Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #51 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Vil gjerne holde meg til tema her da. Ja, som sagt så innebærer alt en viss risiko. Man kan ikke på noen måte trygge barna mot alt, og jeg er litt oppgitt over at hjem skal være løsningen når foreldre ikke lærer dem helt elementære ting. Nå påsto to her at de lærte barna slikt. Jeg stilte spørsmål og stille ble det. Fakta er rett og slett at man tror hjelm er det viktigste. Det er jo ikke det. Kun for små barn som ikke kan bedømme utfra hverken lyd, syn eller hørsel. Anonymkode: bfc5d...9d4 Jeg ble ikke stille, jeg tok diskusjonen videre. Jeg registrere at jeg ikke får svar på hvilke andre sikkerhetsforanstaltninger som ikke er nødvendig. Bremselengde, vurdering av trafikken og underlag og å lære å lese trafikkbildet jobber vi med fra tidlig alder. Hvilket underlag de aldri skal sykle på som ikke er is osv må jeg innrømme at jeg ikke vet. Vi sykler mye offroad og da er man innom de fleste underlag. Anonymkode: 13003...16d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #52 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg ble ikke stille, jeg tok diskusjonen videre. Jeg registrere at jeg ikke får svar på hvilke andre sikkerhetsforanstaltninger som ikke er nødvendig. Bremselengde, vurdering av trafikken og underlag og å lære å lese trafikkbildet jobber vi med fra tidlig alder. Hvilket underlag de aldri skal sykle på som ikke er is osv må jeg innrømme at jeg ikke vet. Vi sykler mye offroad og da er man innom de fleste underlag. Anonymkode: 13003...16d Jeg er jo selvfølgelig for både sikkerhetsbelte i bil og svømme/redningsvest i båt. Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #53 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg er jo selvfølgelig for både sikkerhetsbelte i bil og svømme/redningsvest i båt. Anonymkode: bfc5d...9d4 Men hvorfor er ikke det situasjonsbetinget? Anonymkode: 13003...16d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #54 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hvorfor er ikke det situasjonsbetinget? Anonymkode: 13003...16d Som hva? Anonymkode: bfc5d...9d4
Kira Skrevet 12. april 2022 #55 Skrevet 12. april 2022 Ingen hjelm = ingen sykkel. Gjelder både barn, ungdom og voksne i vårt hus. Spiller ingen rolle hvor langt man skal, hvilket underlag eller andre forhold. Hjelmen skal på uansett.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #56 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Som hva? Anonymkode: bfc5d...9d4 Som at man kun trenger hjelm på enkelte strekninger. Det er forskjell på å tøffe i en snekke og suse avgårde i en skjærgårdsjeep, men vest bruker man jo uansett. Det er forskjell på å kjøre på oversiktlige veier i boligtette områder med fartsgrense på 50 og på motorvei, tar du en vurdering på når sikkerhetssele er nødvendig? Når er en redningsvest falsk trygghet? Anonymkode: 13003...16d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #57 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Som at man kun trenger hjelm på enkelte strekninger. Det er forskjell på å tøffe i en snekke og suse avgårde i en skjærgårdsjeep, men vest bruker man jo uansett. Det er forskjell på å kjøre på oversiktlige veier i boligtette områder med fartsgrense på 50 og på motorvei, tar du en vurdering på når sikkerhetssele er nødvendig? Når er en redningsvest falsk trygghet? Anonymkode: 13003...16d Man har ikke samme oversikt på vannet og sjøen. Man må uansett reise seg i en båt, og iom at man aldri kan forutse hva som skjer når man havner på dypet, så bør man ha vest. Får du krampe eller et illebefinnende er sjansen for å overleve liten ift om du tryner på sykkel. Det samme med bil. Blir du påkjørt av flere tonn så er det flaks om du klarer deg uten alvorlige skader hvis du ikke bruker bilbelte. Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #58 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man har ikke samme oversikt på vannet og sjøen. Man må uansett reise seg i en båt, og iom at man aldri kan forutse hva som skjer når man havner på dypet, så bør man ha vest. Får du krampe eller et illebefinnende er sjansen for å overleve liten ift om du tryner på sykkel. Det samme med bil. Blir du påkjørt av flere tonn så er det flaks om du klarer deg uten alvorlige skader hvis du ikke bruker bilbelte. Anonymkode: bfc5d...9d4 Men på sykkel kan man kun bli påkjørt på enkelte strekninger? Anonymkode: 13003...16d
Himmel og hav Skrevet 12. april 2022 #59 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Man har ikke samme oversikt på vannet og sjøen. Man må uansett reise seg i en båt, og iom at man aldri kan forutse hva som skjer når man havner på dypet, så bør man ha vest. Får du krampe eller et illebefinnende er sjansen for å overleve liten ift om du tryner på sykkel. Det samme med bil. Blir du påkjørt av flere tonn så er det flaks om du klarer deg uten alvorlige skader hvis du ikke bruker bilbelte. Anonymkode: bfc5d...9d4 Men om det hjelmløse hodet ditt møter asfalt eller en stein i 20 km/t så går det alltid bra så lenge du er i nabolaget og vurderer underlaget ?
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #60 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Men på sykkel kan man kun bli påkjørt på enkelte strekninger? Anonymkode: 13003...16d Blir du som syklist påkjørt av bil så er ikke hjelmen til særlig nytte altså. Dessuten er det sannsynlighet igjen. Syklister blir sjelden påkjørt. Gående har mye større sjanse for det. Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #61 Skrevet 12. april 2022 Himmel og hav skrev (11 minutter siden): Men om det hjelmløse hodet ditt møter asfalt eller en stein i 20 km/t så går det alltid bra så lenge du er i nabolaget og vurderer underlaget ? Som sagt, så er det alltid en viss risiko for alt. Om du går og snubler med hodet mot steinen så kommer du nok ikke så mye heldigere ut av det. Eller verre ut av det. Ikke om du blir dyttet eller løper heller. Anonymkode: bfc5d...9d4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. april 2022 #62 Skrevet 12. april 2022 Hjelm og sykkel hører sammen her i huset. Nesten ufattelig å lese at noen argumenterer MOT hjelm her…
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #63 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Blir du som syklist påkjørt av bil så er ikke hjelmen til særlig nytte altså. Dessuten er det sannsynlighet igjen. Syklister blir sjelden påkjørt. Gående har mye større sjanse for det. Anonymkode: bfc5d...9d4 Selvsagt er hjelmen til nytte om man blir påkjørt bakfra og havner i bakken. Om man blir kjørt OVER kan jeg være enig i at hjelmen kanskje ikke er til særlig nytte. Poenget er at man jo ikke kan styre dette. Anonymkode: 13003...16d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #64 Skrevet 12. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Hjelm og sykkel hører sammen her i huset. Nesten ufattelig å lese at noen argumenterer MOT hjelm her… Du glemmer nyansene. Noen ganger bør man bruke hjelm. Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #65 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt er hjelmen til nytte om man blir påkjørt bakfra og havner i bakken. Om man blir kjørt OVER kan jeg være enig i at hjelmen kanskje ikke er til særlig nytte. Poenget er at man jo ikke kan styre dette. Anonymkode: 13003...16d Man blir dyttet av bilen mener du? Når jeg leser påkjørt så regnet jeg med en viss fart... Men samme det da. Sannsynlighet og risiko er viktig å ta i betrakning. Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #66 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg tror noen foreldre og voksne som sykler selv tenker at de er trygge med hjelm uansett nesten, så de tar muligens flere sjanser. Det er ikke så rart å tenke det. Det er akkurat som folk med en plan B mislykkes oftere på første forsøk enn andre. Prinsippet er det samme. Det er bedre å drille barn på å være oppmerksomme og se an omgivelsene. Når de har syklet noen år så er det ikke den store faren. Som sagt, så er sjansen for å bli påkjørt når du krysser gata mange ganger større. Vi kan ikke forsikre oss mot alt. Anonymkode: bfc5d...9d4 Så du tar flere sjangser når du har på deg bilbelte, og dropper det når du ikke kjører i 80? Og siden det er bilbelter i bilen, så lærer ikke folk seg å være oppmerksomme. Det blir samme greia! Klart man driller ungene på alt dette du sier, uavhengig av hjelmen, noe annet er jo uansvarlig. Man kan ikke helgardere seg mot alt, men det man kan gjøre noe med , som å forsikre seg litt ekstra med hjelm gjør man om man har litt vett i panna. Anonymkode: e085b...2a4
Admin Skrevet 12. april 2022 #67 Skrevet 12. april 2022 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #68 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du glemmer nyansene. Noen ganger bør man bruke hjelm. Anonymkode: bfc5d...9d4 Nei, ikke noen ganger. Alltid! Man kan være verdens mest forsiktige og erfarne syklist, men likevel være uheldig. At du er i stand til å argumentere mot bruk av hjelm med "falsk trygghet" og "vil ikke være hysterisk" gjør at jeg håper du er et nettroll som bare vil provosere, men frykter at du faktisk mener det. Da har jeg faktisk mer respekt for foreldre som ærlig innrømmer at de egentlig vil at ungdommen skal bruke hjelm, men ikke orker kampen. Anonymkode: e74ac...f7d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #69 