Gå til innhold

Hus/hytte i utlandet og klimaavtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først må jeg si at jeg ikke er noen klimafanatiker. Jeg flyr på ferie når det passer seg slik (jeg har flydd tre ganger de siste 8 årene), jeg kjører bensinbil og kunne vært flinkere med gjenbruk. Men jeg må si at jeg ser med undring på de som kjøper seg feriesteder i utlandet og planlegger opp mot 15-20 flyvninger i året (for hele familien samlet). Hva er vurderingen mtp miljø og klima når man tar en slik avgjørelse nå, i 2022? Man vet hvor stort klimaavtrykk en flyreise gir, og man kan ikke rettferdiggjør det med å kjøre el-bil og handle på Fretex. 

Så spørsmålet mitt er rett og slett hvordan man som foreldre har samvittighet til å belaste miljøet så kraftig for å komme på ferie? Hvorfor er det ikke nok med hytte i Norge? 

Anonymkode: 9c025...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Først må jeg si at jeg ikke er noen klimafanatiker. Jeg flyr på ferie når det passer seg slik (jeg har flydd tre ganger de siste 8 årene), jeg kjører bensinbil og kunne vært flinkere med gjenbruk. Men jeg må si at jeg ser med undring på de som kjøper seg feriesteder i utlandet og planlegger opp mot 15-20 flyvninger i året (for hele familien samlet). Hva er vurderingen mtp miljø og klima når man tar en slik avgjørelse nå, i 2022? Man vet hvor stort klimaavtrykk en flyreise gir, og man kan ikke rettferdiggjør det med å kjøre el-bil og handle på Fretex. 

Så spørsmålet mitt er rett og slett hvordan man som foreldre har samvittighet til å belaste miljøet så kraftig for å komme på ferie? Hvorfor er det ikke nok med hytte i Norge? 

Nordmenn generelt driter i klima, av en eller annen grunn tror vi det ikke gjelder oss siden vi er så få mennesker totalt sett i forhold til verden. 

Anonymkode: a1acf...075

Skrevet

Det er altfor navit å tro at folk rundt om i verden slutter å fly, da må man heller presse på for å utvikle mer miljøvennlige fly. I mellomtiden har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for min ene årlige flytur. Jeg vet hva jeg gjør i hverdagen ellers.

Anonymkode: 8ff57...65f

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi leter etter hus i utlandet nå. Tanken er å bruke huset til ferier nå og kunne bo der store deler av året når gutta flytter hjemmefra. Tanken er å kjøpe et sted hvor vi kan kjøre bil til. På den måten blir det ikke 20 flyturer i året. Vi ser for oss å benytte påske, sommer og høstferie i første omgang . Det er ikke viktig for oss å bruke huset mest mulig og vi ser det mest som en langsiktig plan. Hytte i Norge er uaktuelt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vi leter etter hus i utlandet nå. Tanken er å bruke huset til ferier nå og kunne bo der store deler av året når gutta flytter hjemmefra. Tanken er å kjøpe et sted hvor vi kan kjøre bil til. På den måten blir det ikke 20 flyturer i året. Vi ser for oss å benytte påske, sommer og høstferie i første omgang . Det er ikke viktig for oss å bruke huset mest mulig og vi ser det mest som en langsiktig plan. Hytte i Norge er uaktuelt. 

Dere er fire i familien, det blir altså minst 8-12 flyturer pr år, i tillegg til venner som skal med og andre reiser. Jeg har vansker med å tro at dere kommer til å bruke et par dager i hver ende av ferien til å kjøre på kortere ferier som påske- og høstferie? 

Så da er spørsmålet mitt i hi fremdeles gjeldende, hvordan har dere samvittighet til dette?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er altfor navit å tro at folk rundt om i verden slutter å fly, da må man heller presse på for å utvikle mer miljøvennlige fly. I mellomtiden har jeg faktisk ikke dårlig samvittighet for min ene årlige flytur. Jeg vet hva jeg gjør i hverdagen ellers.

Jeg har ingen intensjon om at verden skal slutte å fly, men jeg hadde håpet at oppegående mennesker tar tak i sitt eget reisemønster. Om du leser hi så er det folk med bolig i utlandet jeg adresserer her og ikke dem som har en flytur i året. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere er fire i familien, det blir altså minst 8-12 flyturer pr år, i tillegg til venner som skal med og andre reiser. Jeg har vansker med å tro at dere kommer til å bruke et par dager i hver ende av ferien til å kjøre på kortere ferier som påske- og høstferie? 

Så da er spørsmålet mitt i hi fremdeles gjeldende, hvordan har dere samvittighet til dette?

Vi planlegger å reise med bil i de feriene fordi vi kan jobbe der nede. Da kan vi kjøre ned og ha ferien like lenge som ungene har ferie nå. De er 14 og 16 og det er ikke veldig mange år til de gidder å bli med på ferie så det er ikke det største problemet . Noe fly vil det bli, men ikke 8-12 i året. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vi planlegger å reise med bil i de feriene fordi vi kan jobbe der nede. Da kan vi kjøre ned og ha ferien like lenge som ungene har ferie nå. De er 14 og 16 og det er ikke veldig mange år til de gidder å bli med på ferie så det er ikke det største problemet . Noe fly vil det bli, men ikke 8-12 i året. 

Men hvor mange da? Totalt, fordelt på dere som familie inkludert andre feriereiser? Si de neste fem årene. 

Er du trygg på at antallet er innafor når man tenker miljø og klimaavtrykk? Hva om alle hadde samme mengde som din lille familie? 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvor mange da? Totalt, fordelt på dere som familie inkludert andre feriereiser? Si de neste fem årene. 

Er du trygg på at antallet er innafor når man tenker miljø og klimaavtrykk? Hva om alle hadde samme mengde som din lille familie? 

hi

Akkurat hvor mange vet jeg ikke, men det jeg vet er at vi ikke planlegger for feks helgeturer. Guttene er aktive innen idrett så helgene er prioritert til det. Jeg er trygg på at jeg kan stå godt inne for våre fremtidige flyreiser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nå er det kun tre år igjen til utslippet må snu og videre kraftig reduksjon deretter. Teknologien er ikke på plass innen den tid. Det er ikke nødvendigvis noen der ute som fikser alt så vi kan leve som før uten å merke noe. 

Jeg er enig i at det er naivt å tro at folk bare slutter å fly, spesielt når det utrolig nok koster mindre å fly til enkelte destinasjoner enn å ta tog. Det er nesten så en skulle tro vi ønsker å utrydde oss selv. Politisk vilje ser vi nok neppe, i ett demokrati vil de uansett byttes ut hvis folket ikke er fornøyd og det er en umulig oppgave hvis en skal få til dette. 

Så egentlig kan man like gjerne forberede seg på at denne gangen går toget utfor stupet, for å si det sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For min del dreier det seg ikke så mye å komme på ferie som å være frisk. Jeg har kraftig leddgikt som gjør meg ufør, og når jeg er i huset vårt i utlandet er jeg tilnærmet frisk. Den dagen barna flytter ut kommer jeg til å flytte dit. Frem til da må jeg dessverre benytte meg av fly noen ganger i året.

Anonymkode: 8dd94...ce7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må hytta være i rimelig kjøreavstand. Du vet at Norge er et langstrakt land? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De bryr seg ikke, driter i klima så lenge de selv får varme 

Anonymkode: b1ce6...b91

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Akkurat hvor mange vet jeg ikke, men det jeg vet er at vi ikke planlegger for feks helgeturer. Guttene er aktive innen idrett så helgene er prioritert til det. Jeg er trygg på at jeg kan stå godt inne for våre fremtidige flyreiser. 

Hvordan i all verden kan du stå inne for flere flyreiser i årwt??

Skrevet

Fly forurenser mindre enn bil per sete per kilometer. 

Anonymkode: ac0c4...462

Skrevet

Flyskam er et begrep som er kommet for å bli, det er helt sikkert.

Vi har en arveleilighet i utlandet. Altså ikke en vi har lett etter og sånn sett hadde planer om å kjøpe. Likevel endte vi opp med å kjøpe den, for vi ønsket å beholde den innad i familien.

Vi kjører dit om somrene. Det har vi gjort fra jeg var liten, og har overført de fantastiske bilrutene til min familie. Vi får opplevd så utrolig mye på de turene! Vi har som mål å dra innom minst en ny by/ nytt land på veien. På turen fra Norge til Spania, har vi vært innom mange steder. Det alter vi å fortsette med.

Joda, selvsagt tenker vi på klimaavtrykket. Vi diskuterte dette, mannen og jeg, før vi valgte å kjøpe leiligheten. Vi kom til at klimaavtrykket muligens ble høyere om vi lot det bli solgt ut fra familien. Derfor valgte vi å kjøpe/ beholde leiligheten. Så håper vi at vi snakket kort tid, før mer miljøvennlige fly kommer. Da skal vi vurdere å fly litt mer😉

Anonymkode: 6a772...a3b

Skrevet
VeslePesle skrev (37 minutter siden):

Da må hytta være i rimelig kjøreavstand. Du vet at Norge er et langstrakt land? 

Kjenner du mange som må fly til hytta i Norge?

Skrevet

De fleste av dem driter i eget utslipp. De har jo "fortjent" det. 

Anonymkode: 47991...64a

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

De fleste av dem driter i eget utslipp. De har jo "fortjent" det. 

Anonymkode: 47991...64a

Om ti år klages det nok over at ingen gjorde noe 😅

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

Men utover å atter en gang fortelle om deg og din familie og hva dere gjør og planlegger for: Har du noe prinsipielt å si om trådstarters tema på generelt nivå?

Anonymkode: 4542e...816

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men utover å atter en gang fortelle om deg og din familie og hva dere gjør og planlegger for: Har du noe prinsipielt å si om trådstarters tema på generelt nivå?

Anonymkode: 4542e...816

Her var det godt innafor å fortelle hvordan man velger å løse det og hvorfor man har valgt det for sin familie. På samme måte som andre i tråden har svart. 

Anonymkode: 15835...22c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Flyskam er et begrep som er kommet for å bli, det er helt sikkert.

Vi har en arveleilighet i utlandet. Altså ikke en vi har lett etter og sånn sett hadde planer om å kjøpe. Likevel endte vi opp med å kjøpe den, for vi ønsket å beholde den innad i familien.

Vi kjører dit om somrene. Det har vi gjort fra jeg var liten, og har overført de fantastiske bilrutene til min familie. Vi får opplevd så utrolig mye på de turene! Vi har som mål å dra innom minst en ny by/ nytt land på veien. På turen fra Norge til Spania, har vi vært innom mange steder. Det alter vi å fortsette med.

Joda, selvsagt tenker vi på klimaavtrykket. Vi diskuterte dette, mannen og jeg, før vi valgte å kjøpe leiligheten. Vi kom til at klimaavtrykket muligens ble høyere om vi lot det bli solgt ut fra familien. Derfor valgte vi å kjøpe/ beholde leiligheten. Så håper vi at vi snakket kort tid, før mer miljøvennlige fly kommer. Da skal vi vurdere å fly litt mer😉

Anonymkode: 6a772...a3b

Sånne kjøreturer er magiske !

Skrevet

Jeg har aldri skjønt dette. Flyet flyr da uansett. Og ang poser f.eks. Så sier en del kunder nei for å spare miljøet, men posene er jo der allerede!!!

Anonymkode: d89cc...ddb

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri skjønt dette. Flyet flyr da uansett. Og ang poser f.eks. Så sier en del kunder nei for å spare miljøet, men posene er jo der allerede!!!

Eh om flere slutter å føy, blir det mindre flyavganger også etterhvert

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Oisann! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...