Gå til innhold

Kan vi gi dette i gave til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja jeg tuller LITT i alle fall 😅😅 vi er ikke kristne selv og vi synes konfirmantens valg om å gjøre det kristelig bare for å få mere penger er så komisk at vi har lyst til å gi hen en slik gave. Men det blir kanskje litt voldsomt?

Anonymkode: a2217...0b4

Fysj. Så ekle dere er. Siden dere er invitert til ungdommens selskap, regner jeg med t dere er nære. 

Også oppfører du og samboer dere slik? Skal liksom være jævelig mot en ungdom fordi han konfirmere seg kristelig uten å være spesielt kristent? 

Dere er i hvertfall ukristne. Ekstremt rar tankegang dere to har. 😐

Anonymkode: 615f6...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er en utbredt misforståelse at Den Norske Kirke kun ønsker troende ungdom i kirken - sånn er det absolutt ikke. Kirken vil gjerne opprettholde kontakten med ungdommer som er litt nysgjerrige, som er agnostikere, som ønsker at kirken skal ivareta tradisjon, osv. Det er altså ingen som pisser på kirken, og ingen som hykler, selv om de ikke definerer seg som troende når de er konfirmanter. I kirken er de velkommen.

Hvis vi ser til den katolske kirken, f.eks. er det ingen som er spesielt opptatt av «tro». Der handler det mest om hva du gjør. Ideen om personlig tro er en pietistisk forestilling som har en naturlig plass i den protestantiske kirken, men den er ikke eneste føring for tilhørighet. 

Anonymkode: eee0f...239

Nettopp! "Det er ikke noe "tros-meter" du må blåse i når du kommer inn i kirka, verken til konfirmasjon eller ved andre anledninger, sa presten i kirka vår til ungdommene da det var "informasjonsmøte" før de startet på konfirmasjonstiden. 

Anonymkode: e5e2c...a26

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nettopp! "Det er ikke noe "tros-meter" du må blåse i når du kommer inn i kirka, verken til konfirmasjon eller ved andre anledninger, sa presten i kirka vår til ungdommene da det var "informasjonsmøte" før de startet på konfirmasjonstiden. 

Anonymkode: e5e2c...a26

Fornuftig prest! De færreste 14-15 åringer har havnet på hva de har som livssyn, så om de tviler og ikke kan betegne seg som personlig kristne i konfirmasjonsalderen så skal de da ikke ekskluderes fra kirken uansett. Kanskje noen finner nytte av undervisningen og får en pekepinn på hva de kan tro og ikke. Her inne virker det som man forventer at de unge skal ha alt klart for seg før de starter konfirmasjonsundervisningen. 

Anonymkode: dc596...6ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.4.2022 den 14.15):

Ja jeg tuller LITT i alle fall 😅😅 vi er ikke kristne selv og vi synes konfirmantens valg om å gjøre det kristelig bare for å få mere penger er så komisk at vi har lyst til å gi hen en slik gave. Men det blir kanskje litt voldsomt?

"FÅ mere penger"? Er det noen som oppnår større gaver på den måten, mener du? 

Anonymkode: 95b56...b21

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Fornuftig prest! De færreste 14-15 åringer har havnet på hva de har som livssyn, så om de tviler og ikke kan betegne seg som personlig kristne i konfirmasjonsalderen så skal de da ikke ekskluderes fra kirken uansett. Kanskje noen finner nytte av undervisningen og får en pekepinn på hva de kan tro og ikke. Her inne virker det som man forventer at de unge skal ha alt klart for seg før de starter konfirmasjonsundervisningen. 

Anonymkode: dc596...6ba

Kunne jo ha vært lurt om de hadde tatt stilling til om Gud fins, altså. Det hadde de fleste jeg kjenner tenkt på lenge før ungdomsskolealder. 

Prestene sier hva som helst for at det ikke skal bli færre konfirmanter. Før het det at du skal konfirmeres for å selv forsake djevelen og befeste din tro (mamma måtte si det i kirka, at hun forsaket djevelen og alt hans vesen), så het det at du skal konfirmeres som en høytidelig avslutning på kristendomsundervisningen. Og deretter het det at man skulle konfirmere seg ikke bare på tross av at man var usikker, men FORDI man var usikker... Så man skal altså bare velge en annen type konfirmasjon hvis man er helt, helt sikker på at man ikke er kristen? Litt sånn "kristen til det motsatte er bevist", på samme måte som de opererer med medlemstallene sine?

