Gå til innhold

Sommerferie… en brannfakkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er akkurat dette temaet så betent her? Spør du hvor folk skal i sommerferien så går debatten umiddelbart på miljø. Fly spesielt . Kjører man bil så er det galt det og. Charterferie er djevelens verk og skriver man at man bruker mye penger på ferie så skryter man, lyver man eller er det luksusfellen neste. 

Anonymkode: 8391e...34e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det med alt.
De som har det vondt, er misunnelige eller har sterke meninger om ting er alltid de som roper høyest.
Resten av oss, de fleste av oss, fortsetter å leve våre liv slik vi ønsker det og gidder ikke å delta i debatten da vi er fornøyde med hvordan vi har det og de valgene vi tar.

Anonymkode: 4cbc3...99a

Skrevet

Man har vel en slags overbevisning om at ens egen måte å feriere på er den rette. Jeg tenker at opplyste mennesker begrenser bruken av fly, men det skal jo godt gjøres å styre totalt unna. Og en sommerferie i varmere strøk er da folk vel unt synes jeg. De aller færreste flyr månedlig.

Noe skyldes kanskje sjalusi, men jeg tror de fleste ikke bryr seg voldsomt med andres feriedestinasjoner.

Anonymkode: bab0e...732

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor er akkurat dette temaet så betent her? Spør du hvor folk skal i sommerferien så går debatten umiddelbart på miljø. Fly spesielt . Kjører man bil så er det galt det og. Charterferie er djevelens verk og skriver man at man bruker mye penger på ferie så skryter man, lyver man eller er det luksusfellen neste. 

Kanskje ikke så rart når fly forurenser så mye

Anonymkode: 0f5b2...ef1

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Slik er det med alt.
De som har det vondt, er misunnelige eller har sterke meninger om ting er alltid de som roper høyest.
Resten av oss, de fleste av oss, fortsetter å leve våre liv slik vi ønsker det og gidder ikke å delta i debatten da vi er fornøyde med hvordan vi har det og de valgene vi tar.

Vel for min del handler det ikke om sjalusi

Skrevet

Selv om jeg selv er kritisk til en del av det folk velger å gjøre, så er det hverken personlig ment mot noen eller noe "betent" tema. Jeg syns folk er litt dårlige på å ta kritikk på både valg og holdninger her. Det er å gå rett i forsvar eller lage innlegg som dette :-) det er jo heldigvis de som klarer å diskutere saklig og selv om diskusjonen kan engasjere, så er de likevel helt ok å diskutere med. Det er litt lett å gå i offerrollen her noen ganger. Det er faktisk ingenting i veien for å diskutere ting. Det er bare bra at det debatteres om diverse. 

Anonymkode: 15af8...107

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje ikke så rart når fly forurenser så mye

Her går du jo rett i fella. Kommenterer kun på fly. Dette gjelder mer enn fly. Folk kjører bil , tar tog og båt. Du kommenterer på fly som om du ser en rød klut.

Skrevet

Vel for min del handler det ikke om sjalusi

Som jeg skrev: "De som har det vondt, er misunnelige eller har sterke meninger om ting", skrev mer enn bare sjalusi.

Skrevet

Her går du jo rett i fella. Kommenterer kun på fly. Dette gjelder mer enn fly. Folk kjører bil , tar tog og båt. Du kommenterer på fly som om du ser en rød klut.

Selv om det er mange andre ting som også forurenser er flyturer noe som betyr ganske mye og for de fleste er et rent luksusforbruk. Om du flyr eller kjører bil  med bare en person i bilen, gir det i størrelsesorden samme utslipp, men det er få som kjører alene på ferie til USA eller Thailand for eksempel. Det er rett og slett ikke vits i å snakke så mye om noe som gjelder så få.

Anonymkode: 15b78...51b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selv om det er mange andre ting som også forurenser er flyturer noe som betyr ganske mye og for de fleste er et rent luksusforbruk. Om du flyr eller kjører bil  med bare en person i bilen, gir det i størrelsesorden samme utslipp, men det er få som kjører alene på ferie til USA eller Thailand for eksempel. Det er rett og slett ikke vits i å snakke så mye om noe som gjelder så få.

Her inne er de fleste på ferie i Europa og mange er på bilferier i sommerferien . Det er det som er poenget mitt.. selv når man velger bilferie så blir det feil. Da burde man heller teltet i bakhagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Her inne er de fleste på ferie i Europa og mange er på bilferier i sommerferien . Det er det som er poenget mitt.. selv når man velger bilferie så blir det feil. Da burde man heller teltet i bakhagen.

Telt i haven  hadde jo vært bedre. Spørsmålet er hva som egentlig er godt nok. Jeg skulle ønske alle hadde fått utdelt en forurensningskvote og så kunne folk selv bestemme om de ville bruke sin kvote på bil, ferie, mat, klær, oppussing, datalagring eller andre ting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Telt i haven  hadde jo vært bedre. Spørsmålet er hva som egentlig er godt nok. Jeg skulle ønske alle hadde fått utdelt en forurensningskvote og så kunne folk selv bestemme om de ville bruke sin kvote på bil, ferie, mat, klær, oppussing, datalagring eller andre ting.

Du oppsummerer poenget mitt godt; man kan egentlig ikke reise noe som helst sted uten at det blir feil. På noen som helst måte. 

Skrevet

Kanskje fordi ferie er så kjærkommen for de aller fleste, og man ønsker å bruke den på best mulig måte selv. Da er det også naturlig for empatiske mennesker å ønske at andre også skal ha gode ferier, men det oppstår jo et problem når Anne mener den perfekte ferien er på hytten på fjellet uansett vær, Kari mener det er best å reise til nye steder og oppleve kulturen der, mens Maria foretrekker chartertur til Spania der hun slipper å planlegge noe selv og kan nye sol, strand og varme i to uker. Hvis man da ikke evner å forstå skikkelig at man er ulike, så blir det fort krangler om hva som er best, og da er det også lett å trekke inn andre argumenter som "min ferie på hytten er i det minste klimavennlig!" eller "jeg går i hvert fall ikke å tråkker oppi turister, men blir beriket av kultur!". Folk flest liker å forsvare sine egne valg, tross alt. 

Anonymkode: 7a1a6...eca

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du oppsummerer poenget mitt godt; man kan egentlig ikke reise noe som helst sted uten at det blir feil. På noen som helst måte. 

Man kan ikke reise noe sted uten at det fører til noe forhøyede klimautslipp, men noe reisevirksomhet kan inngå i en totalt sett bærekraftig livsførsel. Det finnes dem som flyr et par ganger i året og ellers forbruker veldig lite. Da er de likevell flinke, men som oftest er det de samme som har stort klimaavtrykk i hverdagen som har stort klimaavtrykk fra ferie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skulle ønske alle hadde fått utdelt en forurensningskvote og så kunne folk selv bestemme om de ville bruke sin kvote på bil, ferie, mat, klær, oppussing, datalagring eller andre ting.

Enig!!!

Anonymkode: 2fe7e...3f5

Skrevet

Det er nok mye sårhet fordi man kanskje ikke har råd selv. Angrep er beste forsvar. Generelt her inne så rakkes det ned på å ha grei økonomi. 

Anonymkode: 23e2d...9fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Slik er det med alt.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok mye sårhet fordi man kanskje ikke har råd selv. Angrep er beste forsvar. Generelt her inne så rakkes det ned på å ha grei økonomi. 

Dere gir jo bare de som kritiserer et motiv sånn at dere ikke trenger å reflektere over kritikken. Det er jo en veldig lettvint måte å unngå argumenter på. Stråmenn har ingenting i en saklig diskusjon å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere gir jo bare de som kritiserer et motiv sånn at dere ikke trenger å reflektere over kritikken. Det er jo en veldig lettvint måte å unngå argumenter på. Stråmenn har ingenting i en saklig diskusjon å gjøre. 

Det er hva man gjør totalt gjennom året som har noe å si. Kanskje man har reflektert over eget forbruk for lenge siden og er trygg i sitt eget avtrykk? Kritikken her inne baseres på noen skrevne linjer innen ett gitt tema. Det gir ikke hele bildet. Så å kaste ut kritikk slik gir jo ingen mening i min verden. Jeg deltar ikke i tråder her inne for å diskutere om mitt valg er ok. Folk spør, jeg svarer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Og hvordan tenker du å beregne den kvoten?
La oss for eksempel ta en bil.
En som kjører el-bil vil bruke mindre av kvoten sin på bil enn en som kjører diesel-bil, men blir det riktig?
En bil forurenser mest i produksjon, enn i bruk og der er el-biler verre enn diesel-biler.
Der som den personen som kjører el-bil skifter ut bilen sin ofte, og den som kjører diesel-bil skifter ut sin sjeldent  vil faktisk den som kjører diesel-bil være den som har et lavest klimafotavtrykk.

Poenget mitt er at man kan ikke se på et og et år av gangen, men hele livsstilen til den enkelte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En som kjører el-bil vil bruke mindre av kvoten sin på bil enn en som kjører diesel-bil, men blir det riktig?
En bil forurenser mest i produksjon, enn i bruk og der er el-biler verre enn diesel-biler.
Der som den personen som kjører el-bil skifter ut bilen sin ofte, og den som kjører diesel-bil skifter ut sin sjeldent  vil faktisk den som kjører diesel-bil være den som har et lavest klimafotavtrykk.

Poenget mitt er at man kan ikke se på et og et år av gangen, men hele livsstilen til den enkelte.

For ikke å snakke om hvor man bor. Mange steder er man helt avhengig av bil. Jeg bodde noen år et sted der det gikk buss to ganger for dagen, man måtte faktisk ha bil. I tillegg er det ofte mer tilrettelagt for å være miljøvennlig i f.eks. Oslo det man lett og relativt fort kan reise hvor man vil kollektivt, har et bredt utvalg av butikker og dermed kan være kresen på hva man kjøper osv. i forhold til de som enten må netthandle eller ta til takke med det som finnes. 

Jeg måtte forøvrig humre litt over en kollega son er veldig opptatt av miljøet og ikke bruker fly selv, men handler omtrent alt fra nettet, også fra andre land, og helst med ekspressleveranse. Jeg undrer meg litt over hvordan hun mener det er så mye bedre 🙄🤷‍♀️

Anonymkode: 7a1a6...eca

Skrevet

Spørsmålet er også om man skal beregne global eller lokal forurensning. Den globale er som du sier større ved produksjon av el-biler. Det er jo umulig å beregne dette helt korrekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Spørsmålet er også om man skal beregne global eller lokal forurensning. Den globale er som du sier større ved produksjon av el-biler. Det er jo umulig å beregne dette helt korrekt. 

Selvfølgelig må man beregne det globalt.
Vi har EN jord, og BARE EN atmosfære. 
Så om vi sender mindre forurensning opp i atmosfæren i Norge, men mer andre steder i verden går det fremdeles opp i vår felles atmosfære.

Det hjelper ikke så si "jeg er så flink å forurenser så lite her hjemme i lille Norge" så lenge din oppførsel gjør det til en gris andre steder i verden.

Skrevet

Det stemmer ikke at produksjon av el-biler forurenser så mye. Husk, bensinbiler må også prodyseres.

Anonymkode: 81740...78e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det stemmer ikke at produksjon av el-biler forurenser så mye. Husk, bensinbiler må også prodyseres.

Anonymkode: 81740...78e

Det som forurenser mest med el-biler er produksjonen av batteriet som ikke biler som bruker fossilt brennstoff har.
Derfor er produksjonen av el-bilen med forurensende enn produksjonen av biler som går på fossilt brennstoff.
Men når det er sagt, det har blitt bedre der de siste 5 årene.
Tidligere ble aldri en el-bil noen gang lønnsom i henhold til miljøet på grunn av det, det gjør de nå.
Så lenge man kjøper den for å ha den lenge, og ikke bytter bil ofte som i eksemplet mitt over vil det miljømessig lønne seg.

Det eneste jeg sa når denne delen av diskusjonen starter var at det er mer miljøvennlig å kjøpe en diesel-bil å ha den lenge enn å kjøpe el-bil og bytte ofte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Som jeg skrev: "De som har det vondt, er misunnelige eller har sterke meninger om ting", skrev mer enn bare sjalusi.

Vel jeg har ingen sv delene 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...