GÃ¥ til innhold

Hva er det med fedre og barnebidrag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har  ungene  mye mer enn hva "avtalen" er, minst to dager i uka etter skolen og fram til kvelden for å spise middag og lunsj når han jobber kveld. Jeg kjøper alt av kremer, sminke, sjampo, balsam, som er ekstra dyrt pga flass og eksemhud (de får kun Canoderm og kortison på resept).

Jeg kunne sagt at de ikke kan komme hit når han jobber kveld, og jeg kunne latt være å kjøpe inn kosmetikk, men jeg nekter selvfølgelig ikke ungene å komme hit, og jeg vil ikke at de skal ha eksem. Jeg betaler for bussbilletter og ting de finner på med venner, som kino feks. Alt dette skal far, i følge nav, stå for når de er hos ham. Til sammen ca 600 kr

Vi kjøpte forsikring til ungene og vi kjøpte to hunder sammen som far ikke betaler for, verken forsikring eller mat. Dette er ikke noe far må betale for, men han ville heller avlive hundene og kansellere forsikringen til ungene, det går jo ikke.

I forhold til hunder og forsikring så er det noe jeg velger selv, men far var med på avgjøre begge deler da vi bodde sammen. Dette er en utgift på ca 2000 kr i mnd for meg.

Om ungene ber om å få noe av far, så sier han at de må spørre meg, fordi han betaler barnebidrag (altså ting de ønsker seg) og at jeg bruker pengene på meg selv. Jeg tror ikke jeg har kjøpt meg ett eneste klesplagg på to år. Det eneste jeg bruker litt penger på er vin en gang i blant.

Jeg vet at det er mitt valg, men det eneste jeg vil ha er ett lite takk og at han ikke skal si at jeg bruker pengene på meg selv, jeg vil ikke ha mer penger av ham.

Jeg bruker bidraget på alt som ungene må ha selvfølgelig, ikke bare klær som han tror.

Jeg måtte bare klage litt i dag, sorry

Anonymkode: 0a10f...1f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være forferdelig slitsomt å forholde seg til. Jeg har aldri forstått de som krangler på bidrag, ei heller de mødrene som holder igjen på samvær for å få høyere bidrag. Det er alltid barna som blir den tapende part. 

Jeg har en normal pappa til sønnen min. Han betaler det han skal i bidrag, i tillegg deler vi på alle større utgifter (uteklær, sko, fritidsutstyr, fritidsaktiviteter, reise, pass). Han betalte også brillene, kjøpte fullt gamingutstyr til jul (pc, headsett, mus, stol) og betaler mobilabonnementet. Pappaen driver eget firma som går veldig bra, han har 2 leiligheter han leier ut og bygde sitt eget hus. Sitter ganske mye bedre i det enn meg og vil at sønnen vår skal ha det best mulig mest skilte foreldre. 

Når jeg leser ulike tråder her inne og i ulike grupper på fb, ser jeg jo at jeg er heldig. Og det synes jeg er litt trist, for egentlig burde alle skilte foreldre ha et godt samarbeid for barna sine. Det er en utopi, men absolutt en ønskelig tanke for alle barn. 

Anonymkode: 89fb0...f25

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det må være forferdelig slitsomt å forholde seg til. Jeg har aldri forstått de som krangler på bidrag, ei heller de mødrene som holder igjen på samvær for å få høyere bidrag. Det er alltid barna som blir den tapende part. 

Jeg har en normal pappa til sønnen min. Han betaler det han skal i bidrag, i tillegg deler vi på alle større utgifter (uteklær, sko, fritidsutstyr, fritidsaktiviteter, reise, pass). Han betalte også brillene, kjøpte fullt gamingutstyr til jul (pc, headsett, mus, stol) og betaler mobilabonnementet. Pappaen driver eget firma som går veldig bra, han har 2 leiligheter han leier ut og bygde sitt eget hus. Sitter ganske mye bedre i det enn meg og vil at sønnen vår skal ha det best mulig mest skilte foreldre. 

Når jeg leser ulike tråder her inne og i ulike grupper på fb, ser jeg jo at jeg er heldig. Og det synes jeg er litt trist, for egentlig burde alle skilte foreldre ha et godt samarbeid for barna sine. Det er en utopi, men absolutt en ønskelig tanke for alle barn. 

Ja det er veldig slitsomt, og i hvert fall når han ikke ser det selv hva han slipper unna med. Eller jeg tror at han bare tenker at jeg (!!) ikke fortjener pengene hans, han skjønner ikke hvor mye det koster å ha barn. Det eneste han betaler, og da mener jeg det eneste, er mat og litt strøm når de er hos ham. Han kjøper aldri noen ting til ungene, bare for å være litt snill liksom. Ikke kjører han de noen steder heller. I tillegg...dette sjokkerte meg faktisk:  datteren min trodde han var lei seg fordi de er så mye her, så hun sa at hun kunne komme til ham etter skolen (når hun egentlig var hos meg) for å spise middag en dag. Da sa han at det ikke var hans uke så det kunne hun ikke, når han har fri så har han fri😔Fri fra ungene sine? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja du er heldig, men det burde  ikke være sånn, det er det som burde være normalen og det er så trist at det ikke er det.  Alle fedre kan selvfølgelig ikke  betale/kjøpe så mye i tillegg til barnebidrag, men din betaler/kjøper i forhold til inntekt fordi han tenker på ungene sine.  Alle foreldre burde tenke sånn, at man skal gjøre det man kan for barna.

Tenk at du er heldig fordi ungene dine har en far som stiller opp liksom😟

Skrevet

Jeg ville ført lister og så levert disse til Nav og fått vurdert bidrag på nytt. Han tar ikke ansvar, han sniker seg unna. DA får han tvinges til å betale for det. Jeg tror ikke du gjør hverken deg eller barna noen tjeneste ved å ikke kreve riktig bidrag, for det er jo så tydelig på det han gjør og sier at han egentlig ikke bryr seg så mye, og at det da kanskje er forståelig at han heller ikke gidder ta ansvar.

Jeg ville også vurdert å endre samvær ytterligere, siden han tydeligvis ikke er særlig sunn for ungene, når han nekter å forholde seg til noe med dem i sine "friuker".

Og en annen ting - om barna har ekstra utgifter pga. diagnoser, få legeerklæring på det, og få Nav til å bake det inn i økt bidrag, siden han ikke bidrar til ekstra med dette heller.

Anonymkode: 0f796...6ef

Skrevet

Du har helt rett, det er bare tull sånn som det er nå. Han er jo så sur og kjip uansett, om han blir ennå mer sur så får det bare være. Han vil bare tviholde på samværet sånn som det er n (50/50) pga pengene, ikke fordi han så gjerne vil ha barna der. Han er uansett nesten alltid på jobb.

Men kan jeg føre på de timene de er hos meg? Når de ikke sover her altså?

Begge ungene er over tretten år så det har jo noe de skulle ha sagt de også, og jeg vet at de helst vil være her når han jobber så sent, ikke fordi det er skummelt for de, men fordi det er et tiltak å dra dit på kvelden etter å ha vært her. Det er jo bare helt håpløst at de skal være nødt til å dra hjem til en tom leilighet når de bare kunne lagt seg her.

Jeg har sagt til ham nå, at fra og med neste uke, så skal de sove her når de er her om kvelden fordi han ikke er hjemme. Han kan vel ikke nekte på det? De er tretten og femten år. Han kan ikke tvinge de liksom?  

Vi har en muntlig avtale ang samvær nå, men da vi inngikk avtalen var det under andre omstendigheter pga Corona. Han ble permitert og jobbet ikke kveld.

Fader at han må være så dust når det egentlig kunne vært så enkelt

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja du er heldig, men det burde  ikke være sånn, det er det som burde være normalen og det er så trist at det ikke er det.  Alle fedre kan selvfølgelig ikke  betale/kjøpe så mye i tillegg til barnebidrag, men din betaler/kjøper i forhold til inntekt fordi han tenker på ungene sine.  Alle foreldre burde tenke sånn, at man skal gjøre det man kan for barna.

Tenk at du er heldig fordi ungene dine har en far som stiller opp liksom😟

Ja, det er en trist tanke. Vi har bare ett barn da (9 år) også har han en ungdom på 17 fra før, som han har hatt hovedomsorgen for siden han var 2 år. Han er en god pappa og samarbeidspartner og sånn sett et bra forbilde for menn i skilte forhold. 

Skrevet

Hvis du har dem mer enn avtalen, før dagbok og krev din rett!

Anonymkode: 36ca4...d2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...