Skrevet

Det er jo bare flaut, hva tenker du å oppnå med det.

Anonymkode: b91e3...f1c

Skrevet
smurfis skrev (På 11.4.2022 den 16.36):

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og nå i ettertid så ser jeg egentlig ikke poenget med det.  Det er noe konstruert for at de som  ikke er religiøse skal få en fest de også. Hvorfor ha et borgerlig overgansrite før man er fylt atten, det er da man går over i de voksne rekker.

Hva med julen, eller påsken? Kjøper du ikke julegaver eller gir påskeegg til ungene dine?  

Du tuller nå, sant? Du vet at verken julegavene eller påskeegget har noe med religion å gjøre? Selve jula er jo den mest oppkonstruerte kirkehøytiden av alle. Og Jesu korsfestelse har null med harepuser, kyllinger eller marsipan å gjøre!

Skrevet

Hvordan får man mer penger av å konfirmere seg kristelig? De fleste konfirmanter konfirmerer seg der vennene konfirmerer seg

Anonymkode: 739b6...ea7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du tuller nå, sant? Du vet at verken julegavene eller påskeegget har noe med religion å gjøre? Selve jula er jo den mest oppkonstruerte kirkehøytiden av alle. Og Jesu korsfestelse har null med harepuser, kyllinger eller marsipan å gjøre!

Joda, både gaver, julestjerne, og julestake har med kristendom å gjøre, akkurat som påskeegg og påskelam har med kristendom å gjøre. At gavene har gått fra  å være gaver gitt av nestekjærlighet (eller pga de tre vise menn, ingen vet helt sikkert?), til å bli en kjøpefest hvor det skal være så mange og så dyre gaver som mulig, eller at påskeegget plutselig inneholder marsipan forandrer ikke på saken at vi feirer pga kristendommen. At påsken ble feiret før Jesus ble født, betyr heller ingenting fordi kirken feirer den pga hans oppstandelse.

I stedet for å gi playstation til sønnen din i julegave, så burde du heller gi, i kristendommens ånd, en ku til en fattig person eller penger til barn i nød, men du velger å gi ham en leke, som han sikkert har mange av fra før av og som han garantert ikke trenger. Hvorfor gjør du det? Sannsynligvis pga tradisjon, og fordi du ikke vil at han skal føle seg utenfor. Ikke pga den hellige ånd.

Når du spiser påskelammet ditt;  gjør du det fordi Jesus ble ofret som ett lam, eller er det fordi moren din lagde det til deg gjennom oppveksten din (nå vet ikke jeg om akkurat du spiser påskelam, men du skjønner sikkert poenget mitt).

Jul og påske, slik som vi feirer det i Norge (i denne tiden) stammer fra religion, men "vi" feirer pga tradisjon. Jeg tror de fleste gir beng i kirken, Jesus og gud, men vi feirer lell pga tradisjon eller fordi alle andre gjør det (eller for å få gaver, en unnskyldning for å få fri fra jobb, eller spise oss stappmette?).

Kirkelig Konfirmasjon, stammer fra religion, men de fleste feirer pga tradisjon.

Bryr du deg om hvorfor vi spiser fastelavnsboller eller har fastelavnsris? Eller lager du boller pga tradisjon? 

Hvorfor har vi karneval i Norge? Tenker du på det når du kjøper Sabeltannkostyme til datteren din? Eller lar du hun feire pga tradisjon og fordi hun ikke skal føle seg utenfor fordi alle de andre barna kler seg ut?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Kunne jo ha vært lurt om de hadde tatt stilling til om Gud fins, altså. Det hadde de fleste jeg kjenner tenkt på lenge før ungdomsskolealder. 

Prestene sier hva som helst for at det ikke skal bli færre konfirmanter. Før het det at du skal konfirmeres for å selv forsake djevelen og befeste din tro (mamma måtte si det i kirka, at hun forsaket djevelen og alt hans vesen), så het det at du skal konfirmeres som en høytidelig avslutning på kristendomsundervisningen. Og deretter het det at man skulle konfirmere seg ikke bare på tross av at man var usikker, men FORDI man var usikker... Så man skal altså bare velge en annen type konfirmasjon hvis man er helt, helt sikker på at man ikke er kristen? Litt sånn "kristen til det motsatte er bevist", på samme måte som de opererer med medlemstallene sine?

