Gå til innhold

Hvordan få leseglede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på elevsamtale med 2. Klassingene og en av tinga han må jobbe med er mengdetrening i lesing. F.eks lese to sider hver kveld, og at han får med seg det han leser (kunne gjenfortelle). Men han liker ikke å lese og nå på våren er han så sent inne at han ikke orker/gidder på kveld. Han er ikke kjempe god til å lese, kanskje midt på treet.

Anonymkode: 8a7a8...ac0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har vært på elevsamtale med 2. Klassingene og en av tinga han må jobbe med er mengdetrening i lesing. F.eks lese to sider hver kveld, og at han får med seg det han leser (kunne gjenfortelle). Men han liker ikke å lese og nå på våren er han så sent inne at han ikke orker/gidder på kveld. Han er ikke kjempe god til å lese, kanskje midt på treet.

Hm… da må dere ha innetider som muliggjør lesing eller lese på andre tidspunkt . Dere bør også lese noe gutten synes er gøy. 

Skrevet

Finne noe en liker å lese? Spiller jo ingen rolle om det er pondus eller Hamsund, så lenge de leser. Jeg vokste opp med en lærer som levde og åndet for nettopp det. Bare les noe, spiller ingen rolle hva. Klassen vår lå laaaangt over snitt på leseferdigheter. 

Anonymkode: a7ff1...99d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Finne noe en liker å lese? Spiller jo ingen rolle om det er pondus eller Hamsund, så lenge de leser. Jeg vokste opp med en lærer som levde og åndet for nettopp det. Bare les noe, spiller ingen rolle hva. Klassen vår lå laaaangt over snitt på leseferdigheter. 

Anonymkode: a7ff1...99d

Ja, selvsagt. Men finner liksom ingenting han synes er kjekt. Tenkte å låne noen "min første leseløve" bøker for å se. Tenker at det er lurt at det ikke er for vanskelig?

Skrevet

Lesing avler lesing,så her gjelder det å finne noe som han kan etter hvert like. Dere gjør en avtale, han trenger ikke like det, men kan få være med å bestemme hva han skal lese feks. I stedet for å lese to sider, syns jeg heller dere skal bli enige om en tid han skal lese. Da vet man hvor lenge det er snakk om, og kan sette på en klokke. 

Finn en belønning han kan like, la det være nonstop eller kronestykker (finn noe som passer for han), og la ham bytte inn til en premie ved en passende anledning. Jobb med lesingen nå og meld han på Sommerles i juni, da kan han hente premier på biblioteket blant annet. 

Her i huset leser vi hver kveld på senga, og datteren min må lese en side i boka vi leser. Det begynte som en kamp, men er nå ganske lett, nå vil hun mer også, fordi hun får til ☺️

Skrevet

Jeg må si som de andre: finn noe han synes er spennende. Så lett, og så vanskelig. Min eldste fikk ikke glede med lesing før hun fant Kattekrigerne. Hva med å starte med tegneserie? Kattekrigerne, Donald eller lignende? Vitsebøker / gåtebøker? Bøker om minecraft, fotball, dinosaurer, pokemon,  dyr? Problemet her har vært at de letteste bøkene ofte er litt kjedelige så ingen leseglede før de har kunnet lese noe litt mer avansert enn veldig lettleste. Kanskje ta en tur på biblioteket sammen og få råd og tips? Eller en bokhandel? 

Anonymkode: 86718...3a3

Skrevet

Detektiv byrå nr 2 bøkene er det mange som liker.

Anonymkode: 5e60d...965

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Detektiv byrå nr 2 bøkene er det mange som liker.

Men er ikke det ganske tettskrevne sider og lita skrift?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men er ikke det ganske tettskrevne sider og lita skrift?

Det er en del skrift (mer enn i typiske lett-lest-bøker), men den er ganske stor og språket er ganske enkelt. Det at det er en krimgåte gir et push for å fortsette lesingen. Det er også en del bilder.

Skrevet

Hva liker barnet ditt å gjøre? Har det noen hobbyer osv?

Mitt ene barn leste faktabøker. Hun gikk i bokhylla hjemme og fant bøker om stjerner, fugler, trær og igrunn alt det vi hadde av slike ting. Hvorfor hun syns det var greit å lese disse aner jeg ikke for teksten var jo mye vanskeligere og mindre enn i bøkene de egentlig skulle lese. Det er noe som har vist seg å være positivt i ettertiden for hun har fått ett stort ordforråd. Mulig hun syns det er litt gøyere å lese slikt pga at hun også lærer noe uten at det egentlig er målet. Hun leste aldri slikt for å lære, men jeg vet hun syns det var gøy når hun kunne dra frem litt info om ting og tang når det passet seg. Som når mormor lurte på om det var hunnen eller hannen som hadde masse farger på seg så viste hun dette når de så ender på hytta feks. 

Mitt ene tantebarn hater å lese og de har en kamp hver eneste dag. Men jeg fikk han til å lese masse. Jeg skulle fikse noe på sittegressklipperen til min far og da måtte jeg lese i instruksjonsboka siden jeg ikke kunne det. Helt tilfeldig måtte jeg få han til å lese noe for meg mens jeg lå under den, han leste og leste for meg. Min søster fikk nesten sjokk da hun hørte han, for så godt som han leste da hadde hun aldri hørt før. For å si det slik, den sommeren ble det mye reprasjoner på selv ting som ikke trengtes reprasjoner. Han syns det var så gøy å hjelpe meg og jeg mente vi måtte lese instruksjonen for alt, selv om jeg kunne det. 
Hvorfor han likte å lese dette aner jeg ikke, for han ville ikke reparere eller lære det selv. 

Anonymkode: e6f5a...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...