Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #26 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dette! Skulle si det samme 🙂 Her brukes «i forhold til» helt feil. I forhold betyr alltid «sammenlignet med». Du møter ikke fordommer sammenlignet med språket. Du kan møte det på grunn av språket for eksempel. Og det er forferdelig at det er slik, og bra og viktig at du sier ifra så saklig som du gjør her 🙂 Anonymkode: aaefa...5dd Jeg vet jeg bruker norsk grammatikk feil til tider, bruker mer tid på å kontrollere tekstene mine på jobb enn her .. jeg veksler mellom «døv» og norsk grammatikk, tidvis blir det feil. Tenkte det var greit forstå meg likevel? Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #27 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg håper du sier ifra i slike situasjoner. Jeg som tolk pleier å si ifra når jeg ser diskriminering, som jeg dessverre ser med jevne mellomrom. Ofte sikkert ubevisst. Noe av det verste jeg ser er når legen, saksbehandleren eller andre sier til meg som tolk at «det der trenger du ikke oversette, det var bare en bagatell». Eh, jo, jeg tolker ALT! Hvis du ikke hadde sagt det foran en hørende, så ikke si det foran en som ikke hører heller. Er så lei av slikt altså. Anonymkode: aaefa...5dd Jeg har i største grad gitt opp! en til en eks med fastlegen så klarer jeg meg fint. Men ved innleggelse ved sykehus ber jeg jo om tolk, har konsekvent blitt avvist. Både ved kontrollerte og ventede innleggelser og ved akutt innleggelser. har også møtt helsepersonell som bevist snakker tvetydig og fort, kun for å arrestere meg når jeg svarer på feil tidspunkt og ikke henger med. Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #28 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har i største grad gitt opp! en til en eks med fastlegen så klarer jeg meg fint. Men ved innleggelse ved sykehus ber jeg jo om tolk, har konsekvent blitt avvist. Både ved kontrollerte og ventede innleggelser og ved akutt innleggelser. har også møtt helsepersonell som bevist snakker tvetydig og fort, kun for å arrestere meg når jeg svarer på feil tidspunkt og ikke henger med. Anonymkode: 8ba8e...e3b Jeg synes det er fælt at du har gitt litt opp, selv om jeg skjønner det. Det er derfor jeg bruker alle muligheter til å fortelle folk at de må ha hensyn, og hvorfor de skal det. Det gjelder også personer som trenger tolk på andre språk. Med den nye tolkeloven som kom nå i januar så har de ikke lov til å styre unna. Håper noen melder avvik om du ikke orker selv. Anonymkode: aaefa...5dd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #29 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er fælt at du har gitt litt opp, selv om jeg skjønner det. Det er derfor jeg bruker alle muligheter til å fortelle folk at de må ha hensyn, og hvorfor de skal det. Det gjelder også personer som trenger tolk på andre språk. Med den nye tolkeloven som kom nå i januar så har de ikke lov til å styre unna. Håper noen melder avvik om du ikke orker selv. Anonymkode: aaefa...5dd Siste innleggelse var nå i høst, har gitt beskjed til en jeg kjenner der. Hun ville ta det opp i møte. burde sikkert vert flinkere melde fra skikkelig Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #30 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg håper du sier ifra i slike situasjoner. Jeg som tolk pleier å si ifra når jeg ser diskriminering, som jeg dessverre ser med jevne mellomrom. Ofte sikkert ubevisst. Noe av det verste jeg ser er når legen, saksbehandleren eller andre sier til meg som tolk at «det der trenger du ikke oversette, det var bare en bagatell». Eh, jo, jeg tolker ALT! Hvis du ikke hadde sagt det foran en hørende, så ikke si det foran en som ikke hører heller. Er så lei av slikt altså. Anonymkode: aaefa...5dd Åh, du er en god tolk! ❤️ Det trengs slike som deg, er ikke alle som er like tøffe i trynet som meg som sier i fra selv at vedkommende skal snakke direkte til meg og ikke over hodet mitt. Jeg er døv, ikke blind 😅 Verste var vedkommende som var en tilreisende audiograf som ignorerte meg totalt og kun henvendte seg til "min" audiograf. Selv om vi ikke hører så skal folk virkelig ikke behandle oss som luft når det er oss den timeavtalen gjelder. Anonymkode: 9b928...f50
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #31 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Og å uttale deg sånn vitner om å være et rasshøl. Det er ikke akkurat sentral kunnskap for andre enn dere selv. Anonymkode: 2df78...0ea Eh. Det er vel i ferd med å bli ganske basal barnelærdom at det ikke heter "døvespråk"... Anonymkode: 09f48...482
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #32 Skrevet 13. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Eh. Det er vel i ferd med å bli ganske basal barnelærdom at det ikke heter "døvespråk"... Anonymkode: 09f48...482 Nei. Det er ingen som bryr seg nok til at dere trenger å blåse dere opp. Anonymkode: 2df78...0ea
