Gå til innhold

Bruker din 14-15 åring sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stor kamp her. Han bruker faktisk sykkelhjelm til/fra fotballtrening (7 km tur/retur), men ikke hvis de er ute og «henger» med venner. Mange av vennene droppet hjelm helt for 1-3 år siden. 
Når dukker fornuften tilbake…..?

Anonymkode: a004e...983

Fortsetter under...

Skrevet

Fornuften "dukker tilbake" når foreldrene låser sykkelen inn i boden sammen med hjelmen og forklarer at man ikke kan ha den ene uten den andre. Mine har alltid brukt sykkelhjelm. De vet hva som kan skje når et ubeskytta hode møter asfalten i mange km/t, og de foretrekker å verken være døde eller få varig hjerneskade. Det var ganske lett å overbevise dem om at det er langt kulere å bruke hjelm enn å være død. 

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)

Vær glad han er ute med venner. Det er liten sannsynlighet for at det skjer noe :) 

Endret av NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

I noen tilfeller - aldri. Broren min på 50 bruker fortsatt ikke hjelm. Han sier det er fordi noen i familien sa til ham en gang at han burde gjøre det, og sånt skal han bestemme selv... men han brukte ikke hjelm før det heller da så... 🤷‍♂️

Sønnen min på 13 synes for øvrig onkelen er superteit som ikke bruker hjelm. Han er jo litt yngre enn 14-15, men håper det fortsetter sånn. 😛

Anonymkode: 6f537...c54

Skrevet

Ja.

Alternativet er jo å gå, så da brukes det hjelm.

Anonymkode: bcd21...da0

Skrevet

Enig med himmel og hav. Bruk hjelm eller gå

Anonymkode: 3b94a...d41

Annonse

Skrevet

Her ferska jeg datteren på 14 med hjelmen på styret på elektrisk sparkesykkel. Det resulterte i at sparkesykkelen nå står innelåst på andre uka. (det samme ville skjedd med tråssykkel). 

Hjelmen hennes ser visst teit ut osv. Vi har nå inngått et kompromiss der ho selv finner en hjelm ho liker. Hun betaler 50% og vi betaler 50% av hjelmen. (Hun valgte selv ut den ho nå har for underkant av to år siden). 

Sparkesykkelen kommer ut igjen da en hjelm ho vil bruke er på plass. 

Anonymkode: a1179...28d

Skrevet

Ingen sykkel uten hjelm. Enkelt og greit. Men vi har kjøpt den hjelmen han ønsket seg, en sånn litt skate-hjelm-sak. 

Skrevet

Ja, min 14 åring bruker. Han slo hodet i fjor og var glad for at han hadde hjelm. Han ble redd da han tenkte på hva som kunne ha skjedd uten hjelm 

Anonymkode: e6678...8f4

Skrevet

Nei

Anonymkode: 08699...e43

Skrevet

Ja. Alternativt må han gå. Å sykle uten hjelm er uaktuelt. Heldigvis er alle andre foreldrene rundt her like fornuftige av seg, så omtrent alle i området bruker sykkelhjelm når de sykler, uavhengig av alder. Jeg skjønner at det kan bli et større dilemma hvis ingen andre bruker, men jeg ville neppe tillatt det uansett. Hjernen er noe av det viktigste vi har, og den trenger beskyttelse. 

Anonymkode: e74ac...f7d

Skrevet

Ja, i vår familie bruker alle sykkelhjelm. Det ser det ut som vennene til tenåringen gjør også. 

Skrevet

Min stridige datter lot sykkelen stå i alderen 14-18 år, for hjelm var uaktuelt. Hun har gått mange mil pga sitt standpunkt, og der har hun ikke hatt vondt av. 

Anonymkode: 13003...16d

Annonse

Skrevet

Forstår ikke hvorfor det ikke er påbudt med hjelm i Norge…

Anonymkode: e085b...2a4

Skrevet

Min 16 åring bruker ikke hjelm. 

Han nekter å bruke det, og jeg har ikke mulighet til å kjøre til alle treninger.  Så da blir det sånn. 

Anonymkode: 1a804...69c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor det ikke er påbudt med hjelm i Norge…

Anonymkode: e085b...2a4

Det er greit i områder hvor det er reell fare for at man velter og kjører gærnt, eller når man ligger i 80 bortover på sykkel.

Ellers helt enig med deg. Ungdom bør få slippe hjelm når de er ute og henger med kompiser. 

Anonymkode: bfc5d...9d4

Skrevet

Både 14 og 16 åringen bruker hjelm både på sykkel og sparkesykkel. De har skjønt viktigheten og har aldri noen sinne diskutert på om de skal bruke eller ikke.

Anonymkode: 3cdc7...38e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er greit i områder hvor det er reell fare for at man velter og kjører gærnt, eller når man ligger i 80 bortover på sykkel.

Ellers helt enig med deg. Ungdom bør få slippe hjelm når de er ute og henger med kompiser. 

