Gå til innhold

Hund på buss? Bør det være lov eller ikke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvordan tenker du at hundeeiere skal komme seg rundt og kanskje på tur da, hvis de ikke har bil? Man kan jo selvfølgelig ikke ekskludere hundeeiere. Det går jo kanskje an å flytte seg med en hyggelig forklaring da, hvis de er for nær deg. 

Anonymkode: d28c7...e2b

Annonse

Ja selvfølgelig skal det være lov. Det er ikke mulig å fjerne alle allergener fra kollektivtrafikk, så hunder har like mye rett til å være der som mennesker som bruker parfyme, spiser mat med sterke allergener som nøtter, egg og fisk, mennesker som har vært i stall og fjøs, mennesker som røyker etc.

Men man setter seg selvfølgelig på dertil egnede områder med hunden.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Sitter på bussen og nå kom det inn noen med to store hunder. De stinker og bjeffer. 
Syns dere dette er ok? 
Tenker da spesielt på at det faktisk er ganske mange som er allergisk mot hund…

Anonymkode: 1d7b8...4d8

Tviler de stinker og bjeffer. Du får sette deg lenger bak/foran på bussen da eller holde ut. 

Jeg tenker at det bør løses som på en båt, egen del til dyr, f eks bakre del av buss. Ingen som velger å være allergisk altså, det er forbaska plagsomt og noe en gjerne skulle vært foruten. Når det tross alt er ett offentlig tilbud, bør det være mulig å benytte for borgere som betaler sin skatt, også de som trakk ett dårlig lodd genetisk. 

Anonymkode: 009c2...f8a

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at det bør løses som på en båt, egen del til dyr, f eks bakre del av buss. Ingen som velger å være allergisk altså, det er forbaska plagsomt og noe en gjerne skulle vært foruten. Når det tross alt er ett offentlig tilbud, bør det være mulig å benytte for borgere som betaler sin skatt, også de som trakk ett dårlig lodd genetisk. 

Det er plagsomt med parfyme og andre sterke lukter og for mange, skal det og forbys hvis man skal ta buss?

Anonymkode: fd5c6...639

Annonse

Nå er jeg svært allergisk mot både hund og parfyme. Og det er flere ganger jeg har måtte gå av bussen. Skal jeg ta buss eller tog langt, så kontakter jeg selskapet i god tid. 

Og jeg mener at det må være lov med både hund og parfyme. Men det som irriterer meg er de som bader i parfyme, så bare de går inn døra foran på bussen, så stinker det til helt bakerst. Da må jeg bare gå av med en gang. Men stort sett går det bra, for takk og pris så bruker de fleste lite parfyme.

Anonymkode: 2397a...143

Det bør være lov så lenge eierne tar hensyn, holder hunden i kort bånd og har kontroll på den.  Man kan ikke ta hensyn til allergikere på alle måter. Jeg er blant annet allergisk mot katt, og det holder noen ganger med at en katteeier sitter ved siden av meg på bussen. Jeg kjenner det i løpet av noen minutter, men jeg kan jo ikke ha et skilt på meg hvor det står at katteeiere ikke får sitte der. Jeg har alltid allergipiller og en liten vannflaske i veska, så kjenner jeg noe, tar jeg diskre en allergipille med en gang. Det er noe dritt å være allergisk, men det er ikke alt man kan forby likevel. Men selvfølgelig bør folk tenke seg om ved å gå kraftig ned på parfymebruk, og man trenger ikke å spise peanøtter på bussen. Det er enklere å la parfymen og peanøttene være igjen hjemme enn hunden.

Anonymkode: 1b61d...896

Personlig syns jeg førerhunder eller sndre hunder som jobber skal få lov til kollektivtrafikk og butikker, men vanlige hunder skal ikke. Kan ikke tenke meg noe mer uhygenisk enn de veskehundene som folk drar med seg inn i matbutikken. Lener seg over fruktdisker og kjøttdisker med hunden. «Den er så snill og søt» Det er meget mulig, jeg må dra i en annen butikk å handle siden jeg har ekstremt allergiske barn. 

Anonymkode: 12623...ebe

31 minutes ago, Anonym bruker said:

Personlig syns jeg førerhunder eller sndre hunder som jobber skal få lov til kollektivtrafikk og butikker, men vanlige hunder skal ikke. Kan ikke tenke meg noe mer uhygenisk enn de veskehundene som folk drar med seg inn i matbutikken. Lener seg over fruktdisker og kjøttdisker med hunden. «Den er så snill og søt» Det er meget mulig, jeg må dra i en annen butikk å handle siden jeg har ekstremt allergiske barn. 

Nå snakket vi om buss og kollektivtransport, ikke matbutikk. 

Anonymkode: 444e9...649

Allergikere får gå til fots. De er ikke dimensjonerende for andres liv.. Så lenge bikkja eller ungen din ikke plager noen er de selvsagt velkomne. Men har du unger eller bikkje på frigang er du ikke velkommen noe sted.

Jeg tar stadig buss og bane og tog og trikk, og aldri har jeg opplevd hunder som bjeffer og stinker. 

Jeg er ikke spesielt glad i hunder, men så lenge eieren har kontroll, så må de da få være med bussen. Hvis man skal kjøre kollektivt, så må man rett og slett ha litt takhøyde for gråtende unger, folk som skravler i telefonen, bakfulle folk og folk som kommer fra vors og har drukket akkurat nok til å ikke legge merke til at de roper istedenfor å snakke. 

Anonymkode: 690cc...b58

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Allergikere skiller vel ikke på servicehunder og andre? 

Anonymkode: eb4b6...d00

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er plagsomt med parfyme og andre sterke lukter og for mange, skal det og forbys hvis man skal ta buss?

Anonymkode: fd5c6...639

Nå var spørsmålet om hund, som faktisk er løsbart ved å ha egne tildelte plasser, slik at en enkelt kan holde litt avstand ved allergi. Vil tro det er fordel både for hunden og allergiker. Parfyme er ikke like løsbart. 

sug lut skrev (11 timer siden):

Allergikere får gå til fots. De er ikke dimensjonerende for andres liv.. Så lenge bikkja eller ungen din ikke plager noen er de selvsagt velkomne. Men har du unger eller bikkje på frigang er du ikke velkommen noe sted.

Beklager om dette oppfattes som personangrep, da jeg spør deg som enkeltbruker. Men jeg oppfatter deg som veldig oppegående på de fleste områder, så jeg lurer på hvorfor du har denne holdningen til allergikere?

Anonymkode: 3804a...5c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...