Gå til innhold

Blodprøve overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos gynekolog og tatt blodprøve for overgangsalder og fikk svar på sms, det sto at at alle blodprøvene er normale men at vi skal snakke mer detaljert når jeg kommer til årlig kontroll.

Hva betyr det? Snakke mer detaljert? Jeg tenker alt mulig rart.

Anonymkode: 28e66...506

Skrevet

Ved begynnende overgangsalder så svinger verdiene hele tiden. Siden din prøve var normal betyr det at blodprøver ikke kan påvise at du er i overgangsalderen. Det tok to år før min overgangsalder kunne sees på blodprøve. Jeg går ut fra du har plager siden du har tatt blodprøver? Det er nok hvilken behandling du eventuelt kan få i tidlig stadium gynekolog vil prate med deg om. 

Anonymkode: e06fb...568

Skrevet

Mine blodprøver viser heller ikke tegn på overgangsalder, men slimhinnene derimot. Var til GU på nyåret og da så han lett qat overgangsalderen hadde startet :D Fikk resept på hormonplaster og et helt nytt "liv" i underetasjen..

Anonymkode: 81b3b...6f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ved begynnende overgangsalder så svinger verdiene hele tiden. Siden din prøve var normal betyr det at blodprøver ikke kan påvise at du er i overgangsalderen. Det tok to år før min overgangsalder kunne sees på blodprøve. Jeg går ut fra du har plager siden du har tatt blodprøver? Det er nok hvilken behandling du eventuelt kan få i tidlig stadium gynekolog vil prate med deg om. 

Takk for ditt svar ☺️ 
Jeg er nok av den typen som alltid er bekymret når noe uvanlig dukker opp. For 2 år siden hadde jeg nattesvette en periode, tok blodprøve og den var normal. For en måned siden hadde jeg nattesvette igjen og fastlegen tvilte på overgangsalder men heller infeksjon, og blodprøvene viste infeksjon. Men allikevel klarte ikke jeg å roe meg ned med det og tok blodprøve hos gynekolog. Glad for alt er normalt men lei av at hodet mitt innbiller meg noe annet, men det er ikke det denne tråden handler om så.. 

Ts

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Mine blodprøver viser heller ikke tegn på overgangsalder, men slimhinnene derimot. Var til GU på nyåret og da så han lett qat overgangsalderen hadde startet :D Fikk resept på hormonplaster og et helt nytt "liv" i underetasjen..

Anonymkode: 81b3b...6f8

Hva mener du med slimhinnene?

Skrevet

Hvor gamle er dere? MÅ man bruke hormonplaster eller tabletter dersom man er 44 år og kommet i overgangsalderen (vist på blodprøver) uten symptom? 

ikke for å kuppe tråden, men syns det passet og hadde med temaet å gjøre, og greit å ikke miste oversikt på mange like tråder.

Anonymkode: ea009...8bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor gamle er dere? MÅ man bruke hormonplaster eller tabletter dersom man er 44 år og kommet i overgangsalderen (vist på blodprøver) uten symptom? 

ikke for å kuppe tråden, men syns det passet og hadde med temaet å gjøre, og greit å ikke miste oversikt på mange like tråder.

Jeg kom i tidlig overgangsalder ikke brukt noe. 

Anonymkode: 47309...652

Skrevet

Min gynekolog sier at overgangsalder før 50 år bør behandles hormonelt. Gor ved tidlig overgangsalder er du mer utsatt for hei skjørtet og hjerte/kar-sykdommer. Det er jo økt fare med hormonell behandling også men farene er større ved å ikke behandle hormonelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Min gynekolog sier at overgangsalder før 50 år bør behandles hormonelt. Gor ved tidlig overgangsalder er du mer utsatt for hei skjørtet og hjerte/kar-sykdommer. Det er jo økt fare med hormonell behandling også men farene er større ved å ikke behandle hormonelt. 

Heregud. Skrivefeil. Beinskjørhet. 

Skrevet

Takk for ditt svar ☺️ 
Jeg er nok av den typen som alltid er bekymret når noe uvanlig dukker opp. For 2 år siden hadde jeg nattesvette en periode, tok blodprøve og den var normal. For en måned siden hadde jeg nattesvette igjen og fastlegen tvilte på overgangsalder men heller infeksjon, og blodprøvene viste infeksjon. Men allikevel klarte ikke jeg å roe meg ned med det og tok blodprøve hos gynekolog. Glad for alt er normalt men lei av at hodet mitt innbiller meg noe annet, men det er ikke det denne tråden handler om så.. 

Ts

Hva handler tråden om da? Dun helseangst eller dine blodprøver? 

Anonymkode: 03fbd...d72

Skrevet

Hva mener du med slimhinnene?

Skjeden, sikkert? 

Anonymkode: 03fbd...d72

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Man må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Ved hormonell behandling øker sjansen for brystkreft så man anbefaler å ta mammaografi jevnlig, også er det en del bivirkninger på hormonell behandling.

Jeg mistet mensen da jeg var 42 år, og gikk på hormoner i et drøyt år. Et mareritt! Jeg steriliserte meg fordi jeg overhodet ikke tåler p-piller og det ble samme greia med hormonene jeg måtte ta i overgangsalderen. Kviser, migrene, null sexlyst, hormontroll når det kom til humør, nærmest kroniske soppinfeksjoner og blødninger i hytt og pine.

Jeg holdt ut i et år fordi gynekologen mente kroppen ville venne seg til dem og plagene gradvis forsvinne. Særlig hodepine, blødninger og soppinfeksjoner var et evig problem.

Etter et drøyt år sluttet og jeg det var en lise. Hetetokter er ingenting mot bivirkningene av hormonene.

Anonymkode: 42640...9ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.4.2022 den 9.29):

Selvfølgelig ikke!

Anonymkode: 178e9...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...