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei, ikke noen ganger. Alltid! Man kan være verdens mest forsiktige og erfarne syklist, men likevel være uheldig. At du er i stand til å argumentere mot bruk av hjelm med "falsk trygghet" og "vil ikke være hysterisk" gjør at jeg håper du er et nettroll som bare vil provosere, men frykter at du faktisk mener det. Da har jeg faktisk mer respekt for foreldre som ærlig innrømmer at de egentlig vil at ungdommen skal bruke hjelm, men ikke orker kampen. Anonymkode: e74ac...f7d Man kan være uheldig uansett hva det gjelder. Det er ikke farlig å sykle! Det er farlig i visse situasjoner og på noen områder. Ellers ikke. Det er ikke farligere enn å gå og løpe, men det går ikke an å si det. Jeg forstår det, for på grunn av foreldre som dere så må man være helt konsekvent. Jeg sier ikke det som kritikk eller ironisk! Det er sannheten. Dere tror at ved å sette seg på sykkelen så kan ungdom når som helst risikere livet, selv om de kun sykler rundt bolighusene med lite og saktegående trafikk. Jeg kan jo forstå når jeg ser hvordan mange ungdom sykler også! Håpløst. Så nei, det er nok ikke meg men holdningene deres og ungdom som bare blir bedt om å ta på seg hjelm uten å ha lært eller blitt snakket med noe særlig om trafikk. Og bare så det er sagt så trenger jeg ikke akkurat respekten din.. Anonymkode: bfc5d...9d4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. april 2022 #70 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Man kan være uheldig uansett hva det gjelder. Det er ikke farlig å sykle! Det er farlig i visse situasjoner og på noen områder. Ellers ikke. Det er ikke farligere enn å gå og løpe, men det går ikke an å si det. Jeg forstår det, for på grunn av foreldre som dere så må man være helt konsekvent. Jeg sier ikke det som kritikk eller ironisk! Det er sannheten. Dere tror at ved å sette seg på sykkelen så kan ungdom når som helst risikere livet, selv om de kun sykler rundt bolighusene med lite og saktegående trafikk. Jeg kan jo forstå når jeg ser hvordan mange ungdom sykler også! Håpløst. Så nei, det er nok ikke meg men holdningene deres og ungdom som bare blir bedt om å ta på seg hjelm uten å ha lært eller blitt snakket med noe særlig om trafikk. Og bare så det er sagt så trenger jeg ikke akkurat respekten din.. Anonymkode: bfc5d...9d4 Hvor vanskelig må det være da? Sykkel=hjelm. Hvorfor trenger det på noen måte være nyanser ? Jeg er til og med så kjip at sykkelhjelmen blir pakket med på sommerferie jeg. Står sykler i feriehuset, men ingen hjelmer. Spiller ingen rolle at vi først og fremst skal sykle på landeveier med lite trafikk.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #71 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Man kan være uheldig uansett hva det gjelder. Det er ikke farlig å sykle! Det er farlig i visse situasjoner og på noen områder. Ellers ikke. Det er ikke farligere enn å gå og løpe, men det går ikke an å si det. Jeg forstår det, for på grunn av foreldre som dere så må man være helt konsekvent. Jeg sier ikke det som kritikk eller ironisk! Det er sannheten. Dere tror at ved å sette seg på sykkelen så kan ungdom når som helst risikere livet, selv om de kun sykler rundt bolighusene med lite og saktegående trafikk. Jeg kan jo forstå når jeg ser hvordan mange ungdom sykler også! Håpløst. Så nei, det er nok ikke meg men holdningene deres og ungdom som bare blir bedt om å ta på seg hjelm uten å ha lært eller blitt snakket med noe særlig om trafikk. Og bare så det er sagt så trenger jeg ikke akkurat respekten din.. Anonymkode: bfc5d...9d4 Du burde skjønne at du har tapt denne diskusjonen snart. Jo mer du argumenterer, jo dårligere kommer du ut av det. Anonymkode: 26ce8...5fb
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #72 Skrevet 12. april 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden): Hvor vanskelig må det være da? Sykkel=hjelm. Hvorfor trenger det på noen måte være nyanser ? Jeg er til og med så kjip at sykkelhjelmen blir pakket med på sommerferie jeg. Står sykler i feriehuset, men ingen hjelmer. Spiller ingen rolle at vi først og fremst skal sykle på landeveier med lite trafikk. Jeg vet at du ikke skjønner at nyanser er viktig. Du har sagt det før. Jeg ber ikke deg om å droppe hjelm altså, så sykle i vei på landeveien med hjelm dere :-) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du burde skjønne at du har tapt denne diskusjonen snart. Jo mer du argumenterer, jo dårligere kommer du ut av det. Anonymkode: 26ce8...5fb Handler dette om å vinne noe?? Jeg tenkte bare å dele mitt syn på saken jeg. Det er ikke det at jeg skulle påvirke noen, og jeg er da heller ikke påvirket av noen her. Det går an å diskutere uten å ville forandre folk skjønner du. Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #73 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Man kan være uheldig uansett hva det gjelder. Det er ikke farlig å sykle! Det er farlig i visse situasjoner og på noen områder. Ellers ikke. Det er ikke farligere enn å gå og løpe, men det går ikke an å si det. Jeg forstår det, for på grunn av foreldre som dere så må man være helt konsekvent. Jeg sier ikke det som kritikk eller ironisk! Det er sannheten. Dere tror at ved å sette seg på sykkelen så kan ungdom når som helst risikere livet, selv om de kun sykler rundt bolighusene med lite og saktegående trafikk. Jeg kan jo forstå når jeg ser hvordan mange ungdom sykler også! Håpløst. Så nei, det er nok ikke meg men holdningene deres og ungdom som bare blir bedt om å ta på seg hjelm uten å ha lært eller blitt snakket med noe særlig om trafikk. Og bare så det er sagt så trenger jeg ikke akkurat respekten din.. Anonymkode: bfc5d...9d4 Du antar veldig mange ting her, ingen stemmer. Er det en vane du har? Å anta ting om andre? I så fall vil du tape mange diskusjoner fordi du har feil utgangspunkt. Selvfølgelig er det ikke farligere å trille rundt på en sykkel rett utenfor huset enn å gå, men de fleste bruker gjerne en sykkel fordi de ønsker å forflytte seg i et noe raskere tempo enn 5-15km/t. Hvis en ungdom aldri har planer om å overstige den farten når h*n er ute for å sykle er naturligvis ikke hjelm nødvendig, men hvor ofte skjer det? Og det er ikke livet jeg nødvendigvis er redd for, men hjernen. Det jeg lurer på er hvorfor det er så viktig for deg at de absolutt IKKE skal ha på hjelm? At de har på hjelm betyr bare at hodet er ekstra beskyttet hvis/når de får litt fart på sykkelen, noe de aller fleste får på et tidspunkt når de først sykler, det betyr ikke at de blir helt apekatt. Anonymkode: e74ac...f7d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #74 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du antar veldig mange ting her, ingen stemmer. Er det en vane du har? Å anta ting om andre? I så fall vil du tape mange diskusjoner fordi du har feil utgangspunkt. Selvfølgelig er det ikke farligere å trille rundt på en sykkel rett utenfor huset enn å gå, men de fleste bruker gjerne en sykkel fordi de ønsker å forflytte seg i et noe raskere tempo enn 5-15km/t. Hvis en ungdom aldri har planer om å overstige den farten når h*n er ute for å sykle er naturligvis ikke hjelm nødvendig, men hvor ofte skjer det? Og det er ikke livet jeg nødvendigvis er redd for, men hjernen. Det jeg lurer på er hvorfor det er så viktig for deg at de absolutt IKKE skal ha på hjelm? At de har på hjelm betyr bare at hodet er ekstra beskyttet hvis/når de får litt fart på sykkelen, noe de aller fleste får på et tidspunkt når de først sykler, det betyr ikke at de blir helt apekatt. Anonymkode: e74ac...f7d Jeg har forklart hvorfor mine slipper hjelm når de bare henger med kompiser. Jeg trenger vel ikke forklare alt ti ganger? :-) Dette er igrunnen ikke så mye mer å diskutere for alle inkludert meg har vel gjort rede for sitt syn på alle måter nå? Anonymkode: bfc5d...9d4
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #75 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har forklart hvorfor mine slipper hjelm når de bare henger med kompiser. Jeg trenger vel ikke forklare alt ti ganger? 🙂 Dette er igrunnen ikke så mye mer å diskutere for alle inkludert meg har vel gjort rede for sitt syn på alle måter nå? Anonymkode: bfc5d...9d4 Jeg er vel mest litt imponert over viljen din til å diskutere MOT alle anbefalinger, bare fordi du har bestemt deg for at du mener sykling aldri kan bli farlig når en ungdom bare henger med kompiser. Altså, sykler de aldri noen sinne fortere enn 15-20 km/t når de henger sammen? Og dette føler du deg helt, helt sikker på? Anonymkode: e74ac...f7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå