Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #1 Skrevet 11. april 2022 Tanken slo meg ikke, passet til ungene gikk ut i fjor, bestilt time, men det er ikke før juni. Eldste bli 18 før dette og starter i ny jobb hvor det er greit å ha legitimasjon. Banken har ikke lenger kort med bilde for legitimasjon. Så da må vi bestille time for Id-kort og det er jo ingen ledig time før etter sommeren. Tenkte jeg kunne legge til Id-kort når passet fornyes, men det er ikke mulig å endre. Altså, har det blitt så byråkratisk nå at du må bestille ett halvt år i forkant for helt elementære ting i ett samfunn? Eller er det en annen opplagt løsning her jeg har gått glipp av? Det kan da ikke være så tungvint? Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #2 Skrevet 12. april 2022 Byråkratisk? Det har da ikke noe med byråkrati at ventelistene er så lange. Det er heller ikke noe nytt. Hvorfor har du latt passene til ungene gå ut? At bankkort med bilde på faset ut, er jo heller ikke noe som plutselig har blitt funnet på nå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet, eller finnet et sted som kan utstede pass og id-kort tidligere. Anonymkode: d8814...219
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #3 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): At bankkort med bilde på faset ut, er jo heller ikke noe som plutselig har blitt funnet på nå. Ikke lenge siden DNB sluttet med bilde på bankkort, de er kanskje ikke de eneste. Anonymkode: 31bca...e06
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #4 Skrevet 12. april 2022 Han får vel lappen da? Og der er det bilde på. Anonymkode: f3ae7...f7d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #5 Skrevet 12. april 2022 Jeg er helt enig, det er et håpløst system slik det er nå. Det er åpenbart alt for få tilgjengelige timer. Følg med for å se om det dukker opp noen ledige plasser innimellom, det hender at noen avbestiller. Det går også an å bruke på andre passkontorer enn det nærmeste, så kikk litt rundt og se om du finner noe tidligere. Anonymkode: 0aa74...0a2
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #6 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Byråkratisk? Det har da ikke noe med byråkrati at ventelistene er så lange. Det er heller ikke noe nytt. Hvorfor har du latt passene til ungene gå ut? At bankkort med bilde på faset ut, er jo heller ikke noe som plutselig har blitt funnet på nå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet, eller finnet et sted som kan utstede pass og id-kort tidligere. Anonymkode: d8814...219 Passet er uproblematisk å vente litt på, vi fornyer det ikke for å reise. Sist vi var innom anbefalte de å vente (var meningen vi skulle fornye ene sist) pga ny type pass eller noe. Uansett, det er ikke passet som er mest frustrerende. Byråkratisk eller hva nå som er riktig beskrivelse, før fikk en ordnet bankkort og dermed ID i løpet av en uke, nå tar det nesten 5 mnd. Hva en nå en kaller det, var det ikke akkurat en forbedring. Uansett, for en tid tilbake kom en «gladnyhet» om flere steder som ordnet nasjonalt ID kort, men når vi forsøker å bestille blir jeg bare sendt via siden inkludert pass. Så burde sikkert vi vært tidlig ute og alt det der, men jeg var faktisk ikke forberedt på at eneste alternativ for legitimasjon har nå nesten 5 mnd ventetid og går via passkøen 🤔 Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #7 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ikke lenge siden DNB sluttet med bilde på bankkort, de er kanskje ikke de eneste. Anonymkode: 31bca...e06 Jeg fikk faktisk bankkort med bilde for bare ett par mnd siden. Mulig jeg automatisk fortsetter å få dette siden jeg har fra før. Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #8 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Han får vel lappen da? Og der er det bilde på. Anonymkode: f3ae7...f7d Ja, det er en mulighet at å ta lappen går raskere enn å få tak i ett Id-kort. Får krysse fingrene for å bestå på første forsøk, så ikke det går over sommeren 😅 Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #9 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg er helt enig, det er et håpløst system slik det er nå. Det er åpenbart alt for få tilgjengelige timer. Følg med for å se om det dukker opp noen ledige plasser innimellom, det hender at noen avbestiller. Det går også an å bruke på andre passkontorer enn det nærmeste, så kikk litt rundt og se om du finner noe tidligere. Anonymkode: 0aa74...0a2 Jeg får holde øye med det, takk for tips. Om jeg bare kunne lagt til nasjonalt Id-kort når vi ordner passene, men det var ikke mulig. Toppen av irritasjon er at jeg la til Id-kort samtidig de første gangene jeg forsøkte å bestille, men siden hang seg opp flere ganger før kalenderen for å bestille time fungerte og da må en legge inn alt på nytt. Jada, jeg vet det var min egen feil, men det må være lov å si systemet kunne vært litt mer smidig. Dette her var virkelig klønete greier. Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #10 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg fikk faktisk bankkort med bilde for bare ett par mnd siden. Mulig jeg automatisk fortsetter å få dette siden jeg har fra før. Anonymkode: f087e...c21 Nei sånn er det ikke. Har selv DNB å har alltid hatt bildet på siden jeg ikke har førerkort eller pass. Mistet bankkortet for en måned siden å det nye kortet var uten bildet. Hjalp ikke å klage heller,for nå skal bankkortene være uten bildet. Anonymkode: 514c7...35c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #11 Skrevet 12. april 2022 Jeg fikk nytt bankkort for en mnd siden med bilde, er forskjell på bankene tydeligvis Anonymkode: 4099e...b18
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #12 Skrevet 12. april 2022 Når du går for å få pass anbefaler de å bestille id samtidig, selv om du ikke krysset av på det når du bestilte timen til pass. Så har du time til pass er det uproblematisk å få det samtidig. Ellers legger de stadig ut nye timer, når de har litt ledig kapasitet hos de ansatte, noen avbestiller osv, så det lønner seg å sjekke hver dag Anonymkode: f28aa...96a
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #13 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Når du går for å få pass anbefaler de å bestille id samtidig, selv om du ikke krysset av på det når du bestilte timen til pass. Så har du time til pass er det uproblematisk å få det samtidig. Ellers legger de stadig ut nye timer, når de har litt ledig kapasitet hos de ansatte, noen avbestiller osv, så det lønner seg å sjekke hver dag Anonymkode: f28aa...96a Takk for svar. Jeg blir veldig glad hvis vi kan ordne det samtidig, har jo bestilt time i god tid, men bommet på Id kortet. Krysser fingrene for at det løser seg. Jeg trodde helt ærlig at Id-kort kunne bestilles utenom vanlig passkontor, helt sikker på jeg så en artikkel om dette i fjor 🤔 Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #14 Skrevet 12. april 2022 Pga covid er det mange som har utsatt å bestille nytt. En politistasjon ikke langt unna her legger ut ledige timer hver morgen. Er du tidlig på kan man få time om en uke. Så jeg må følge med fremover og håpe jeg klarer å snappe en time. De legger ut tre/fire avtaler for to/tre dager om gangen. Anonymkode: 2d468...cf1
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #15 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Når du går for å få pass anbefaler de å bestille id samtidig, selv om du ikke krysset av på det når du bestilte timen til pass. Så har du time til pass er det uproblematisk å få det samtidig. Ellers legger de stadig ut nye timer, når de har litt ledig kapasitet hos de ansatte, noen avbestiller osv, så det lønner seg å sjekke hver dag Anonymkode: f28aa...96a Ringte de nå, var heldigvis null problem å ta med Id-kort samtidig. Takker og bukker for svar, løste en del. Neste ledige time her er i september, så det var enda godt 😅 Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #16 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det er en mulighet at å ta lappen går raskere enn å få tak i ett Id-kort. Får krysse fingrene for å bestå på første forsøk, så ikke det går over sommeren 😅 Anonymkode: f087e...c21 Han må vel ha legitimasjon for å få tatt teoriprøve og ha oppkjøring? Anonymkode: 4a166...31f