Det er alltid en fare for å velte eller kjøre gærnt. Uansett hvor man ferdes, ja, bortsett fra om man tar en runde på gressbanen til fotballaget kanskje. Mine bruker hjelp og det må de gjøre så lenge de bor hjemme hos oss. Eldste var en av de få som brukte hjelp med ungdomsskolen, men hun er ingen pingle, så det taklet hun helt fint. En medelev kræsja på sykkel og hjelmen sprakk, og heldigvis gikk det bra med ham, men hjelmen sprakk. Etter det var svaret alltid at "Du ser antageligvis ikke så jævla smart ut med sprukket hodet heller..." mange fikk hjelm på seg etter det. 

Anonymkode: 1f715...bed

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er alltid en fare for å velte eller kjøre gærnt. Uansett hvor man ferdes, ja, bortsett fra om man tar en runde på gressbanen til fotballaget kanskje. Mine bruker hjelp og det må de gjøre så lenge de bor hjemme hos oss. Eldste var en av de få som brukte hjelp med ungdomsskolen, men hun er ingen pingle, så det taklet hun helt fint. En medelev kræsja på sykkel og hjelmen sprakk, og heldigvis gikk det bra med ham, men hjelmen sprakk. Etter det var svaret alltid at "Du ser antageligvis ikke så jævla smart ut med sprukket hodet heller..." mange fikk hjelm på seg etter det. 

Anonymkode: 1f715...bed

Jeg respekterer at dere velger å ha hjelm på ungdom. Jeg selv syns det er unødvendig når de kun er ute og henger med kompiser. Det er alltid en risiko for alt hele tiden. Risikoen for å slå seg veldig om man faller på sykkel er liten. Jeg syns det er unødvendig at en 15-åring skal være den eneste med hjelm, men opp til foreldrene. 

Skrevet

Jenta til søskenbarnet mitt brukte ikke hjelm, hun havnet i en alvorlig ulykke der legene ga henne 1% sjanse for å overleve. De måtte åpne hodeskallen for og lette på trykket i hjernen . Hun lå flere måneder i koma, men heldigvis klarte hun seg. Hun skulle bare til en venninne i nabolaget. 

Anonymkode: a319f...710

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jenta til søskenbarnet mitt brukte ikke hjelm, hun havnet i en alvorlig ulykke der legene ga henne 1% sjanse for å overleve. De måtte åpne hodeskallen for og lette på trykket i hjernen . Hun lå flere måneder i koma, men heldigvis klarte hun seg. Hun skulle bare til en venninne i nabolaget. 

Anonymkode: 

Jeg vet om to ungdommer som ble akvorlig skadet på grunn av stup, og badeukykke. Vi kan ikke nekte ungdom å bade for det.

Det som er det viktigste er å lære dem ansvar og å se an forholdene. Ikke at hjelmen skal være en livredder og muligens en falsk trygghet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Stor kamp her. Han bruker faktisk sykkelhjelm til/fra fotballtrening (7 km tur/retur), men ikke hvis de er ute og «henger» med venner. Mange av vennene droppet hjelm helt for 1-3 år siden. 

Ja, har sagt t barna at når hjelmen ikke blir brukt lenger, så blir sykkelen stående i garasjen låst.  Dette er ikke noe å diskutere. 
Så de 2 eldste bruker føttene og buss ! 

Anonymkode: 7ce8c...70f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet om to ungdommer som ble akvorlig skadet på grunn av stup, og badeukykke. Vi kan ikke nekte ungdom å bade for det.

Det som er det viktigste er å lære dem ansvar og å se an forholdene. Ikke at hjelmen skal være en livredder og muligens en falsk trygghet. 

Er faktisk litt forskjell på dette, med sykkel forebygger du eventuelle skader med hjelp, ved stuping/svømming må en også tenke litt i forkant hva en gjør, som f eks en stuper ikke der det er grunt, eller badet ikke der det er farlig eller mye undervanns strøm. 
er lov å tenke litt på det som kan forebygges

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg respekterer at dere velger å ha hjelm på ungdom. Jeg selv syns det er unødvendig når de kun er ute og henger med kompiser. Det er alltid en risiko for alt hele tiden. Risikoen for å slå seg veldig om man faller på sykkel er liten. Jeg syns det er unødvendig at en 15-åring skal være den eneste med hjelm, men opp til foreldrene. 

Da håper jeg ikke at det er din ungdom som krasjer med en bil med hodet først, eller treffer astfalt i stor fart, du vil nok ha et annet syn på hjelmbruk etter slike ting! Har vært vitne til slikt, og dette fortelles videre

Skrevet

Begge to har brukt hjelm til og fra skolen, av den enkle grunn at skolen låser fast alle sykler om de ser noen ikke har hjelm på seg. Det ble ett rabalder fra foreldre når de fant ut at sykkelen til barna sine var innelåst på skolen. Det hjalp ikke å si at ungen sykla med hjelm hjemmene ifra når den hang på styret på veien ( lærerene tror jeg hadde det knakende gøy, for de tok de som de hadde segt når de dro på jobb også, flere gikk til jobb istede for å kjøre den dagen også) 

Men de har egentlig vært veldig flinke uten at jeg må si noe, de har latt den ligge igjen hjemme noen ganger og jeg syns det er bedre enn at de har den hengende på styret. Jeg er ganske dårlig på å bruke hjelm selv, så  jeg har valgt mine kamper på dette området. De har alltid hjelm når de skal lengre enn rett borti gata der de pleier å være med venner. 

Anonymkode: e20e0...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...