Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #1 Skrevet 12. april 2022 Prater døve engelsk med hverandre hvis de kommer fra forskjellige land? Jeg kom til å tenke på, for vi hørende gjør jo det hvis vi ikke kan hverandres språk. Anonymkode: 906cd...917
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Glad du spurte om dette for nå fikk jeg noen aha-opplevelser når jeg googla. Trodde det var et universelt språk jeg. Det var det ikke nei. Ikke ser jeg noe om at det fins et universelt språk heller. Så de må vel lære seg vårt skriftspråk for å kommunisere da? Anonymkode: de8db...0dc
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Eller hverandres tegnspråk. Anonymkode: de8db...0dc
prikkete_kjole Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 (endret) Det finnes internasjonalt tegnspråk. Det er vanlig å lære seg asl (amerikansk tegnspråk) også, tror jeg. Endret 12. april 2022 av prikkete_kjole
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 Hvis man ikke snakker noe felles må man bokstavere. Anonymkode: 2df78...0ea
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis man ikke snakker noe felles må man bokstavere. Anonymkode: 2df78...0ea Men er bokstavene de samme på alle døvespråk da? Anonymkode: 906cd...917
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men er bokstavene de samme på alle døvespråk da? Anonymkode: 906cd...917 Nei, men det er grupper av døvespråk som bruker samme bokstavering, så det deles av flere enn nasjonale døvespråk. Anonymkode: 2df78...0ea
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Det heter tegnspråk, ikke døvespråk. Følg med i timen'a. Anonymkode: aaefa...5dd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det heter tegnspråk, ikke døvespråk. Følg med i timen'a. Anonymkode: aaefa...5dd Det er samme sak LOL! Anonymkode: df767...d32
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er samme sak LOL! Anonymkode: df767...d32 Jeg vet at det er samme sak - LOL - men man bruker ikke ordet "døvespråk" lenger. Hilsen TEGNSPRÅKTOLK! Anonymkode: aaefa...5dd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 Vi kan bruke internasjonale tegn, noen kan ASL eller BSL. vi bruker mimik og tydelig tale (munnavlesning) gjerne engelsk… som tolken over nevner, døvespråk er svært utdatert og vitner om inkompetanse… Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Vi kan bruke internasjonale tegn, noen kan ASL eller BSL. vi bruker mimik og tydelig tale (munnavlesning) gjerne engelsk… som tolken over nevner, døvespråk er svært utdatert og vitner om inkompetanse… Anonymkode: 8ba8e...e3b Ja jeg er inkompetent. Det er derfor jeg spør. Jeg ble nysgjerrig bare... Beklager hvis spørsmålet var støtende. Det var ikke vondt ment i alle fall. Anonymkode: 906cd...917
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Vi kan bruke internasjonale tegn, noen kan ASL eller BSL. vi bruker mimik og tydelig tale (munnavlesning) gjerne engelsk… som tolken over nevner, døvespråk er svært utdatert og vitner om inkompetanse… Anonymkode: 8ba8e...e3b Inkompetanse faktisk. Jaja, du trenger vel å føle deg litt kompetent. Anonymkode: e8be5...cba
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Vi kan bruke internasjonale tegn, noen kan ASL eller BSL. vi bruker mimik og tydelig tale (munnavlesning) gjerne engelsk… som tolken over nevner, døvespråk er svært utdatert og vitner om inkompetanse… Anonymkode: 8ba8e...e3b Og å uttale deg sånn vitner om å være et rasshøl. Det er ikke akkurat sentral kunnskap for andre enn dere selv. Anonymkode: 2df78...0ea
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 Tegnspråk og tegn-til-tale er ikke er universelt språk som er likt i hele verden. Til og med her og landet er det "dialektforskjeller" på tegn, slik det er med tale. Noen tegn er like. De som ikke er like bokstaverer (staver med bokstaver) jeg, skriver på lapp eller peker på. Noen kan lese på munn, så da trenger vi ikke bestandig tegn heller. Jeg er døv nå etter å alltid ha vært veldig sterkt hørselshemmet fra fødsel. Så jeg leser på munn samtidig som jeg har tegn-til-tale som avlasting for å ikke lese meg i hjel. Anonymkode: 9b928...f50
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Tegnspråk og tegn-til-tale er ikke er universelt språk som er likt i hele verden. Til og med her og landet er det "dialektforskjeller" på tegn, slik det er med tale. Noen tegn er like. De som ikke er like bokstaverer (staver med bokstaver) jeg, skriver på lapp eller peker på. Noen kan lese på munn, så da trenger vi ikke bestandig tegn heller. Jeg er døv nå etter å alltid ha vært veldig sterkt hørselshemmet fra fødsel. Så jeg leser på munn samtidig som jeg har tegn-til-tale som avlasting for å ikke lese meg i hjel. Anonymkode: 9b928...f50 Dialekter? Så rart egentlig. Jeg trodde det var helt likt over hele landet. Takk for et godt svar! ❤️ Anonymkode: 906cd...917
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, men du kan jo ikke bare stave appelsin på norsk så skal en engelsk person forstå det. Jeg synes det er merkelig at man ikke lærer et og samme tegnspråk i alle land. Som om noen vil at man ikke skal kunne snakke med hverandre lett. Lærte meg tegn til tale i oppveksten og kan enda endel. Hadde vært mye mer praktisk om alle land fokuserte på samme tegnspråket. Da tror jeg også flere hadde lært seg det. Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvis man ikke snakker noe felles må man bokstavere. Anonymkode: 2df78...0ea Anonymkode: f13c6...573