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #17 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Han må vel ha legitimasjon for å få tatt teoriprøve og ha oppkjøring? Anonymkode: 4a166...31f Mulig, vi har jo pass selv om det akkurat nå er utløpt, i tillegg har vi bestilt time til pass. Han har bankid og midlertidig digitalt kjørekort for å øvelseskjøre, men usikker om en må levere på nytt ved oppkjøring? Nå løser det seg heldigvis for vår del, i og med man kan ta med Id-kort ved fornyelse av pass, selv om ikke det var bestilt med timen. Men jeg må si det her var noe skikkelig klønete greier. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden. Umiddelbar tanke er at en liten opplysning på hjemmesiden og de kunne spart seg for noe av telefonkøen. Der står det under endring at man må avbestille time og ny time. Anonymkode: f087e...c21
Luksusdyret Skrevet 12. april 2022 #18 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Byråkratisk? Det har da ikke noe med byråkrati at ventelistene er så lange. Det er heller ikke noe nytt. Hvorfor har du latt passene til ungene gå ut? At bankkort med bilde på faset ut, er jo heller ikke noe som plutselig har blitt funnet på nå. Det er bare å smøre seg med tålmodighet, eller finnet et sted som kan utstede pass og id-kort tidligere. Anonymkode: d8814...219 Jeg har fortsatt bankkort med bilde som går ut i november.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #19 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk faktisk bankkort med bilde for bare ett par mnd siden. Mulig jeg automatisk fortsetter å få dette siden jeg har fra før. Anonymkode: f087e...c21 DNB eller en annen bank? Det var nok det siste , de fases ut. Både jeg og mamma har DNB, hun fikk nytt bankkort i sommer med bilde, jeg fikk i høst uten bilde. Anonymkode: 31bca...e06
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #20 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): DNB eller en annen bank? Det var nok det siste , de fases ut. Både jeg og mamma har DNB, hun fikk nytt bankkort i sommer med bilde, jeg fikk i høst uten bilde. Anonymkode: 31bca...e06 Nordea. Anonymkode: f087e...c21
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #21 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nei sånn er det ikke. Har selv DNB å har alltid hatt bildet på siden jeg ikke har førerkort eller pass. Mistet bankkortet for en måned siden å det nye kortet var uten bildet. Hjalp ikke å klage heller,for nå skal bankkortene være uten bildet. Anonymkode: 514c7...35c Fikk nytt bankkort tilsendt for under 3 uker siden og det er med bilde. Anonymkode: f3ae7...f7d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #22 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Han får vel lappen da? Og der er det bilde på. Anonymkode: f3ae7...f7d Du må ha id for å ta lappen og… får heller ikke kjøre uten id Anonymkode: f1440...a32
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #23 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Pga covid er det mange som har utsatt å bestille nytt. En politistasjon ikke langt unna her legger ut ledige timer hver morgen. Er du tidlig på kan man få time om en uke. Så jeg må følge med fremover og håpe jeg klarer å snappe en time. De legger ut tre/fire avtaler for to/tre dager om gangen. Anonymkode: 2d468...cf1 Er absolutt ingen unnskyldning, for id trengs de meste plassene idag. Og digitalt førerkort er IKKE gyldig andre plasser enn viss en blir stoppa av politi på veien. Så dette er jo ikke bare pass stasjonene sin feil, at folk ikke kan fylle med. Jeg fikset nye pass og id kort til familien i fjor vinterferie, selv om vi ikke kunne reise ennå…. Anonymkode: f1440...a32
Anonym bruker Skrevet 13. april 2022 #24 Skrevet 13. april 2022 Legitimasjon er ikke bare noe man trenger for å reise på ferie, det er viktig generelt i samfunnet, og er en rettighet. Staten må sikre borgerne tilgang på ID-papirer, det kan ikke ta 5 måneder. Og folk bør være bevisste på å ha gyldig legitimasjon også når man ikke skal reise. Ved en krigssituasjon vil folk i ytterste konsekvens være papirløse. Anonymkode: 2a890...ded
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå