Gå til innhold

Kan vi gi dette i gave til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere vil statuere et eksempel kjøper dere en bibel eller en salmebok.

Men jeg synes det er temmelig barnslig.

Det er ganske unge mennesker det er snakk om, og de er faktisk ganske opptatt av tradisjoner. Jeg har to som har konfirmert seg i kirken og en som har konfirmert seg borgerlig. De to som konfirmerte seg i kirken er ikke kristne, men for dem er konfirmasjon hvit kappe i kirken. De synes det er tullete med borgerlig konfirmasjon for "det er ikke konfirmasjon". Å ikke konfirmere seg var aldri aktuelt, ikke først og fremst pga pengene, men fordi det er et overgangsrituale som faktisk betyr noe for dem, nå er de konfirmert liksom, det er en del av det å vokse opp.

Jeg har sagt at de velger helt selv hvordan de vil konfirmeres og om de vil konfirmeres. Vi er en liten familie så gavene hadde nok blitt omtrent de samme uansett, de tjente ikke mye på å konfirmere seg.

Sønnen til svogeren min (broren til mannen sin sønn) fikk tilbudet mellom kristelig eller ingenting. Det synes jeg er veldig rart når foreldrene ikke er troende. Der mente mor at borgerlig konfirmasjon er noe oppkonstruert tull og det ville hun ikke være med på å arrangere. Da har ikke ungdommen et valg, da er det enten kristelig eller ingenting. Det er faktisk ikke så mange etnisk norske ungdommer som velger ingenting, og det er ikke bare pga pengene (selv om det selvfølgelig er sånn for noen).

Det er et innarbeidet rituale, hvor gammel er han da, er han konfirmert enda....

Anonymkode: 996a2...97a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja jeg tuller LITT i alle fall 😅😅 vi er ikke kristne selv og vi synes konfirmantens valg om å gjøre det kristelig bare for å få mere penger er så komisk at vi har lyst til å gi hen en slik gave. Men det blir kanskje litt voldsomt?

Anonymkode: a2217...0b4

Voldsomt? Det hadde vært så utrolig pinlig at jeg ikke har ord for å beskrive det. Hvorfor skal dere oppdra noen som helst? Takk ja eller nei til å feire konfirmanten og oppfør dere som normale folk. 

Anonymkode: dc596...6ba

Skrevet

Og da er det greit? Jeg er ikke kristen og har derfor (her har jeg lyst å tilføye et "selvfølgelig") ikke giftet meg i kirken heller. Ingen av barna er døpt og ingen av dem har valgt konfirmasjon i kirken. Det finnes faktisk andre fine markeringer av de vanlige overgangsritene, og da synes jeg det blir for dumt å velge noe religiøst bare fordi "alle andre gjør det". 

Anonymkode: f3f1c...af0

Ja, jeg synes faktisk at det er greit. De fleste gjør jo som "alle andre gjør" når de er på den alderen, har du sett sminken jentene går med nå, eller wide pants og Sveisen til guttene? "Alle" er jo helt like.  Det er ikke alle som liker å skille seg ut, og det gjør man om man velger borgerlig eller om man velger bort konfirmasjonen fullstendig.

I tillegg så er det sikkert ikke så gøy (for en ungdom) å vite at alle andre har en fin fest med familien bortsett fra deg og tre andre som valgte bort konfirmasjonen fordi de ikke er kristne. 

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og nå i ettertid så ser jeg egentlig ikke poenget med det.  Det er noe konstruert for at de som  ikke er religiøse skal få en fest de også. Hvorfor ha et borgerlig overgansrite før man er fylt atten, det er da man går over i de voksne rekker.

Hva med julen, eller påsken? Kjøper du ikke julegaver eller gir påskeegg til ungene dine?  

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og da er det greit? Jeg er ikke kristen og har derfor (her har jeg lyst å tilføye et "selvfølgelig") ikke giftet meg i kirken heller. Ingen av barna er døpt og ingen av dem har valgt konfirmasjon i kirken. Det finnes faktisk andre fine markeringer av de vanlige overgangsritene, og da synes jeg det blir for dumt å velge noe religiøst bare fordi "alle andre gjør det". 

Men hva gir du i gave når du er invitert til ett bryllup i kirken om de som skal gifte seg ikke er kristne? 