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, men du kan jo ikke bare stave appelsin på norsk så skal en engelsk person forstå det. Jeg synes det er merkelig at man ikke lærer et og samme tegnspråk i alle land. Som om noen vil at man ikke skal kunne snakke med hverandre lett. Lærte meg tegn til tale i oppveksten og kan enda endel. Hadde vært mye mer praktisk om alle land fokuserte på samme tegnspråket. Da tror jeg også flere hadde lært seg det. Anonymkode: f13c6...573 Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt. Det er sånn språk utvikler seg, enten det er hendene eller munnen man snakker med. Jeg er helt sikker på at om du tok to grupper med folk som snakker samme dialekt og lot dem bo på to adskilte områder en stund og ikke snakke med hverandre, så ville de etter en stund utvikle sine egne varianter av språket - eller dialekter. Ikke veldig forskjellige, men det vil utvikle seg ord og kanskje tonefall og måter å bruke språket på. Språk er ikke konstant. Det er helt naturlig at det samme skjer med tegnspråk, egne varianter dukker opp. Anonymkode: bcff3...cf9
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja jeg er inkompetent. Det er derfor jeg spør. Jeg ble nysgjerrig bare... Beklager hvis spørsmålet var støtende. Det var ikke vondt ment i alle fall. Anonymkode: 906cd...917 Setter pris på spørsmål 🙂 er sliten og lei av å få språket mitt latterliggjort som det der, døvespråk, fingerspråket ol.. Mange av oss møter store fordommer i hverdagen både i forhold til språket og kognitiv funksjon. Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #20 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Setter pris på spørsmål 🙂 er sliten og lei av å få språket mitt latterliggjort som det der, døvespråk, fingerspråket ol.. Mange av oss møter store fordommer i hverdagen både i forhold til språket og kognitiv funksjon. Anonymkode: 8ba8e...e3b Uff, det er trist å høre. 😢 Å høre gjør en jo ikke dum bare... uten hørsel. Men jeg forstår at det sikkert er litt utfordringer innimellom, å ikke være hørende. Det blir jo litt utenforskap sikkert? Det er trist at du blir lidende på grunn av andres dumskap. Anonymkode: 906cd...917
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #21 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): både i forhold til språket Et lite tips: hvis du ikke vil fremstå som dum så la da være å skrive "i forhold til språket"! Bare et velment råd! Anonymkode: df767...d32
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #22 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Uff, det er trist å høre. 😢 Å høre gjør en jo ikke dum bare... uten hørsel. Men jeg forstår at det sikkert er litt utfordringer innimellom, å ikke være hørende. Det blir jo litt utenforskap sikkert? Det er trist at du blir lidende på grunn av andres dumskap. Anonymkode: 906cd...917 Det skal svært lite til for å inkludere, men mange vegrer seg. Mye blir man vant til, selv om det noen ganger blir sårt å ikke bli regnet med/ snakket med. jeg opplever det verre i møtet med alle instanser hvor man MÅ ringe inn før man får avtale.. leger som snakker med ryggen til, har mange forskjellige erfaringer som ikke er like bra. har du andre spørsmål i forhold til språket eller kulturen? Kan selvsagt kun svare utifra mine erfaringer! Anonymkode: 8ba8e...e3b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #23 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Et lite tips: hvis du ikke vil fremstå som dum så la da være å skrive "i forhold til språket"! Bare et velment råd! Anonymkode: df767...d32 Dette! Skulle si det samme 🙂 Her brukes «i forhold til» helt feil. I forhold betyr alltid «sammenlignet med». Du møter ikke fordommer sammenlignet med språket. Du kan møte det på grunn av språket for eksempel. Og det er forferdelig at det er slik, og bra og viktig at du sier ifra så saklig som du gjør her 🙂 Anonymkode: aaefa...5dd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #24 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det skal svært lite til for å inkludere, men mange vegrer seg. Mye blir man vant til, selv om det noen ganger blir sårt å ikke bli regnet med/ snakket med. jeg opplever det verre i møtet med alle instanser hvor man MÅ ringe inn før man får avtale.. leger som snakker med ryggen til, har mange forskjellige erfaringer som ikke er like bra. har du andre spørsmål i forhold til språket eller kulturen? Kan selvsagt kun svare utifra mine erfaringer! Anonymkode: 8ba8e...e3b Jeg håper du sier ifra i slike situasjoner. Jeg som tolk pleier å si ifra når jeg ser diskriminering, som jeg dessverre ser med jevne mellomrom. Ofte sikkert ubevisst. Noe av det verste jeg ser er når legen, saksbehandleren eller andre sier til meg som tolk at «det der trenger du ikke oversette, det var bare en bagatell». Eh, jo, jeg tolker ALT! Hvis du ikke hadde sagt det foran en hørende, så ikke si det foran en som ikke hører heller. Er så lei av slikt altså. Anonymkode: aaefa...5dd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #25 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Et lite tips: hvis du ikke vil fremstå som dum så la da være å skrive "i forhold til språket"! Bare et velment råd! Anonymkode: df767...d32 Jeg har ingen intensjon om å ikke fremstå som dum. Anonymkode: e8be5...cba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå