Gå til innhold

Hadde dere sendte en 15 alene til Spania med fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mellomlandinger og flybytte kan være utfordringer for flere tenåringer. Er ikke alle som bor slik at direktefly er alternativ. Noen må kanskje bytte fly både 2 og 3 ganger. Og må da også ta kanselleringer med i beregningen. Vil tenåringen takle det fint? 

Anonymkode: 30524...517

Hvis det hadde vært problemstilling her så hadde hi helt sikkert skrevet det i HI. Det er ingenting som tilsier at vi MÅ problematisere dette i det vide og det brede. 

Anonymkode: dc210...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det hadde vært problemstilling her så hadde hi helt sikkert skrevet det i HI. Det er ingenting som tilsier at vi MÅ problematisere dette i det vide og det brede. 

For oss som er vant til mange flybytter er det ikke alltid man tenker på å pressisere det 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For oss som er vant til mange flybytter er det ikke alltid man tenker på å pressisere det 

Hvis det hadde vært relevant for hi så hadde hun vel skrevet det? De fleste forstår at flybytte og mellomlandinger kan utfordre situasjonen , men det gjør den fortsatt ikke umulig . 

Skrevet

Oj, jeg hadde ikke engang tenkt over at det skulle være et problem. Ungdommen ringer jo bare hvis de ikke finner frem, så klarer man å guide han til tavla og finne gate? 

Fly er rimelig enkelt altså 

Anonymkode: 9b825...1b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oj, jeg hadde ikke engang tenkt over at det skulle være et problem. Ungdommen ringer jo bare hvis de ikke finner frem, så klarer man å guide han til tavla og finne gate? 

Fly er rimelig enkelt altså 

Anonymkode: 9b825...1b0

Enig! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville ha kjent disse "noen" godt. Hva er grunnen til at han skal bli med? Hvis det er for å holde deres barn med selskap ville jeg blitt litt skeptisk. Hvis det var fordi dere ikke har mulighet som en grunn, så ville jeg satt stor pris på det. Jeg ville ihvertfall ha visst at de hentet og fulgte han og kommunisert med foreldrene.

Anonymkode: a6f9b...cc6

Hvorfor i all verden ville du blitt skeptisk til der??

Anonymkode: e4428...b14

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er noe fundament galt dersom barna må få venner flydd til seg på ferie i utlandet fordi de må aktiviseres så mye hele tiden at de ikke kan greie seg selv med det feriestedet har å tilby. 

Anonymkode: 590ad...99f

Å kjære vene

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Javel. Da er vi kanskje inne på en tråd jeg lagde om hvilke opplevelser man gir barna på ferie. 

Som jeg skrev, så handler det jo om hvilke opplevelser man gir barna. Er man på hytta hver sommer, så er det jo naturlig at en ber med seg venner. Også at en og annen som selv ikke skal reise blir med på ferietur.

Når man må fly inn venner for at to tenåringer ikke skal kjede seg så er det bare merkelig. Kan ikke huske at jeg engang tenkte på vennene mine noe særlig mens vi var på ferier. Vi fikk da også opplevelser! Mine barn har aldri heller nevnt ett ord om venner når det har vært ferie og reiser. Det er heller at alle gleder seg til å fortelle når de kommer hjem. Det er jo ferie for ungene også, så da skal det jo ikke være sånn at de kjeder seg eller må få flydd venner over halve Europa fir å få det fint! 😄

At jeg nevnte festing er da ikke så rart. Det er mye festing på foreldre når de er på ferie! 

Godt man er forskjellig sier jeg bare. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det hadde aldri jeg turt å la en sønn gjøre. De drar dit for å feste, drikke seg fulle eller dope seg og gjøre det som verre er. Det er farlig å la de dra til Spania alene.

Anonymkode: 3dcfc...730

Haha. Han er hos besteforeldre. De bor i Spania store deler av året. Bare hyggelig det. 

Anonymkode: 836ec...96d

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Haha. Han er hos besteforeldre. De bor i Spania store deler av året. Bare hyggelig det. 

Sikker på at de ikke drikker seg fulle, doper seg, og det som verre er? Besteforeldre i Spania kan være tvilsomme altså 😂😂

Anonymkode: 7327a...42d

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Sikker på at de ikke drikker seg fulle, doper seg, og det som verre er? Besteforeldre i Spania kan være tvilsomme altså 😂😂

Anonymkode: 7327a...42d

Ja, hørte faktisk at han hadde vært med på quizkveld i går. Ble litt bekymret da, men lot tvilen komme dem tilgode. 

Skrevet

Ja, det ville jeg gjort. Min har flydd alene siden hun var 6 - 7år.

Anonymkode: 74888...adf

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja, hørte faktisk at han hadde vært med på quizkveld i går. Ble litt bekymret da, men lot tvilen komme dem tilgode. 

Hjernedop (https://sykepleien.no/2017/02/doper-seg-prestere-pa-skolen )Jeg bare nevner det. Quizmiljøet kan være beinhardt.😏

Anonymkode: a42f1...578

Skrevet

Tja, jeg har dårlig erfaring,  fra min ungdomstid. Jeg skulle fly alene fra utlandet, i et fremmed land jeg ikke hadde vært i. Jeg skulle bli fulgt til flyet av en som jobbet på flyplassen,  men hun forsvant etter å ha pekt ut hvor jeg skulle gå. Så der sto jeg med flybillett i hånden uten å vite hvordan jeg skulle finne flyet. Dette er 25 år siden,  det er kanskje bedre i dag.

Anonymkode: 2fa9a...a14

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hjernedop (https://sykepleien.no/2017/02/doper-seg-prestere-pa-skolen )Jeg bare nevner det. Quizmiljøet kan være beinhardt.😏

Anonymkode: a42f1...578

Å, herregud.. bør kanskje hente han?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Mellomlandinger og flybytte kan være utfordringer for flere tenåringer. Er ikke alle som bor slik at direktefly er alternativ. Noen må kanskje bytte fly både 2 og 3 ganger. Og må da også ta kanselleringer med i beregningen. Vil tenåringen takle det fint? 

Mellomlandinger i Norge burde gå helt greit for en 15 åring som kan snakke og spørre om hjelp ved behov. Er det mellomlandinger i utlandet, går det an å bestille "alene"billett og da får ungdommen assistanse om man er redd for at ungdommen ikke skal klare det. De fleste ungdommer i dag snakker godt nok engelsk til å kunne spørre om hjelp også. 

Anonymkode: 0e8ba...438

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tja, jeg har dårlig erfaring,  fra min ungdomstid. Jeg skulle fly alene fra utlandet, i et fremmed land jeg ikke hadde vært i. Jeg skulle bli fulgt til flyet av en som jobbet på flyplassen,  men hun forsvant etter å ha pekt ut hvor jeg skulle gå. Så der sto jeg med flybillett i hånden uten å vite hvordan jeg skulle finne flyet. Dette er 25 år siden,  det er kanskje bedre i dag.

I dag er det tavler over alt med kart og informasjon om hvilken gate flyet står ved. De fleste ungdommer i dag snakker også så godt engelsk at de klarer helt fint å spørre seg for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor i all verden ville du blitt skeptisk til der??

Av flere grunner. Jeg syns det er litt tragisk at en familie drar på ferie og barna savner selskap. Da er ferien feilslått spør du meg. Man legger opp ferien sånn at alle trives og har opplevelser, ikke minst barna. Så er det foreldre som vil dyrke alenetid også på ferie, og det er like tragisk i mitt syn. Tilslutt vil jeg ikke at tenåringer skal være henvist til seg selv i utlandet mens foreldre fester. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Av flere grunner. Jeg syns det er litt tragisk at en familie drar på ferie og barna savner selskap. Da er ferien feilslått spør du meg. Man legger opp ferien sånn at alle trives og har opplevelser, ikke minst barna. Så er det foreldre som vil dyrke alenetid også på ferie, og det er like tragisk i mitt syn. Tilslutt vil jeg ikke at tenåringer skal være henvist til seg selv i utlandet mens foreldre fester. 

Hvis du hadde vært i den situasjonen som feks vi er hvor vi kjenner familiene gjennom 14 års tid så regner jeg med at du hadde stolt såpass på dem at hvis de fortalte deg premissene for turen så hadde det vært greit? I vårt tilfelle blir det ikke noe festing på oss voksne og det vet foreldrene , de vet også at slik vi bor der vi skal på ferie så er det ikke praktisk mulig å feste for noen. Man må ha bil og det er 30 min til fots til nærmeste lille landsby som består av en liten butikk , postkontor og en restaurant . Poenget mitt er at ditt svar her baseres på antagelser.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Hvis du hadde vært i den situasjonen som feks vi er hvor vi kjenner familiene gjennom 14 års tid så regner jeg med at du hadde stolt såpass på dem at hvis de fortalte deg premissene for turen så hadde det vært greit? I vårt tilfelle blir det ikke noe festing på oss voksne og det vet foreldrene , de vet også at slik vi bor der vi skal på ferie så er det ikke praktisk mulig å feste for noen. Man må ha bil og det er 30 min til fots til nærmeste lille landsby som består av en liten butikk , postkontor og en restaurant . Poenget mitt er at ditt svar her baseres på antagelser.

Antagelser? Nå svarte jeg hvorfor jeg ville blitt skeptisk, og festing var en av grunnene. Det var forresten nytt for meg at det er visse plasser en ikke kan feste?! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Antagelser? Nå svarte jeg hvorfor jeg ville blitt skeptisk, og festing var en av grunnene. Det var forresten nytt for meg at det er visse plasser en ikke kan feste?! 

Tror du ikke at du hadde stolt på folk du hadde kjent gjennom 14 år hvis de sa at dette ikke var noen feste tur? Eller at ungdommene ikke ville være alene sene kvelder/netter? 

Selvsagt kan man sitte å drikke seg snydens hjemme hvor som helst, men igjen så regner jeg med at du kjenner de som eventuelt ville tatt med seg dine barn godt nok til å vurdere hvorvidt faren var stor for slikt eller ikke.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Tror du ikke at du hadde stolt på folk du hadde kjent gjennom 14 år hvis de sa at dette ikke var noen feste tur? Eller at ungdommene ikke ville være alene sene kvelder/netter? 

Selvsagt kan man sitte å drikke seg snydens hjemme hvor som helst, men igjen så regner jeg med at du kjenner de som eventuelt ville tatt med seg dine barn godt nok til å vurdere hvorvidt faren var stor for slikt eller ikke.

Jo jeg hadde kanskje det.. men jeg ville ikke sendt dem avgårde før de var 16 uansett tror jeg. Før det i såfall med familie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo jeg hadde kanskje det.. men jeg ville ikke sendt dem avgårde før de var 16 uansett tror jeg. Før det i såfall med familie. 

Skjønner. Da er vi i alle fall enige om at det er situasjonsbetinget og personavhengig. Her i tråden tar hi opp dette med å fly alene ; er din grense 16 år der da? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Skjønner. Da er vi i alle fall enige om at det er situasjonsbetinget og personavhengig. Her i tråden tar hi opp dette med å fly alene ; er din grense 16 år der da? 

Du TRENGER jo ikke til å bidra så aktivt til avsporingen….

Anonymkode: 07bab...5d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

De fleste ungdommer har mobiler og er vant til verden og finne informasjon på en helt annen måte enn da voksne var barn.

det forundrer meg veldig at flere svarer «da jeg var barn/ung…» i ulike tråder. Verden idag er veldig anderledes enn før, det kan virkelig ikke sammenlignes.

ungdommer er som regel utrolig gode i engelsk. De vet også hvordan de enkelt kan oversette spørsmål til all verdens språk via mobilen, De kan evt FaceTime med foreldre i en mellomlanding. De har bankkort og foreldre kan enkelt overføre mer penger. De kan enkelt bestille ny billett viss det trengs i krise eller spore opp en bekjent på samme flyplass via Snapchat osv.

Anonymkode: 74e69...590

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...