Man skal selvsagt velge en annen type konfirmasjon hvis det er det man har lyst til. Hvis man derimot har LYST til å konfirmeres i kirken, kan man det, uavhengig av trosstatus. Hvis du mener at kirkens konfirmasjon er utvannet og ikke lenger kristen nok, finnes det andre trossamfunn for deg. Anbefaler frikirkene, f.eks. Kanskje er det likevel heller sånn at du selv er ateist, og ikke vil tilhøre noen kirke? I så fall foreslår jeg at du slutter å mene så mye om andres valg. 

Anonymkode: eee0f...239

Skrevet

Du ser fullstendig bort fra at ungen tenker annerledes enn dere selv altså. For øvrig. Jeg har flere ganger gitt til borgelige konfirmanter og gir like gaver. så ser ikke bort fra at alternativ konfirmasjon er mest for gavene det og.

Skrevet

Så utrolig pinlig, hi. Dette er så flaut at jeg ikke har ord.

Du syns altså det er helt greit å straffe en ungdom for å følge strømmen, evt. følge noe foreldrene ønsker. En UNGDOM.

Jeg gremmes.

Kirken er langt mer inkluderende enn det du er. De ønsker alle ungdommer velkommen til konfirmasjon, også ikke-troende. Du burde kanskje tatt deg en tur selv, og lært litt om blant annet verdisyn. 

Anonymkode: 52900...940

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.4.2022 den 14.33):

Og da er det greit? Jeg er ikke kristen og har derfor (her har jeg lyst å tilføye et "selvfølgelig") ikke giftet meg i kirken heller. Ingen av barna er døpt og ingen av dem har valgt konfirmasjon i kirken. Det finnes faktisk andre fine markeringer av de vanlige overgangsritene, og da synes jeg det blir for dumt å velge noe religiøst bare fordi "alle andre gjør det". 

Anonymkode: f3f1c...af0

Jeg er ikke kristen. Min mann er det. Vi giftet oss i tinghuset. Barna er døpt fordi min mann ønsket dette. De bestemmer selv hvilken konfirmasjon de vil ha.

Hvorfor får man mer penger ved å konfirmere seg i kirken?

Vi skal i to konfirmasjoner denne våren. Begge konfirmantene ønsker seg penger. Det vil de få av oss. Jeg hadde aldri «hånet» ungdommens valg med å gi hen en stygg gave.

Anonymkode: 775e1...ac2

Skrevet
smurfis skrev (På 11.4.2022 den 16.36):

Ja, jeg synes faktisk at det er greit. De fleste gjør jo som "alle andre gjør" når de er på den alderen, har du sett sminken jentene går med nå, eller wide pants og Sveisen til guttene? "Alle" er jo helt like.  Det er ikke alle som liker å skille seg ut, og det gjør man om man velger borgerlig eller om man velger bort konfirmasjonen fullstendig.

I tillegg så er det sikkert ikke så gøy (for en ungdom) å vite at alle andre har en fin fest med familien bortsett fra deg og tre andre som valgte bort konfirmasjonen fordi de ikke er kristne. 

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og nå i ettertid så ser jeg egentlig ikke poenget med det.  Det er noe konstruert for at de som  ikke er religiøse skal få en fest de også. Hvorfor ha et borgerlig overgansrite før man er fylt atten, det er da man går over i de voksne rekker.

Hva med julen, eller påsken? Kjøper du ikke julegaver eller gir påskeegg til ungene dine?  

Jeg hadde humanetisk konfirmasjon. Jeg husker det som en utrolig fin opplevelse, både forberedelsene og selve seremonien. Jeg skal love deg at jeg fink tyn for mitt valg. Jeg gjorde det visst bare for pengene og festen. Alle de andre som konfirmerte seg i kirken gjorde det visst av noble grunner. Jeg tror det var en eller to av mine klassevenner som egentlig hadde deltatt på mer enn 50% av konfirmantundervisningen og mulig de hadde vært på en og annen gudstjeneste. Jeg tør love deg at med unntak av to hadde alle droppet det om det ikke var for fest. 

Anonymkode: 775e1...ac2

Skrevet

Dette er bare pinlig og smålig av deg.

Anonymkode: 1611c...1ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...