Skrevet
smurfis skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg synes faktisk at det er greit. De fleste gjør jo som "alle andre gjør" når de er på den alderen, har du sett sminken jentene går med nå, eller wide pants og Sveisen til guttene? "Alle" er jo helt like.  Det er ikke alle som liker å skille seg ut, og det gjør man om man velger borgerlig eller om man velger bort konfirmasjonen fullstendig.

I tillegg så er det sikkert ikke så gøy (for en ungdom) å vite at alle andre har en fin fest med familien bortsett fra deg og tre andre som valgte bort konfirmasjonen fordi de ikke er kristne. 

Jeg konfirmerte meg borgerlig, og nå i ettertid så ser jeg egentlig ikke poenget med det.  Det er noe konstruert for at de som  ikke er religiøse skal få en fest de også. Hvorfor ha et borgerlig overgansrite før man er fylt atten, det er da man går over i de voksne rekker.

Hva med julen, eller påsken? Kjøper du ikke julegaver eller gir påskeegg til ungene dine?  

Humanistisk konfirmasjon er da også en fin markering med tilhørende flott selskap. Her vi bor velger rundt en fjerdedel denne formen for konfirmasjon. Kurset de har i forkant er veldig bra, med sitt store fokus på etiske spørsmål og kritisk tenkning. Alle tre ungene har faktisk likt det veldig godt.

Overgangsriter er uansett ikke noe nytt eller noe som er spesielt for kristendommen. Faktisk er Norge et av få land i verden som gjennomfører kristen konfirmasjon på den måten vi gjør. Det handler jo egentlig bare om en markering av overgangen mellom barn og voksen.

Når det gjelder jul og påske kan jeg godt komme med lange utredninger her også, men det vil ta mye tid. Enkelt oppsummert så har strengt tatt ikke hverken julegaver eller egg fylt med snop noe med kristendommen å gjøre uansett. 

Skrevet
smurfis skrev (31 minutter siden):

Men hva gir du i gave når du er invitert til ett bryllup i kirken om de som skal gifte seg ikke er kristne? 

Da gir jeg noe de ønsker seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg tuller LITT i alle fall 😅😅 vi er ikke kristne selv og vi synes konfirmantens valg om å gjøre det kristelig bare for å få mere penger er så komisk at vi har lyst til å gi hen en slik gave. Men det blir kanskje litt voldsomt?

Hvorfor får han mer om han konfirmerer seg i kirken kontra borgerlig? 

Anonymkode: dc596...6ba

Skrevet

Jeg må innrømme at likte bildet. men jeg ville aldri hatt det på veggen selv,  eneste jeg kan tenek meg ville hatt det er de som er hakket over statskirkekristne (som meg). de som er med i  menigheter.  det er nemlig grader innenfor det å tro også..

Bestemora mi var litt sta og amper, hun ga fetteren min som valgt humanetisk et kors i konfgave. sa det var arvegods. hvisket til meg at det var jo litt gøy å se reaksjonen, for hun kunne jo gitt noe annet arvegods!

og bibel får ungdommen av kirken.  svelg deres egne kameler. dette handler ikke om dere, konf er også del av dannelsesreisen  og det og vokse opp  ungdommene. det kan bety mer enn dere  tror. Jeg trodde det ikke betø så mye for barnet mitt, men når vi fikk korona alle man og måtte utsette konf så jeg jo at konfirmanten faktisk ble lei seg. det handler om å gå veien med venner. undervisningen kan gi dem noe og.

Det å slippe unna lett for koronagenerasjonen ble faktisk litt trist. tror undervisniingen uansett kristen eller humanetisk gir ungene noe...

Anonymkode: c5ea4...cd9

Skrevet
smurfis skrev (4 timer siden):

Men du tuller vel? De fleste konfirmerer seg fordi "alle" andre gjør det og fordi det er det som er vanlig. Det er ikke bare for pengens skyld, det er for å få en fin dag med famile og venner hvor hun/han er hovedpersonen og kan føle seg spesiell og "fin". Gjør du det samme når folk gifter seg i kirken? De fleste som gjør det er jo ikke religiøse de heller? 

Selvsagt man tro om det skal bety noe, og gjør man ikke det får man ikke gave eller hilsen fra oss. Du lar vel ikke barna pisse på kirken? Eller bruker den selv til selskapslokaler uten å mene noe med det? For i så fall er du jo et ekkelt hyklersk ikkemenneske.

Anonymkode: 3e83c...7b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så du vil straffe konfirmanten ? Voksent…

Anonymkode: 099ad...58a

Skrevet

Da gir jeg noe de ønsker seg.

Så om voksne mennesker gifter seg i kirken fordi de liker tradisjonen får de det de ønsker seg...

Men om en 14-15 åring konfirmerer seg i kirken fordi det er tradisjon og alle andre gjør det, så skal han straffes med å få noe han overhodet ikke ønsker seg...?

Ser ikke helt logikken i det gitt.

Skrevet
smurfis skrev (3 timer siden):

Du vet at man feiret jul i Norge leeeeenge før befolkningen ble tvangskristnet? Å tro noe annet er mildt sagt historieløst. 

Skrevet

Humanistisk konfirmasjon er da også en fin markering med tilhørende flott selskap. Her vi bor velger rundt en fjerdedel denne formen for konfirmasjon. Kurset de har i forkant er veldig bra, med sitt store fokus på etiske spørsmål og kritisk tenkning. Alle tre ungene har faktisk likt det veldig godt.

Overgangsriter er uansett ikke noe nytt eller noe som er spesielt for kristendommen. Faktisk er Norge et av få land i verden som gjennomfører kristen konfirmasjon på den måten vi gjør. Det handler jo egentlig bare om en markering av overgangen mellom barn og voksen.

Når det gjelder jul og påske kan jeg godt komme med lange utredninger her også, men det vil ta mye tid. Enkelt oppsummert så har strengt tatt ikke hverken julegaver eller egg fylt med snop noe med kristendommen å gjøre uansett. 

Jeg har et vatn son har tatt konfirmasjon i regi av humanistisk forbund og et som har tatt i kirken. Opplegget til kirken var 100 ganger mer tolerant og mange ganger bedre enn det til humanetikkerene. Der var lederen en rasistisk homofob gubbe som ikke var interessert i å høre fea annet enn de søteste jentene med langt hår og de streiteste guttene. Ungdommene følte seg rett og slett forbedret og det var svindlet i forhold til utbyttet.

Kirkens opplegg derimot var veldig bra. Det var billigere og de gikk mye mer for pengene. Dit hadde de lyst til å gå.

Anonymkode: aaf49...c47

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Selvsagt man tro om det skal bety noe, og gjør man ikke det får man ikke gave eller hilsen fra oss. Du lar vel ikke barna pisse på kirken? Eller bruker den selv til selskapslokaler uten å mene noe med det? For i så fall er du jo et ekkelt hyklersk ikkemenneske.

Pisse på kirken? Hvordan tror du det hadde gått med kirken om alle de ikke-kristne som velger å konfirmere seg, gifte seg, døpe barnet 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du vet at man feiret jul i Norge leeeeenge før befolkningen ble tvangskristnet? Å tro noe annet er mildt sagt historieløst. 

Hva i all verden har det med saken å gjøre? Hvem er det som gir offergaver til de norrøne gudene nå? "Feirer" du blot? 

Om jeg hadde blitt invitert på en sånn fest så hadde jeg ikke gitt en julenisse til vertskapet for å si det sånn

Skrevet

Hva er det som gjør meg hyklersk egentlig? Jeg er ikke religiøs, jeg er ikke akkurat det i det skjulte. Men, med tanke på språket ditt (jeg håper ikke du lærer barna dine å snakke sånn?), så tror jeg du er ett troll

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Så om voksne mennesker gifter seg i kirken fordi de liker tradisjonen får de det de ønsker seg...

Men om en 14-15 åring konfirmerer seg i kirken fordi det er tradisjon og alle andre gjør det, så skal han straffes med å få noe han overhodet ikke ønsker seg...?

Ser ikke helt logikken i det gitt.

Jeg er ikke HI...

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har et vatn son har tatt konfirmasjon i regi av humanistisk forbund og et som har tatt i kirken. Opplegget til kirken var 100 ganger mer tolerant og mange ganger bedre enn det til humanetikkerene. Der var lederen en rasistisk homofob gubbe som ikke var interessert i å høre fea annet enn de søteste jentene med langt hår og de streiteste guttene. Ungdommene følte seg rett og slett forbedret og det var svindlet i forhold til utbyttet.

Kirkens opplegg derimot var veldig bra. Det var billigere og de gikk mye mer for pengene. Dit hadde de lyst til å gå.

Ja, den ene erfaringen er jo normsettendefor alle prester og humanetikere...

Skrevet

Jeg tror det er en utbredt misforståelse at Den Norske Kirke kun ønsker troende ungdom i kirken - sånn er det absolutt ikke. Kirken vil gjerne opprettholde kontakten med ungdommer som er litt nysgjerrige, som er agnostikere, som ønsker at kirken skal ivareta tradisjon, osv. Det er altså ingen som pisser på kirken, og ingen som hykler, selv om de ikke definerer seg som troende når de er konfirmanter. I kirken er de velkommen.

Hvis vi ser til den katolske kirken, f.eks. er det ingen som er spesielt opptatt av «tro». Der handler det mest om hva du gjør. Ideen om personlig tro er en pietistisk forestilling som har en naturlig plass i den protestantiske kirken, men den er ikke eneste føring for tilhørighet. 

Anonymkode: eee0f...239

Skrevet

Ja, den ene erfaringen er jo normsettendefor alle prester og humanetikere...

Nei, men det står i grell kontrast til innlegget jeg svarte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg tror det er en utbredt misforståelse at Den Norske Kirke kun ønsker troende ungdom i kirken - sånn er det absolutt ikke. Kirken vil gjerne opprettholde kontakten med ungdommer som er litt nysgjerrige, som er agnostikere, som ønsker at kirken skal ivareta tradisjon, osv. Det er altså ingen som pisser på kirken, og ingen som hykler, selv om de ikke definerer seg som troende når de er konfirmanter. I kirken er de velkommen.

Hvis vi ser til den katolske kirken, f.eks. er det ingen som er spesielt opptatt av «tro». Der handler det mest om hva du gjør. Ideen om personlig tro er en pietistisk forestilling som har en naturlig plass i den protestantiske kirken, men den er ikke eneste føring for tilhørighet. 

Anonymkode: eee0f...239

Selvfølgelig er alle velkommen. De melder jo inn alle, selv de av oss som ikke er døpt og aldri har oppsøkt kirken. Jeg fant ut at de hadde meldt meg inn mot min vilje da jeg for noen år siden fikk stemmekort til kirkevalget.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig er alle velkommen. De melder jo inn alle, selv de av oss som ikke er døpt og aldri har oppsøkt kirken. Jeg fant ut at de hadde meldt meg inn mot min vilje da jeg for noen år siden fikk stemmekort til kirkevalget.

De blir ikke innmeldt selv om de blir konfirmert. Kirken gjør ikke en gang forskjell på medlemmer og ikkemedlemer på prisen for konfirmasjonen slik Juman etisk forbund gjør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei, men det står i grell kontrast til innlegget jeg svarte på.

Du kan likevel ikke gi en allmenn oppfattelse av nor basert på én enkelt erfaring. Det blir som om jeg i mitt første møte med en danske tilfeldigvis møter en skikkelig dust og så konkluderer med dansker er duster. Jeg trodde faktisk voksne folk skjønte selv at man ikke kan danne seg en oppfatning av et stort bilde basert på en enkelthendelse.

Skrevet

Jeg skjønner at du vil provosere, og bildet var like upassende som det var digert, men jeg tror du har et veldig gammeldags syn på kirken. Her er en av kirkene i kommunen et av stedene der ungdommene henger fordi de vil. Der er det kor, bandøvelser, fredagsmoro med pizza og taco på dugnad, disco, filmkvelder, spillkvelder, café, og overnatting i kirken. Det er ingen som spør om de kan ramse opp trosbekjennelsen på vei inn døra. Konfirmasjonsopplegget handler ikke bare om Jesus og tro, men om etikk, moral, bli kjent med seg selv osv. Kirken selv sier: 

"Konfirmasjon i kirken er for alle

Alle er velkommen til konfirmasjonstid i kirken – både du som tror, tviler, er usikker, ikke tror, ikke har tenkt på sånt før eller er nysgjerrig."

Så hvorfor har du dette behovet for å være mer katolsk enn paven?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kan likevel ikke gi en allmenn oppfattelse av nor basert på én enkelt erfaring. Det blir som om jeg i mitt første møte med en danske tilfeldigvis møter en skikkelig dust og så konkluderer med dansker er duster. Jeg trodde faktisk voksne folk skjønte selv at man ikke kan danne seg en oppfatning av et stort bilde basert på en enkelthendelse.

Jeg kan fortelle min erfaring akkurat som hun som skrev innlegget jeg svarte på kunne fortelle sin.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ungdom som har valgt kristelig konfirmasjon. 

FAD160FE-E89D-4F12-AE51-4B03C4FDD947.jpeg

Haha VELDIG morsomt. Orker ikke flere debatter ang at folk som ikke er super kristne konfirmere seg for det. Orker ikke. 

Anonymkode: 615f6...920

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...