seg for andre og prøver å tilfredsstille alle, vil man ikke komme noen vei i livet. Derfor bøyer jeg meg ikke :)

Den som ikke har evne til å bøye seg har dessverre lettere for å brekke. For øvrig: å bøye seg for noen/flertallet er ikke det samme som å prøve å tilfredsstille noen. 

Anonymkode: 4363b...839

Skrevet
VeslePesle skrev (7 minutter siden):

Det er en veldig lite sjarmerende egenskap.

Anonymkode: 7e812...15d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det får du bare mene :)

Skrevet
VeslePesle skrev (11 minutter siden):

I hvilken situasjon er det å være enig med flertallet hemmende for å komme seg noen vei i livet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det skrev jeg jo også. At man skal kunne si hva man mener, men kanskje se litt an tid og sted. Jeg bare misliker de som har gjort dette nærmest til en sport og implisitt mener at alle som ikke gjør som dem er sauer som ikke kan tenke selv.

Jeg tenker jo ikke at man skal si mot kun for å si mot. Man må jo mene det en sier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan du slutte å gå etter enkelte brukere? Takk. Skriv noe relevant til tråden isteden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan du slutte å gå etter enkelte brukere? Takk. Skriv noe relevant til tråden isteden. 

Slutte å gå etter enkelte brukere??? Jeg skrev at det var en dårlig egenskap å ikke bøye seg, det er ikke å gå etter brukeren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

I hvilken situasjon er det å være enig med flertallet hemmende for å komme seg noen vei i livet?

Når flertallet sier at dette klarer du ikke, dette bør du ikke osv. 

Skrevet

Jeg bøyer meg for flertallet i avstemninger. Vil flertallet borettslaget male husrekka grå, så går jeg med på det, selv om jeg synes det blir mørkt og trist. Jeg sier også selvfølgelig hva jeg mener under møtene, men blir det flertall for grått likevel så aksepterer jeg at de fleste er uenige med meg. Min mening er ikke viktigere enn alle de andres.

Anonymkode: e5df9...077

Skrevet

Slutte å gå etter enkelte brukere??? Jeg skrev at det var en dårlig egenskap å ikke bøye seg, det er ikke å gå etter brukeren.

Du er ikke usynlig selv om du er anonym

Hvorfor skriver du ikke heller noe som er relevant til tema? 

Skrevet

Du er ikke usynlig selv om du er anonym

Hvorfor skriver du ikke heller noe som er relevant til tema? 

Da må du fortelle hva jeg har sagt tidligere som gjør deg så irritert?

Skrevet

Da må du fortelle hva jeg har sagt tidligere som gjør deg så irritert?

Jeg er ikke irritert. Jeg bare sa fra.

Skrevet

«Stå opp for det du mener!» var mantraet til kontaktlæreren til datteren min da hun gikk i 7. i fjor. Så kom koronaen, vaksinen, og datteren min ville ikke ha den. Gjett om hun ble hetset for det! Av klassekamerater, venninner, foreldre til venninner og til og med læreren. Så mye for å stå opp for det man mener…

Anonymkode: 2022e...4df

Skrevet

Jeg er ikke irritert. Jeg bare sa fra.

Men da må du jo si hva du mener jeg har sagt i andre tråder, i stedet for å kaste ut ubegrunnende påstander. For akkurat nå gjør du det det samme som du beskylder meg for å gjøre.

Skrevet

Jeg overtilpasser meg, jeg jobber med men det sitter hardt i. 

Jeg er sånn fordi jeg har lært det hjemme. Min mor var nok sånn selv «ute» men hjemme var hennes behov i sentrum. Jeg fikk ikke lov til å mene noe eller bli lei meg eller sint om noe f.eks var urettferdig (noe det ofte var for jeg var yngst og hadde behov for mindre). Om jeg ga utrykk for hva jeg tenkte, mente eller følte var jeg et forferdelig menneske.

Derfor er det vanskelig for meg å «huske» at mine meninger er like viktige som alle andres.

Anonymkode: 564e4...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...