Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #1 Skrevet 9. april 2022 Det har jo vært diskutert mye, men jeg lurer på om folk tenker over hvem som reiser og når. Første gang vi reiste på en utenlandstur etter at vi ble foreldre, hadde vi to barn på 3 og 1 år. Minste måtte ikke en gang betale for sete på flyet og maten til dem var tilnærmet gratis. I tillegg kunne vi reise før skoleslutt da det var lett å få billige turer. Nå er det mange år siden nå, men jeg tror ikke vi betalte mer enn rundt 20 000 kr for to uker, inkludert all mat og litt opplevelser. Skulle vi reist på omtrent identisk ferie nå, ville vi måtte ut med rundt 100 000 kr mer. Minst. Sannsynligvis en god del mer. Hvorfor? Jo, fordi vi nå har fire barn som alle er tenåringer. Vi kan ikke ta dem ut av skolen og må reise i skoleferien når det er dyrest. Alle må betale samme pris som voksen, og det holder absolutt ikke med bare ett rom. I tillegg er tre av dem gutter og spiser, til tross for at de er tynne, som hester. I tillegg er aktivitetene de ev. vil være med på dyrere, samt at det koster mye mer med seks voksne (prismessig) enn to voksne og to barn. Poenget mitt er ikke at dette er noe en må gjøre, ingen må reise. I tillegg finnes det garantert måter å få det billigere på også hvis en ønsker det. Poenget mitt er å vise at om noen bruker over 100 000 kr på en ferie, så betyr ikke det nødvendigvis at de er snobbete, skrytete el., men at det som faktisk er prisen for en stor familie med store barn/ungdommer dersom man velger å reise på en helt vanlig chartertur til Spania, Kreta el. Anonymkode: 9d02a...778
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #2 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Det har jo vært diskutert mye, men jeg lurer på om folk tenker over hvem som reiser og når. Første gang vi reiste på en utenlandstur etter at vi ble foreldre, hadde vi to barn på 3 og 1 år. Minste måtte ikke en gang betale for sete på flyet og maten til dem var tilnærmet gratis. I tillegg kunne vi reise før skoleslutt da det var lett å få billige turer. Nå er det mange år siden nå, men jeg tror ikke vi betalte mer enn rundt 20 000 kr for to uker, inkludert all mat og litt opplevelser. Skulle vi reist på omtrent identisk ferie nå, ville vi måtte ut med rundt 100 000 kr mer. Minst. Sannsynligvis en god del mer. Hvorfor? Jo, fordi vi nå har fire barn som alle er tenåringer. Vi kan ikke ta dem ut av skolen og må reise i skoleferien når det er dyrest. Alle må betale samme pris som voksen, og det holder absolutt ikke med bare ett rom. I tillegg er tre av dem gutter og spiser, til tross for at de er tynne, som hester. I tillegg er aktivitetene de ev. vil være med på dyrere, samt at det koster mye mer med seks voksne (prismessig) enn to voksne og to barn. Poenget mitt er ikke at dette er noe en må gjøre, ingen må reise. I tillegg finnes det garantert måter å få det billigere på også hvis en ønsker det. Poenget mitt er å vise at om noen bruker over 100 000 kr på en ferie, så betyr ikke det nødvendigvis at de er snobbete, skrytete el., men at det som faktisk er prisen for en stor familie med store barn/ungdommer dersom man velger å reise på en helt vanlig chartertur til Spania, Kreta el. Anonymkode: 9d02a...778 Du har helt rett her. 100tusen for feks en familie med 2 ungdommer og 2 foreldre på en helt vanlig chartertur i 14 dager er ikke uvanlig . Anonymkode: 144a6...323
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #3 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du har helt rett her. 100tusen for feks en familie med 2 ungdommer og 2 foreldre på en helt vanlig chartertur i 14 dager er ikke uvanlig . Anonymkode: 144a6...323 Ja, om ikke to, så i hvert fall fire. Jeg stusser bare litt over at mange virker så sjokkert over en slik sum. Det er jo ikke helt uvanlig å reise på slike turer. HI Anonymkode: 9d02a...778
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #4 Skrevet 9. april 2022 Vi bruker ca 50-100.000 på ferie hver år, unntatt i fjor da vi landet på 4000 kr, charter fra Sverige for meg og ene ungen. Anonymkode: f5bc6...708
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #5 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Ja, om ikke to, så i hvert fall fire. Jeg stusser bare litt over at mange virker så sjokkert over en slik sum. Det er jo ikke helt uvanlig å reise på slike turer. HI Anonymkode: 9d02a...778 Den høyeste uføretrygden er på 400.600 ca. Det er den høyeste altså. Det er en god del som tjener omtrent det samme i ulike jobber. Og du skjønner ikke hvorfor mange reagerer på summen du oppgir? Hva nøyaktig er det du ikke skjønner? Anonymkode: 690b6...51b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #6 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Den høyeste uføretrygden er på 400.600 ca. Det er den høyeste altså. Det er en god del som tjener omtrent det samme i ulike jobber. Og du skjønner ikke hvorfor mange reagerer på summen du oppgir? Hva nøyaktig er det du ikke skjønner? Anonymkode: 690b6...51b Selvsagt så har ikke alle råd til ferie for 100tusen , men mange har altså det og en vanlig chartertur for en stor familie kan lett komme opp i slike summer. Da snakker vi på ingen måte kun den ultimate luksus. Reagerer du på at mange har råd eller på at de faktisk bruker 100tusen? Anonymkode: 144a6...323
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #7 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Selvsagt så har ikke alle råd til ferie for 100tusen , men mange har altså det og en vanlig chartertur for en stor familie kan lett komme opp i slike summer. Da snakker vi på ingen måte kun den ultimate luksus. Reagerer du på at mange har råd eller på at de faktisk bruker 100tusen? Anonymkode: 144a6...323 Mange har sikkert råd til det. Jeg kan ikke bruke 25% av årslønn på ferie. Anonymkode: fd980...687
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #8 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Mange har sikkert råd til det. Jeg kan ikke bruke 25% av årslønn på ferie. Anonymkode: fd980...687 Nei, og det er helt greit. Det må også være greit at andre faktisk kan gjøre det. Anonymkode: 144a6...323
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #9 Skrevet 9. april 2022 vi har stort sett hatt Norgesferie med hytte. men så fikk vi lyst på en sånn rådyr ferie. sparte og planla i 3 år. og vips så var det penger på konto til en 150.000,- ferie. men om folk tror at det var en årlig happening så var det jo ikke det. Nå har vi hatt 3 år med hytteferie igjen. og legger av til en sånn ferie igjen. Men siden jeg vet at det ikke vil passe før om 2 år så kan det jo hende at vi da kan ta enda bedre ferie? Men da har vi jo spart i 5 år! Og om noen har råd, så fint da. men det handler jo om valg i livet og muligheter man har. livet er jo ikke rettferdig uansett? noen tjener masse og noen blir uføretrygdet. men skal våre oppsparte midler bli stående fordi naboen ble syk? Og det året jeg skal på en sånn ferie igjen og noen spør så må jeg kunne si det høyt? og være litt stolt? Anonymkode: 5b43a...0af
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #10 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, og det er helt greit. Det må også være greit at andre faktisk kan gjøre det. Anonymkode: 144a6...323 Tviler på at de bruker 25% av årsinntekt, men bryr meg ikke hva andre gjør. Regner med at de har bedre lønn, er to med inntekt og bedre råd. Anonymkode: fd980...687
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #11 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Selvsagt så har ikke alle råd til ferie for 100tusen , men mange har altså det og en vanlig chartertur for en stor familie kan lett komme opp i slike summer. Da snakker vi på ingen måte kun den ultimate luksus. Reagerer du på at mange har råd eller på at de faktisk bruker 100tusen? Anonymkode: 144a6...323 Det var bare ditt utsagn at du ikke forsto. Akkurat det er ikke vanskelig mener jeg, når vi vet hvor mange som har såpass lav inntekt. Jeg reagerer mer på måten folk forteller ting. Det er ikke at noen bruker 100 000 på ferie. Hvis de sier at de må ut med det for å få en brukbar ferie så blir det feil i mitt syn. Folk tenker lite over hvordan de forteller ting, og man bør vite at noe provoserer og at man da får reaksjoner. Da blir det for dumt å klage på reaksjonene. Jeg fikk huden full her jeg da, men jeg skjønte hvorfor. Jeg visste jo at det jeg skrev provoserte noen, men like fullt var det min situasjon. Det har jeg lov til å skrive om, men jeg kan ikke klage etterpå at jeg får reaksjoner! Ikke trenger jeg å forklare eller unnskylde heller. Noen ganger provoserer man og andre ganger blir man selv provosert. Det er helt okay når man er på et forum hvor ulike mennesker er. Anonymkode: 690b6...51b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #12 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Den høyeste uføretrygden er på 400.600 ca. Det er den høyeste altså. Det er en god del som tjener omtrent det samme i ulike jobber. Og du skjønner ikke hvorfor mange reagerer på summen du oppgir? Hva nøyaktig er det du ikke skjønner? Anonymkode: 690b6...51b Men til og med en familie med samlet inntekt på rundt en million kan prioritere sparing til ferie, om de ønsker det, og har mulighet. For eksempel kan man ha en dyrere ferie annethvert år, og la kontoen bygge seg opp to år før neste «store» ferie. Det kan også være at noen har jobb med mye reising. Mannen min flyr nesten hver uke, og bor på hotell 2-4 netter i uka pga jobb. Jobben refunderer alle utgifter, og vi sitter igjen med mange poeng. Kan derfor få ferie for oss fem uten å betale noe (eller veldig lite), verken for fly eller hotell. Jeg er ikke så jålete på reisemål. En uke med «all inclusive» i syden er supert, om det vi trenger er hvilepuls og rusleturer på stranda. Da vet vi på forhånd at vi ikke kan forvente noe fantastisk, verken mår det kommer til mat, natur eller kultur. Storbyweekend med show, fornøyelsespark eller fotballkamp er supert til sitt bruk, mens lange «statusferier» til spennende, eksotiske reisemål, spekket med kultur- og matopplevelser selvsagt henger høyest. Særlig til de verdensdelene der jeg tidligere har bodd. Ulike ferier til ulik bruk, ingen vits i å rangere… Anonymkode: 5c047...f10
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #13 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det kan også være at noen har jobb med mye reising. Mannen min flyr nesten hver uke, og bor på hotell 2-4 netter i uka pga jobb. Jobben refunderer alle utgifter, og vi sitter igjen med mange poeng. Kan derfor få ferie for oss fem uten å betale noe (eller veldig lite), verken for fly eller hotell. Anonymkode: 5c047...f10 Det er skatteunndragelse og straffbart å bruke poeng opptjent i jobbsammenheng privat, med mindre man skatter betydelig av fordelen. Anonymkode: ac13f...4bb
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #14 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Den høyeste uføretrygden er på 400.600 ca. Det er den høyeste altså. Det er en god del som tjener omtrent det samme i ulike jobber. Og du skjønner ikke hvorfor mange reagerer på summen du oppgir? Hva nøyaktig er det du ikke skjønner? Anonymkode: 690b6...51b Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke skjønner at det er mye penger, ei heller at dette er noe folk skal eller bør, men jeg prøver å forklare at å bruke over 100 000 kr på en ferie ikke nødvendigvis er "mye" når familien er stor. At utgiftene står til antallet rett og slett. Det blir litt som penger på mat hver måned. Vi, med fire tenåringer, tre av dem storspiste gutter, bruker jo mer en dobbelt så mye pr. måned på mat som venninnen min som har to små barn. Ting koster mer når man er flere og barna eldre, rett og slett. HI Anonymkode: 9d02a...778
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #15 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke skjønner at det er mye penger, ei heller at dette er noe folk skal eller bør, men jeg prøver å forklare at å bruke over 100 000 kr på en ferie ikke nødvendigvis er "mye" når familien er stor. At utgiftene står til antallet rett og slett. Det blir litt som penger på mat hver måned. Vi, med fire tenåringer, tre av dem storspiste gutter, bruker jo mer en dobbelt så mye pr. måned på mat som venninnen min som har to små barn. Ting koster mer når man er flere og barna eldre, rett og slett. HI Anonymkode: 9d02a...778 Jaja, skjønner det. Anonymkode: 690b6...51b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #16 Skrevet 10. april 2022 Vi har mange år prioritert ferie. Vi har ikke et topp moderne hus med nye møbler hele tiden. Vi bruker ting til de er utslitt. For oss er opplevelse og reise noe som er viktig for oss som familie. Felles opplevelser. Anonymkode: 4e59d...782
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #17 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men til og med en familie med samlet inntekt på rundt en million kan prioritere sparing til ferie, om de ønsker det, og har mulighet. For eksempel kan man ha en dyrere ferie annethvert år, og la kontoen bygge seg opp to år før neste «store» ferie. Det kan også være at noen har jobb med mye reising. Mannen min flyr nesten hver uke, og bor på hotell 2-4 netter i uka pga jobb. Jobben refunderer alle utgifter, og vi sitter igjen med mange poeng. Kan derfor få ferie for oss fem uten å betale noe (eller veldig lite), verken for fly eller hotell. Jeg er ikke så jålete på reisemål. En uke med «all inclusive» i syden er supert, om det vi trenger er hvilepuls og rusleturer på stranda. Da vet vi på forhånd at vi ikke kan forvente noe fantastisk, verken mår det kommer til mat, natur eller kultur. Storbyweekend med show, fornøyelsespark eller fotballkamp er supert til sitt bruk, mens lange «statusferier» til spennende, eksotiske reisemål, spekket med kultur- og matopplevelser selvsagt henger høyest. Særlig til de verdensdelene der jeg tidligere har bodd. Ulike ferier til ulik bruk, ingen vits i å rangere… Anonymkode: 5c047...f10 Hva når samlet inntekt er 400 000. Anonymkode: fd980...687