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #33 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (På 12.4.2022 den 21.19): Det skal svært lite til for å inkludere, men mange vegrer seg. Mye blir man vant til, selv om det noen ganger blir sårt å ikke bli regnet med/ snakket med. jeg opplever det verre i møtet med alle instanser hvor man MÅ ringe inn før man får avtale.. leger som snakker med ryggen til, har mange forskjellige erfaringer som ikke er like bra. har du andre spørsmål i forhold til språket eller kulturen? Kan selvsagt kun svare utifra mine erfaringer! Anonymkode: 8ba8e...e3b Ja, men jeg har bare dumme spørsmål. Beklager 😕 Bøyer dere ord på, eh, tegnspråk? Som gå, går, gikk? Siden du nevner det med å tenke på tegnspråk, gjør du det? Jeg tenker da som at, jeg tenker i ord, for meg blir det en indre stemme med ord som er tankene. Blir det tilsvarende med tegnspråk for din del? Drømmer du på tegnspråk? Finnes det tonefall i tegnspråk? Når jeg skal formidle om jeg sier noe av glede, likegyldighet, sinne, oppgitthet, så bruker jeg tonefall i ord og setninger. Bruker du noe tilsvarende i tegnspråk? Det høres ut som om du har en del triste historier om diskriminering, men har du noen morsomme historier? Der noen har bommet, misforstått, gjort bort seg, der det er blitt mer komisk enn trist? Anonymkode: 906cd...917
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #34 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (På 13.4.2022 den 9.51): Nei. Det er ingen som bryr seg nok til at dere trenger å blåse dere opp. Anonymkode: 2df78...0ea Klart mange bryr seg, kun rasshøl som ikke bryr seg Anonymkode: 9a7b3...c96
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #35 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (På 13.4.2022 den 9.51): Nei. Det er ingen som bryr seg nok til at dere trenger å blåse dere opp. Anonymkode: 2df78...0ea «Dere»? Jeg er ikke døv og snakker ikke tegnspråk selv. Men jeg er i alle fall ikk del av problemet, jeg prøver å være del av løsningen! Og når jeg leser denne tråden og får se hvilke diskriminerende holdninger som eksisterer så blir jeg stolt over å aldri ha vært en sånn som du! Anonymkode: 09f48...482
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #36 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (På 13.4.2022 den 9.51): Nei. Det er ingen som bryr seg nok til at dere trenger å blåse dere opp. Anonymkode: 2df78...0ea Man skasl bry seg. Anonymkode: a20c2...1d8
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #37 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, men jeg har bare dumme spørsmål. Beklager 😕 Bøyer dere ord på, eh, tegnspråk? Som gå, går, gikk? Siden du nevner det med å tenke på tegnspråk, gjør du det? Jeg tenker da som at, jeg tenker i ord, for meg blir det en indre stemme med ord som er tankene. Blir det tilsvarende med tegnspråk for din del? Drømmer du på tegnspråk? Finnes det tonefall i tegnspråk? Når jeg skal formidle om jeg sier noe av glede, likegyldighet, sinne, oppgitthet, så bruker jeg tonefall i ord og setninger. Bruker du noe tilsvarende i tegnspråk? Det høres ut som om du har en del triste historier om diskriminering, men har du noen morsomme historier? Der noen har bommet, misforstått, gjort bort seg, der det er blitt mer komisk enn trist? Anonymkode: 906cd...917 Jeg vil først og fremst beklage meg, jeg skulle ikke ha blitt sur og krass i de svarene mine! Setter vanligvis veldig pris på «dumme» spm, de åpner opp for så mye 😊 jeg har en fort i begge leirer, og tenker vell en kombinasjon av lyd og bilder. Vet en venninne tenker kun i bilder. Faktisk et veldig interesant spm! vi bøyer ordene, men ikke på samme sted som i norsk. Vi kutter og ut en del ord som og, men, at…. I TS så er mimikk og kroppsspråket viktig, det vil i stor grad overta for ditt toneleie. morsomme historier 🙈 har blitt tatt for å være overlegen noen ganger, de har ikke tenkt over eller vist jeg er døv. Mens jeg ikke får med meg det er meg de prater med.. blant mine nærmeste så kan vi flire godt når jeg forteller hva jeg hører. Mistet gjerne ord og lyder og setningen jeg får blir uten mål og mening. jeg har mye mer 🙈 men står helt stilt her nå. om du faktisk er interessert så søk opp hverdagsdøv på snapp. Der er det også åpent for å spørre om alt. Vanlige døve og tunghørte som legger ut etter tema og fra sine liv. Alt tekstes har du anledning og interesse for det så søk opp teater manu, der viser de ekstra tydelig hvordan døve kan bruke kropp og mimikk i formidling. Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 14. april 2022 #38 Skrevet 14. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, men jeg har bare dumme spørsmål. Beklager 😕 Bøyer dere ord på, eh, tegnspråk? Som gå, går, gikk? Siden du nevner det med å tenke på tegnspråk, gjør du det? Jeg tenker da som at, jeg tenker i ord, for meg blir det en indre stemme med ord som er tankene. Blir det tilsvarende med tegnspråk for din del? Drømmer du på tegnspråk? Finnes det tonefall i tegnspråk? Når jeg skal formidle om jeg sier noe av glede, likegyldighet, sinne, oppgitthet, så bruker jeg tonefall i ord og setninger. Bruker du noe tilsvarende i tegnspråk? Det høres ut som om du har en del triste historier om diskriminering, men har du noen morsomme historier? Der noen har bommet, misforstått, gjort bort seg, der det er blitt mer komisk enn trist? Anonymkode: 906cd...917 Har mange morsomme historier. Blant annet så klarte jeg i min fjortistis å munnavlese kåt i stedet for båt på en som ikke brukte tegn. Jeg brøt ut i full latterkrampe og ene venninnen min som var der skjønte hva jeg hadde lest feil og lo hun også mens de andre skjønte ingenting 😅 Anonymkode: 9b928...f50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå