Gå til innhold

Alkoholfri øl til mindreårige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Best å holde de unna brus også. Rusbrus er jo en ting.

Jeg har en venn som ikke ville la ungene smake på Clausthaler da de var tidlig i tenåra. Hun var redd de skulle "bli preget på" ølsmaken. Så hun passet på som en hauk. Det fungerte på et vis, for eldstemann hennes liker ikke øl, men har drukket seg bevisstløs på rusbrus/sprit opptil flere ganger fra han var 18. Vår eldste foretrekker fortsatt Clausthaler. Så min svogerforskning sier at det er smart å ikke forby alkoholfritt øl.  Om det er ingefærøl som i brus han før, så er det helt uforståelig at du nekter. Det finnes annet ingefærøl også, som faktisk smaker mer øl, men så lenge det er uten alkohol så kan det da ikke spille noen rolle? 

Skrevet

Ingefær øl er faktisk ikke øl. Men brus. Så det er sagt 😄😊 

Vokste selv opp med vørterøl, og det samme har mine barn. Men det smaker jo ikke akkurat øl. Hjemmelaget øl uten alkohol fikk jeg også som barn. Både i bursdag hos venner og på besøk hos eldre mennesker som hadde brygget dette selv. Kan gjerne drikke dette fortsatt.  Men vanlig øl er jeg ikke spesielt glad i. 

Min sønn på 12 år får en sjelden gang Clasthaler og liker dette. Ser ikke problemet 😊

Anonymkode: bb626...653

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hva tenker dere om det? Min bror vil gjerne gi det til sønnen vår på 14, så han har fått det et par ganger på besøk der. Gutten har oppdaget at han liker godt smaken av alkoholfri ingefærøl. Nå spør han av og til om det hjemme, men jeg har sagt nei. Jeg tenker at det kan senke terskelen til bruk av alkohol.

Anonymkode: fe715...adf

Min 15 åring, skal få alkoholfri champagne på konf dagen sin han, og som velkomst til gjester( barn og voksne)

Anonymkode: 04897...4a0

Skrevet

Hei dere, HI her. Takk for mange svar! Først av alt: nei, vi er ikke en familie som "fester mye". Men det inntas alkohol i beskjedne mengder i familiebesøk og jeg tar gjerne et glass vin på fredagskvelden.

Fint med mange innspill, spennende å se at omtrent alle er uenig med meg 😅. Det tar jeg jo til meg. Men jeg må legge til at 14-åringen helt klart ikke tenker at dette er brus, men noe mer spennende. Nå har jeg ikke sagt noe når onkel har gitt ham dette. Men hjemme har jeg så langt sagt nei. Det er ikke en kjempesak for gutten, men jeg tar definitivt synspunktene deres til etterretning. Kanskje det ikke er så farlig.

Og dere: ingefærøl og vørterøl er IKKE det samme. Sistnevnte smaker jo helt grusomt. Det hadde vel i det minste vært litt avskrekkende 😅.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hei dere, HI her. Takk for mange svar! Først av alt: nei, vi er ikke en familie som "fester mye". Men det inntas alkohol i beskjedne mengder i familiebesøk og jeg tar gjerne et glass vin på fredagskvelden.

Fint med mange innspill, spennende å se at omtrent alle er uenig med meg 😅. Det tar jeg jo til meg. Men jeg må legge til at 14-åringen helt klart ikke tenker at dette er brus, men noe mer spennende. Nå har jeg ikke sagt noe når onkel har gitt ham dette. Men hjemme har jeg så langt sagt nei. Det er ikke en kjempesak for gutten, men jeg tar definitivt synspunktene deres til etterretning. Kanskje det ikke er så farlig.

Og dere: ingefærøl og vørterøl er IKKE det samme. Sistnevnte smaker jo helt grusomt. Det hadde vel i det minste vært litt avskrekkende 😅.

Det er «det samme» som i at de er akkurat like langt unna vanlig øl. Begge deler er en type drikk. Uten alkohol. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er «det samme» som i at de er akkurat like langt unna vanlig øl. Begge deler er en type drikk. Uten alkohol. 

Ja, det er klart. Mente bare at det smaksmessig er to helt forskjellige ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva tenker dere om det? Min bror vil gjerne gi det til sønnen vår på 14, så han har fått det et par ganger på besøk der. Gutten har oppdaget at han liker godt smaken av alkoholfri ingefærøl. Nå spør han av og til om det hjemme, men jeg har sagt nei. Jeg tenker at det kan senke terskelen til bruk av alkohol.

La han drikke det. Hvis du nekter gan, gjett om han kommer til å drikke i smug. Her skal barna får smake på ekte øl fra de er 14. Slik som meg og mannen. Å ha ett litt avslappa forhold til alkohol er bedre. Blir ikke så spennende. 

Anonymkode: 250dd...c68

Skrevet

Nå er det vel forskjell på f.eks alkoholfri crabbies eller ginger joe og brusen ingefærøl med opphav i bartebyen?

Anonymkode: afe05...581

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ingefær øl er vel brus?? Det drakk jeg som 5 åring. 

Skrevet

Hei, 

Jeg har svart på dette som dere nå gjentar, om dere lurer på hva jeg mente om innspillene ☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

La han drikke det. Hvis du nekter gan, gjett om han kommer til å drikke i smug. Her skal barna får smake på ekte øl fra de er 14. Slik som meg og mannen. Å ha ett litt avslappa forhold til alkohol er bedre. Blir ikke så spennende. 

Da har du dessverre ikke statistikken på din siden. Uansett hvor gode intensjoner du har.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kan visst ikke det 😅 Ønsker de lykke til med tenåringer når den tid kommer 🤭

Anonymkode: 7c645...5a2

Ungdom som ikke får lov til en dritt, gjør det motsatte. Just saying. 

Skrevet

Jeg reagerer nå mest på at onkelen gjerne vil gi han det? Det var en litt merkelig fremstilling, som at det er viktig for onkel at nevøen drikker alkoholfritt øl?

Anonymkode: 1bfb3...c47

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, de fleste er heldigvis ganske oppegående. Ungdom som ikke har grenser blir grenseløse. 

Anonymkode: 96c7e...4f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, de fleste er heldigvis ganske oppegående. Ungdom som ikke har grenser blir grenseløse. 

Det gjelder vel her, som med det meste i livet, å finne en sunn balanse. Ungdom trenger rom til å utforske, men også klare regler å forholde seg til. 

Skrevet

Da har du dessverre ikke statistikken på din siden. Uansett hvor gode intensjoner du har.

Akkurat dette har du helt rett i, at statistikken viser det motsatte av de gode intensjonene.

Men jeg må innrømme at jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor denne onkelen absolutt ønsker å gi han alkoholfri øl? Når det er sagt, så er jeg oppvokst med at det ble brygget (alkoholfri) øl til jul, og det var noe alle drakk. Vi brygget Tomtebrygg, som ligner på det som i Sverige heter Julmust. Alternativet var hjemmebrygget (alkoholfritt) ingefærøl. Begge deler ble servert til både barn og voksne. 

Anonymkode: 9d535...d93

Skrevet

Dette stemmer ikke. Foreldre som har klare grenser og moral overfører dette oftest til barna. Dessuten er det ingen som ikke får lov til en dritt. 

Anonymkode: f9960...f51

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Akkurat dette har du helt rett i, at statistikken viser det motsatte av de gode intensjonene.

Men jeg må innrømme at jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor denne onkelen absolutt ønsker å gi han alkoholfri øl? Når det er sagt, så er jeg oppvokst med at det ble brygget (alkoholfri) øl til jul, og det var noe alle drakk. Vi brygget Tomtebrygg, som ligner på det som i Sverige heter Julmust. Alternativet var hjemmebrygget (alkoholfritt) ingefærøl. Begge deler ble servert til både barn og voksne. 

Anonymkode: 9d535...d93

Tror onkelen synes det er litt stas at gutten er tenåring. Det er jo koselig, da. Onkel har ikke barn selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror onkelen synes det er litt stas at gutten er tenåring. Det er jo koselig, da. Onkel har ikke barn selv.

Koselig at han drikker det som ligner på øl? Det er bare så utrolig merkelig. Gleder han seg til gutten blir 18 og kan drikke ekte øl også?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå er det snakk om en ginger Joe uten alkohol da, ikke akkurat definisjonen på grenseløs 😅 

Anonymkode: 7c645...5a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.4.2022 den 7.04):

Det er vann, sukker og ingefær, neppe noe som senker terskelen noe mer enn cola gjør. Hva med brus som brukes til å blande drinker med, er de og forbudt, eller appelsinjuice?

Anonymkode: decf4...6f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Koselig at han drikker det som ligner på øl? Det er bare så utrolig merkelig. Gleder han seg til gutten blir 18 og kan drikke ekte øl også?

Å herregud 

Anonymkode: 567c8...d16

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tja de som ikke får lov til noe bryter ofte reglene 

Anonymkode: 567c8...d16

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er koselig at han synes at det er stas at gutten er tenåring. Men ja, det kan tenkes at kan gleder seg til å ta en alkoholholdig øl med han også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nå snakker jeg om de som aldri får lov til noen ting. Gir man litt slækk, så er det det beste. Snakker ikke om grenseløse. Snakker om å la de få lov til å feks drikke BRUSEN ingefær øl. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...