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #18 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva når samlet inntekt er 400 000. Anonymkode: fd980...687 Det vil jo selvsagt alltid være samsvar mellom det man har av penger og hvordan ferie /hvor man reiser. Når det er sagt så MÅ ikke ferien være midt i sommerferien og hvis man er villig til å reise utenfor sesong , bo utenfor de beste områdene, villig til å feks bruke buss til stranden , lage mat i boligen etc så er det mulig å kunne reise på et lavt budsjettt. Det er selvsagt også stor forskjell på om det på dette budsjettet er en enslig mamma som reiser med et barn under skolealder eller det er 2 voksne som reiser med 3 tenåringer. Poenget her er ikke å finne ytterpunktene . Anonymkode: 144a6...323
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #19 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Den høyeste uføretrygden er på 400.600 ca. Det er den høyeste altså. Det er en god del som tjener omtrent det samme i ulike jobber. Og du skjønner ikke hvorfor mange reagerer på summen du oppgir? Hva nøyaktig er det du ikke skjønner? Anonymkode: 690b6...51b Men hvorfor reagerer de? Da må jo folk akseptere at forskjeller finnes. Jeg reagerer ikke på de som har båt, hytte på fjellet og hus i utlandet. De har bedre økonomi enn meg. Sånn er livet. Anonymkode: df6a6...03c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #20 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva når samlet inntekt er 400 000. Anonymkode: fd980...687 Da bør man kanskje ikke få 4 barn (som en gang blir ganske dyre tenåringer). Jeg og mannen har ca det i inntekt og har stoppet på ett barn. Vi bruker jo ikke 100 000 på en ferie, men vi blir selvsagt ikke overrasket over at andre har bedre råd og dyrere familier enn oss. Anonymkode: 5f2b3...12d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #21 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva når samlet inntekt er 400 000. Anonymkode: fd980...687 Ja, hva da? Ødelegger det forståelsen for at ferier kan koste ulikt avhengig av antall familiemedlemmer og alder? Naturligvis reiser man ikke til "Syden" hvis man er en familie på seks når man har lav inntekt, det sier seg jo selv. Nå er det nå likevel en gang sånn at et par gjerne har en samlet medianinntekt på rundt 900-950 000 kr hvis begge jobber fullt, og et gjennomsnittlig par har to barn (egentlig litt under), og da vil de fleste kunne prioritere slike turer hvis det er det de ønsker. HI Anonymkode: 9d02a...778
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #22 Skrevet 10. april 2022 Jeg og mannen har nesten det samme i årslønn, jeg jobber som assistent i barnehage. Men vi er veldig glad i å kose oss, ferien vår ble på ca 50000. Sydentur og Kristiansandtur. Anonymkode: 77869...612
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #23 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, hva da? Ødelegger det forståelsen for at ferier kan koste ulikt avhengig av antall familiemedlemmer og alder? Naturligvis reiser man ikke til "Syden" hvis man er en familie på seks når man har lav inntekt, det sier seg jo selv. Nå er det nå likevel en gang sånn at et par gjerne har en samlet medianinntekt på rundt 900-950 000 kr hvis begge jobber fullt, og et gjennomsnittlig par har to barn (egentlig litt under), og da vil de fleste kunne prioritere slike turer hvis det er det de ønsker. HI Anonymkode: 9d02a...778 Så ufin du er i svarene Anonymkode: 5d819...27a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #24 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så ufin du er i svarene Anonymkode: 5d819...27a Hun er da virkelig ikke ufin her Anonymkode: 144a6...323
Anonym bruker Skrevet 10. april 2022 #25 Skrevet 10. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hun er da virkelig ikke ufin her Anonymkode: 144a6...323 Det synes jeg Anonymkode: 5d819...27a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå