Gå til innhold

Hadde dere sendte en 15 alene til Spania med fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Er ikke dine gutter ganske tette i alder og i tillegg skilte foreldre der du ikke ser dem hele tiden? Synes det virker rart at det må komme 4 kompiser for å få en hyggelig ferie.

vi har to gutter på omtrent samme alder og gutta blir som regel bestekompiser i ferien og det gjør utrolig mye for søskenforholdet. Men ferien kan ikke planlegges som vi gjorde når de var 10 år, vi ser som du at den må planlegges anderledes med ungdom. Her får ungdommen bli med å legge planer, slik at ferien blir minnerik for kjernefamilien. Kompiser treffer de jo så utrolig mye i hverdagen.

Anonymkode: 74e69...590

De er tette i alder ja og de går fint overens . Det er snakk om en av 5 uker her og gutta får mer enn nok tid til å være sammen. Vi legger alltid planer for ferien sammen, men likevel setter da gutta pris på å få besøk av kompiser😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. Min gutt dro i går og han er bare 13. 

Anonymkode: 836ec...96d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Min gutt dro i går og han er bare 13. 

Anonymkode: 836ec...96d

Det hadde aldri jeg turt å la en sønn gjøre. De drar dit for å feste, drikke seg fulle eller dope seg og gjøre det som verre er. Det er farlig å la de dra til Spania alene.

Anonymkode: 3dcfc...730

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det hadde aldri jeg turt å la en sønn gjøre. De drar dit for å feste, drikke seg fulle eller dope seg og gjøre det som verre er. Det er farlig å la de dra til Spania alene.

Snakker du av egen erfaring her eller? Det er da ikke snakk om å la ungdom reise til Spania alene her! Det er snakk om å reise alene med fly!

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Snakker du av egen erfaring her eller? Det er da ikke snakk om å la ungdom reise til Spania alene her! Det er snakk om å reise alene med fly!

Nei, jeg har ingen sønner, bare døtre. Men aldri i livet om jeg hadde lot de få reise alene på Spaniatur! Jeg følger jo med i avisene. Gjør ikke du det?

Skrevet

Nei, jeg har ingen sønner, bare døtre. Men aldri i livet om jeg hadde lot de få reise alene på Spaniatur! Jeg følger jo med i avisene. Gjør ikke du det?

Jeg finner svært lite i avisene om hvor farlig det er for ungdom å fly alene. Hvor finner du info om det? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg finner svært lite i avisene om hvor farlig det er for ungdom å fly alene. Hvor finner du info om det? 

https://www.nrk.no/norge/advarer-mot-ungdomsfyll-i-syden-1.6046811

I tilfelle du synes den er for gammel: https://www.thesun.co.uk/news/11665042/netflix-white-lines-super-club-sex-drugs-ibiza/

Det er sånn fortsatt i Spania altså.

https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2019/02/01/195531736/turistenes-syden-sex-odelegger-ibiza-stranda

Skrevet

Jeg tror man må vurdere sånt utifra modenheten på ungdommen. Har han vært på flyplass før og reist med dere så han kjenner systemet med å finne gaten osv så klarer han nok dette fint. Jeg kunne aldri sendt min egen som blir 15 i juli alene, for han er mer umoden og ikke reist så mye fra før. 

Anonymkode: 8d53f...2db

Skrevet

Men denne femtenåringen skal antagelig reise til en familie som har bolig i Spania og ikke på heisatur på egenhånd. 

Anonymkode: 07bab...5d0

Skrevet

Akkurat hva kan være skummelt med å la en på 15 fly alene ? Du følger helt til sikkerhetskontrollen. Her er det viktig at ungdommen gjør som vedkommende blir bedt om og det er å ta ut mobil / pc å legge det i boksen på båndet. Selvforklarende da alle gjør det samme. Så er det å gå til riktig gate. Det er opplyste skjermer over hele flyplassen om dette og dersom ungdommen ikke finner frem kan vedkommende spørre noen som jobber der. Du kan også ha ungdommen på FaceTime helt frem til gaten. Når vedkommende går av flyet er det bare å følge på sammen med resten av flyets passasjerer og hente baggasje der de andre henter den. Ungdommen hentes ved døra der de går ut etter å ha hentet bagasjen . Samme prosedyre på vei hjem. De fleste flyplasser har informasjon på engelsk .

Skrevet

Men denne femtenåringen skal antagelig reise til en familie som har bolig i Spania og ikke på heisatur på egenhånd. 

Nettopp!! 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (23 minutter siden):

De er tette i alder ja og de går fint overens . Det er snakk om en av 5 uker her og gutta får mer enn nok tid til å være sammen. Vi legger alltid planer for ferien sammen, men likevel setter da gutta pris på å få besøk av kompiser😊

Det er jo deres valg, men en veldig merkelig prioritering. Å være uten venner noen uker på sommeren er jo en del av det å være på ferie. Det virker nesten som det er for at dere voksne skal få litt alenetid? 

Skrevet

Jeg vet ikke hva ungdommen skal. Jeg hadde i alle fall aldri lot en tenåringsgutt reise alene til Spania for jeg vet hva de gjør der.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du svarer ikke på det som er temaet her. Det er ikke snakk om å reise alene til Spania . Det er snakk om å fly alene .

Skrevet

Det er jo deres valg, men en veldig merkelig prioritering. Å være uten venner noen uker på sommeren er jo en del av det å være på ferie. Det virker nesten som det er for at dere voksne skal få litt alenetid? 

Alenetid får man uansett når man reiser med en på 14 og en på 16. vi hadde uansett ikke hengt oppå hverandre 24/7. de sover lenge, vi er oppe tidlig. Ikke hver dag de vil bli med ut å spise etc. De både ønsker og klarer fint å være igjen i huset hvis vi gjør noe annet. De blir alltid tilbudt å bli med 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva ungdommen skal. Jeg hadde i alle fall aldri lot en tenåringsgutt reise alene til Spania for jeg vet hva de gjør der.

Men hi vet hva sønnen skal, hun er bare bekymret over selve flyreisen. 

Skrevet

Absolutt. De klarer utrolig mye mer enn vi foreldrene antar. Hvis barnet vil, kjør på! De lærer så mye av slik selvstendighetstrening! Vi foreldre tenker som oftest på alt som potensielt _kan_ gå galt, men lets be real, det kommer til å gå helt fint!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når man må fly inn venner for at to tenåringer ikke skal kjede seg så er det bare merkelig.

Anonymkode: a6f9b...cc6

Det er da ikke nødvendigvis snakk om at man gjøre det for at tenåringene ikke skal kjede seg. Kanskje man ønsker å gjøre det fordi tenåringene synes det er ekstra stas. Man trenger da ikke alltid å bare gjøre det man absolutt må.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I innlegget du siterte står det at det er snakk om én av 5 uker. De får altså være uten venner noen uker på sommeren uansett, nærmere bestemt 4 uker.

Anonymkode: cebbe...4e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Akkurat når ble det et problem å invitere besøk til ungdommene på ferie? Og akkurat når ble problemet rettet mot EN bruker? Tråden er full av folk som både har gjort og skal gjøre dette.

Anonymkode: dc210...ec5

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Mangler du totalt evnen til leseforståelse? Det er snakk om flyREISE, ikke opphold. 

Herre, jeg må slutte å henge her inne. Man kan jo miste totalt troen på menneskers intellekt når folk ikke skjønner dette en gang. 

Anonymkode: c01ee...f76

Skrevet

Ja, er snakk om flyreisen ned. Skal ikke alene til Spania. 

Anonymkode: 1ce05...149

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Mangler du totalt evnen til leseforståelse? Det er snakk om flyREISE, ikke opphold. 

Herre, jeg må slutte å henge her inne. Man kan jo miste totalt troen på menneskers intellekt når folk ikke skjønner dette en gang. 

Anonymkode: c01ee...f76

Her inne VIL folk lese feil. Man vil tolke noe på verst tenkelig måte, særlig hvis man kan ta noen på noe.

Anonymkode: dc210...ec5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Er man i hytte på fjellet her hjemme som er samme hytten som de siste ti årene kan jeg skjønne det - men er man i utlandet på ferie med alle de opplevelser det fører med seg er det rimelig spesielt at man må få flydd inn venner for at ungdommen / barna ikke skal kjede seg. Når vi har vært i utlandet i feriehus har aldri ungdommen nevnt engang at de kjeder seg. Ikke en gang. Og hadde de gjort det hadde de fint bare måttet kjede seg litt. 

Anonymkode: 590ad...99f

Herregud, dette er jo helt avsporing av hi sitt spørsmål.

Anonymkode: 070e5...ee9

Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg latt ungdommen reise. Jeg hadde latt 10 åringen min reise også, så lenge jeg visste at hun ble møtt på flyplassen. Det er ikke noe farligere å reise med fly alene enn med hele familien. Detter flyet ned så detter det ned. Hva annet farlig kan skje, tenker du? 

Anonymkode: 0e8ba...438

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig hadde jeg latt ungdommen reise. Jeg hadde latt 10 åringen min reise også, så lenge jeg visste at hun ble møtt på flyplassen. Det er ikke noe farligere å reise med fly alene enn med hele familien. Detter flyet ned så detter det ned. Hva annet farlig kan skje, tenker du? 

Anonymkode: 0e8ba...438

Mellomlandinger og flybytte kan være utfordringer for flere tenåringer. Er ikke alle som bor slik at direktefly er alternativ. Noen må kanskje bytte fly både 2 og 3 ganger. Og må da også ta kanselleringer med i beregningen. Vil tenåringen takle det fint? 

Anonymkode: 30524...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...