Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #26 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du får også "rik" til å høres ut som noe negativt. Det er ikke det. Anonymkode: 5b00e...1ff For meg er det ikke det. Her inne derimot skal man helst suge på labben 10 dager før lønn. Anonymkode: f277d...636
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #27 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Fordi jeg er uenig med definisjonen din av rik. Jeg synes man er innenfor normalen om man er et par i 40-50-årene som kan sette av 5-10 000 kr i måneden. Jeg anser ikke det for å være rik, men relativt vanlig. HI Anonymkode: 16d9d...cc3 Som er akkurat det som er poenget mitt Anonymkode: f08d0...a0b
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #28 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): For meg er det ikke det. Her inne derimot skal man helst suge på labben 10 dager før lønn. Anonymkode: f277d...636 😄 Ja, jeg ser også tendenser til det. Hvis man innrømmer at man har mye penger så skryter og bløffer man. Men saken er at det er mange med mye penger i Norge i dag. Det er ikke uvanlig at et par i 40-50-åra har 1,5 mill i samlet inntekt, og hvis de kjøpte første bolig for 15-20 år siden har de sannsynligvis lite gjeld og mye penger til overs. Jeg tenker at i en slik situasjon er det naturlig å føle seg rik, selv om det ikke er uvanlig. Anonymkode: 5b00e...1ff
Anonym bruker Skrevet 11. april 2022 #29 Skrevet 11. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Som er akkurat det som er poenget mitt Anonymkode: f08d0...a0b Hvor mye mener du man må ha for å være rik, da? Hva mener du med "full økonomisk frihet"? Anonymkode: 5b00e...1ff
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #30 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): 😄 Ja, jeg ser også tendenser til det. Hvis man innrømmer at man har mye penger så skryter og bløffer man. Men saken er at det er mange med mye penger i Norge i dag. Det er ikke uvanlig at et par i 40-50-åra har 1,5 mill i samlet inntekt, og hvis de kjøpte første bolig for 15-20 år siden har de sannsynligvis lite gjeld og mye penger til overs. Jeg tenker at i en slik situasjon er det naturlig å føle seg rik, selv om det ikke er uvanlig. Anonymkode: 5b00e...1ff Føler meg ikke rik. Jeg har god økonomi. Kan reise på ferie et par ganger i året og må aldri snu på krona fir å handle mat. Vi har ikke masse på bok men har en god buffer. Anonymkode: f277d...636
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #31 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvor mye mener du man må ha for å være rik, da? Hva mener du med "full økonomisk frihet"? Anonymkode: 5b00e...1ff Man må ut av det som er innenfor normalen i hvert fall. Og det spennet er vidt. Fra de som akkurat har råd til utgifter på den inntekten de har, men ikke noe til overs, til de som en beskriver over her som par med høy inntekt og lite lån. Det er like normalt i Norge å ha 10 000 kr til overs hver måned som det er å være tom på konto to dager før lønning. Når man er rik har man full økonomisk frihet. Med det mener jeg at ting som renteøkninger, dyr strøm, økte matpriser og fare for å miste jobben er noe man ikke trenger å bekymre seg over i det hele tatt. Man har ikke lån, man har en formue å leve av slik at en ikke må jobbe hvis en ikke vil osv. Vi har et vennepar som er der. De har rundt 15-16 millioner i fond/aksjer og kan lett hente ut utbytte på rundt 1 mill i året, etter skatt, dersom de ønsker det. Null lån og barna er flyttet ut. De har knapt utgifter, kun strøm, forsikringer, mobil, mat ol., men siden begge velger å jobbe, han med 1 mill i inntekt, så har de full frihet. HI Anonymkode: 16d9d...cc3
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #32 Skrevet 12. april 2022 Vi er nok uenige her. Jeg tenker at om man er blant de 10 - 15 % med høyest inntekt i et rikt land som Norge, ja da er man rik. Man kan alltids finne noen rikere å sammenligne seg med. Det paret du nevner synes kanskje ikke heller at de er så rike. Kanskje de sammenligner seg med noen som kan ta ut langt mer enn en million i utbytte per år og har råd til privatfly? Det er bedre se på statistikker og faktiske tall enn å bare sammenligne seg selv med folk i omgangskretsen. De fleste omgås jo mest folk i en tilsvarende situasjon som seg selv, så da blir det fort skjevt. Anonymkode: 5b00e...1ff
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #33 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvor mye mener du man må ha for å være rik, da? Hva mener du med "full økonomisk frihet"? Anonymkode: 5b00e...1ff Den gangen vi fikk vårt første barn for 15 år siden levde vi under fattigdomsgrensen og levde fra måned til måned. Hadde jeg den gang sett på meg selv nå hadde jeg ment vi var rike. Å spare kr 10.000,- i måneden er ikke noe problem, og vi har en samlet inntekt på 1,4 mill. i året. I mellomtiden er vi skiftet jobber og opparbeidet oss ansiennitet. I vår aldersgruppe er ikke den inntekten vi har unormal. Ja, vi har det enkelt økonomisk, men så lenge vi er innenfor normalen for vår aldersgruppe anser jeg ikke oss som rik. Anonymkode: f08d0...a0b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #34 Skrevet 12. april 2022 Drar man på ferie overhodet, er man rik i verdensmålestokk. Også om ferien bare er ei uke på Korgen Camping med billigste hytte og fisketurer som eneste underholdning. Bruker man 200.000 på ferie er man rik. Både på verdensbasis OG i norsk målestokk! Medianlønna i Norge er under 600.000. Å bruke en tredel av ei vanlig årslønn på en ferie, selv om man tar høyde for at to i familien jobber, er ikke noe man kan anta at en gjennomsnittsnordmann gjør. Anonymkode: 86c61...75b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2022 #35 Skrevet 12. april 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Den gangen vi fikk vårt første barn for 15 år siden levde vi under fattigdomsgrensen og levde fra måned til måned. Hadde jeg den gang sett på meg selv nå hadde jeg ment vi var rike. Å spare kr 10.000,- i måneden er ikke noe problem, og vi har en samlet inntekt på 1,4 mill. i året. I mellomtiden er vi skiftet jobber og opparbeidet oss ansiennitet. I vår aldersgruppe er ikke den inntekten vi har unormal. Ja, vi har det enkelt økonomisk, men så lenge vi er innenfor normalen for vår aldersgruppe anser jeg ikke oss som rik. Anonymkode: f08d0...a0b Så din vurdering fra 15 år tilbake er feil? Er det noe annet enn din egen horisont som har endret seg, mener du? Anonymkode: 86c61...75b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå