Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #1 Skrevet 7. april 2022 Hvor flink må man egentlig være for å være med i et amatørkor (blanda?) Anonymkode: d87f3...215
Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #2 Skrevet 7. april 2022 Har sunget i kor, og måtte jo synge rent og det var det. De som hadde de fineste stemmene ble selvfølgelig valgt til å synge solo, men ellers hørtes det helt fint ut så lenge ingen var tonedøve anbefaler deg det, for det er utrolig gøy! Anonymkode: a0cf3...204
Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #3 Skrevet 7. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har sunget i kor, og måtte jo synge rent og det var det. De som hadde de fineste stemmene ble selvfølgelig valgt til å synge solo, men ellers hørtes det helt fint ut så lenge ingen var tonedøve anbefaler deg det, for det er utrolig gøy! Anonymkode: a0cf3...204 Hm, kanskje jeg skal våge. Jeg synger rent (noen som sto ved siden av meg da vi sang på en skoleavslutning sa jeg budre begynne i kor), har litt dyp stemme og ikke veldig stort spenn (heter det det? Kommer ikke så lyst, liksom). Anonymkode: d87f3...215
Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #4 Skrevet 7. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hm, kanskje jeg skal våge. Jeg synger rent (noen som sto ved siden av meg da vi sang på en skoleavslutning sa jeg budre begynne i kor), har litt dyp stemme og ikke veldig stort spenn (heter det det? Kommer ikke så lyst, liksom). Anonymkode: d87f3...215 Det lærer du jo. Anonymkode: e291d...3fb
Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #5 Skrevet 7. april 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hm, kanskje jeg skal våge. Jeg synger rent (noen som sto ved siden av meg da vi sang på en skoleavslutning sa jeg budre begynne i kor), har litt dyp stemme og ikke veldig stort spenn (heter det det? Kommer ikke så lyst, liksom). Anonymkode: d87f3...215 Det går da helt fint, og det kan også være en fordel Det kommer an på fremførelse og sang, men det er ingen hindring på noen måte. Ja du bør absolutt gi det et forsøk. Jeg vil si at det å synge i kor er som ti lykkepiller på en hang altså ikke at jeg har prøvd det første men, du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: a0cf3...204
Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #6 Skrevet 7. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det går da helt fint, og det kan også være en fordel Det kommer an på fremførelse og sang, men det er ingen hindring på noen måte. Ja du bør absolutt gi det et forsøk. Jeg vil si at det å synge i kor er som ti lykkepiller på en hang altså ikke at jeg har prøvd det første men, du skjønner hva jeg mener. Anonymkode: a0cf3...204 Høres gøy ut! 😊 Anonymkode: d87f3...215
Anonym bruker Skrevet 7. april 2022 #7 Skrevet 7. april 2022 Det er bare å prøve! Som med alt annet blir du bedre av å øve, så etter hvert blir du både stødigere og får utvidet stemmeregisteret😄 Anonymkode: 55ab5...e13
Himmel og hav Skrevet 7. april 2022 #8 Skrevet 7. april 2022 Hopp i det! Det er gøy å synge, men det å synge sammen med andre ganger det med 10. Stemmen er en muskel så som med alt annet du trener på så kommer du til å oppdage at du blir bedre når du lærer litt teknikk og øver jevnlig. Det er mange slags kor, så sjekk litt hva slags musikk de synger og peil deg inn på et som synger sånt du liker og som du tenker at du vi like å synge. Det er en grunn til at mange som starter i kor fortsetter hele livet.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #9 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hvor flink må man egentlig være for å være med i et amatørkor (blanda?) Anonymkode: d87f3...215 Ikke flink i det hele tatt. Alle skal kunne starte, og så kommer skoleringen underveis mens du deltar der. (Jeg dirigerer kor, da.) Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #10 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Har sunget i kor, og måtte jo synge rent og det var det. De som hadde de fineste stemmene ble selvfølgelig valgt til å synge solo, men ellers hørtes det helt fint ut så lenge ingen var tonedøve anbefaler deg det, for det er utrolig gøy! Anonymkode: a0cf3...204 Ingen er tonedøve. Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #11 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ingen er tonedøve. Anonymkode: c262b...c16 Jo det er det, og jeg syns jo at du som dirigerer kor bør vite det. Anonymkode: a0cf3...204
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #12 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jo det er det, og jeg syns jo at du som dirigerer kor bør vite det. Anonymkode: a0cf3...204 Ja, jøss. Mine 6 års utdannelse innen sang, stemmeteknikk og musikkpedagogikk døde nettopp i møte med din tunge fagkunnskap på emnet… Til din informasjon så er det der en like foreldet term som «ordblind», og for øvrig er den ikke dekkende for noe som helst fenomen i mennesket. Å ha dårlig intonasjon kan trenes. Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #13 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Ja, jøss. Mine 6 års utdannelse innen sang, stemmeteknikk og musikkpedagogikk døde nettopp i møte med din tunge fagkunnskap på emnet… Til din informasjon så er det der en like foreldet term som «ordblind», og for øvrig er den ikke dekkende for noe som helst fenomen i mennesket. Å ha dårlig intonasjon kan trenes. Anonymkode: c262b...c16 Det var da veldig så pretensiøs du skulle være. Det er kanskje greit å forklare at forskere igjen er uenige, men at det du holder knapper på er nyere forskning også. Anonymkode: a0cf3...204
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #14 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det var da veldig så pretensiøs du skulle være. Det er kanskje greit å forklare at forskere igjen er uenige, men at det du holder knapper på er nyere forskning også. Anonymkode: a0cf3...204 Nei, forskere er ikke «uenige». Man oppdaterer kunnskap når den viser seg å ikke stemme. Det er ikke pretensiøst å være ydmyk overfor fagfeltets utvikling. Tvert om, vil jeg mene! Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #15 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei, forskere er ikke «uenige». Man oppdaterer kunnskap når den viser seg å ikke stemme. Det er ikke pretensiøst å være ydmyk overfor fagfeltets utvikling. Tvert om, vil jeg mene! Anonymkode: c262b...c16 Nå var det jo selvfølgelig i ditt første avsnitt at du ble vel selvhøytidelig og innbilsk. Du vet ikke noe som helst om den du diskuterer med, og tar det som en selvfølge at du med din bakgrunn har tyngden her, og så blir du støtt fordi jeg ikke er helt enig. Selvfølgelig er det uenighet. Det tror jeg at du vet også, men nyere forskning teller alltid mest. Helt til den dagen de går tilbake på ting igjen( du vet at det kan skje og skjer også) . Så vær ihvertfall ydmyk nok til å se at det er uenighet. Ingen kan bevise at ikke en viss prosent faktisk er tonedøve, og hvis de kan bevise det så må du gjerne fortelle litt utdypende. Anonymkode: a0cf3...204
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #16 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå var det jo selvfølgelig i ditt første avsnitt at du ble vel selvhøytidelig og innbilsk. Du vet ikke noe som helst om den du diskuterer med, og tar det som en selvfølge at du med din bakgrunn har tyngden her, og så blir du støtt fordi jeg ikke er helt enig. Selvfølgelig er det uenighet. Det tror jeg at du vet også, men nyere forskning teller alltid mest. Helt til den dagen de går tilbake på ting igjen( du vet at det kan skje og skjer også) . Så vær ihvertfall ydmyk nok til å se at det er uenighet. Ingen kan bevise at ikke en viss prosent faktisk er tonedøve, og hvis de kan bevise det så må du gjerne fortelle litt utdypende. Anonymkode: a0cf3...204 Eeehhh… at DU ikke er «enig» i hva faglitteraturen forteller, basert på noe du tror etter et par år i blandakor, er jo ikke noe jeg trenger å ta inn. Du reproduserer jo bare en myte her. For å i det hele tatt ha noe å komme med, måtte du jo først 1) ha definert hva som evt ligger i et folkelig uttrykk som «tonedøv» og 2) beskrevet hvor det evt blir brukt i faglitteraturen og så 3) vist til hvilke tiltak som har vært iverksatt overfor dem som evt kalles «tonedøve», og 4) sett på resultatene for hvordan tiltakene i så fall påvirket deres intonasjon (eller hva det nå er du har definert tonedøvheten til å bety i punkt 1.) Og da måtte du til syvende og sist kunnet vise til at en gitt andel ikke hadde noen nytte av tiltakene - f eks tiltak i form av musikkopplæring, lyttetrening, sangtimer, fysioterapi osv., og at man i forveien hadde luket ut mer generelle problemer som f eks hørselsskade eller sykdommer. Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #17 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Eeehhh… at DU ikke er «enig» i hva faglitteraturen forteller, basert på noe du tror etter et par år i blandakor, er jo ikke noe jeg trenger å ta inn. Du reproduserer jo bare en myte her. For å i det hele tatt ha noe å komme med, måtte du jo først 1) ha definert hva som evt ligger i et folkelig uttrykk som «tonedøv» og 2) beskrevet hvor det evt blir brukt i faglitteraturen og så 3) vist til hvilke tiltak som har vært iverksatt overfor dem som evt kalles «tonedøve», og 4) sett på resultatene for hvordan tiltakene i så fall påvirket deres intonasjon (eller hva det nå er du har definert tonedøvheten til å bety i punkt 1.) Og da måtte du til syvende og sist kunnet vise til at en gitt andel ikke hadde noen nytte av tiltakene - f eks tiltak i form av musikkopplæring, lyttetrening, sangtimer, fysioterapi osv., og at man i forveien hadde luket ut mer generelle problemer som f eks hørselsskade eller sykdommer. Anonymkode: c262b...c16 Nå må du jekke deg ned! Du vet da vel i henting om hva jeg kan og ikke kan når det gjelder sang og musikk for den del. Ta deg sammen. Da ser jeg også at du ikke kan forklare hva forskningen du tror på har konkludert med og hvorfor, så jeg tviler sterkt på at du har noen utdannelse innen dette i det hele tatt. Du kommer med en påstand til min, og da bør du kunne vise noe for deg mer enn en benektelse. Så ferdig med det. Anonymkode: a0cf3...204
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #18 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Nå må du jekke deg ned! Du vet da vel i henting om hva jeg kan og ikke kan når det gjelder sang og musikk for den del. Ta deg sammen. Da ser jeg også at du ikke kan forklare hva forskningen du tror på har konkludert med og hvorfor, så jeg tviler sterkt på at du har noen utdannelse innen dette i det hele tatt. Du kommer med en påstand til min, og da bør du kunne vise noe for deg mer enn en benektelse. Så ferdig med det. Anonymkode: a0cf3...204 Jo, klart jeg vet hva du kan, alle innleggene dine forteller jo at du i beste fall er amatør! 😉 Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 8. april 2022 #19 Skrevet 8. april 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Ja, jøss. Mine 6 års utdannelse innen sang, stemmeteknikk og musikkpedagogikk døde nettopp i møte med din tunge fagkunnskap på emnet… Til din informasjon så er det der en like foreldet term som «ordblind», og for øvrig er den ikke dekkende for noe som helst fenomen i mennesket. Å ha dårlig intonasjon kan trenes. Anonymkode: c262b...c16 Jeg er fullstendig tonedøv, sånn skikkelig. Folk skal være på Solo-Olga sitt nivå før jeg klarer å høre at de synger falskt, og jeg hadse ikke klart å skille de vanligste tonene fra hverandre om det så stod om livet. Jeg prøvde en gang i min ungdom å lære meg å spille gitar, men fikk til slutt beskjed om å slutte fordi jeg ikke en gang hadde et snev av gehør, det var umulig å lære meg det når jeg faktisk ikke klarte å lytte ut tonene. Anonymkode: 2afec...dd3
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #20 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Nå var det jo selvfølgelig i ditt første avsnitt at du ble vel selvhøytidelig og innbilsk. Du vet ikke noe som helst om den du diskuterer med, og tar det som en selvfølge at du med din bakgrunn har tyngden her, og så blir du støtt fordi jeg ikke er helt enig. Selvfølgelig er det uenighet. Det tror jeg at du vet også, men nyere forskning teller alltid mest. Helt til den dagen de går tilbake på ting igjen( du vet at det kan skje og skjer også) . Så vær ihvertfall ydmyk nok til å se at det er uenighet. Ingen kan bevise at ikke en viss prosent faktisk er tonedøve, og hvis de kan bevise det så må du gjerne fortelle litt utdypende. Anonymkode: a0cf3...204 Hahahaha, å lese svarene dine er som å lese VGs kommentarfelt. Sure folk som fyrer seg opp og kaster rundt seg med adjektiver og følelser. Jeg heier på hun med 6 års utdannelse. Hun svarer også saklig. Anonymkode: 22783...13c
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #21 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Nå var det jo selvfølgelig i ditt første avsnitt at du ble vel selvhøytidelig og innbilsk. Du vet ikke noe som helst om den du diskuterer med, og tar det som en selvfølge at du med din bakgrunn har tyngden her, og så blir du støtt fordi jeg ikke er helt enig. Selvfølgelig er det uenighet. Det tror jeg at du vet også, men nyere forskning teller alltid mest. Helt til den dagen de går tilbake på ting igjen( du vet at det kan skje og skjer også) . Så vær ihvertfall ydmyk nok til å se at det er uenighet. Ingen kan bevise at ikke en viss prosent faktisk er tonedøve, og hvis de kan bevise det så må du gjerne fortelle litt utdypende. Anonymkode: a0cf3...204 Du har faktisk tapt denne diskusjonen med høye kneløft og bør for din egen del gi deg nå. Anonymkode: 17a6c...f4b
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #22 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg er fullstendig tonedøv, sånn skikkelig. Folk skal være på Solo-Olga sitt nivå før jeg klarer å høre at de synger falskt, og jeg hadse ikke klart å skille de vanligste tonene fra hverandre om det så stod om livet. Jeg prøvde en gang i min ungdom å lære meg å spille gitar, men fikk til slutt beskjed om å slutte fordi jeg ikke en gang hadde et snev av gehør, det var umulig å lære meg det når jeg faktisk ikke klarte å lytte ut tonene. Anonymkode: 2afec...dd3 Du er i alle fall ikke tonedøv hvis du hører at Olga synger falskt, altså. Mange av elevene jeg har hatt, har slitt atskillig mer enn henne med å intonere. Noen har møtt opp og omtrent bare klart å synge alt på én og samme tone. Men de har allikevel bedret sin intonasjon underveis og lært å synge reint. Det dreier seg om ferdigheter, ikke magi. Da vi var unge var det mange som fikk slike beskjeder som du fikk, ja. «Du kan ikke synge» «Du har ikke gehør» «Du er uforbederlig» osv. Men grunnen til at de fikk høre dette, er jo 1) at mange så på disse ferdighetene som medfødt talent, ikke som opptrente ferdigheter og 2) at underviserne brukte ganske gammeldagse metoder som hovedsakelig hvilte på en klassisk tradisjon. I den tradisjonen foredler man de elevene man har mest tro på, eller som har den korteste veien til ferdighetene. Man bruker ikke tid på dem som kan minst. Man baserer seg også mye på lydherming og intuitiv opplæring, ikke på anatomiske og akademiske forklaringer. Å si «du kan aldri lære å synge» til et barn er som å si «du kan aldri lære å hinke». Man skal være bra sikker på at det barnet mangler begge beina, hvis man vil ha sine ord i behold! Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #23 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Du er i alle fall ikke tonedøv hvis du hører at Olga synger falskt, altså. Mange av elevene jeg har hatt, har slitt atskillig mer enn henne med å intonere. Noen har møtt opp og omtrent bare klart å synge alt på én og samme tone. Men de har allikevel bedret sin intonasjon underveis og lært å synge reint. Det dreier seg om ferdigheter, ikke magi. Da vi var unge var det mange som fikk slike beskjeder som du fikk, ja. «Du kan ikke synge» «Du har ikke gehør» «Du er uforbederlig» osv. Men grunnen til at de fikk høre dette, er jo 1) at mange så på disse ferdighetene som medfødt talent, ikke som opptrente ferdigheter og 2) at underviserne brukte ganske gammeldagse metoder som hovedsakelig hvilte på en klassisk tradisjon. I den tradisjonen foredler man de elevene man har mest tro på, eller som har den korteste veien til ferdighetene. Man bruker ikke tid på dem som kan minst. Man baserer seg også mye på lydherming og intuitiv opplæring, ikke på anatomiske og akademiske forklaringer. Å si «du kan aldri lære å synge» til et barn er som å si «du kan aldri lære å hinke». Man skal være bra sikker på at det barnet mangler begge beina, hvis man vil ha sine ord i behold! Anonymkode: c262b...c16 Interessant å lese innlegget ditt. Jeg er i slutten av førtiårene, og husker jeg ble overrasket da jeg fikk høre at foreldrene til en venninne sa at hun sangt falskt. Det var noe jeg aldri hadde hørt om før, men jeg forsto jo med en gang hva de mente da jeg hørte henne synge. Vi var på det tidspunktet rundt 5 år. Foreldrene hennes sendte henne på kor og musikkaktiviteter fra hun var liten, fordi de håpet at hun skulle lære seg bedre intonasjon. Hun og broren sang av full hals, med skikkelig musikalsk glede, men likevel det vi kalte "falskt". Jeg vet ikke om opplæring via kor og andre aktiviter har ført til at de har blitt bedre sangere, men de har i hvert fall beholdt gleden ved å synge. De er fullstendig klar over at de aldri kommer til å bli solister, men de har glede av å synge. Selv har jeg alltid vært musikalsk, men alltid scoret mer på rytme enn pitch. Det krever mer av meg å synge rent, enn å synge rytmisk. Og jeg merker at jeg ikke klarer å synge rent etter inntak av alkohol, så jeg holder meg på sidelinjen på karaokebar 😅 Anonymkode: d83b6...6bf
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #24 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Interessant å lese innlegget ditt. Jeg er i slutten av førtiårene, og husker jeg ble overrasket da jeg fikk høre at foreldrene til en venninne sa at hun sangt falskt. Det var noe jeg aldri hadde hørt om før, men jeg forsto jo med en gang hva de mente da jeg hørte henne synge. Vi var på det tidspunktet rundt 5 år. Foreldrene hennes sendte henne på kor og musikkaktiviteter fra hun var liten, fordi de håpet at hun skulle lære seg bedre intonasjon. Hun og broren sang av full hals, med skikkelig musikalsk glede, men likevel det vi kalte "falskt". Jeg vet ikke om opplæring via kor og andre aktiviter har ført til at de har blitt bedre sangere, men de har i hvert fall beholdt gleden ved å synge. De er fullstendig klar over at de aldri kommer til å bli solister, men de har glede av å synge. Selv har jeg alltid vært musikalsk, men alltid scoret mer på rytme enn pitch. Det krever mer av meg å synge rent, enn å synge rytmisk. Og jeg merker at jeg ikke klarer å synge rent etter inntak av alkohol, så jeg holder meg på sidelinjen på karaokebar 😅 Anonymkode: d83b6...6bf Jeg er sangpedagog selv, men sliter også med å synge reint når jeg drikker! Musklene lystrer ikke som de pleier! Å sende dem som «synger falskt» på kor og musikkaktiviteter er aldri feil. Om de vil få den rette veiledninga, er jo likevel usikkert. Kan godt hende de fortsatt sliter med intonasjonen som voksne. Men uansett tenker jeg at man ALDRI kan forvente av barn under skolealder at de intuitivt synger «reint». De snakker jo ikke reint, engang 😉 Anonymkode: c262b...c16
Anonym bruker Skrevet 9. april 2022 #25 Skrevet 9. april 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg er sangpedagog selv, men sliter også med å synge reint når jeg drikker! Musklene lystrer ikke som de pleier! Å sende dem som «synger falskt» på kor og musikkaktiviteter er aldri feil. Om de vil få den rette veiledninga, er jo likevel usikkert. Kan godt hende de fortsatt sliter med intonasjonen som voksne. Men uansett tenker jeg at man ALDRI kan forvente av barn under skolealder at de intuitivt synger «reint». De snakker jo ikke reint, engang 😉 Anonymkode: c262b...c16 Kan det også hende at det skjer noe med hørselen? Jeg vet at det skjer noe med musklene mine som gjør at jeg ikke klarer å synge rent, men jeg har også hørt opptak fra arrangementer der jeg har oppfattet sangen som rent der og da, men hører på opptaket at sangen ikke er ren. Og både jeg og sangerne har hatt noe innabords. Anonymkode: d83b6...6bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå